Battle Royale: the 1990's - Round 1

Guns N' Roses - Don't Cry 3
De La Soul - Stakes is High 3

Geen competitie, shampoo rockers met een handvol hits maar verder doen ze me weinig, zeker dit nummer niet. Dronken wezen en fans uren laten wachten helpt ook niet. De La Soul is een genre definiërende band, heerlijke beat van één van de beste hiphop producers of all time: J Dilla.

Voor wie meer interesse heeft in het nummer, raad ik zeker deze video aan.

Niet het beste GnR nummer maar ik blijf De La Soul associeren met dat barslecht concert op Werchter vorig jar

Je kreeg op die dag De La Soul en Black Star (Mos Def & Talib Kweli) op één podium, Axl Rose kan maar dromen van zoveel muziekgeschiedenis te zijn.
Nu ik kan me best voor stellen dat een publiek als RW niet klaar was voor zo'n twee legendarische bands te ontvangen en doorgaans is het geluid ook niet echt voorzien voor hiphop.

Optreden staat integraal op youtube blijkbaar, niemand in dat publiek gaf een krimp toen Mos Def en Talib Kweli aangekondigd werden, doe dat voor een hiphop publiek en die gaan uit hun dak. Ik heb trouwens nog getwijfeld om Black Star te nomineren.

edit: Godverdomme Mos Def heeft toen zelfs Ms Fat Booty gespeeld boven op de beat van Fall in Love, wat meer heeft ne mens nodig :drool:

Laatst bewerkt:
De La Soul - Stakes is High 4

Buiten Paradise City nooit veel gehad met Guns N' Roses. En dit nummer geeft voor mij eigenlijk perfect aan waarom. Over the top en te bombastisch. Een grote fan van hip-hop ben ik ook niet maar hier heb ik wel meer genoten van De La Soul.

Guns N' Roses - Don't Cry 4

Dat nummer van Guns N' Roses is maar een beetje een saaie ballad ofzo, doet me niet zoveel. Maar ik verkies het toch nog altijd boven hiphop, er is trouwens gewoon te veel hiphop in deze BR.

Guns N' Roses - Don't Cry 5

Ik zei hier eerder dat ik niks met hiphop heb. Ik had het mis. Ik heb er een geweldige afkeer van.

Guns N' Roses - Don't Cry 5
De La Soul - Stakes is High 5

Beide nummers doen me weinig, maar Stakes is High heeft wel nog een sfeervolle sound.

Guns N' Roses - Don't Cry 7
De La Soul - Stakes is High 5

Ze piekten in '87, maar beide UYI-albums bevatten heel wat parels en een handvol "meh".
Video-gewijs maakt Don't Cry uit van een trilogie, dacht ik.
Samen met November Rain en Estranged.
Don't Cry vind ik niet bijzonder sterk van hen, wat uit de jaren negentig kwam, maar is gemakkelijk beter dan Stakes is High.
Slash blijft een gitaar-god en Axl is met recht en reden een van de meest iconische zangers all-time.
Estranged, Breakdown en Coma zijn mijn drie favorieten uit die twee albums.

Guns N' Roses - Don't Cry 7
De La Soul - Stakes is High 6

niet het allerbeste De La Soul nummer, maar wel beter dan Don't Cry van GNR

De La Soul - Stakes is High 3

Geen competitie, shampoo rockers met een handvol hits maar verder doen ze me weinig, zeker dit nummer niet. Dronken wezen en fans uren laten wachten helpt ook niet. De La Soul is een genre definiërende band, heerlijke beat van één van de beste hiphop producers of all time: J Dilla.

Voor wie meer interesse heeft in het nummer, raad ik zeker deze video aan.

Je kreeg op die dag De La Soul en Black Star (Mos Def & Talib Kweli) op één podium, Axl Rose kan maar dromen van zoveel muziekgeschiedenis te zijn.
Nu ik kan me best voor stellen dat een publiek als RW niet klaar was voor zo'n twee legendarische bands te ontvangen en doorgaans is het geluid ook niet echt voorzien voor hiphop.

