Battle Royale: the 1990's - Round 1

Blur - Song 2 - 4
dEUS - Instant Street - 4

Blur hoor ik supergraag maar heeft véél beter songs. Instant Street (eigen inzending) blijft f*cking magistraal. Zo'n nummer dat wanneer het op de radio speelt in de auto en je bent al aangekomen, je nog blijft zitten tot het helemaal uitgespeeld is. Weinig nummers kunnen dat.

De losers van de Britpop vs de winnaars van de Belpop.

Blur - Song 2 - 0
dEUS - Instant Street - 2

Waar zit Oasis hier trouwens?
giphy.gif

Blur - Song 2 - 5

Waarschijnlijk de eerst gelicenseerde track die ik ontdekte in een videogame. Iconisch.
Ik versta een kwart eeuw later nog steeds enkel "it wasn't easy". En "woo-hoo" natuurlijk.

Blur - Song 2 - 6

Beide topschijven. In deze battle toch al verschillende duo's gehad waar ik het moeilijk vind om te kiezen.
Simpelaar als ik ben, ga ik dan maar gewoon voor het gitaargeweld en de woohoo gaan.

Blur - Song 2 - 6
dEUS - Instant Street - 5

Veel saaie zeurnummers op The Ideal Crash, deze is de uitschieter. Dat Blur een stadionrocker maakte viel me wat tegen destijds.

Blur - Song 2 - 8
dEUS - Instant Street - 5

Beide mogen een ronde verder. Song 2 voor het jeugdsentiment. dEUS pas later ontdekt.

Blur - Song 2 - 8
dEUS - Instant Street - 6

We hebben er zo niet te veel in BE. Dan maar op dEUS gestemd. "No More Loud Music - The Singles" (2001) geeft ook aan dat ze niet alleen BE zijn maar ook gewoon heel goed zijn.

Blur - Song 2 - 9
dEUS - Instant Street - 7

Instant Street is een van de weinige nummers van dEUS die ik goed vind, verder vind ik het een zeer overrated band. De aversie voor de creep Tom Barman doet er ook niet goed aan. Song 2 is dan weer een heerlijke brok energie.

Blur - Song 2 - 10
dEUS - Instant Street - 8

Mijn 10-jarig jongetje zou altijd voor Song 2 zijn gegaan, maar dat is louter gebaseerd op nostalgie. Instant Street is zoveel meer diepgaander, duurt langer, heeft een heerlijke outro en is Belpop. Al ben ik zeker niet de grootste fan van dEUS. Toch niet zo'n moeilijke keuze als ik op voorhand had verwacht.

Blur - Song 2 - 10
dEUS - Instant Street - 9

Favoriete nummer van een band vs één van mijn favoriete bands: 1-0
Misschien heeft het feit dat ik hoofdpijn kreeg van telkens de score te moeten lezen naast die 2 van Song 2 de doorslag gegeven. En misschien ook wel omdat Song 2 al een beetje kapot gespeeld is. En misschien omdat ik vroeger gefrustreerd was dat ik dat liedje niet vond om te downloaden omdat ik zocht naar de titel Woohoo.

Blur - Song 2 - 11
dEUS - Instant Street - 9

Ik, en vele anderen ook vermoed ik, heb hier dikwijls de neiging om grijsgedraaide klassiekers wat te laag in te schatten. Terwijl er dikwijls wel een goede reden is dat die grijsgedraaid zijn.
Deus meh.

Pfff dit is een moeilijke. Ik ben er nog niet uit. :help:

Edit: ik ga chauvinistisch zijn

Blur - Song 2 - 12
dEUS - Instant Street - 13

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan