Begeleiding bij dyslexie: ervaring gezocht

June

Active member
Zijn er leden die last hebben van dyslexie en aan wie ik wat vragen daarover kan stellen? Met of zonder officiële diagnose, trouwens.

Er wordt nu gedacht aan dyslexie bij een van onze kinderen (17 jaar oud) maar omdat de huisarts te weinig kennis zegt te hebben en niet goed weet welke kant hij ons op kan sturen… zijn wij nu aangewezen op onszelf. Wij pluizen de juiste hulp uit, hij verwijst. Ik weet niet of een diagnosetraject een meerwaarde heeft maar de juiste begeleiding wèl.. alleen zie ik door het diverse (en niet perse goed passende) aanbod aan bomen, het bos niet meer. Sommigen komen wat new age op mij over, bijvoorbeeld (iets met dominante hersenhelft). Of is dat het nieuwste wetenschappelijke inzicht?

Is het niet een optie om te beginnen met de school/ het CLB? Wat betreft leerstoornissen zijn zij ook deskundig en kunnen zij ook doorverwijzen naar de juiste personen en instanties. Succes!!

Begeleiding is een moeilijke. Dyslexie wil zeggen dat ondanks heel veel oefenen het maar niet lukt om de spellingsregels o.a. te beheersen en dit uitvalt t.o.v. andere capaciteiten (bv wiskunde). In praktijk wordt er eerst met logo geoefend, maar op 17 jaar is dat natuurlijk anders :)

Er zijn zeker wel mogelijkheden afhankelijk van probleem waar hij tegen aan loopt, bv. Leessoftware die voorleest als lezen moeilijker gaat bv. Het CLB gaat mogelijks geen diagnostiek doen (overvraagd) maar kan je wel informeren waar jullie terecht kunnen voor verdere hulp. Ze zijn ook alweer open (al kan het dat de medewerker die je nodig hebt in vakantie is nog natuurlijk, zeker al het proberen waard dus)

Het idee is ook dat er maatregelen toegepast kunnen worden door scholen voor alle leerlingen die moeilijkheden hebben hiermee, onafhankelijk van diagnose (bv meer tijd voor toets, geen punten af voor bepaalde fouten, hulpkaartje bij toets mogen gebruiken,...).

Bij hoger onderwijs zou het in principe ook moeten doen, maar in praktijk zijn ze erg gefocust op attesten nog.

Dank je voor je reactie. We gaan zeker praten met school maar dat zal niet heel snel gaan, ben ik bang. Hij zit net pas 2 maanden op deze school, niemand kent hem en het is zijn laatste jaar (zijn oude school hield er mee op). CLB, ken ik niet maar is het iets Vlaams? Wij zitten niet in Vlaanderen .. vandaar ook mijn vraag naar ervaringen itt verwijzing.
Zoals ik het nu begrijp is er geen diagnose nodig om in aanmerking voor begeleiding te komen.. alleen is de vraag welke begeleiding. Dyslexiebegeleiding is nl geen beschermde term…

Klopt, clb is iets vlaams. Mogelijks is er iets gelijkaardigs waar je woont?

Ik zou voor hulp over maatregelen echt met school horen, maar je kan ook zoeken naar een orthopedagoog. Begeleiding is nl echt : welke hulpmiddelen kunnen we gebruiken op school, niet zo zeer 'hoe los ik het op' gezien dat net niet gaat

Klopt, clb is iets vlaams. Mogelijks is er iets gelijkaardigs waar je woont?

Ik zou voor hulp over maatregelen echt met school horen, maar je kan ook zoeken naar een orthopedagoog. Begeleiding is nl echt : welke hulpmiddelen kunnen we gebruiken op school, niet zo zeer 'hoe los ik het op' gezien dat net niet gaat

Mijn idee is dat deze nieuwe school goed is in opsporen dat er iets is, maar niet perse goed is de juiste hulp inschatten. En dat doen scholen hier ook doorgaans niet. (Hij heeft al een laptop en mogelijkheid tot extra tijd en meer smaken zijn er niet). Begeleiding (bijv hoe lees of schrijf ik nu een tekst en welke manier werkt beter voor mij) is voor buiten school. Dat zeg ik met in mijn achterhoofd het gesprek met de mentor afgezet tegen de gesprekken die ik met een coach had, overigens geen dyslexie coach. Of wel? Nouja wel genoeg clienten met dyslexie maar op het gebied van taal, spelling doet deze coach dan niets. Dat bedoel ik met niet helemaal passend aanbod.

Wij gaan zeker een gesprek hebben met school maar zoals ik de scholen hier ken zal dat meer zijn om ze te informeren dan om geïnformeerd te worden, ben ik bang.

Maar een orthopedagoog is zeker een goed idee. Ik denk dat ik dat eens ga proberen!

Als de vraag is om te werken aan zijn spelling dan zou ik zeggen logopedist. Als het gaat over begrijpen/analyseren van teksten en zelf beter schrijven dan weet ik het ook niet direct. Daar is volgens mij niet direct iets voor, al zult ge waarschijnlijk wel coaches vinden. Eigenlijk zoekt ge hier meer iemand die kan helpen leren studeren, rekening houdent met dyslexie. Ik denk niet dat er al een duidelijke manier is die werkt voor iedereen.
Qua lezen is het misschien interessant om te kijken of andere lettertypes helpen? (Als ik me niet vergis is comic sans eentje die beter leesbaar is grappig genoeg). Teksten schrijven, kunt ge bijna niet anders dan het laten nalezen door ouders, of laten herschrijven door chatgpt :p (en dan herschrijven natuurlijk). Maar als het specifiek over spellingsfouten gaat dan logopedist en spellingscontrole via laptop.

Dat ze op school meer tijd aanbieden en een laptop op notities te kunnen bemen (spellingscontrole op, eventueel kunnen opnemen wat er gezegd wordt) lijkt mij inderdaad zowat alles wat ze daar kunnen aanbieden.

Als de vraag is om te werken aan zijn spelling dan zou ik zeggen logopedist. Als het gaat over begrijpen/analyseren van teksten en zelf beter schrijven dan weet ik het ook niet direct. Daar is volgens mij niet direct iets voor, al zult ge waarschijnlijk wel coaches vinden. Eigenlijk zoekt ge hier meer iemand die kan helpen leren studeren, rekening houdent met dyslexie. Ik denk niet dat er al een duidelijke manier is die werkt voor iedereen.
Qua lezen is het misschien interessant om te kijken of andere lettertypes helpen? (Als ik me niet vergis is comic sans eentje die beter leesbaar is grappig genoeg). Teksten schrijven, kunt ge bijna niet anders dan het laten nalezen door ouders, of laten herschrijven door chatgpt :p (en dan herschrijven natuurlijk). Maar als het specifiek over spellingsfouten gaat dan logopedist en spellingscontrole via laptop.

Dat ze op school meer tijd aanbieden en een laptop op notities te kunnen bemen (spellingscontrole op, eventueel kunnen opnemen wat er gezegd wordt) lijkt mij inderdaad zowat alles wat ze daar kunnen aanbieden.

Meer tijd: hij krijgt al meer tijd maar doet daar niet veel mee. Vaak gebruikt hij het niet eens behalve bij een pittige toets en die
extra tijd resulteert niet in betere zinnen of een verhaal/antwoord dat af is. Spelfouten, die heb je liever niet maar je hebt spellingschecker of inderdaad chat gtp voor, dus ala.. Dat is niet het grootste probleem, denk ik. Maar je moet een mening of antwoord wel coherent kunnen onderbouwen. Verbaal kan hij dat wel maar schriftelijk, lukt niet. Samenhang ontbreekt, punten midden in een zin, woorden of zindelen ontbreken. Misschien wel typisich voor een beeldendenker? Ik weet het niet maar zo komt het wel over.

Hij weet bijvoorbeeld heel veel over geschiedenis, op sommige momenten meer dan de docent. Hij krijgt daar ook complimenten voor. Maar op een toets zie je antwoorden voorbij komen met 1 enkel woord op een waarom-vraag. Ik denk dat hij in de les zo betrokken is dat de docent weet dat hij de stof goed beheerst en af en toe coulant is met zo’n summier antwoord. Voor hem lijkt zo’n antwoord een geheel beeld, een mini documentaire bijvoorbeeld.. je moet hem er echt op wijzen en dan beseft hij wel dat het niet de bedoeling is maar hij leert het niet.

Qua lezen is het misschien interessant om te kijken of andere lettertypes helpen? (Als ik me niet vergis is comic sans eentje die beter leesbaar is grappig genoeg).
Verdana is wat door experten aangeraden wordt, wat wij op school gebruiken als lettertype (net omwille van dyslexie) en wat ik ook op internet direct kan terugvinden.

