Battle Royale: the 1990's - Round 1

The Verve - Bitter Sweet Symphony 2
Ulver - I Troldskog Faren Vild 1

Gaat een moeilijke battle worden voor Ulver, vrees ik. Toch een van de meer iconische nummers van de nineties en een vrij sterke plaat als tegenstander. Desalniettemin een puntje erbij voor een van de mooiste en meest opmerkelijke schijven uit het genre en ik hoop dat ik daarvoor wat appreciatie mag opmerken uit onverwachte hoeken.

The Verve - Bitter Sweet Symphony 3

Helemaal geen fan van black metal maar deze Ulver klonk nog niet zo slecht maar moet het wel afleggen tegen deze terechte klassieker van The Verve.

The Verve - Bitter Sweet Symphony 4

Bitter Sweet Symphony langs de ene kant altijd een zagelied gevonden en toch heeft het tegelijkertijd een bepaalde aantrekkingskracht.
Had Ulver andere zang of zelfs geen zang gehad - want sommige dingen hoeven echt niet samengebracht worden, zoals metal en Gregoriaanse zang - was mijn punt naar hen gegaan, maar nu ga ik toch ook voor The Verve.

The Verve - Bitter Sweet Symphony 5
Ulver - I Troldskog Faren Vild 2

Makkie inderdaad.

Dit nummer van Ulver is toch gewoon schoon. Wat een opbouw.

Bitter Sweet Symphony, dat is pas een zaaknummer, iets wat Radiohead altijd verweten wordt maar eigenlijk gewoon een foute mening is.

Alle stemmen waarbij ze het hebben over Gregoriaanse zang bij Ulver zijn bij deze ongeldig verklaard wegens duidelijk niet goed naar het nummer te hebben geluisterd. We moeten wel een beetje serieus blijven he jongens.

The Verve - Bitter Sweet Symphony 7

één van mijn fijnere festival ervaringen ooit: Richard Ashcroft die zijn set op werchter eindigt met dat nummer, vlak nadat de rechten op de samples vrij gegeven waren door de Rolling Stones
Wat een stem heeft die man ook :love:

The Verve - Bitter Sweet Symphony 7
Ulver - I Troldskog Faren Vild 3

Bitter Sweet Symphony is een geduchte tegenstander, ik vind het ook zeker best wel een goed nummer, lang geleden dat ik het nog eens gehoord had. Dus ik vind het zeker niet erg om hiervan te verliezen, ik had het al wel verwacht.
Maar ik moet toch voor mijn eigen inzending stemmen. Bergtatt van Ulver is de laatste jaren eigenlijk uitgegroeid tot mijn lievelings black metal plaat uit de early 90s, het is de plaat waar ik het meeste naar teruggrijp tegenwoordig. En dit openingsnummer van de plaat is gewoon een wondermooie opener, toch ook wel terecht een klassieker in het genre.

The Verve - Bitter Sweet Symphony 8
Ulver - I Troldskog Faren Vild 4

Moest Lucky One van The Verve genomineerd geweest zijn, had dat mijn stem gekregen. Datbis samen met Don't Look Back In Anger mijn go-to karaokesong.

Ulver is verrassend goed. Nochtans ben ik niet zo'n fan van Georgische muziek.

The Verve - Bitter Sweet Symphony 9

Ulver niet sterk genoeg, Ashcroft een zagevent, nooit echt van de Verve discografie genoten, volgende ronde raus

Nochtans ben ik niet zo'n fan van Georgische muziek.

giphy.gif

The Verve - Bitter Sweet Symphony 10
Ulver - I Troldskog Faren Vild 4

Ook een beetje en stem voor early Verve bij me.
Gravity Grave (EP) en A storm in heaven (1ste album).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan