Begroting in het regeerakkoord: supernota

Vooruit uit en ovld in is toch waanzin.

Ovld is een ongeleid zootje ongeregeld. Geen voorzitter, interne twisten en profilering drang. Zal lang duren voor er daar 1 of 2 renegades stemmen in de misse richting en de meerderheid is om zeep...

Ovld is een ongeleid zootje ongeregeld. Geen voorzitter, interne twisten en profilering drang. Zal lang duren voor er daar 1 of 2 renegades stemmen in de misse richting en de meerderheid is om zeep...

Bouchez weet dat ook wel. Iedereen weet dat ook.

Ik denk gewoon dat hij het initiatief naar zich wil toetrekken zodat hij zichzelf als premier kan positioneren én dat hij kan claimer dat de MR zich niet heeft laten doen door de Vlamingen.

En met maar 1 zeteltje op overschot is dat gewoon Russische roulette spelen. N-VA zit zelf ook met JDD als onafhankelijke, dus zelfs al komt Open VLD boven water met een nieuwe voorzitter, ga je voor élke stemming in het parlement met de poepers zitten dat er eens een parlementslid de particratie niet volgt. Dat is gewoon niet werkbaar.

N-VA zou dan ook in een regering zonder Vlaamse meerderheid moeten stappen, dat is een cadeau zonder weerga voor Vlaams Belang. En je ondermijnt de Vlaamse regering, waar Vooruit dan wel in de meerderheid zou zitten. Daarmee saboteer je ook daar N-VA. Ik kan me niet inbeelden dat Bouchez voor het buitenwerken van Vooruit een medestander gaat vinden bij De Wever.

Bouchez weet dat ook wel. Iedereen weet dat ook.

Ik denk gewoon dat hij het initiatief naar zich wil toetrekken zodat hij zichzelf als premier kan positioneren én dat hij kan claimer dat de MR zich niet heeft laten doen door de Vlamingen.
Maar dan heeft hij daarmee én Vooruit én N-VA tegen zich gekregen. De kans is dan reëel dat Vooruit nog meer boter bij de vis wil, dat N-VA dan net met méér communautaire eisen komt aanzetten.

Bouchez weet dat misschien wel, maar Bouchez heeft in het verleden nog al blijk gegeven van zich van niets aan te trekken en zijn ego te laten gelden. Ik zei het eerder al, daarmee maak je je misschien wel populair bij je achterban en daar win je misschien wel verkiezingen mee, maar je bouwt er geen coalities mee.

Kijk eens op de live feed op de app van HLN. Nva gebruikt redelijk wat humor. Met die fiat500, dan Peter De Roover die dan brood staat te kneden op Instagram enzo. Als het echt gespannen zit, doet ge da ni.

Maar dan heeft hij daarmee én Vooruit én N-VA tegen zich gekregen. De kans is dan reëel dat Vooruit nog meer boter bij de vis wil, dat N-VA dan net met méér communautaire eisen komt aanzetten.

Bouchez weet dat misschien wel, maar Bouchez heeft in het verleden nog al blijk gegeven van zich van niets aan te trekken en zijn ego te laten gelden. Ik zei het eerder al, daarmee maak je je misschien wel populair bij je achterban en daar win je misschien wel verkiezingen mee, maar je bouwt er geen coalities mee.

Enkel Vooruit in feite. NV-A gaat Bouchez nog dankbaar zijn door eigenlijk het excuus te geven waarom De Wever geen premier wordt.

Ik zie het alweer gebeuren: de boel gaat (zoals vele mensen sws gedacht hebben) mislukken en de Vlaming gaat uiteindelijk ook weer heel dik gekloot zijn. Ik zou er ook niet verrast over zijn als Open VLD weer mee in zee gaat, in België kan je ALLES verwachten qua politiek. Als dat gebeurt, tjah, dan zijn daar echt geen woorden mee voor. Enfin, we zullen alvast sowieso laten begaan..

Wat ik helemaal niet snap is dat dat allemaal zo laat op de avond moet gebeuren. Hoe kan een normale mens op dit uur (en later) nog deftig onderhandelen? Precies een hoop studenten die een nachtje gaan doorblokken omdat ze te laat begonnen zijn.

Wat ik helemaal niet snap is dat dat allemaal zo laat op de avond moet gebeuren. Hoe kan een normale mens op dit uur (en later) nog deftig onderhandelen? Precies een hoop studenten die een nachtje gaan doorblokken omdat ze te laat begonnen zijn.

Stop je en heb je nog niks op papier, dan ben je eigenlijk heel de dag kwijtgeraakt en moet je de dag nadien helemaal opnieuw beginnen. (Zeker als die onderhandelaars dan nog eens ondertussen de pers lezen, hun achterban nog eens gaan aanhoren,...)
Beter om soms door te zetten totdat je iets hebt op papier.

Enkel Vooruit in feite. NV-A gaat Bouchez nog dankbaar zijn door eigenlijk het excuus te geven waarom De Wever geen premier wordt.
Ik betwijfel ten zeerste of N-VA daar dankbaar voor gaat zijn. Dat De Wever persoonlijk niet staat te springen om premier van België te worden, dat kan ik goed geloven. En dat dat voor elke separatist in de partij raar doet om premier van België te zijn, kan ik ook snappen. Maar als premier heb je de touwtjes in handen, als MR de premier levert dan is dat opnieuw een cadeau voor Vlaams Belang dat N-VA geplooid heeft voor de Walen.

Ik betwijfel ten zeerste of N-VA daar dankbaar voor gaat zijn. Dat De Wever persoonlijk niet staat te springen om premier van België te worden, dat kan ik goed geloven. En dat dat voor elke separatist in de partij raar doet om premier van België te zijn, kan ik ook snappen. Maar als premier heb je de touwtjes in handen, als MR de premier levert dan is dat opnieuw een cadeau voor Vlaams Belang dat N-VA geplooid heeft voor de Walen.

Pff, ik denk dat dat serieus overschat wordt. Aan Vlaamse kant heeft niemand toch echt een probleem mee om een Waal te hebben als premier buiten een paar die hard VB'ers, zelfs al kent hij geen Nederlands :D. Iemand die daarmee problemen heeft, stemt allang voor het VB :p.

Een Waal als premier die geen Nederlands kan maar die de werkloosheidsuitkering wil limiteren en inkomstenbelastingen verlaagt als premier, krijg je makkelijk verkocht aan de gemiddelde Vlaming.

De vorige keer dat N-VA in een coalitie zat met een MR premier is VB zowat verdubbeld qua score :unsure:

Dat heb je als je de regering laat vallen voor een VB-standpunt.

VLD liet de regering vallen voor een NV-A standpunt (BHV). -> NV-A werd gigantisch groot
NV-A liet de regering vallen voor een VB-standpunt (Migratie/Marrakech-pact) -> VB werd gigantisch groot.
En de grap, niemand praat nog over Marrakech pact. Waarschijnlijk de domste actie in de geschiedenis van de NV-A. De dag dat ze wisten dat Theo Francken niet geschikt zou zijn als voorzitter.

Zou iedereen al de les geleerd hebben om niet meer de regering te laten vallen voor een standpunt van een oppositiepartij zodat er niet meer in eigen voet wordt geschoten?

Laatst bewerkt:
Dat klinkt straks interessanter als ze kunnen zeggen dat ze tot 5u 's ochtends samengezeten hebben. Ik denk dan ook altijd "begin op een gewoon uur 's morgens en dan is't 's avonds misschien afgehandeld op een normaal uur".

Voorlopig nog geen overeenkomst. Lijkt dat het vandaag erop of erover is.

Nu bon, poging 2 met resultaat na de gemeenteverkiezingen? Dan boeit het wat minder wat men opgeofferd heeft want verkiezingen zijn nog veraf.

Dat klinkt straks interessanter als ze kunnen zeggen dat ze tot 5u 's ochtends samengezeten hebben. Ik denk dan ook altijd "begin op een gewoon uur 's morgens en dan is't 's avonds misschien afgehandeld op een normaal uur".

Over nachtelijke onderhandelingen is een paar jaar geleden een interessant stuk over geschreven.

terloops: ooit eens een contract is Rusland afgesloten, dat was ook een kot in de nacht en letterlijk iedereen was stomdronken - dat is dus de overtreffende trap: je moet goed bestand zijn tegen slaaptekort en tegen alcohol, ik weet nu niet of men traditioneel ook wat vaten bier, wijn en sterke dranken laat aanvoeren om hier een regering te vormen. Na een akkoord volgt dan een soort van apotheose in één of andere zaak met schaars geklede dames ...

Alsook, verdomme toch, ik wil peak Belgisch surrealisme, ik een vlaams nationalist als premier. Met Bouchez als formateur gaat Bouchez gewoon de 16pakken en blijft BDW op't schoon verdiep.
Dat lijkt me toch exact wat BDW wil zijn geschiedenis kennende. Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren, maar een regering met BDW als premier klinkt me heel onwaarschijnlijk. BDW zijn MO is al 20 jaar alle verantwoordelijkheid ontlopen zoveel hij kan. Nu dit lang genoeg rekken zodat ze niet verliezen tov het VB in de gemeenteraadsverkiezingen en dan zelf gewoon weer burgemeester gaan spelen in Antwerpen.

Dat lijkt me toch exact wat BDW wil zijn geschiedenis kennende. Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren, maar een regering met BDW als premier klinkt me heel onwaarschijnlijk. BDW zijn MO is al 20 jaar alle verantwoordelijkheid ontlopen zoveel hij kan. Nu dit lang genoeg rekken zodat ze niet verliezen tov het VB in de gemeenteraadsverkiezingen en dan zelf gewoon weer burgemeester gaan spelen in Antwerpen.
BDW heeft ook openlijk aangegeven dat het premierschap momenteel voor hem minder aan de orde is. Terecht, zijn vrouw is ernstig ziek. Hij had de overwinning niet verwacht. Denk dat hij zich nu wat wil profileren om erna in stilte weer zijn plaats in Antwerpen op te eisen en er zoveel mogelijk voor zijn gezin te zijn.

BDW heeft ook openlijk aangegeven dat het premierschap momenteel voor hem minder aan de orde is. Terecht, zijn vrouw is ernstig ziek. Hij had de overwinning niet verwacht. Denk dat hij zich nu wat wil profileren om erna in stilte weer zijn plaats in Antwerpen op te eisen en er zoveel mogelijk voor zijn gezin te zijn.

Als je geen premier wil worden moet je m.i. dan ook niet opkomen als nummer 1 met de verkiezingen. Indien zijn vrouw ernstig ziek is begrijp ik al helemaal niet dat je uberhaupt opkomt. Beter die tijd gebruiken om met je vrouw door te brengen.

Terug
Bovenaan