Verder zou ik informeren op een Nederlandse site naar wat bestaat qua aanbod aan dyslexie-begeleiding in Nederland. Het aanbod dat bestaat is per land anders opgebouwd. Bij het ene land is de begeleiding vooral op school, bij de andere bestaat dat niet op school en is het quasi zuiver privé of buitenschools georganiseerd. Wat je hier aangeraden zal worden, is het Vlaamse aanbod (zoals CLB), daardoor ontbreek je mogelijks héél veel wat nodig of quasi verplicht is om in school iets te kunnen veranderen (zoals bvb een dyslexie-attest in België nodig is, maar niet noodzakelijk in om het even welk ander land).

Ja, maar dat is het punt juist, er is hier in de regio zoooo weinig te vinden .., ja coaching maar die doen dan niets op taalgebied.. dan ben je mij even kwijt. Ik heb trouwens dyslexiefont.com gevonden en dat leest heerlijk weg. Verdana kijk ik ook nog even naar. Maar hij heeft met name begeleiding nodig hoe je een tekst maakt.. hoe gek dat ook klinkt. Maar precies dat kan ik dus niet vinden. Ondertussen wel wat gevonden over rechterhersenhelft en conceptdenken itt lineairdenken gevonden. Herkenbaar, vind ik maar komt ook wat hocus pocus over..

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met met dyslexie (of van iemand die ze kennen met dyslexie) met bepaalde therapieën of handvatten. Natuurlijk gaat zoiets niet over maar er kunnen therapieën zijn die je leren om te gaan met het euvel. Zoon is een cenceptdenker, denkt van groot (concept) maar trechteren naar iets kleiner en behapbaar, lukt hem nog niet. Dat zou hem helpen bij het schrijven. Wie herkent dit en heb je iets gevonden dat je geholpen heeft?

Ondertussen school gesproken en die geven aan dat zij geen standaardoplossingen in huis hebben.
Een half uur extra op een toets of tentamen, meer niet. Dat half uurtje zullen we aanvragen maar als
hij (zoon) niet leert wat hij fout doet en hoe hij het moet verbeteren, heeft een half uur (nog) niet veel
zin.

Wie herkent zich als dyslect in, naast het maken van spelfouten, onvolledige zinnen maken (opeens een
punt, dan weer geen hoofdletters, (werk)woorden die ontbreken, het geven van 1 woord als antwoord op
een toetsvraag (bijv Napoleon, wat voor hem een hele documentaire is maar niet afdoende of voldoende
als antwoord).

De ene “professional” zegt dat het herkenbaar is, de ander weet het niet. Ik zet het even tussen haakjes
omdat voor mij niet altijd helder is of het iemand met een eenmansbedrijf en veel ervaring of iemand
die hierin gestudeerd heeft.

Ik zou zo graag van een ervaringsdeskundige horen. Herken je dit of juist helemaal niet?
Mag ook prive, trouwens.

Ik denk dat je verwachtingen te hoog zijn. Je blijft spreken van oplossen, terwijl dat net het probleem is.

Oplossen van dyslexie zal niet gaan, je hebt gelijk. Ik citeer school verkeerd: er is geen éénduidige hulp bij dyslexie: zij hebben geen advies in huis. Er wordt ook geen kennis vergaard, bijgehouden… Maar er is wel verbetering mogelijk, dat zeggen ze wel. Maw dit is eerder iets voor thuis dan voor op school… behalve dan een half uurtje extra. Wat zij daarmee bedoelen is dat er vanuit school geen ondersteuning is, behalve de regels voor examens die, met een diagnose, een half uur extra geven.

Anders weet ik niet hoe hij zijn eindexamen kan halen: één woord op een vraag, kan nog met een toets (docent kan iets makkelijker goedkeuren als de leerling in de klas meedoet, betrokken is etc) maar met het eindexamen, kan dat niet meer. Logisch ook.

Kan mij niet voorstellen dat zoon de enige is die dit heeft en dat er geen ondersteuning voor is.

Laatst bewerkt:
Mag hij zijn examens niet mondeling toelichten?

Nee 😔 helaas, dat mag niet. Wel bij toetsen, met mitsen en maren*, maar niet bij het eindexamen. Dat begrijp ik wel.
*Hoewel wij ons al eens openlijk naar school hebben afgevraagd, toen hij 7 was, of er mogelijk sprake was van dyslexie, is hij “dus” te goed want hij heeft het op deze manier gered tot met zijn eindexamenjaar. In dit jaar zijn er alleen nog (deel)examens en schoolregels gelden daar niet voor. En die mitsen en maren bij gewone toetsen .. dan heb je een diagnose nodig én dan nog … school moet overtuigd zijn, worden dat het echt niet anders kan. Hij heeft een vriendje gehad die zwaar dyslectisch was, elke leek kon dat wel zien, en die mocht dat zelfs niet na een diagnose.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan