Bedrijfswagen in ruil voor brutoloon nadelig?

Dit zou kloppen in een situatie waarin niemand ooit van job verandert en daarmee dus een soort van reset doet op hun loon doordat ze een nieuw startpunt kunnen onderhandelen. En waarin loonopslag bovenop de indexatie niet bestaat.
Bedrijven die hun werknemers een beetje serieus nemen, proberen iedereen wel wat binnen dezelfde loonbrackets te houden. Dus wie al meer verdient dan de anderen, zal eerder enkel indexatie krijgen. En degenen aan de onderkant van de brackets zullen dan eerder extra loonopslag krijgen om die wat terug dichter bij het gemiddelde te krijgen.
Ik denk dat de realiteit net omgekeerd is, het zijn vaak de hoge lonen die nog opslag bovenop indexatie krijgen en de matige tot lage lonen die enkel indexatie krijgen. Kijk naar het brutoloon-topic hier, die rijkaards zijn zover niet gekomen door elk jaar gewoen te indexeren.

In normale jaren is de indexering van loon relatief beperkt. En zaken zoals werkbonus hebben de lagere lonen een grote boost gegeven; daarnaast worden er ook een stuk meer bedrijfswagens gegeven dan bv. 20-30 jaar geleden wat o.a. ook een deel hogere lonen gestabiliseerd of getemperd heeft (kort door de bocht).
Maar kijk bijvoorbeeld naar ambtenaren, die hun barema's stijgen mee met inflatie, dus ook resetten door van job te veranderen heeft hier geen impact en ze hebben ook weinig voordelen in natura, of toch geen auto's. Moesten hogere lonen hierdoor beter af zijn dan lagere zou het verschil tussen een beter betaalde ambetnaar en een minder betaalde ambtenaar intussen enorm moeten zijn en da's niet wat we zien. Het verschil tussen bvb een leidinggevende ambtenaar en een niet leidinggevende zal nu ongeveer van dezelfde orde zijn als pakweg 30 jaar geleden.

Dat is zeker niet bij alle bedrijven het geval: er zijn er ook waar de lease budgetten niet geïndexeerd worden of meegaan met inflatie, waardoor mensen na verloop van tijd moeten downgraden. Zeker in jaren van uitzonderlijk hoge indexen. Of begrijp ik je opmerking verkeerd?
Er zijn inderdaad zo bedrijven, maar in praktijk worden die meestal wel aangepast met wat vertraging (anders krijg je mensen met een leasebudget waar je geen auto meer voor hebt).
Maar als je een vast model krijgt (wat ook vaak voor valt) is de waarde van dat vast model nu wel veel hoger dan een paar jaar geleden.

Maar kijk bijvoorbeeld naar ambtenaren, die hun barema's stijgen mee met inflatie, dus ook resetten door van job te veranderen heeft hier geen impact en ze hebben ook weinig voordelen in natura, of toch geen auto's. Moesten hogere lonen hierdoor beter af zijn dan lagere zou het verschil tussen een beter betaalde ambetnaar en een minder betaalde ambtenaar intussen enorm moeten zijn en da's niet wat we zien. Het verschil tussen bvb een leidinggevende ambtenaar en een niet leidinggevende zal nu ongeveer van dezelfde orde zijn als pakweg 30 jaar geleden.

In absolute waarde of procentueel gezien? Dat laatste zou logisch zijn omdat beide barema's gewoon mee gaan met de inflatie.

Er zijn inderdaad zo bedrijven, maar in praktijk worden die meestal wel aangepast met wat vertraging (anders krijg je mensen met een leasebudget waar je geen auto meer voor hebt).
Maar als je een vast model krijgt (wat ook vaak voor valt) is de waarde van dat vast model nu wel veel hoger dan een paar jaar geleden.

Op lange termijn moet er wel een aanpassing gebeuren. Maar in de openingspost ging het over 5 jaar - ik heb toch al meer firma's gezien die op 5 jaar tijd het leasebudget niet indexeren of op zijn minst een heel stuk minder dan de loonindex over die 5 jaar. Zeker als ik denk aan de afgelopen 5 jaar met gemiddeld een uitzonderlijk hoge indexatie.

Ook bij vaste modellen zijn er mogelijkheden om de kostenstijging te beperken: downgrade van motor, minder opties/optiepakketten, leaseduur verlengen. Ook wel wat bedrijven gezien die de vaste modellenlijst aanpassen en in plaats van een goedkoper model van hetzelfde merk te geven, overstappen op een goedkoper merk.

In absolute waarde of procentueel gezien? Dat laatste zou logisch zijn omdat beide barema's gewoon mee gaan met de inflatie.

Op lange termijn moet er wel een aanpassing gebeuren. Maar in de openingspost ging het over 5 jaar - ik heb toch al meer firma's gezien die op 5 jaar tijd het leasebudget niet indexeren of op zijn minst een heel stuk minder dan de loonindex over die 5 jaar. Zeker als ik denk aan de afgelopen 5 jaar met gemiddeld een uitzonderlijk hoge indexatie.

Ook bij vaste modellen zijn er mogelijkheden om de kostenstijging te beperken: downgrade van motor, minder opties/optiepakketten, leaseduur verlengen. Ook wel wat bedrijven gezien die de vaste modellenlijst aanpassen en in plaats van een goedkoper model van hetzelfde merk te geven, overstappen op een goedkoper merk.
Procentueel maar dat doet er niet toe. Als een leidinggevende ambtenaar 30 jaar geleden hetzelfde kon kopen als een niet leidinggevende plus nog een dikke Porsche, dan zal dat nog steeds het geval zijn. Die leidinggevende die meer verdient is er niet meer op vooruitgegaan dan de rest door de index.

Procentueel maar dat doet er niet toe. Als een leidinggevende ambtenaar 30 jaar geleden hetzelfde kon kopen als een niet leidinggevende plus nog een dikke Porsche, dan zal dat nog steeds het geval zijn. Die leidinggevende die meer verdient is er niet meer op vooruitgegaan dan de rest door de index.
Dat is juist over de gemiddelde korf van goederen. Deze korf van goederen wordt samengesteld uit het uitgavenpatroon van een gezin.
Stel dat die dikke Porsche % duurder wordt dan de index, klopt je voorbeeld niet. Dat is net mijn hele argument, want die persoon koopt miss in plaats een dikke BMW ipv de Porsche. Zijn gemiddelde koopkracht is dezelfde maar een beperkter deel van dat loon gaan naar een gemiddelde uitgavenpatroon

Dat is juist over de gemiddelde korf van goederen. Deze korf van goederen wordt samengesteld uit het uitgavenpatroon van een gezin.
Stel dat die dikke Porsche % duurder wordt dan de index, klopt je voorbeeld niet. Dat is net mijn hele argument, want die persoon koopt miss in plaats een dikke BMW ipv de Porsche. Zijn gemiddelde koopkracht is dezelfde maar een beperkter deel van dat loon gaan naar een gemiddelde uitgavenpatroon

Dat substitutie effect heb je ook aan de lage kant. Stel dat tomaten duurder worden en de index stijgt mede daardoor maar nadien kopen mensen paprika’s die niet duurder geworden zijn ipv de duurdere tomaten waarvoor die indexstijging eigenlijk bedoeld was.

Dat substitutie effect heb je ook aan de lage kant. Stel dat tomaten duurder worden en de index stijgt mede daardoor maar nadien kopen mensen paprika’s die niet duurder geworden zijn ipv de duurdere tomaten waarvoor die indexstijging eigenlijk bedoeld was.
Maar het effect bij de hoge kant zal groter zijn.
Ik kan alleszins zeggen dat ik er na correctie van de inflatie in mijn uitgavenpatroon er serieus op vooruit gegaan was doen we daar die +10% indexatie kregen.

Inflatie is een enorme dief die elke jaar opnieuw u armer en armer maakt.
Goh ja, met inflatie wordt de hypothecaire lening ieder jaar goedkoper en goedkoper. Ik herinner mij nog de eerste aflossing. Dat was echt een dure. Nu 10 jaar later is die hypothecaire aflossing een peulschil van ons gezamenlijk loon.

