Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In theorie kunnen ze met alles akkoord gaan in praktijk gaan ze iets in hun wagenpark willen dat ze makkelijk kunnen doorschuiven als je ontslag geeft. Er is een reden dat de meeste bedrijfswagen zo saai als mogelijk zijn qua opties.Misschien krijg ik volgend jaar ook de kans om een bedrijfswagen te leasen in ruil voor een stukje brutoloon/cafetariaplan.
Echter zou ik in plaats van een break/normale personenwagen liever een grote bestelwagen willen.
Is dat iets waar werkgevers mee akkoord gaan?
Ford transit, Mercedes Vito enzo voort bvb
Volledig mee eens. M'n vriendin moest ook loon afgeven om een bedrijfswagen te krijgen. Ze heeft er vriendelijk voor bedankt en we hebben een tweedehandswagen aangekocht voor haar. Ik heb mobiliteitsbudget dus voor mij was het een no-brainer. Zij wint er uiteraard wel minder bij om de bedrijfswagen te weigeren dan ik, want ik krijg er 1000 euro netto voor en zij wint er maar 350 euro netto mee per maand.Ik heb zelf ook nog voorstel gekregen vr bedrijfswagen te verkrijgen voor "loonruil". Als ik vraag over hoeveel inleveren er was, zei men vaag 250 euro netto maandelijks minder. (Ze durfden bruto niet melden). Heb dat beleefd geweigerd.
Bon,
Heb eens mijn jaarlijkse autokosten op rijtje gezet (renault clio en ik woon <5 km v werk in een centrumstad)
Tanken 631,98 (ik rijd 8000 à 10.000 per jr)
Autokeuring 52,80
OH auto 278,51 (jaarlijks onderhoud enz)
Verzek 411,06
Belasting 293,95
totaal jaarlijkse autokost: 1668,30
Auto was 12.000, ik rijd er nu al 9 jr mee rond. Laat ons nu 1000 euro jaarlijks afschrijvingskost zeggen als ik er nog 3 jr mee verder doe, maar kan wellicht nog jaren verder...
2700 euro autokost ongeveer. Tegenover 12x250 netto (3000 netto, dus bruto nog meer).
Ik zou verlies doen en na 4 jaar (4x3000) heb ik evenveel aan mijn werkgever afgegeven als mijn auto waard was bij aankoop.
Beste is voor jezelf uitmaken:
Hoeveel km doe je per jaar, hoe belangrijk is het voor jou om met ne zware auto te rijden?, hoeveel wil je afstaan v je wedde?
Dus hangt af v situatie tot situatie.
Bedoel je dan als lichte vracht of als personenwagen?Misschien krijg ik volgend jaar ook de kans om een bedrijfswagen te leasen in ruil voor een stukje brutoloon/cafetariaplan.
Echter zou ik in plaats van een break/normale personenwagen liever een grote bestelwagen willen.
Is dat iets waar werkgevers mee akkoord gaan?
Ford transit, Mercedes Vito enzo voort bvb
Top.Ik heb nu een job met 2000 euro meer brutoloon maar zonder wagen in vergelijking met de job met bedrijfswagen (mercedes GLA). Ik heb een Dacia Duster gekocht en heb netto meer over op het eind van de rit. Mijn dertiende maand en vakantiegeld is veel hoger nu, en ik heb de vrijheid om zelf elke wagen te kiezen die ik wil, dus ook benzine en hoef niet een te dure wagen te kiezen (grote Dacia fan, Mercedes was echt niets voor mij).
Ik denk niet dat ik nog terug ga naar een job met een bedrijfswagen, tenzij ze het bovenop mijn huidig brutoloon bieden. Laat staan dat ik zou opteren om brutoloon in te leveren. Ter info, mijn kilometervergoeding is voldoende om mijn woon-werkverkeer te dekken, in de privé zou dit waarschijnlijk zelfs winstgevend zijn, en ik heb ook geen VAA meer, die best hoog lag op de GLA.
, goed dat niet iedereen de auto als een wegwerpitem ziet. Maar appels met appels vergelijken.Tjah, 2.000 EUR bruto ifv vervangwagen is natuurlijk wel geen vergelijking appelen met appelen hé... Dat komt eerder overeen met dat de "andere situatie" met bedrijfswagen ja 1.300 EUR bijgaf bruto, dan kan je al vergelijken.Ik heb nu een job met 2000 euro meer brutoloon maar zonder wagen in vergelijking met de job met bedrijfswagen (mercedes GLA). Ik heb een Dacia Duster gekocht en heb netto meer over op het eind van de rit. Mijn dertiende maand en vakantiegeld is veel hoger nu, en ik heb de vrijheid om zelf elke wagen te kiezen die ik wil, dus ook benzine en hoef niet een te dure wagen te kiezen (grote Dacia fan, Mercedes was echt niets voor mij).
Ik denk niet dat ik nog terug ga naar een job met een bedrijfswagen, tenzij ze het bovenop mijn huidig brutoloon bieden. Laat staan dat ik zou opteren om brutoloon in te leveren. Ter info, mijn kilometervergoeding is voldoende om mijn woon-werkverkeer te dekken, in de privé zou dit waarschijnlijk zelfs winstgevend zijn, en ik heb ook geen VAA meer, die best hoog lag op de GLA.
Maar als er bij die 2000€ geen sprake is van een wagen heb je dan recht op een mobiliteitsbudget?Tjah, 2.000 EUR bruto ifv vervangwagen is natuurlijk wel geen vergelijking appelen met appelen hé... Dat komt eerder overeen met dat de "andere situatie" met bedrijfswagen ja 1.300 EUR bijgaf bruto, dan kan je al vergelijken.
Komt op dezelfde conclusie neer, dat je appelen met appelen moet vergelijken en niet zomaar kan zeggen 'ik heb X EUR ipv wagen, veel beter, ik neem nooit nog een salariswagen'.Maar als er bij die 2000€ geen sprake is van een wagen heb je dan recht op een mobiliteitsbudget?
Klein voorbeeld:
Iemand die zijn wagen (900€) inwisselt voor zijn hypotheek heeft en dit bedrag dus in zijn hypotheek kan steken waar hij anders brutoloon voor nodig heeft: met heel veel afrondingen is je 2000€ bruto. Het verschil zit hem dan nog in het vakantiegeld etc.
Een bedrijfswagen en 1000€ meer is volgens mij interessanter dan 2000€, want 2000€ bruto meer (zeker in de hogere lonen) is minder interessant dan een wagen, die je dan weer kan verkleinen om fiscaal te optimaliseren.