Optreden staat integraal op youtube blijkbaar, niemand in dat publiek gaf een krimp toen Mos Def en Talib Kweli aangekondigd werden, doe dat voor een hiphop publiek en die gaan uit hun dak. Ik heb trouwens nog getwijfeld om Black Star te nomineren.

edit: Godverdomme Mos Def heeft toen zelfs Ms Fat Booty gespeeld boven op de beat van Fall in Love, wat meer heeft ne mens nodig :drool:
Na Amyl and The Sniffers valt zoiets dood ja

Ik begrijp de opmerkingen over teveel hiphop niet, het genre is ontploft in de jaren 90 met veel iconische albums. Lijkt me logisch dat ze hier sterker vertegenwoordigd zijn?

Snel over de lijst gegaan en volgens mij zitten er 8 hiphop-nummers tussen van de 64 :unsure:. Dat is 1/8ste dus.

Guns N' Roses - Don't Cry 8
De La Soul - Stakes Is High 6

Van de vier DLS albums uit de 90s vind ik deze de minst creatieve. Producer J Dilla bracht een ander, non-anthem geluid maar het kaleidoscopische ging er af en ze klonken ook monotoner. Axl was die theatrale klootzak die voor niks anders goed was dan aandacht trekken. De ideale frontman dus. Deze stroperige ballad gaat er uit in de tweede ronde. @SnakeGodRovinin die drie tracks toch eens checken, al lang niet meer gehoord.

De La Soul - Stakes is High 7

Don't Cry zat ooit in de ochtendmuziek op kamp vd jeugdbeweging. 16-jarige ik kon dat toen wel smaken. Maar oh boy, that song has aged like milk. Doet mij absoluut niets meer, opmerkelijk.

Wat een heerlijke beat bij Stakes is high. Die baslijn dat dan gevolgd wordt door die -volgens Google- elektrische piano (ik wilde eerst blazers zeggen, maar volgens Google is het toch een piano) :drool:

De La Soul - Stakes is High 8

Geen gigantische De La fan. Ietwat te klinisch simpele productie en "lyrical" voor mijn persoonlijke smaak. En in het gouden jaar van Hip Hop(96), staat het album waarschijnlijk niet eens in mijn top 20. Maar dit is nog steeds Dilla. En daar kan maar weinig tegenop.

Guns en Roses jaar en dag gehaat, tot mijn vrouw eens een betoog hield en haar gitaar naar boven haalde. You Could Be Mine had nog een kans gemaakt.

Ik begrijp de opmerkingen over teveel hiphop niet, het genre is ontploft in de jaren 90 met veel iconische albums. Lijkt me logisch dat ze hier sterker vertegenwoordigd zijn?
Black metal is ook ontploft in de jaren 90 met veel iconische kerkverbrandingen, moorden, albums. En toch is er maar 1 nummer genomineerd
:eviltongue: :headshake:

Guns N' Roses - Don't Cry 9
De La Soul - Stakes is High 8

Slash blijft een gitaar-god en Axl is met recht en reden een van de meest iconische zangers all-time.
Estranged, Breakdown en Coma zijn mijn drie favorieten uit die twee albums.

Shotgun Blues, Locomotive, Double Talkin' Jive en Don't Damn Me mogen daar voor mij ook nog bij.

Guns N' Roses - Don't Cry 9
De La Soul - Stakes is High 9

guns and roses is muziek voor conservatievelingen. slash is een goeie gitarist maar voegt niks toe aan het vocabulaire dat iemand als jimmy page heeft neergezet, de teksten van hun nummers hebben mij nooit iets te zeggen gehad, hun imago als 'gevaarlijke' straatrockers is lachwekkend. Ik bedoel, kijk 1 keer naar het clipke van november rain. Wat een tenenkrommende bende spasten.

in dezelfde periode waren de pixies, de la soul en sonic youth de grenzen van muziek aan het herdefinieren terwijl zij bestaande muziek gingen herkauwen, klaar voor de grote massa om te consumeren. Allez, als ze al kwamen opdagen voor hun concerten.

content dat nirvana in '91 in 1 klap een einde maken aan die ergerlijke hairmetal scene.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan