Battle Royale: the 2020's - Round 1 (TIE BREAK!)

Vooral ook pijnlijk omdat die specifieke battle net in een gelijkspel geëindigd is lol

Fontaines D.C. - Starburster - 12
Yo La Tengo - Sinatra Drive Breakdown 6

Echt een heel moeilijke. Starburster is een van de beste nummers op Romance maar ik vind dat album ietsje minder goed dan Skinty Fia. Ik ben een grote fan van Yo La Tengo en Sinatra Drive Breakdown is een hoogtepunt van hun laatste plaat maar maakt wel iets minder onmiddellijke indruk, Starburster heeft meer dat single gevoel. Fontaines DC wint deze veldslag maar in de oorlog om mijn hart te winnen heeft Yo La Tengo doorheen de jaren veel overwicht opgebouwd.

Fontaines D.C. - Starburster - 12
Yo La Tengo - Sinatra Drive Breakdown 7

Achterstand is niet meer in te halen vrees ik, maar mijn punt gaat ook naar YLT. Uitstekende plaat die ze vorig jaar hebben uitgebracht. En dit openingsnummer zet zo mooi de toon. Noisy en meanderend. Mag voor mij nog wat langer doorgaan zelfs.

Ik ben fan van het vroeger werk van Fontaines DC, maar Romance heeft me niet kunnen overtuigen, helaas. Iedereen lijkt wild van Starbuster, maar het is echt mijn ding niet. Ik vind het zelfs één van de mindere nummers op het album om eerlijk te zijn. Is een beetje té straightforward qua hooks, ze hengelen te ostentatief naar een anthem-status. Die 'blerghhh!' sound in het refrein killt het dan helemaal. Nope, echt niet voor mij.

Yussef Dayes - Black Classical Music - 0
Cassandra Jenkins - Hard Drive - 1

Dayes' hommage aan klassieke afrojazz best te pruimen, lichtvoetige parlando van Jenkins pakte mij iets meer

Yussef Dayes - Black Classical Music - 1

Dayes had best wat shwung en energie terwijl die parlando van Jenkins mij wat minder lag en ik de muziek niet boeiend genoeg vindt om die parlando te ondersteunen.

Yussef Dayes - Black Classical Music - 2

Yussef Dayes is samen met Moses Boyd de crème de la crème van de Britse jazz scène. Weinig zo getalenteerde drummers als hem.
Op 1 plaat na heb ik alles van die man.

Ook zijn live opnames “The Yussef Dayes Experience” zijn prachtig.

Laatst bewerkt:
Yussef Dayes - Black Classical Music - 3

2 dingen die ik niet ken, maar ik vond beiden nog wel een interessante luisterbeurt. Punt gaat naar de jazz, omdat ik dat dan toch iets interessanter vond.

Cassandra Jenkins - Hard Drive - 2

Twee interessante luisterbeurten idd. Beiden zijn leuke nummers. Hard Drive sprak me uiteindelijk meer aan hoe langer het nummer duurde.

Cassandra Jenkins - Hard Drive - 3

Dat album van Yussef Dayes is een beetje naar de achtergrond gevallen bij mij, zet het enkel nog op als ik er zoals hier toevallig nog eens op bots. Maar wel heel erg goed. Ik vind Black Focus ook nog iets beter dan Black Classical Music, alleen zit daar nu weer een vies geurtje aan door die lul op toetsen.

@J.Brown waarschijnlijk ook wel bekend met Binker & Moses, aangezien je Moses Boyd hier terecht ook prijst? De twee platen die ik daarvan gehoord heb, vind ik echt fantastisch.

Toch een puntje voor Cassandra omdat ik dat zelf aangaf als een van de beste nummers van de laatste jaren.

Yussef Dayes - Black Classical Music - 4
Cassandra Jenkins - Hard Drive - 3

Jazz :love2: Beide wel goede nummers dus de keuze was niet makkelijk, maar Black Classical Music sprak me toch net iets meer aan.

Cassandra Jenkins - Hard Drive - 5

Mijn meestgedraaide album dit jaar bevat veel jazzelementen, dus het eerste nummer heeft al meteen een streepje voor, maar de keuze is niet simpel omdat het tweede zeker zo goed klinkt en zo te horen ook een sax heeft. Al ben ik minder een fan van het praten in het nummer. Ik vind het minder passen hierbij. Behalve dat, idd een topkeuze, en dat geldt voor beiden. Het klinkt wel wat hipper en cooler dan het eerste, dat meer naar classic jazz neigt. Dan ga ik toch naar Cassandra Jenkins.

Cassandra Jenkins - Hard Drive - 6

Ik was al eerder wat teleurgesteld in Yussef Dayes met de release van Black Focus. Daar was veel rond te doen en na een blind buy destijds heb ik het nooit meer opgezet. Ik zag ze wel live tijdens een editie van BRDCST in AB en ook dat was niet bepaald fantastisch. Zeker nu het vreselijke nieuws over Kamaal Williams is uitgekomen heb ik spijt van die aankoop. In ieder geval, dat heeft er wat voor gezorgd dat ik Black Classical Music heb geskipt ten tijde van zijn release. Dat is onterecht, want deze single is alvast veelbelovend en kijk ernaar uit om het hele album te ontdekken.

Maar toch haalt in deze battle Cassandra Jenkins de bovenhand met een bijzonder creatief en goed geschreven nummer. Mooie tekst, mooie stem, mooie instrumentatie en een aangenaam ritme. Heerlijk om in weg te dromen...

Terug
Bovenaan