Battle Royale: the 2020's - Round 1 (TIE BREAK!)

Leprous - Atonement - 5
Taylor Swift - Exile - 7

Net zoals gisteren moet ik hier kiezen tussen iets dat wel wat in mijn genre ligt maar toch niet mijn ding is en de zoveelste singer-songwriter balad. Had Arooj Aftab vs Taylor gestaan had ze mijn stem gekregen want dat nummer had tenminste nog gevoel en eigenheid. Ik zet de eerste 2 albums van Swift nog geregeld op maar sinds ze de grote pop queen is geworden is alles zo vreselijk braaf en plat geproduceerd geworden dat het me echt niks doet. Wat niet wegneemt dat Leprous ook iets is dat hierna nooit meer zal opzetten want dat klikte ook voor geen meter. Maar, net zoals gisteren, zit er wat drive in en dus komen ze er hier mee weg.

Leprous - Atonement - 5
Taylor Swift - Exile - 8

Nummer van Leprous was helaas helemaal mijn ding niet, te glad en neigt een beetje naar kitsch. Een hard nummer dat helemaal niet zo hard gaat.

Ik vond dat nummer van Taylor Swift vrij goed eigenlijk, misschien door de inbreng van Justin Vernon. Een vrij sobere pianoballade, kan begrijpen dat mensen het saai vinden maar ik vind dat er meer “gemeende” emotie in zit dan je kan verwachten van een larger than life popster.

Sidenote maar Taylor Swift is waarschijnlijk de grootste popster waar ik het minste bekend ben met de muziek. Ik heb popmuziek nooit echt gevolgd maar ik heb precies de indruk dat die nooit echt een groot era defining nummer gehad heeft? Als ik dat vergelijk met pakweg Beyonce of Lady Gaga, hebben die toch wel meer iconische nummers waar je veel mee in contact kwam zonder het per se te willen. Swift verbreekt alle streaming en toerrecords maar ik kan daar geen 3 nummers van opnoemen. :unsure:

Leprous - Atonement - 5
Taylor Swift - Exile - 9

Leprous ik vorige week nog niet gehoord volgens mij. Het is niet slecht, maar ook niet goed genoeg voor mij. Ik zou dit wel nog bij de betere van het huidige EVSF zetten als dat een compliment mag zijn. (Inderdaad, daar doet het aan denken.)
Het tweede had ik een stukje beluisterd. Al veel over Taylor Swift gehoord, maar nog nooit (bewust) naar geluisterd. Ze heeft in ieder geval wel een mooie stem. Een beetje "platte pop" inderdaad, maar een best nummer.
Het is niet simpel om een keuze te maken tussen 2 compleet verschillende nummers die ook beiden niet helemaal mijn ding zijn.
Leprous heeft dat duister kantje, maar het nummer van Taylor Swift is technisch gezien dan weer beter vind ik. Dan zal ik die laatste maar kiezen.

Kunnen we ook ooit eens een battle royale over de 70s doen? :unsure:

Leprous - Atonement - 5
Taylor Swift - Exile - 10

Atonement voelde aan als een Eurosong-lied, dat hoog kan scoren en een surprise win kan behalen, mits de overdreven acts er niet in zijn om stemmen te verzamelen.
nummer dat ik in mijn jeugd wel goed zou gevonden hebben, maar de zachtere nummers krijgen met het ouder worden meer voordeel.
Eerste wat ik ooit hoorde van Swift. In combinatie met Bon Iver krijg ik dit nummer niet uit mijn hoofd.

Edit: Blijkbaar velen met zelfde oordeel i.v.m. Eurosong.

Laatst bewerkt:
Leprous - Atonement - 5
Taylor Swift - Exile - 11

Liever een nummer waarvan ik alle elementen middelmatig tot oké vind, dan iets waarvan één enkel aspect me mateloos stoort. Die vocals bij Leprous...:help:
Afgaand op de intro verwachtte ik zoiets als het goede oude Deathbox van Mnemic. Viel dat even tegen.

Tay Tay is wel okaykay.

Leprous - Atonement - 5
Taylor Swift - Exile - 13

Opnieuw 2 nummers die ik uit mezelf nooit zou opzetten. Maar ik kon Taylore Swift wel meer smaken dan het bombastische van Leprous.

Leprous - Atonement - 5
Taylor Swift - Exile - 14

Nou, ik vond beide eigenlijk echt niet zo goed. :unsure:

Leprous begon ok en toe begon de eurosongmetal, waarvan ik na de comments hier iets had verwacht zoals Electric Callboy... Niet dus. En ik begreep het gewoon niet. Op een bepaald moment dacht ik 'het zal wel gedaan zijn' en bleek het nummer halfweg te zitten. Nee, pakte me écht niet.

Taylor Swift was dan ook weer erger dan verwacht omdat @shiftyke dat album niet zo slecht vond. Ik vond er helaas niets aan, the wrong side of pop music for me. Charli en Carly for the win.

Leprous - Atonement - 5
Taylor Swift - Exile - 15

Folklore is The National van den aldi, en the National is zelf al een beetje The National van den aldi, maar het is wel een ok liedje.

Leprous - Atonement - 5
Taylor Swift - Exile - 16

Zou beide nooit opzetten. In Exile zit dan toch iets meer in.

Non' Travellin Band - A Midnight Ride - 0
Hidden Orchestra - Broken - 1

Mij beiden onbekend, de lange track van Non' Travellin Band is ok maar niet episch wauw, beetje cosmic country versie van Champagne Supernova. Hidden Orchestra nog niet gegoogled, is het een echt orkest of een hiphopproducer die zijn voorliefde voor soundtracks uitleeft à la Adrian Younge ? Dit is de betere van de twee vond ik maar beide tracks zijn nogal throwbackish zonder veel meerwaarde dat je denkt: typisch jaren '20.

