Battle Royale: the 2020's - Round 1 (TIE BREAK!)

Bring Me The Horizon - Kool-Aid - 2
Windrose - Trollslayer - 2

Bring Me The Horizon is zo'n trein die ik compleet gemist heb. In tegenstelling tot een Slipknot, die ik een jaar of 10-15 later dan de rest vd wereld ben beginnen appreciëren, heb ik er bij BMTH nog altijd geen spijt van. Op papier zou het mij moeten aanstaan want er zijn best veel platen de afgelopen jaren die wat weg hebben van dit nummer die ik erg goed vind maar het klikt hoegenaamd niet bij hen. Iets te veel drama en keyboards/samples gok ik.

Windrose is zo'n band die ik op cd nooit zal opzetten maar die live wel altijd erg leuk zijn. Van alle "kijk wij zijn een fantasy figuur" bands zijn ze wel mijn favoriet. Catchy as fuck en de gimmick werkt hier ook beter dan bij een hoop andere bands. In dit nummer hoor ik, ironisch genoeg, wel veel Finntroll.

Windrose - Trollslayer - 3

Windrose ken ik niet, maar de Finntroll-verwijzing van @Sond is wel spot on. Het nummer brengt me een hoop nostalgie en laat dat net een meerwaarde zijn tijdens de laatste dagen van het jaar.

BMTH ... het nummer Throne vind ik heel sterk en catchy maar de rest van hun nummers vind ik minder. Zal live wel de moeite zijn gezien ze GMM hebben geheadlined. Ik had hun discografie wellicht helemaal uitgevloeid als ik nog in mijn nu metalfase was maar dat was maar een relatief korte periode.

Windrose - Trollslayer - 4

Beiden vreselijke nummers tbh, maar zoals hierboven wel al ergens gezegd, Windrose past beter bij de kerstsfeer, dus puntje naar daar

Wind Rose - Trollslayer - 5

Mijn nominatie dus vandaar het punt. Grote fan van Wind Rose, word gewoon instant blij van hun nummers. Goeie meezingers, live uitmuntend. Het leven moet niet altijd serieus zijn.

Volgend jaar 15 oktober in de Trix!

Bring Me The Horizon - Kool-Aid - 3
Wind Rose - Trollslayer - 5

Er is hier al discussie geweest over stemmen op eigen nummer, maar zover ik kan volgen is het toegelaten. Kool Aid heb ik opgedragen.

Ik heb BMTH pas in 2020 leren kennen. Dat heeft stillaan moeten groeien want er was niet meteen een klik. In die 4 jaar zijn ze uitgegroeid tot mijn favoriete band, naast Slipknot. Ik heb ze ondertussen ook 3x live gezien, waarvan de laatste keer op Mainsquare festival in Arras, Frankrijk. Dat heeft een serieuze indruk nagelaten en is één van de beste optredens die ik ooit gezien heb.

Kool Aid vind ik één van de beste nummers van hun nieuwe album. Relatief hard, met een boodschap, knappe vocals en vooral de 'you should've KNOWNNN' op 't laatste kom ik maar niet beu, ondanks het nummer 283 keer afgespeeld te hebben in 2024 volgens mijn Spotify.

Wind Rose - Trollslayer staat hier vollen bak te blazen uit de speakers in huis. Ik kende het niet, ook de band niet. Ik heb een zwak voor dergelijke 'fantasy metal'. Heel tof nummer ook. Waardige tegenstander godverdomme. Geen ramp om daarvan ten onder te gaan. Had een band als Portland gewonnen van Kool Aid dan smeet ik mijn laptop bij de buren. Maar goed, elk z'n goesting.

Wind Rose - Trollslayer - 6

Ik kende Wind Rose niet maar holy fuck, dat is catchy!
Zoals @Sond zou ik het niet meteen op zetten maar live lijkt me dat wel een dik feestje. Ik moet spontaan aan Korpiklaani denken. Op plaat ook maar meh maar live was dat ook elke keer rondhuppelen en gaan.

Wind Rose - Trollslayer - 8

Beide zijn een beetje cringe (om eens een woord van mijn kinderen te gebruiken), maar Wind Rose neemt zichzelf tenminste niet zo serieus. Bier in bekers en metal-polonaise!

Wind Rose - Trollslayer - 11

Af en toe een streepje powermetal kan ik wel smaken. Bij Kool-Aid wat moeite om tot het einde te luisteren.

(Iedereen post hier blijkbaar op dit moment, dus ik doe mijn best om mijn kop er goed bij te houden. :unsure: )

Wind Rose - Trollslayer - 12

BMTH vond ik lastig om te beluisteren door de overload aan chaos, ook in de intro. Ik kreeg er bijna hoofdpijn van. Dit klinkt ook echt weer als iets voor edgy tieners, maar niet voor een dertiger. Ik vond het vermoeiend om uit te luisteren eerlijk gezegd.
Ik kan nu ook niet direct zeggen dat Wind Rose compleet mijn ding is, maar het klinkt toch een stuk leuker en cooler in ieder geval!

Wind Rose - Trollslayer - 13

't is inderdaad zoals @Fusetea zegt; nummers die ik als tiener zeker in mijn playlist zet (net zoals Linkin Park, Chase & Status, etc.) maar die me nu niks meer zeggen.

Ik heb niets met power metal maar ze nemen zichzelf duidelijk niet te serieus. Daarom een puntje voor de trolls.

dear lord

heb doorgaans een hekel aan van die hoempapa fantasy draak- trol- of dwergmetal en Trollslayer is geen uitzondering. Maar het wint met gemak van het ronduit verschrikkelijke Kool-Aid. ik had al een tijdje de indruk dat BMTH niet voor mij ging zijn, maar had denk ik nog nooit naar een volledig nummer geluisterd. Bij deze gedaan en dat zal ik niet snel nog eens doen *shivers at the thought*

Wind Rose - Trollslayer - 13

Wind Rose - Trollslayer - 14

Hoe BMTH is kunnen uitgroeien tot een headlining act is één van de raarste muzikale kronkels van de voorbije jaren.

Wind Rose - Trollslayer - 15

Wind Rose kende ik niet. Het is al bijna 20 jaar geleden dat ik met enige regelmaat power metal etc opzette, maar ik vond die Trollslayer wel geestig. BMTH heeft enkele degelijke nummers, Kool-Aid is er niet een van.

Bring Me The Horizon - Kool-Aid - 4
Wind Rose - Trollslayer - 15

Het soort metal van Trollslayer vind ik lachwekkend als ze zingen. Alsof ze in een Scandinavische zakdoekleggen-cirkel zitten, in het gras rond een kampvuur.
'Kool-Aid' is de betere in zijn soort, ook al erger ik me soms aan soortgelijke nummers.

Bring Me The Horizon - Kool-Aid - 4
Wind Rose - Trollslayer - 16

Liever powermetal dan dat andere, ik ga er maar van uit dat Trollslayer gevoel voor humor heeft.

Terug
Bovenaan