Begroting in het regeerakkoord: supernota

Ik heb zo het gevoel dat er onderliggend zo de boodschap zit: ‘grote boze corporate’
Dat is het zeker niet. Ik heb absoluut geen probleem met werkgevers, ik ben er zelf al een geweest (weliswaar in sociale context), mijn pa was er een (in de "harde business") en ik ben zelf zelfstandig. Ik zie ook niet waar je dat zou lezen.
Niet elk bedrijf is zo natuurlijk en daarbij komt dat je bij grote fouten, zeker bij normale KMO’s ook nog steeds gewoon persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden met persoonlijk faillissement. Toch wel beetje te zwart/wit naar mijn mening.

Aangezien gelukkig niet elk bedrijf failliet gaat, zeg ik dat niet. Ik claim ook niet dat élk faillissement van een vennootschap een frauduleus faillissement is. Het probleem is gewoon dat de bewijslast moeilijk is en het budget van een Curator véél te beperkt. Daardoor is de dreiging van een persoonlijke aansprakelijkheid in de praktijk héél beperkt (heeft iemand cijfers van het aantal persoonlijke aansprakelijkheidsstellingen? Ik kan je perfect tot in detail de cijfers geven van het aantal terugvorderingen van werkloosheid, zelfs voor maar 1 dag fout ingevuld).

Kan genoeg voorbeelden geven waarbij de vakbond ook gewoon schandelijk de fout in gaat.
Ik kan die ook geven hoor. Niemand die dat betwist, je moet niet proberen het onderwerp te verdraaien.

De claim dat een faillissement een "persoonlijk drama" is, daar zullen enkele bedrijfsleiders hier graag mee lachen. En dat zijn niet de minste uit de streek. In Ieper zal er binnenkort mogelijks nog wel eentje volgen.

Ik zou het gewoon minstens logisch vinden dat wie een grote aandeelhouder van een failliet bedrijf is, minstens enkele jaren in zijn doen en laten gevolgd wordt (ook privé, ook zijn andere vennootschappen en ook de mensen waarmee hij samenwoont in de praktijk). Niet door de curator, want die krijgt daar de middelen niet voor, maar door een apart orgaan die zelfstandig onderzoek mag doen. Net zoals ik er geen probleem mee zou hebben dat bvb UNIZO de controle op correcte betalingen van werkloosheidsuitkeringen zou mogen doen, zou ik het héél leuk vinden mocht ik met enkele collega's faillissementen van bedrijven met de persoonlijke vermogens van de eigenaars kunnen controleren :). Dat zou honderden miljoenen kunnen opbrengen voor de overheid. Dingen die nu minder zichtbaar zijn, omdat het via constructies goed verborgen is.

Ziektedagen ambtenarij zou vervangen worden door wat eigenlijk neer komt op een verzekering gewaarborgd inkomen wat relatief op hetzelfde lijkt behalve dat een verzekering gewaarborgd inkomen geen psychologische ziektes denkt.
Dat is toch ook een zeer vreemd systeem natuurlijk.
Ziek zijn met behoud van loon is geen verworven recht dat je op jaarbasis hebt, dat overkomt u of overkomt u niet.
Ben je 5 jaar niet ziek prijs uzelf gelukkig, maar dat je dan gewoon die dagen daarna nog kan nemen is gewoon zeer vreemd.
Je hebt er ook die erop staan hun jaarlijks ziekteverlof te nemen, wat het allemaal nog absurder maakt.

Het is hetzelfde systeem als in de private sector, of zo komt het toch over. Dit verschil wil dan ook zeggen dat als je ziek bent, je eigenlijk het volle loon krijgt voor de eerste 30 dagen dat je ziek bent. Ipv de 20 zoals het bij de overheid momenteel is.
Al doet men er bepaalde aanpassingen aan die pijnlijk kunnen zijn. 6 weken wachttermijn indien ik mij nog goed herinner bij hervalling voordat je terug uw 30 dagen krijgt.

Het systeem bij de overheid was een beetje raar. Maar aan de andere kant is het wel een soort beloning om niet ziek te vallen. Met het systeem zoals men het nu wenst in te voeren mag je er zeker van zijn dat ik nu elk jaar als ik een griepje voel of mij slecht voel dat ik nu zonder discussie naar de dokter ga gaan en een paar dagjes ga thuisblijven. En als dat elke 3 maand een paar dagjes is of een weekje of... dan zal dat het worden.
Ik vond dat wel een goede balans om mensen een incentive te geven om niet bij het minste ziek te vallen en toch ervoor te zorgen dat er een sociale component zat dat als je echt ziek bent, wat iedereen in de toekomst wel eens kan overkomen, dat je niet direct moet schrik hebben dat je met die 30 dagen een molensteen rond uw nek hebt. Al moet ik eerlijk zijn dat het misbruik bij het systeem van de private sector in mijn ogen een pak groter is dan bij de overheid. Bij de overheid is het 20 dagen max op een jaar. En als je geen backup hebt is het pech. En als je effectief uw jaarlijks ziekteverlof neemt (al ken ik niemand die dat echt kan nemen om eerlijk te zijn zonder ook effectief "ziek" te zijn) dan heb je ook geen reserve opgebouwd en ben je slechter af als in de private sector.

Ik had liever gezien dat men de versie van de overheid had doorvoorzien bij de private sector. Waarbij de werkgever verplicht was om dat gewaarborgd loon te voorzien voor de volledige periode die ze opgespaard hadden. Maar bon, het is wat het is.

Ambtenarenpensioenen.
Dat was wel vrij "logisch" dat dat geraakt ging worden.
Dat de perequatatie eindelijk wordt afgeschaft, werd tijd. Ik heb nooit gesnapt waarom een loonsverhoging ook het pensioen van al reeds gepensioeneerde ambtenaren doet verhogen.
De pensioen op basis " van loon van laatste 10 jaar" naar loon van heel de carriëre is een enorme impact.
"75% vervangingsratio statutair ambtenaar" Voor bedienden is dat 60%. Dus eigenlijk wordt het verschil tussen statutair ambtenarij en privépensioen op den duur dus 15% samen met de aanpassing van het referteinkomen. Begint wel een serieus nadeel te zijn dat je geen tweede pijler hebt als statutair.

Ik had persoonlijk het logischer gevonden als men gewoon de toppen ervan af geschoten had. Of als men het dan toch wil hervormen dat men dan de pensioenen had gelijkgeschakeld met de private sector en dan effectief een systeem had opgezet met 1e en 2e pijler. Op het eerste zicht, maar men zou er eigenlijk eens een berekening/simulatie voor moeten maken wat dit in realiteit zou betekenen in pensioenverschil op basis van mypensiongegevens, Nu voelt dat aan alsof dat "goed" pensioen van bij de overheid gewoon volledig ondergraven wordt. Met deze wijzigingen zie ik mij echt niet gaan werken tot mijn 67. En kuis ik mijn schup af op 59 of zo (mogelijks 60). En slik ik die verminderingen wel.

Vrijwillige 4dagen week is dit: https://bosa.belgium.be/nl/themas/w...en-afwezigheden/minder-werken/vierdagenweek-0. Blijkbaar telde dat als 5 dagen week voor berekening pensioen?
Ah ging er vanuit dat bij ouderen dit bij iedereen voorzien was om zogezegd het werken werkbaar te maken (al wist ik het niet) ? Zodanig dat mensen vanaf hun x te niet zeggen van meh ik kuis mijn schup volledig af. Nu bon, ik kan er begrip voor opbrengen natuurlijk als dat het geval was... maar opnieuw tot mijn 67 werken... voorlopig gaan ze uit een ander vaatje moeten tappen om mij daartoe aan te zetten.

Zit wel iets heel links in in "pensioenen - punt 14" . Als ik dat zo lees, wordt een aanvullend pensioen verplicht voor iedere werknemer (3% bijdrage van werkgever.)
Dit rijdt het verschil overheidspensioen en privaat pensioen dan wel verder dicht. Een ambtenaar is wel geen werknemer natuurlijk :p. Dus lijkt mij niet dat dit er bovenop hetgeen voorzien is bij de ambtenaar van toepassing zal worden of zijn.

Dan die fiscale hervormingen:
Wat ik dan wel weer niet snap, is het bijverdienen door gepensioeneerden aan 20% belastingtarief zonder limiet? Pensioenen punt 16
+ uitbreiden van flexijobs (Arbeidsmarkt punt 24) + geen inkomensgrens meer voor jobstudenten (Fiscale hervorming punt 12)
Ik vraag mij nu af waar al die low-skilled werkzoekenden gaan solliciteren. Die worden overal weggeconcureerd door bijklussende gepensioeneerde, jobstudenten en flexijobbers.
Ik heb het gevoel dat we over 10 jaar in een situatie gaan zijn dat iedereen terug 6 dagen op 7 gaat werken. :p

Ik heb het gevoel alsof we het sociaal systeem gewoon verder ondergraven. Met daarnaast idiote concurrentie naar flexibiliteit van mensen die al een deftige job hebben of aan het studeren zijn of zouden moeten zijn ten koste van de mensen die deze jobs moeten uitvoeren om rond te komen.

Met daarnaast het feit dat als je op pensioen bent dan ben je op pensioen. En betaal je belastingen als je bijschnabbelt... of nog erger dat om rond te komen je in de toekomst dat gaat moeten doen... ik ben een fervent tegenstander van het uitbreiden van studentenjobs (ze moeten blokken niet geld bijeenscharrelen om de bon vivant kunnen uit te hangen), flexijobs of bijschnabbelen na het pensioen.

Willen ze toch nog doordoen, doe door maar dan betaal je ook gewoon de normale belastingen.

Punt 22 Fiscale hervorming - ondernemersaftrek van 20%
Als ik een beetje tussen de regels lees, lijkt mij dat specifiek voor de zelfstandigen die belast zijn in de personenbelasting (omdat er gesproken wordt van "ondernemingswinsten- of baten"). Waarschijnlijk om het verschil tussen een zelfstandige in de personenbelasting en een bedrijfsleider wat te verminderen.
Geen idee, voor mij lijkt het gewoon alsof ze een extra forfaitaire aftrek hebben voorzien om bedrijfsleiders in het functie van hun winst een extra onbelaste winst te geven. Of een verhoging van tot 20k op jaarbasis. Waarbij ik direct denk aan veel freelancers die potentieel ergens rond die categorie vallen. Wat dan een beetje die andere zaken compenseert. Al is het wel een goed ding dat er wat meer ingegrepen wordt op de aftrekken die zelfstandigen kunnen opeenstapelen door dit afhankelijk te maken van het inkomen (ik hoop dan ook effectief wel op het loon dat men uitbetaalt). En ook het feit dat men die 45k heeft gezet op 50k en naar de toekomst indexeert. Al denk ik wel dat een gewone indexatie die 50k al wel naar 60k had gezet om eerlijk te zijn (+/- 20% indexatie op 2 jaar rond 2022 dacht ik, en dit systeem is er al iets langer).

Punt 68 Fiscale hervorming is ook wel een grotere verandering dan dat sommige denken.
68. [De bevrijdende roerende voorheffing blijft bestaan. Voortaan zal dat inkomen wel op de aangifte worden vermeld door de fiscus, waardoor
rekening gehouden kan worden met het totale inkomen bij de toekenning van sociale voordelen.]
Is wel een goed ding naar eerlijkheid toe.

Ach ja, ondergaan gaan we het toch moeten. Maar Voorruit gaat met dit soort van maatregelen in mijn ogen een enorm stuk van zijn kiezers kwijtspelen. Al zitten er overwinningen in die je puur en alleen aan de linkse kant kan claimen. En als we eerlijk zijn gaan we iets moeten doen om dit allemaal betaalbaar te houden ook naar de toekomst. Al zou ik toch wel een paar hervormingen doen zoals een bezoekje aan de dokter naar 10 - 20€ brengen na remgeld. De maximumfactuur zal voor mensen die er echt echt nood aan hebben dit toch nog wel beperken. En voor anderen lijkt mij toch wel dat dit er moet vanaf kunnen...

Ik zou het gewoon minstens logisch vinden dat wie een grote aandeelhouder van een failliet bedrijf is, minstens enkele jaren in zijn doen en laten gevolgd wordt (ook privé, ook zijn andere vennootschappen en ook de mensen waarmee hij samenwoont in de praktijk). Niet door de curator, want die krijgt daar de middelen niet voor, maar door een apart orgaan die zelfstandig onderzoek mag doen. Net zoals ik er geen probleem mee zou hebben dat bvb UNIZO de controle op correcte betalingen van werkloosheidsuitkeringen zou mogen doen, zou ik het héél leuk vinden mocht ik met enkele collega's faillissementen van bedrijven met de persoonlijke vermogens van de eigenaars kunnen controleren :). Dat zou honderden miljoenen kunnen opbrengen voor de overheid. Dingen die nu minder zichtbaar zijn, omdat het via constructies goed verborgen is.

Dat lijkt een goed idee ( al kost dat geld - dat bij unizo van al de werkgevers komt, maar bij de vakbond waarschijnlijk eerder via een subsidie vanuit de overheid), het enige waar ik niet hoe dat mesht met de privacy wetgeving. Als een unizo of een vakbond zoiets zou mogen doen. Een overheid heeft hendels om privacy wetgeving wat te skirten. Een private entiteit lijkt mij dit veel moeilijker te zijn.

Het zou dan logischer zijn om die cel binnen de overheid te versterken en beter uit te bouwen. Al is bewijslast eerder het probleem lijkt mij.

Ik had persoonlijk het logischer gevonden als men gewoon de toppen ervan af geschoten had. Of als men het dan toch wil hervormen dat men dan de pensioenen had gelijkgeschakeld met de private sector en dan effectief een systeem had opgezet met 1e en 2e pijler. Op het eerste zicht, maar men zou er eigenlijk eens een berekening/simulatie voor moeten maken wat dit in realiteit zou betekenen in pensioenverschil op basis van mypensiongegevens, Nu voelt dat aan alsof dat "goed" pensioen van bij de overheid gewoon volledig ondergraven wordt. Met deze wijzigingen zie ik mij echt niet gaan werken tot mijn 67. En kuis ik mijn schup af op 59 of zo (mogelijks 60). En slik ik die verminderingen wel.

Vriend die bij VDAB werkt wist me paar maand geleden al te zeggen dat ze daar alvast volop aan het voorbereiden zijn, groepsverzekering zou voor hem (instructiepersoneel) deels 5% en deels 8% worden, dat zijn alvast stevige bedragen toch. Geen ambtenaar maar contractueel bediende. Men mag zeggen van de VDAB wat men wil - maar op dat vlak zijn hun diensten echt wel bij de pinken. Mss dat men voor ambtenaren eenzelfde piste zal bewandelen.

Dat is toch gewoon zeer vergaand? Dat is iets dat bijna onmogelijk correct te controleren is en dan krijg je eindeloze dure rechtbank spelletjes van welles nietes. Echt heel simplistisch denken vind ik dit en onmogelijk uit te voeren, om nog maar te zwijgen wat zo een controle orgaan zou kosten.

De wet is de wet bij faillissement toch? Niet persoonlijk aansprakelijk gesteld is niet persoonlijk aansprakelijk en dus geen verdere opvolging/heksenjacht nodig. En ja ik besef dat daar soms wel foefelaars door de mazen van het net zullen glippen maar lijkt me het sop de kolen niet waard. Er gaan er altijd zijn die een loopje nemen met de wet. Misschien moet de vakbond daar het hand in eigen boezem steken met Marc Leemans. Daar wordt een SWT vangnet voor mensen met pech gebruikt als parachute door Leemans en dan is de repliek: ''Dit is gewoon wettelijk'' terwijl dat ethisch om te kotsen is. De heksenjacht mag dus maar enkel als het in het eigen kraam past? Sorry, vind ik niet correct.

Idem dito met die financiële transparantie. Het feit dat vakbonden weigeren om rekeningen neer te leggen en zich verschuilen achter het verenigingsgebeuren, is ook compleet absurd toch? Rechten en plichten roepen naar anderen maar zelf... ?

Je moet ook niet de curatoren gaan in een slachtoffer rol duwen. Onze ervaringen met curatoren is iets heel anders. Bij faillissementen van andere bedrijven waar wij interesse toonden in specifieke assets werd er nauwelijks iets opgevolgd, compleet onrealistische verwachtingen en tal van keren gewoon niet tot een overname gekomen voor zaken die eigenlijk enkel en alleen waarde hadden voor ons specifiek. Gevolg? Jaren na datum niet verkocht en geen geld voor de schuldeisers terwijl wij faire en correcte overname bieden. (ging bijvoorbeeld over domeinnamen van concurrenten)

Edit: mijn onderliggende frustratie hier is vooral dat het ALTIJD hetzelfde liedje is. Het enige dat we altijd horen is nog meer controle, nog meer belastingen, nog meer betalen, ...
Op zowel belastingen op productie en invoer, belastingen op inkomen en vermogen EN sociale premies zitten wij aanzienlijk BOVEN het Europese gemiddelde en de insteek blijft: we moeten meer ophalen voor de begroting te dichten. Het wordt misschien echt is tijd dat er wat economen en ondernemers is aan het roer zouden komen. (want ja, je kan ook de begroting op orde te krijgen zonder maatschappelijk en sociaal uw bevolking te laten verarmen). Pure incompetentie is dit.