Non Travellin' Band - A Midnight Ride - 0
Hidden Orchestra - Broken - 2

Non Travellin' Bands nummer is weer zoiets dat moeilijk werkt buiten de context van het album, denk ik. Op zichzelf justifieert het moeilijk zijn 11 min duurtijd.. Het sleept een beetje te lang aan zonder dat er veel gebeurt en het is een beetje mak.. Maar ik kan me voorstellen dat het een mooie hekkensluiter is van een set vrij klassieke songs. Ik ga Rest in Peace Hippie wel eens volledig beluisteren.

Hidden Orchestra is nostalgie voor me! Het album Archipelago heb ik nog altijd in mijn kast staan. Uitstekende 'trip hop' plaat ! Deze Broken lijkt er op te wijzen dat ze doorheen de jaren niet zoveel zijn geëvolueerd. Dit nummer had ook perfect op die plaat van 10 jaar terug kunnen staan. Maar ik ga sentimenteel doen en mijn punten hieraan geven! Leuke evolutie doorheen het nummer: mooi gelaagd en smaakvolle beats die niet clashen met die basklarinet (heerlijke klank ook!)

Non' Travellin Band - A Midnight Ride - 0
Hidden Orchestra - Broken - 3

Beide zijn wat gelijkaardig in de zin dat ze allebei af en toe een transitie maken: bij A Midnight Ride gaat het dan om een ander instrument dat over die akkoorden speelt, bij Broken is die afwisseling veel groter wat het geheel ook beter maakt. En in dat opzicht is A Midnight Ride voor mij ook wat saai: die akkoorden blijven net iets te aanwezig in die track terwijl Broken veel spannender en epischer blijft. Niet dat A Midnight Ride slecht is, Broken is gewoon beter.

Non' Travellin Band - A Midnight Ride - 1

Moeilijke keuze imo: beiden hebben zowel hun sterke als zwakke punten.
A Midnight Ride: begint wat gewoontjes maar naarmate het vordert, wordt het interessanter. Heel goed einde van het nummer wat mij betreft.
Broken: zoals @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield zegt: wat spannender en had me sneller beet dan A Midnight Ride. Maar naarmate het vorderde vond ik het net minder worden, terwijl het bij het andere nummer imo in stijgende lijn ging.

Daarom gaat m'n stem dus naar A Midnight Ride.

Non' Travellin Band - A Midnight Ride - 2

Helemaal eens met wat hierboven gezegd werd. A Midnight Ride was wat repetitief maar dat kan helpen om je in de muziek te zuigen en het werd steeds beter en beter. Deed me bovendien wat denken aan Brian Jonestown Massacre. Broken zeker een coole track met een veelbelovend beginstuk maar ik voelde dat ik het een beetje beu werd naarmate het vorderde.

Non' Travellin Band - A Midnight Ride - 3

Non' Travellin Band begint heel goed en heeft een coole vibe. Leuke afwisseling van sounds ook en heerlijke gitaarsoloklank. Die solo duurt echter wel iets te lang en we zijn dan nog altijd maar halfweg het nummer. Als je die solo na een dikke minuut had laten uitfaden in het einde vh nummer had ik het wss wel beter gevonden want vanaf minuut 9 fzo wordt het voor mij eerder vervelend (ook iets te psychedelisch qua sound dan). Lijkt me wel ideaal om live te gaan bekijken in het zonnetje met een fris pintje, en dat bedoel ik 100% als compliment.

Hidden Orchestra vind ik eigenlijk echt niks aan. Het gaat wat alle kanten op en ik had vaak het gevoel dat ze hier gewoon wat samples door elkaar aan het gooien waren en zelf benieuwd waren wat eruit ging komen.

Puntje erbij voor Non' Travellin Band, waarbij ik zelfs het volledige album net in mijn playlist heb gegooid. Leuke ontdekking!

Non' Travellin Band - A Midnight Ride - 4

Ik ga akkoord met de 3 bovenstaande comments, en heb verder niet echt iets toe te voegen eigenlijk.

Van Non Travellin Band ga ik ook het volledige album eens uitchecken, het heeft mijn interesse wel gewekt.

Non Travellin' Band - A Midnight Ride - 5

Goed nummer!
Hidden Orchestra vind ik niks aan.

Non Travellin' Band - A Midnight Ride - 6

Pfoe dit vond ik een heel moeilijke! Ik heb mijn eerste gevoel gevolgd en voor Non Travellin' Band gekozen omdat dat me sneller vast had bij de eerste luisterbeurt. Ik heb de indruk dat Broken wel wat meer zou kunnen groeien als ik het vaker hoor en dat dat misschien beter past in de context van een album. Ik heb alvast net twee albums van Hidden Orchestra in mijn playlist gezet dus ook blij dat dit gekozen was!

Non' Travellin Band - A Midnight Ride - 7

Beide goede inzendingen wat mij betreft.

Non Travellin Band klinkt leuk (ik las al bijna Flower Travellin Band en dacht al bijna, hey, heavy psych). Intro en melodie doen mij aan Oasis denken. Ik had nu wel niet verwacht dat dit 11 minuten zou duren, maar ik ben lange nummers gewend en als ik ze goed vind, zijn ze nooit te lang. Interessante luisterbeurt.
Hidden Orchestra klinkt ook interessant, deze had ik vorige week al eens beluisterd. Voor mij klinkt dit een beetje als moderne prog. Daarom vond ik de keuze nog niet zo gemakkelijk. (Grappig dat zoveel mensen er weer niks aan vinden.) Toch ga ik voor die eerste omdat ik een grotere fan blijf van klassieke instrumenten.

Terug
Bovenaan