Wat muzikanten in hun vrije tijd doen interesseert me maar matig. Zanger van de Ramones was links en de gitarist was rechts, de drummer in het midden, wat doe je dan ? Lemmy van Motorhead bezat nazi memorabilia maar steunde het regime niet.
Death in June gebruikt een hele set aan symbolen en outfits gebruikten die duidelijk geladen zijn met betekenis binnen het neo-nazi wereldje, hullen zich in plausible deniability wanneer ze geconfronteerd worden met vragen, en dat terwijl zo goed als de hele fanbase bestaat uit extreem-rechtse mensen die de onderliggende 'knipoog' maar al te goed hebben begrepen. Daar moogt ge wel iets van zeggen vind ik. Sol Invictus is een band die uit dezelfde grondstroom komt. Het is waar dat de zanger duidelijk afstand heeft genomen van zijn eerdere standpunten, en in zekere zin is de kous daar ook mee af, maar bij mij blijft er dan toch nog wat argwaan hangen.
Het is algemeen geweten dat Lemmy een fascinatie had voor WW2 memorabilia maar verder was Motorhead geen rechtse band met een racistisch publiek. Lemmy zei uitdrukkelijk ook zelf dat hij Hitler een klootzak vond, heeft nooit met Nazi-symboliek op een podium gestaan, en gaf aan dat de reden dat hij de spullen had een herinnering is voor waar de mensheid toe in staat is. Dat is iets heel anders dan nazi-symboliek integraal onderdeel te maken van uw artistiek project en vervolgens alles blauw-blauw te laten wanneer ge er vragen over krijgt. M.a.w ge zijt appelen met peren aan het vergelijken.
ANYWAY.
Ik ga ook resoluut voor Mobb Deep. Heel vet wat Havoc als 19-jarige in elkaar heeft geknutseld, moet een fijne platenkast zijn geweest om mee te werken want heel het Infamous album staat vol met jazz- en soulsamples. Prodigy is in 2017 overleden aan sikkelcelziekte en rapte met chronische pijn. Dezelfde ziekte die J Dilla heeft geveld op zijn 32e. Vandaag nog eens The Infamous luisteren ter ere van de battle!
Ik was puber in de hele nu-metal periode en ik vond dat echt geen coole muziek. Ik luisterde naar RATM en ik vond linkin park, limp bizkit en consoorten muziek voor meeloperkes, en eigenlijk is er niet zo veel veranderd

Binnen het genre vind ik SOAD wel echt een uitschieter, maar Sugar (dat ik nog nooit gehoord had overigens) doet mij niet zo veel. Lijkt inderdaad alsof de elementen voor de toekomstige bangers (temposchommelingen, afwisselen tussen harde riffs en balkan-invloeden) al klaar liggen maar hier is het nog wat té rommelig en chaotisch.
Makkelijke keus voor mij, in de praktijk zal deze battle er wel op neerkomen of ge een hiphop-mens zijt of niet denk ik.
Mobb Deep - Shook Ones Pt. II - 8
System Of A Down - Sugar - 5