Battle Royale: the 1990's - Round 1

Mazzy Star - Fade Into You 15
Novastar - Wrong 8

2 fijne nummers, maar Mazzy blijft toch wat te veel een kabbelend beekje. Dan toch maar het krachtigere Novastar.

Er zijn mensen die niets hebben met liveopnames, maar dat kan soms echt wel een meerwaarde zijn. Rock in Rio van Iron Maiden is een gewéldig live-album, bijvoorbeeld. En dan die live-opnames van Black Sabbath in Parijs in 1970 ... ronduit fenomenaal hoeveel energie die mannen hadden toen. Studio-opnames kunnen daarmee vergeleken nogal steriel en braafjes klinken.

Mazzy Star - Fade Into You 16
Novastar - Wrong 9

17-jarige melancholy kid loved the shit out of this song. He still does.

Sleep - From Beyond 1
Faithless - Insomnia 0

Debuut EP van zanger Maxi Jazz recentelijk ontdekt, dat viel nog mee, beetje Massive Attack achtig maar wat mensen in Faithless zien is mij een raadsel, vuilbak aub.

Sleep - From Beyond 2
Faithless - Insomnia 0

Ook nooit gesnapt wat mensen in Faithless zien. Misschien dat je dat gewoon live gezien moet hebben om het te snappen maar dan nog verkies ik de riffs boven de beats (behalve in de eerste battle van ronde 2)

Laatst bewerkt:
Sleep - From Beyond 3
Faithless - Insomnia 3

Desondanks ik nog nooit bewust een album van Faithless heb opgezet, heb ik ze al een paar keer de pannen van het dak zien spelen. Sleep is dan wat meer mijn ding en in het genre ook incontournable. Niet de meest voor de hand liggende nummer keuze maar een dijk van een nummer, op een dijk van een album.

Sleep - From Beyond 4
Faithless - Insomnia 3

Faithless is pure nostalgie en daar heb ik mijn gat wel eens op afgedankt, maar Sleep is machtig.

Sleep - From Beyond 5
Faithless - Insomnia 3

Faithless nummer vond ik vroeger nog wel best leuk nummer. Maar het kan niet op tegen het almachtige Sleep. Prachtige nummerkeuze ook.
Wie verkiest er nu niet slaap boven insomnia??

Shock waves rattle the earth below with hymn of doom :feelsgood:

Sleep - From Beyond 6
Faithless - Insomnia 3

Heerlijk einde van Insomnia, maar dat is eigenlijk het enige speciale aan dat nummer. Ik vond dat vroeger echt goed maar bij het herbeluisteren toch wat teleurstellend.

From Beyond is voor mij met gemak het beste nummer uit Sleeps vroege periode. Mijlen diep, loeihard een loodzwaar. En uiteraard komen al een heleboel thema’s aan bod die we met Sleep associëren: ruimte en de kosmos, religie en spiritualiteit en wiet.

Terug
Bovenaan