Laatst bewerkt:
Het is hetzelfde systeem als in de private sector, of zo komt het toch over. Dit verschil wil dan ook zeggen dat als je ziek bent, je eigenlijk het volle loon krijgt voor de eerste 30 dagen dat je ziek bent. Ipv de 20 zoals het bij de overheid momenteel is.
Al doet men er bepaalde aanpassingen aan die pijnlijk kunnen zijn. 6 weken wachttermijn indien ik mij nog goed herinner bij hervalling voordat je terug uw 30 dagen krijgt.

Het systeem bij de overheid was een beetje raar. Maar aan de andere kant is het wel een soort beloning om niet ziek te vallen. Met het systeem zoals men het nu wenst in te voeren mag je er zeker van zijn dat ik nu elk jaar als ik een griepje voel of mij slecht voel dat ik nu zonder discussie naar de dokter ga gaan en een paar dagjes ga thuisblijven. En als dat elke 3 maand een paar dagjes is of een weekje of... dan zal dat het worden.
Ik vond dat wel een goede balans om mensen een incentive te geven om niet bij het minste ziek te vallen en toch ervoor te zorgen dat er een sociale component zat dat als je echt ziek bent, wat iedereen in de toekomst wel eens kan overkomen, dat je niet direct moet schrik hebben dat je met die 30 dagen een molensteen rond uw nek hebt. Al moet ik eerlijk zijn dat het misbruik bij het systeem van de private sector in mijn ogen een pak groter is dan bij de overheid. Bij de overheid is het 20 dagen max op een jaar. En als je geen backup hebt is het pech. En als je effectief uw jaarlijks ziekteverlof neemt (al ken ik niemand die dat echt kan nemen om eerlijk te zijn zonder ook effectief "ziek" te zijn) dan heb je ook geen reserve opgebouwd en ben je slechter af als in de private sector.

Ik had liever gezien dat men de versie van de overheid had doorvoorzien bij de private sector. Waarbij de werkgever verplicht was om dat gewaarborgd loon te voorzien voor de volledige periode die ze opgespaard hadden. Maar bon, het is wat het is.

Ah ging er vanuit dat bij ouderen dit bij iedereen voorzien was om zogezegd het werken werkbaar te maken (al wist ik het niet) ? Zodanig dat mensen vanaf hun x te niet zeggen van meh ik kuis mijn schup volledig af. Nu bon, ik kan er begrip voor opbrengen natuurlijk als dat het geval was... maar opnieuw tot mijn 67 werken... voorlopig gaan ze uit een ander vaatje moeten tappen om mij daartoe aan te zetten.

Dit rijdt het verschil overheidspensioen en privaat pensioen dan wel verder dicht. Een ambtenaar is wel geen werknemer natuurlijk :p. Dus lijkt mij niet dat dit er bovenop hetgeen voorzien is bij de ambtenaar van toepassing zal worden of zijn.

Ik heb het gevoel alsof we het sociaal systeem gewoon verder ondergraven. Met daarnaast idiote concurrentie naar flexibiliteit van mensen die al een deftige job hebben of aan het studeren zijn of zouden moeten zijn ten koste van de mensen die deze jobs moeten uitvoeren om rond te komen.

Met daarnaast het feit dat als je op pensioen bent dan ben je op pensioen. En betaal je belastingen als je bijschnabbelt... of nog erger dat om rond te komen je in de toekomst dat gaat moeten doen... ik ben een fervent tegenstander van het uitbreiden van studentenjobs (ze moeten blokken niet geld bijeenscharrelen om de bon vivant kunnen uit te hangen), flexijobs of bijschnabbelen na het pensioen.

Willen ze toch nog doordoen, doe door maar dan betaal je ook gewoon de normale belastingen.

Geen idee, voor mij lijkt het gewoon alsof ze een extra forfaitaire aftrek hebben voorzien om bedrijfsleiders in het functie van hun winst een extra onbelaste winst te geven. Of een verhoging van tot 20k op jaarbasis. Waarbij ik direct denk aan veel freelancers die potentieel ergens rond die categorie vallen. Wat dan een beetje die andere zaken compenseert. Al is het wel een goed ding dat er wat meer ingegrepen wordt op de aftrekken die zelfstandigen kunnen opeenstapelen door dit afhankelijk te maken van het inkomen (ik hoop dan ook effectief wel op het loon dat men uitbetaalt). En ook het feit dat men die 45k heeft gezet op 50k en naar de toekomst indexeert. Al denk ik wel dat een gewone indexatie die 50k al wel naar 60k had gezet om eerlijk te zijn (+/- 20% indexatie op 2 jaar rond 2022 dacht ik, en dit systeem is er al iets langer).

Is wel een goed ding naar eerlijkheid toe.

Ach ja, ondergaan gaan we het toch moeten. Maar Voorruit gaat met dit soort van maatregelen in mijn ogen een enorm stuk van zijn kiezers kwijtspelen. Al zitten er overwinningen in die je puur en alleen aan de linkse kant kan claimen. En als we eerlijk zijn gaan we iets moeten doen om dit allemaal betaalbaar te houden ook naar de toekomst. Al zou ik toch wel een paar hervormingen doen zoals een bezoekje aan de dokter naar 10 - 20€ brengen na remgeld. De maximumfactuur zal voor mensen die er echt echt nood aan hebben dit toch nog wel beperken. En voor anderen lijkt mij toch wel dat dit er moet vanaf kunnen...

Ziektekapitaal vs gewaarborgd inkomen.
Een courante verzekering gewaarborgd inkomen in de privésector is vaak toch minstens één jaar (of onbeperkt van duur zelfs? zal wel niet de default zijn.). Conceptueel is dat vrij hetzelfde als het "ziektekapitaal" van ambtenaren.
Het groot verschil is dat een verzekering gewaarborgd inkomen niet tussen komt bij depressies of burnouts (psychologische ziektes) terwijl het ziektekapitaal alles dekte.
Wat jij bedoelt met "30 dagen" is dat de werkgever altijd de eerste maand moet dekken bij ziekte. De verzekering gewaarbogd inkomen komt pas tussen meestal vanaf de tweede maand af.