€1000 was echt een totaal ander bedrag 10 jaar geleden dan vandaag de dag. En ondertussen stijgt onze woning nog in waarde. Ooit verkopen we deze (geen kinderen plus ik ga niet het graf in met een afbetaald huis)

Inflatie is positief wanneer in schuldpositie, negatief wanneer in tegoeden positie.

Niet toevallig dat er een inflatiedoel is, eet de schuld van de overheden namelijk jaar na jaar wat op. Dit terzijde.

Is dat enkel door loonsverhoging t.g.v. indexatie of ook door individuele verhogingen door promotie of prestaties?

Nu huur zit mee in de korf, terwijl investeringen in vastgoed er niet inzitten. Dus terwijl iedereen een woonst nodig heeft, kan een tweede huis aanschaffen gezien worden als een consumptie die niet inflatie gevoelig is. De kans dat iemand met een hoger loon dit kan is opnieuw groter.

Juist, er zijn gewoon groepen die iedereen nodig heeft (zoals elektriciteit, voeding,…) en waarbij intern optimalisaties mogelijk zijn, maar die daarom geen substantieel deel van de uitgaven vertegenwoordigen. Als je vandaag al de goedkoopste producten koopt door je budget, heb je minder kans om opportuniteiten aan te wenden.

Inflatie is positief wanneer in schuldpositie, negatief wanneer in tegoeden positie.

Niet toevallig dat er een inflatiedoel is, eet de schuld van de overheden namelijk jaar na jaar wat op. Dit terzijde.
Voila, daarom dat een "begroting in evenwicht" eigenlijk een begroting is die de staatschuld ten goede komt.

Ik heb zelf ook nog voorstel gekregen vr bedrijfswagen te verkrijgen voor "loonruil". Als ik vraag over hoeveel inleveren er was, zei men vaag 250 euro netto maandelijks minder. (Ze durfden bruto niet melden). Heb dat beleefd geweigerd.

Bon,
Heb eens mijn jaarlijkse autokosten op rijtje gezet (renault clio en ik woon <5 km v werk in een centrumstad)

Tanken 631,98 (ik rijd 8000 à 10.000 per jr)
Autokeuring 52,80
OH auto 278,51 (jaarlijks onderhoud enz)
Verzek 411,06
Belasting 293,95

totaal jaarlijkse autokost: 1668,30
Auto was 12.000, ik rijd er nu al 9 jr mee rond. Laat ons nu 1000 euro jaarlijks afschrijvingskost zeggen als ik er nog 3 jr mee verder doe, maar kan wellicht nog jaren verder...

2700 euro autokost ongeveer. Tegenover 12x250 netto (3000 netto, dus bruto nog meer).
Ik zou verlies doen en na 4 jaar (4x3000) heb ik evenveel aan mijn werkgever afgegeven als mijn auto waard was bij aankoop.

Beste is voor jezelf uitmaken:
Hoeveel km doe je per jaar, hoe belangrijk is het voor jou om met ne zware auto te rijden?, hoeveel wil je afstaan v je wedde?
Dus hangt af v situatie tot situatie.

Hallo iedereen,

Ik schets hierbij wat kort mijn achtergrondsituatie.

5 jaar geleden werd ik onderbetaald en was mijn loon als een Master niet marktconform. Ik heb dat gemeld en toen heeft men mij een voorstel gedaan voor een bruto loonsverhoging of een bedrijfswagen. Ik heb toen een bruto loonsverhoging gekozen aangezien ik net een nieuwe wagen had gekocht. In mijn ogen was dat geen vraag naar promotie maar een vraag naar een eerlijk loon.

Ondertussen, met de toch uitzonderlijke jaren van hoge inflatie is mijn bruto loon (en netto) goed gestegen (indexatie). Nu heb ik een zeer belangrijk project goed afgewerkt en de vraag gesteld (uit mijn eigen) of er ruimte is voor een bedrijfswagen.

Maar... ik heb nu schrik dat ze een stuk van mijn bruto loon gaan afnemen ter compensatie van een bedrijfswagen.

Zou dat nadelig zijn of waar dien ik op te letten indien ze mij toch zo een voorstel sturen? Als ik merk dat ze het bruto bedrag dat ze mij 5 jaar geleden aangeboden hebben nu plots in mindering brengen voor een bedrijfswagen, denk ik dat dit toch nadelig is, klopt dat?

Moet ik verduidelijking vragen of nog even wachten wat ze me aanbieden (is voorzien voor het einde van het jaar / begin volgend jaar)? Ik wil natuurlijk mijn werkgever ook niet pushen met al mijn vragen.

Bedankt!
@TS: Zie mijn post hierboven + houd rekening met feit dat je dan je oorspronkelijke wagen zal verkopen.
Bij ontslag ben je de bedrijfswagen terug kwijt.

Ik ben persoonlijk echt geen fan. Krijg beetje op mn heupen v mensen die zeggen: heb wagen "gekregen" vd WG, maar als je dan vraagt hoeveel ze dan afstaan maandelijks v hun wedde dan word het wat stilletjes.... .

Ik heb zelf ook nog voorstel gekregen vr bedrijfswagen te verkrijgen voor "loonruil". Als ik vraag over hoeveel inleveren er was, zei men vaag 250 euro netto maandelijks minder. (Ze durfden bruto niet melden). Heb dat beleefd geweigerd.

Bon,
Heb eens mijn jaarlijkse autokosten op rijtje gezet (renault clio en ik woon <5 km v werk in een centrumstad)

Autokeuring 52,80
Verzek 411,06
Belasting 293,95

Auto was 12.000, ik rijd er nu al 9 jr mee rond. Laat ons nu 1000 euro jaarlijks afschrijvingskost zeggen als ik er nog 3 jr mee verder doe, maar kan wellicht nog jaren verder...

2700 euro autokost ongeveer. Tegenover 12x250 netto (3000 netto, dus bruto nog meer).
Ik zou verlies doen en na 4 jaar (4x3000) heb ik evenveel aan mijn werkgever afgegeven als mijn auto waard was bij aankoop.

Hoeveel km doe je per jaar, hoe belangrijk is het voor jou om met ne zware auto te rijden?, hoeveel wil je afstaan v je wedde?

1) bij uw werkgever rijd je dan wel, algemeen gezien, met een nieuwe wagen om de 4 j.
2) Die wagen heeft een grotere waarde dan 12k.
3) Bij tegenslag draait uw werkgever op voor zo goed als alle kosten. Accident -> pertotal -> men zal voor u een oplossing voorzien. Indien het uw eigen wagen is dan is dit uw eigen risico (al dan niet gedekt door omnium,...)
4)...

Maar je hebt gelijk die keuze moet je uitmaken voor uw eigen. Het blijft echter een significant voordeel indien uw werkgever het u aanbiedt. Het zou voor mij toch nog altijd een moeilijke keuze blijven of ik dat ervoor zou opgeven of niet.
Indien je uw leven kan inrichten op basis van het gebruik van het OV dan is dat echter een zeer interessante optie om te kiezen voor het bruto loon.

€250 was wat ik vroeger tankte per maand, dus als dat voorstel Inclusief tankkaart is zou ik persoonlijk niet twijfelen

Bon,

Autokeuring 52,80
Verzek 411,06
Belasting 293,95

Grootste kost vergeten. Aankoop / afschrijving wagen.
Tel daar ook €1000-1500 per jaar bij

Grootste kost vergeten. Aankoop / afschrijving wagen.
Tel daar ook €1000-1500 per jaar bij
Sta letterlijk in m'n tekst:😐
Totaal jaarlijkse autokost: 1668,30

2700 euro autokost ongeveer. (1000+ 1668)

Bruto is niet vermeld omdat in dit geval geen brutovermindering is. Maar je dus puur netto die auto zou betalen.

Sta letterlijk in m'n tekst:😐
Totaal jaarlijkse autokost: 1668,30

2700 euro autokost ongeveer. (1000+ 1668)
Vergelijk een tweedehandswagen van 12.000 euro eens met een gloednieuwe wagen inclusief omniumverzekering.
Stel dat je met pech langs de weg staat—bijvoorbeeld een platte band—dan komt de bijstand gewoon naar je toe.

En heb je er al bij stilgestaan hoe je de aankoop zou financieren als je huidige auto plots stukgaat?

€250 netto inleveren op een loon van bv. €3000 netto.
Is een nobrainer in my humble opinion.

Terug
Bovenaan