Battle Royale: the 1990's - Round 1

Wat muzikanten in hun vrije tijd doen interesseert me maar matig. Zanger van de Ramones was links en de gitarist was rechts, de drummer in het midden, wat doe je dan ? Lemmy van Motorhead bezat nazi memorabilia maar steunde het regime niet.

Hanson - MMMBop - 14
Sol Invictus - An English Garden - 8

Ik ga alle kanten op als het over muziek gaat, maar MMMBop doet me toch terugdenken aan een tijd waarin ik dacht dat muziek niets voor mij was. Het is dan misschien wel op en top 90's, maar doet mij helemaal niets. An English Garden kende ik dan weer niet en klinkt mij toch al beter. Ik kan kunst ook gemakkelijker loskoppelen van eventuele controverses errond en geloof dat mensen kunnen veranderen / inzichten kunnen krijgen.

Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 1
System Of A Down - Sugar - 0

De beat van het eerste is catchy; het refrein van het andere met het einde staat boven de rest - irritante solo-stem, neen dank u - uit.
Moet ook niet veel hebben van nineties rap, maar 19-20j en zoiets maken vind ik knap.

Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 2
System Of A Down - Sugar - 0

Fuck, dit is een moeilijke. Sugar kapot geluisterd in mijn jeugd, maar Shook Ones Pt. II is een legendarische plaat.
Kan het niet maken bij te dragen aan een eventuele loss voor Shook Ones in ronde 1.

Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 2
System Of A Down - Sugar - 2

De suikerrush neemt het over in dit geval. Het andere nummer ken ik niet en ik heb lang een allergie gehad aan rapmuziek (teveel yoyoyo en blingbling en bitches en ho's en al die cringy tropes) tot ik het nummer T.R.O.Y. van Pete Rock & CL Smooth ontdekte. Muzikaal, ritmisch en narratief straffe kost. Dat nummer zat zelfs in de running.

Maar ik beken dat rap nog vrij onontgonnen gebied is.

Laatst bewerkt:
Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 3

SOAD wist in de tsunami van nu-metal een unieke sound kunnen creëren maar tegen eén van de hiphop anthems van de 90s (en waarschijnlijk tout court) kunnen ze me niet overtuigen. Lyrics recht van de straat en heerlijke beats, deze gasten zijn niet voor niets een staple van de hiphop geworden.

Waanzinnig gebruik van samples ook trouwens, Herbie Hancock, Quincy Jones en Daly-Wilson Big Band.

teveel yoyoyo en blingbling en bitches en ho's en al die cringy tropes)

I got yo back in ronde 11 :coolbrows:

I'm sick of bitches shakin' asses
I'm sick of talkin' 'bout blunts, sick of Versace glasses

Laatst bewerkt:
Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 4

Kende Mobb Deep niet, en nummer deed me weinig, maar SOAD - Sugar vond ik helemaal niets. SOAD mag volgend decennia wel terugkomen met Chop Suey.

System Of A Down - Sugar - 3

Mobb Deep is mij onbekend, maar voor hiphop te zijn valt het nog wel goed mee. Ik heb altijd weinig met hiphop gehad, al moet ik wel toegeven dat de kleine Obi-Jan eind jaren 90 begin jaren 2000 wel een CD van Dr. Dre en een CD van Eminem in zijn CD-rekje had staan. :unsure:
Maar wat er ook in mijn CD-rekje zat toen was de s/t van System of a Down, waar Sugar op staat, en later ook Toxicity. Van alle nu-metal bands uit die periode is SOAD toch wel altijd een van mijn favorieten geweest, zelfs nu nog kan ik het wel smaken. Die intro in het clipje blijft ook nog wel verbazingwekkend relevant in deze tijden.
Dus een gemakkelijke keuze voor Sugar.

System Of A Down - Sugar - 4

Ik heb hé-le-maal niks met hiphop / rap, kan daar echt niet naar luisteren.
SOAD is meer mijn stijl, al mist het nummer wat melodie om het echt goed te vinden.

System Of A Down - Sugar - 5
Gestemd op hetgeen mij het minst irriteerde.

Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 5

SOAD is het soort metal waardoor ik een hele lange tijd een aversie tegen het genre had.

Mobb Deep was onlangs verkozen door Pitchfork als het beste hiphop album ever. Heerlijke beats, heerlijke flow, en heerlijk samplewerk inderdaad.

Tekstueel moet ik me zoals bij veel hiphop over de n*ggas kunnen zetten, maar verder is dit een confronterend portret van het leven in Queens NY. Het zou een film kunnen zijn.

Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 6

Hiphop classic versus degelijk metalnummer. Mobb Deep staat met dit nummer niet onterecht in de top 10 van de Hooray 100 van StuBru. Enorm strakke productie, lyrics en flow.

Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 7

Ik heb ook zeer weinig met hip-hop maar daarmee bedoel ik niet dat ik het genre niet graag hoor. Het raakt me niet op een plek waardoor ik er zelf actief achter ga zoeken en mij ga verdiepen in discografieën e.d.. Maar goeie muziek is goeie muziek en deze schijf van Mobb Deep vond ik echt heerlijk, erg van genoten.

SOAD heeft zeker zijn momenten en ik apprecieer de invloeden van de Armeense volksmuziek in hun songs, waardoor deze band zich gemakkelijk distantieert van de andere nu metal acts uit die periode. De teksten heb ik altijd wat pseudo-intellectuele nonsens gevonden, maar als anderen dat poëtisch vinden, dat is ook prima.

Wat muzikanten in hun vrije tijd doen interesseert me maar matig. Zanger van de Ramones was links en de gitarist was rechts, de drummer in het midden, wat doe je dan ? Lemmy van Motorhead bezat nazi memorabilia maar steunde het regime niet.
Death in June gebruikt een hele set aan symbolen en outfits gebruikten die duidelijk geladen zijn met betekenis binnen het neo-nazi wereldje, hullen zich in plausible deniability wanneer ze geconfronteerd worden met vragen, en dat terwijl zo goed als de hele fanbase bestaat uit extreem-rechtse mensen die de onderliggende 'knipoog' maar al te goed hebben begrepen. Daar moogt ge wel iets van zeggen vind ik. Sol Invictus is een band die uit dezelfde grondstroom komt. Het is waar dat de zanger duidelijk afstand heeft genomen van zijn eerdere standpunten, en in zekere zin is de kous daar ook mee af, maar bij mij blijft er dan toch nog wat argwaan hangen.

Het is algemeen geweten dat Lemmy een fascinatie had voor WW2 memorabilia maar verder was Motorhead geen rechtse band met een racistisch publiek. Lemmy zei uitdrukkelijk ook zelf dat hij Hitler een klootzak vond, heeft nooit met Nazi-symboliek op een podium gestaan, en gaf aan dat de reden dat hij de spullen had een herinnering is voor waar de mensheid toe in staat is. Dat is iets heel anders dan nazi-symboliek integraal onderdeel te maken van uw artistiek project en vervolgens alles blauw-blauw te laten wanneer ge er vragen over krijgt. M.a.w ge zijt appelen met peren aan het vergelijken.

ANYWAY.

Ik ga ook resoluut voor Mobb Deep. Heel vet wat Havoc als 19-jarige in elkaar heeft geknutseld, moet een fijne platenkast zijn geweest om mee te werken want heel het Infamous album staat vol met jazz- en soulsamples. Prodigy is in 2017 overleden aan sikkelcelziekte en rapte met chronische pijn. Dezelfde ziekte die J Dilla heeft geveld op zijn 32e. Vandaag nog eens The Infamous luisteren ter ere van de battle!

Ik was puber in de hele nu-metal periode en ik vond dat echt geen coole muziek. Ik luisterde naar RATM en ik vond linkin park, limp bizkit en consoorten muziek voor meeloperkes, en eigenlijk is er niet zo veel veranderd :D Binnen het genre vind ik SOAD wel echt een uitschieter, maar Sugar (dat ik nog nooit gehoord had overigens) doet mij niet zo veel. Lijkt inderdaad alsof de elementen voor de toekomstige bangers (temposchommelingen, afwisselen tussen harde riffs en balkan-invloeden) al klaar liggen maar hier is het nog wat té rommelig en chaotisch.

Makkelijke keus voor mij, in de praktijk zal deze battle er wel op neerkomen of ge een hiphop-mens zijt of niet denk ik.

Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 8

Laatst bewerkt:
Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 10

Mobb Deep paar jaar geleden ontdekt en dat soort van hiphop is echt right up my alley. Met dit nummer als één van de exponenten. Had geen idee dat ze zo jong waren toen ze dit uitbrachten. I'm impressed.

Nooit een heel grote SOAD fan geweest. Zeker geen slechte muziek of een slecht nummer, maar het raakt me niet echt.

En mijn excuses, ik kan in de Brave browser geen tekst in het vet zetten. En geen zin om speciaal Chrome te openen nu.

Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 11

Ik begin te oud te worden om de lyrics van Mobb Deep te appreciëren, maar als ik niet luister naar de tekst klinkt het wel beter dan Sugar.

Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 11
System Of A Down - Sugar - 6

Nooit iets gehad met dit type rap.
System of a Down zat ik wel spontaan mee te bewegen en is best interessant. Er zat zelfs een beetje een The Blues Brothers vibe in vanaf 02:00. Ik vond het interessant genoeg om toch eens verder in hun repertoire te duiken.

Terug
Bovenaan