Ambtenarenpensioenen:
grosso modo wordt het dit voor iedereen die nu onder de 40 jaar eigenlijk is :p.
Ambtenarenpensioen wordt dan eigenlijk 75% van referteinkomen van laatste 40 jaar. (Absoluut max pensioen van 100k per jaar maar niemand gaat daar nog aan geraken indien gemiddelde referteinkomen laatste 40 jaar.)
<>
Wettelijk pensioen is 60% van referteinkomen van laatste 40 jaar. (Max per jaar is wel 77k voor de berekening van referteinkomen.)

Dus de facto is een ambtenarenpensioen 15% meer vanaf 2050 dan een wettelijk pensioen. Er gaan er toch wel veel twintigers en dertigers een paar keer nadenken om nog te werken als leerkracht of statutair ambtenaar want een 3% groepsverzekering gaat quasi altijd beter zijn dan een ambtenarenpensioen eigenlijk. Enfin, ik ben wel blij dat ik nooit geopteerd heb voor de betaling van regularisatie van de studiejaren (juist daarom :p.) Degene die dat gedaan heben als ambtenaar, zijn royaal opgelicht geweest.

Ik zag heletijd "job van leerkracht" aantrekkelijk maken maar

-> Gaan veel stakingen leveren in het onderwijs en openbaar vervoer de komende jaren. Winter is coming :p. Enfin, Iedereen zag het ook wel afkomen (al bepaalde keuzes gedaan 5 jaar geleden ter voorbereiding van een exit.) Ik zag recent ook veel proberen binnen te geraken van overheid naar de semi-overheidsorganisaties (Fluvius, agentschappen en van die toestanden.) Hoger loon, betere extra voordelen en het verlof van een ambtenaar.
Het is wel een stuk steviger dan ik had verwacht. (Ik had iets van 10 jaar naar 20 jaar verwacht of gewoon het statutair pensioen vervangen door een redelijke groepsverzekering op termijnn.)

Schnabbel-werk
Ja, tis werkelijk het ondergraven van de sociale zekerheid dat. Ik snap echt niet waarom men dit perse wil invoeren. Minder inkomsten, meer concurrentie voor lowskilled werkzoekers,... Het idee was och tmet veel weinig werken, niet met weinig veel werken.

Ondernemingaftrek

"Ondernemingswinsten - en baten" is nogal een fiscaal omfloerste manier om te zeggen "zelfstandigen in de personenbelasting". "Baten" bestaat niet bij de vennootschappen.
Het is nogal vreemd dat wel dat men 10 jaar geleden iedereen motiveerde voor een vennootschap op te richten en nu het omgekeerde doet. Er mankeert toch echt langetermijnvisie in de politiek. :p

Over Vooruit
Ik had Vooruit altijd gezien als de "leerkrachten en ambtenarenpartij" maar dat gaat nu ook wel gedaan zijn :p. Sebiet is er geen Vooruit en VLD meer :p.

Jij hebt je info van een vakbondsboekje ofzo zeker? Ik heb al faillissementen meegemaakt in mijn dichte kring, die mensen zijn echt alles kwijtgeraakt hoor.
Tja dat is dan het equivalent van de werknemer die ontslag geeft en op de weg naar buiten wat banden plat zet en de hangar in brand steekt. Maar als je de zaken juist doet is een faillissement nul impact op de eigenaar, zoals JPV zegt in de meeste gevallen kunnen ze kan ook nog gewoon een uitkering gaan trekken.

Maw - en dat was mijn originele opmerking - er is heel weinig risico, niet nul maar het wordt serieus overdreven.

Tja dat is dan het equivalent van de werknemer die ontslag geeft en op de weg naar buiten wat banden plat zet en de hangar in brand steekt. Maar als je de zaken juist doet is een faillissement nul impact op de eigenaar, zoals JPV zegt in de meeste gevallen kunnen ze kan ook nog gewoon een uitkering gaan trekken.

Maw - en dat was mijn originele opmerking - er is heel weinig risico, niet nul maar het wordt serieus overdreven.
Dit is echt brainwash onzin he. Hoeveel zelfstandigen hebben hun eigen prive spaarcenten in de zaak niet gestoken denk je? Bij mij bijvoorbeeld is letterlijk elke spaarcent die ik had erin gegaan, 4 jaar gewerkt zonder 1 eurocent uit de zaak te halen en alles werd geherinvesteerd.

Het spaargeld dat ik nog had is verdampt door letterlijk te eten en rekeningen te betalen. Moest het gefaald zijn was ik van een zeer gezonde spaarpot die ik na jaren ploeteren zelf had opgebouwd, bankroet geweest tegen men 33 jaar.

Oogkleppen afzetten aub :)

En ja ik besef dat daar soms wel foefelaars door de mazen van het net zullen glippen maar lijkt me het sop de kolen niet waard. Er gaan er altijd zijn die een loopje nemen met de wet.
. De heksenjacht mag dus maar enkel als het in het eigen kraam past? Sorry, vind ik niet correct.

Edit: mijn onderliggende frustratie hier is vooral dat het ALTIJD hetzelfde liedje is. Het enige dat we altijd horen is nog meer controle, nog meer belastingen, nog meer betalen, ...
Op zowel belastingen op productie en invoer, belastingen op inkomen en vermogen EN sociale premies zitten wij aanzienlijk BOVEN het Europese gemiddelde en de insteek blijft: we moeten meer ophalen voor de begroting te dichten. Het wordt misschien echt is tijd dat er wat economen en ondernemers is aan het roer zouden komen. (want ja, je kan ook de begroting op orde te krijgen zonder maatschappelijk en sociaal uw bevolking te laten verarmen). Pure incompetentie is dit.
Het zou je wel sieren als je dan consequent zou zijn. Er word je juist gezegd dat er defacto NUL controle is.

Jij bent degene die pleit voor ENKEL heksenjacht op de werknemer en nul op de werkgever. Waarom dan bij de werknemers ook niet stoppen met controles?

Daarnaast ook het afgeven op de kost van werknemers, terwijl men dit juist wil kunnen verlagen door de kost elders eerlijk op te halen. Dat is mee het doel. Als je economen aan het roer zet zou je ook niet veel anders krijgen hoor. Kijk naar de werkelijke effecten zoals besproken in de Amerikaanse politiek thread, verlagingen van de lasten voor bedrijven zorgden vooral voor een gat in de begroting. Met verder weinig effectief voor de economie. Vooral effect voor de portefeuille van de rijken ten koste van de maatschappij.

Dus, be careful what you wish for. And remember : You can't have your cake and eat it too.

Maar wel alle respect voor het opkomen voor je eigen zaak en eigen belangen. Maar we moeten dan niet doen alsof dit een neutraal beeld is met het beste voor de maatschappij.

Dit is echt brainwash onzin he. Hoeveel zelfstandigen hebben hun eigen prive spaarcenten in de zaak niet gestoken denk je? Bij mij bijvoorbeeld is letterlijk elke spaarcent die ik had erin gegaan, 4 jaar gewerkt zonder 1 eurocent uit de zaak te halen en alles werd geherinvesteerd.

Het spaargeld dat ik nog had is verdampt door letterlijk te eten en rekeningen te betalen. Moest het gefaald zijn was ik van een zeer gezonde spaarpot die ik na jaren ploeteren zelf had opgebouwd, bankroet geweest tegen men 33 jaar.

Oogkleppen afzetten aub :)

Denk ook niet dat men hier wil veralgemenen - zoals quasi altijd het geval is: de goede moeten het met de sjoemelaars bekopen en worden snel over dezelfde kam geschoren. Men wil vooral mogelijkheden om het onderscheid te kunnen maken - het is zoals reviews lezen of plaatsen: 100 goede en 2 slechte - kop eraf dat je die slechte een zwaarder gewicht zal toekennen dan objectief het geval is.

Ik kan het ook begrijpen zelfs: bij de opstart van je zaak ben je weloverwogen tewerk gegaan en gemerkt dat er muziek in zat - als motivatie om elke cent te investeren is dat zowat het beste wat er is.

Maar stel dat men morgen een wet zou stemmen die het bestaan van je bedrijf compleet zou onderuit halen, of een concurrent die komt opdagen die je los uit de markt drukt, een productiefout die resulteert in meerdere doden - beetje bij beetje, je ziet omzet en winst dalen - je levenswerk wordt bedreigt. Wat ga je doen? Dat zijn situaties die een gigantische impact hebben op elk persoon.

Mensen onderschatten de risico's hier toch naar mijn mening.

Voorbeeld uit mijn eigen omgeving:
Iemand koopt een event-center over (om het even vaag te houden), lening voor alles moeten aangaan van +-800k. 20% eigen inbreng nodig. 120k geleend door herfinanciering van het huis van de moeder, 40k uit eigen middelen.

Die zaak draait goed, en nu wat extra inspanning doet het dubbele omzetten tov de vorige eigenaar.
Maar pak dat morgen weer een corona situatie komt? Dan staat hij daar met zijn lopende lening. Met cash wat zijn moeder eigenlijk ook niet kon missen.

Ja hij zal kunnen doppen omdat die recent nog een volledig jaar als werknemer werkte. Maar mijn hartslag zou spontaan verdubbelen van zo een last/risico boven mijn hoofd te hebben.

Dat is toch gewoon zeer vergaand? Dat is iets dat bijna onmogelijk correct te controleren is en dan krijg je eindeloze dure rechtbank spelletjes van welles nietes. Echt heel simplistisch denken vind ik dit en onmogelijk uit te voeren, om nog maar te zwijgen wat zo een controle orgaan zou kosten.
Zo'n controleorgaan zou qua kost héél beperkt zijn, net zoals een sociaal inspecteur vandaag véél meer opbrengt dan hij kost.
Het gaat niet om letterlijk volgen, hé, wel om inzage in rekeningen (met natuurlijk deontologische beperkingen). In de praktijk gebeurt dit nu al bij werklozen, waarom niet bij mensen die een faillisement hebben, tenminste als daarbij overheid geld verliest? In beide gevallen gaat over over overheidsgeld die wegvloeit en mogelijks onterecht.

De wet is de wet bij faillissement toch? Niet persoonlijk aansprakelijk gesteld is niet persoonlijk aansprakelijk en dus geen verdere opvolging/heksenjacht nodig. En ja ik besef dat daar soms wel foefelaars door de mazen van het net zullen glippen maar lijkt me het sop de kolen niet waard. Er gaan er altijd zijn die een loopje nemen met de wet. Misschien moet de vakbond daar het hand in eigen boezem steken met Marc Leemans. Daar wordt een SWT vangnet voor mensen met pech gebruikt als parachute door Leemans en dan is de repliek: ''Dit is gewoon wettelijk'' terwijl dat ethisch om te kotsen is. De heksenjacht mag dus maar enkel als het in het eigen kraam past? Sorry, vind ik niet correct.
Er is geen automatische niet persoonlijk aansprakelijk gesteld, in bijna alle gevallen kan je bij een faillissement dit wel doen, maar gebeurt dit niet omdat er gewoon geen controlemiddelen zijn. Ik kan je hier in de streek al een 5-tal grote bedrijven opnoemen die failliet gegaan zijn en waar er een nevenbedrijf opgericht is die al vlug even succesvol is, mét materiaal van het failliete bedrijf. Dat moet minstens grondig onderzocht worden (ik weet van die 5 bedrijven slechts een waar er een onderzoek begonnen is, maar daar is het onderzoek gestopt nadat ook dat nevenbedrijf verkocht werd).
Ivm Leemans moet je maar eens zoeken hier in het archief hier op BG, daar was meer aan de hand, heb ik al toegelicht.

Idem dito met die financiële transparantie. Het feit dat vakbonden weigeren om rekeningen neer te leggen en zich verschuilen achter het verenigingsgebeuren, is ook compleet absurd toch? Rechten en plichten roepen naar anderen maar zelf... ?
Voor de zoveelste keer:
- vakbonden hebben rechtspersoonlijkheid wat betreft de inkomsten die ze krijgen van de overheid. Op dat vlak zijn ze ook al met succes veroordeeld. Enkel op het syndicale vlak is er een afwezigheid van rechtspersoonlijkheid. De enige reden hiervoor is de verantwoordelijkheid bij stakingen waar discussie over is, heeft niks met financiële zaken te maken.
- ik ben volledig voorstander voor meer controle op vakbondsinkomsten/uitgaven, mij ga je daar niet op pakken. Geen reden om dit dan ook hier te betrekken.
Je moet ook niet de curatoren gaan in een slachtoffer rol duwen. Onze ervaringen met curatoren is iets heel anders. Bij faillissementen van andere bedrijven waar wij interesse toonden in specifieke assets werd er nauwelijks iets opgevolgd, compleet onrealistische verwachtingen en tal van keren gewoon niet tot een overname gekomen voor zaken die eigenlijk enkel en alleen waarde hadden voor ons specifiek. Gevolg? Jaren na datum niet verkocht en geen geld voor de schuldeisers terwijl wij faire en correcte overname bieden. (ging bijvoorbeeld over domeinnamen van concurrenten)

Een curator wordt dan ook slecht verloond om alles aan te pakken. Dat je zelf zegt dat het onrealistische verwachtingen zijn en tegelijk zegt dat je een faire en correcte overname biedt, is natuurlijk voor je eigen rekening, curatoren en anderen kunnen daar andere meningen over hebben.

En sorry, maar controle op fiscale zaken is in België hééééééél beperkt. Hoeveel controles zijn er gemiddeld bij vennootschapsbelastingen? Wat was het, 1 keer op de 7 jaar? Terwijl bij personenbelastingen héél veel bedragen in deel 1 onderwerp zijn van zeer goeie en automatische controles, tot op de cent.

Mensen onderschatten de risico's hier toch naar mijn mening.

Voorbeeld uit mijn eigen omgeving:
Iemand koopt een event-center over (om het even vaag te houden), lening voor alles moeten aangaan van +-800k. 20% eigen inbreng nodig. 120k geleend door herfinanciering van het huis van de moeder, 40k uit eigen middelen.

Die zaak draait goed, en nu wat extra inspanning doet het dubbele omzetten tov de vorige eigenaar.
Maar pak dat morgen weer een corona situatie komt? Dan staat hij daar met zijn lopende lening. Met cash wat zijn moeder eigenlijk ook niet kon missen.

Ja hij zal kunnen doppen omdat die recent nog een volledig jaar als werknemer werkte. Maar mijn hartslag zou spontaan verdubbelen van zo een last/risico boven mijn hoofd te hebben.
De Corona-situatie is een situatie die héél goed aantoont dat het best meevalt. Dit is het aantal faillissementen per jaar:

JaarAantal
201210.587
201311.740
201410.736
20159.762
20169.170
20179.968
20189.878
201910.598
20207.203
20216.533
20229.265
202310.243
20246.536

Het aantal faillissementen is tijdens corona (vooral 2020-2021) nooit zo laag geweest (tengeover het aantal zelfstandigen). Dit omdat er massale steun was voor bedrijven, vaak over the edge. Ikzelf had het geluk toen een investering van >300k te doen. De eerste 70k winst die ik maak, is daardoor niet belast, los van de gewone aftrekmogelijkheden. Mocht ik in begin van corona al actief geweest zijn, had ik nog enkele duizenden euro's per maand gewoon om niks te doen. Zo erg is het dus verre van... En had het slecht afgelopen, kan nog altijd dat gebouw, na al die steun, verkocht worden, hé.

Dit vind ik dus een héél slecht voorbeeld.

Denk ook niet dat men hier wil veralgemenen - zoals quasi altijd het geval is: de goede moeten het met de sjoemelaars bekopen en worden snel over dezelfde kam geschoren. Men wil vooral mogelijkheden om het onderscheid te kunnen maken - het is zoals reviews lezen of plaatsen: 100 goede en 2 slechte - kop eraf dat je die slechte een zwaarder gewicht zal toekennen dan objectief het geval is.

Dat is het gewoon, niet elk bedrijf zal tot op de cent gecontroleerd moeten worden, maar de mogelijkheid om het te doen moet er wel zijn. En die is er bij faillissementen té beperkt.

Een curator wordt dan ook slecht verloond om alles aan te pakken. Dat je zelf zegt dat het onrealistische verwachtingen zijn en tegelijk zegt dat je een faire en correcte overname biedt, is natuurlijk voor je eigen rekening, curatoren en anderen kunnen daar andere meningen over hebben.

Dus als je verloning niet voldoende zou zijn geeft dat je een excuus om je job niet goed uit te voeren? Dan moet je geen curator worden.
En ja in dit specifieke geval was de prijs EXTREEM correct van ons. Domeinnaam die letterlijk voor iedereen waardeloos is en waar vrijwel geen enkele partij iets mee was geweest (lees, nul vragende partijen en ook geen afzetmarkt voor), niet willen verkopen voor een aanzienlijk bedrag maar het zelf x7 inschatten van wat wij bieden? Makes zero sense. Dat was het ook gewoon niet waard. Gewoon laten gaan en backorder registratie erop. Nemen we hem wel voor 4,99 EUR als hij terug vrijkomt ipv de tienvouden die we initieel geboden hadden.

En sorry, maar controle op fiscale zaken is in België hééééééél beperkt. Hoeveel controles zijn er gemiddeld bij vennootschapsbelastingen? Wat was het, 1 keer op de 7 jaar? Terwijl bij personenbelastingen héél veel bedragen in deel 1 onderwerp zijn van zeer goeie en automatische controles, tot op de cent.
Je vergeet dat elke KMO die enigszins wat groei heeft gehad vanaf een bepaald punt met bedrijfsrevisoren zit?
Externe onafhankelijke controle van de boekhouding. Onnodige kost, wij moeten daar pretty much zelfs iemand extra voor op de payroll zetten voor heel dat gedoe te managen bij administratie en dan ga je nog zeggen dat er weinig controle is op gefoefel? Wij betalen pretty much zelf de kost van de controle op gefoefel. Hoe krom kan het zijn :)

Zeer dubbel gevoel bij dit succesverhaal dat hier geschetst wordt, enerzijds kudos en applaus voor de inzet, de planmatige aanpak en het welverdiende economisch succes, maar tussen de regels leid ik af dat het gaat om vape-shops... en die ongezonde rommel zou eigenlijk allesbehalve economisch gestimuleerd moeten worden, vanuit een gezondheidsperspectief.

Zeer dubbel gevoel bij dit succesverhaal dat hier geschetst wordt, enerzijds kudos en applaus voor de inzet, de planmatige aanpak en het welverdiende economisch succes, maar tussen de regels leid ik af dat het gaat om vape-shops... en die ongezonde rommel zou eigenlijk allesbehalve economisch gestimuleerd moeten worden, vanuit een gezondheidsperspectief.

Offtopic en vooral: de medische wetenschap disagrees with you. Vanuit gezondheidsperspectief moet het aangemoedigd worden aan rokers en afgeraden aan niet-rokers. Geen stellingen innemen die je niet wetenschappelijk kan onderbouwen. Het is net dat dogmatisch denken dat ons falend rookstopbeleid ondersteunt.

Dus als je verloning niet voldoende zou zijn geeft dat je een excuus om je job niet goed uit te voeren? Dan moet je geen curator worden.
En ja in dit specifieke geval was de prijs EXTREEM correct van ons. Domeinnaam die letterlijk voor iedereen waardeloos is en waar vrijwel geen enkele partij iets mee was geweest (lees, nul vragende partijen en ook geen afzetmarkt voor), niet willen verkopen voor een aanzienlijk bedrag maar het zelf x7 inschatten van wat wij bieden? Makes zero sense. Dat was het ook gewoon niet waard. Gewoon laten gaan en backorder registratie erop. Nemen we hem wel voor 4,99 EUR als hij terug vrijkomt ipv de tienvouden die we initieel geboden hadden.
Ik hoop dat je niet tienvouden van 4,99 euro bedoelt... Want dan versta ik dat een curator zich daar niet mee bezig wil houden.

En een curator wordt betaald voor zijn werk, maar krijgt nauwelijks middelen om externe partijen aan te schaffen voor bvb een doorlichting van de boekhouding. Je kan van een curator wel wat boekhoudkundige kennis verwachten, maar het blijft een jurist. En als hij niemand kan inhuren, kan hij ook geen deftig dossier opmaken, dus stopt op vlak van fiscale controle zijn werk.

Je vergeet dat elke KMO die enigszins wat groei heeft gehad vanaf een bepaald punt met bedrijfsrevisoren zit?
Externe onafhankelijke controle van de boekhouding. Onnodige kost, wij moeten daar pretty much zelfs iemand extra voor op de payroll zetten voor heel dat gedoe te managen bij administratie en dan ga je nog zeggen dat er weinig controle is op gefoefel? Wij betalen pretty much zelf de kost van de controle op gefoefel. Hoe krom kan het zijn :)
De taak van een bedrijfsrevisor ligt hem niet zozeer in fiscale fraude. Je verwart 2 soorten controles.

Tenzij de bedrijfsrevisor natuurlijk een gedetailleerd verslag (ruimer dan bij de jaarrekening/OR) zou bezorgen aan de overheid, maar daar gruwt een onderneming van :).

Ik hoop dat je niet tienvouden van 4,99 euro bedoelt... Want dan versta ik dat een curator zich daar niet mee bezig wil houden.

En een curator wordt betaald voor zijn werk, maar krijgt nauwelijks middelen om externe partijen aan te schaffen voor bvb een doorlichting van de boekhouding. Je kan van een curator wel wat boekhoudkundige kennis verwachten, maar het blijft een jurist. En als hij niemand kan inhuren, kan hij ook geen deftig dossier opmaken, dus stopt op vlak van fiscale controle zijn werk.

De taak van een bedrijfsrevisor ligt hem niet zozeer in fiscale fraude. Je verwart 2 soorten controles.

Tenzij de bedrijfsrevisor natuurlijk een gedetailleerd verslag (ruimer dan bij de jaarrekening/OR) zou bezorgen aan de overheid, maar daar gruwt een onderneming van :).

Ging over enkele duizenden euro's. Uiteraard niet over 100 euro. Veel geld voor een domeinnaam waar letterlijk niemand iets mee kan en dan liever niet verkopen dan er een mooie som voor te vangen voor schuldeisers. Makes zero sense. Er was ook geen noodzaak om die domein te hebben. Leuk extra'tje maar geen noodzaak. Gevolg: geen geld voor de curator en nieuwe registratie aan 4,99 euro ingezet.

En fiscale fraude spoor je op via boekhouding. Daar zijn altijd de eerste sporen van discrepanties te vinden natuurlijk. Controle van de boekhouding is in mijn ogen iets dat ten laste moet zijn van de overheid, niet van de onderneming. (net zoals het aan de onderneming is om binnen het wettelijk kader te opereren)

Terug
Bovenaan