Battle Royale: the 1990's - Round 1

Zeurfolk, nu metal, depri-indie, johnnyhouse, riot grrrl, puberpunk, spice bagger, Cubaanse sigaren, Britpop, eurodance, Axl, meisjes emo, r'n'b, blackmetal, Houston rap, orgel riedeltje, Zweedse rapmetal, Vos, Mustaine, Yorke, Molko & Moloko, Russische wave, Otekker, enzo.

Ik ga ze missen in de tweede ronde.

Not.
Edgy, volgend jaar naar het 3e middelbaar?

Zeurfolk, nu metal, depri-indie, johnnyhouse, riot grrrl, puberpunk, spice bagger, Cubaanse sigaren, Britpop, eurodance, Axl, meisjes emo, r'n'b, blackmetal, Houston rap, orgel riedeltje, Zweedse rapmetal, Vos, Mustaine, Yorke, Molko & Moloko, Russische wave, Otekker, enzo.

Not.
De britpop liken bij de nominaties en nu dit :headshake:

Not.
we kunnen anders ook gewoon de hele battle overslaan en dan kunt gij gewoon zeggen wie moet winnen, scheelt een hoop gedoe!

mazzy star is geen depri-indie, goed begrepen?

Hanson - MMMBop - 0
Sol Invictus - An English Garden - 1

You have so many relationships in this life
Only one or two will last
You go through all the pain and strife
Then you turn your back and they're gone so fast
Oh yeah
And they're gone so fast, yeah-yeah
Oh, so hold on to the ones who really care
In the end, they'll be the only ones there
And when you get old and start losing your hair
Can you tell me who will still care?
Damn. Feels...

Toch ga ik voor het ongemakkelijke nummer dat op een gedicht lijkt.

Hanson - MMMBop - 1
Sol Invictus - An English Garden - 1

Nog nooit van Sol Invictus gehoord maar niet mijn ding, soort van akoestische Sisters Of Mercy die de aandacht niet kon houden. Het accent hielp ook al niet echt. Lichtvoetige bubblegum pop met de producers van de Beastie Boys achter de knoppen was destijds al iets voor teenagers, nu een guilty pleasure vooral door de vocalen die nog geen baard in de keel hebben.

Hanson - MMMBop - 1
Sol Invictus - An English Garden - 2

Ik heb MMMBop nooit een goed nummer gevonden en voor mij is het ook bij het zwakste dat er tussen zit in deze battle royale. Het feit dat die mannen dat nu nog zingen maar dan met de baard in de keel maakt het niet beter. Dan liever Sol Invictus dat mij een beetje aan REM doet denken en toch een mooie melancholie met zich meedraagt.

Hanson - MMMBop - 1
Sol Invictus - An English Garden - 3

Hanson heeft ongetwijfeld een hele hoop nostalgiewaarde en als ik dat nummer hoor waan ik me terug in de jaren '90 in mijn kindertijd. Als opener vind ik het alleen daarom al waardevol, want ik ben nu eenmaal iemand die nostalgie en melancholie weet te koesteren als een warm dekentje.

Wel zeer blij met een neofolknummer van Sol Invictus. Tom Wakeford is ook nog medestichter van Death in June dat helaas geen enkele Battle Royale heeft behaald, al stond die zeker in mijn shortlist voor de eighties. Het nummer klinkt dan ook ongelofelijk melancholisch, wat ik wel vaak in neofolk terug kan vinden, en dat past wel op zo'n druilerige maandagochtend.

Wakeford speelde ook nog in de post-punk band Crisis en had nadien nog een rechtse post-punk band Above The Ruins dat gelieerd was aan National Front (de naam is een verwijzing van Men among the ruins van de radicale Italiaanse traditionalist Julius Evola) maar in 1987 nam Wakeford afscheid van zijn politieke overtuigingen en stichtte Sol Invictus op, een naam die verwijst naar een pre-christelijke cultus (cfr. Mithras).

Laatst bewerkt:
Hanson - MMMBop - 2
Sol Invictus - An English Garden - 3

Beluisterd tijdens het klaarmaken voor de dag, daarvoor was het catchy en nostalgische MMMBop meer geschikt. Tijdens Sol Invictus wou ik eerder mijn bed terug inkruipen, hoewel ik dat best een aangenaam nummer vond.

In ieder geval, als Hanson deze haalt, dan hoop ik wel dat deze Joepiecore band er de volgende ronde uitvliegt want zo goed is het nu ook weer niet.

Hanson - MMMBop - 3
Sol Invictus - An English Garden - 4

MMMBop is voor mij slechte nostalgie, was het opstaan-lied op een kamp dat ik verschrikkelijk vond, die associatie is jammer genoeg wel altijd blijven hangen.

Sol Invictus - An English Garden kende ik niet en was een leuke ontdekking.

Twee ok nummers die elk wel hun goeie kanten hebben maar me ook niet kunnen overtuigen.
Dan maar voor de ontdekking van de battle gegaan.

Hanson - MMMBop - 4
Sol Invictus - An English Garden - 5

Hanson - MMMBop - 4
Sol Invictus - An English Garden - 6

MMMBop vond ik in de jaren 90 al een ongeloofelijk dom nummer, en ik vind het nu nog altijd een ongeloofelijk dom nummer.
Sol Invictus kende ik niet, maar ik kan wel wat neo-folk smaken.

Hanson - MMMBop - 4

MMMBop vond ik in de jaren 90 al een ongeloofelijk dom nummer, en ik vind het nu nog altijd een ongeloofelijk dom nummer.
Sol Invictus kende ik niet, maar ik kan wel wat neo-folk smaken.
Fijn om eens mee te doen, en eens een opportuniteit om wat meer te weten te komen over sommige nummers. Beetje kiezen tussen pest en cholera voor mij in dit geval.

Los van de bruine rand die aan de hele neo-folk stroming hangt ... puur muzikaal vind ik dit ook gewoon vermoeiend. Zagerige zang, die klavecimbel (of wat het ook is), en een viool die de hele tijd dezelfde twee noten herkauwt onder een melodie die zichzelf vier keer opnieuw aankondigt. MMMBop is misschien een suikerbom maar het is tenminste eerlijk, terwijl dit soort muziek diepgang pretendeert maar imo maar weinig bevat.

Als ik dan toch iets positiefs moet zeggen: los van hoe het nummer gebracht wordt zijn de teksten nog 'cava'. Ik vermoed dat ze een parallel proberen te slaan tussen enerzijds een rijke familie waar er 'iets' speelt, vermoedelijk dat de vader 'iets' in de tuin heeft begraven en vervolgens iedereen die te veel wist (het personeel) heeft weggestuurd, de vensters toehoudt en de kinderen verbiedt van nog in de tuin te gaan spelen en anderzijds victoriaans engeland dat in elkaar stort zoals het romeinse rijk (omdat er ook daar te veel geheimen begraven werden).

Veel nummers in het genre grijpen terug naar dit soort thema's maar verwijzen naar het verleden als een gouden tijdperk waar ze heimwee naar hebben en doen dan alsof hun neus bloedt wanneer het gerecupereerd wordt door bloed-en-bodem stromingen, maar hier moet ik al met vooroordelen de teksten van het nummer gaan lezen om dat er in te gaan zoeken, dus dat is positief. Bands als Death in June (cfr. @Avondland) zijn veertig jaar lang een toegangspoort en gezelligheidsplek geweest voor extreemrechtse 'esthetiek', en dat is geen toeval of misverstand. Ge kunt het natuurlijk luisteren met dat besef, ge kunt het links laten liggen, uiteindelijk zijn beiden wel verdedigbaar, maar doen alsof de hele controverse een misverstand zou zijn is niet eerlijk en ik wil dat toch wel efkes als kanttekening plaatsen bij wat gij hierboven zegt.

Dan vind ik dat er onder mmmbop thematisch veel meer zit qua symboliek, terwijl dat geschreven is door wat pubers, zonder voor de rest hoogdravend te willen zijn. Voor de rest uiteraard een schijte-irritant nummer dat eigenlijk niemand nog ooit voor zijn plezier nog opzet vermoed ik :D

Heb bijgeleerd dat dat nummer dezelfde mensen achter de knoppen had als Odelay van Beck en Paul's Boutique van de Beasties.

Hanson - MMMBop - 5

Laatst bewerkt:
Hanson - MMMBop - 6

Ik kan neofolk ook vaak smaken, maar dit vind ik minder. MMMBop is zo'n nummer dat je uiteraard kent, maar begot geen idee van hebt wie er achter zit. Ik kan wel wat vrolijkheid gebruiken deze ochtend, dus daarom mijn stem voor hen.

Hanson - MMMBop - 7

Niet zo'n fan van de bombast in An English Garden.
Stem voor het minst pretentieus aanvoelend nummer. Eentje dat ik stiekem nog wel leuk kan vinden in bepaalde settings.

Hoe dan ook, eindbestemming zal de volgende ronde zijn, als ik zie welke battle er op het programma staat morgen.

Hanson - MMMBop - 8

MMMbop is een degoutant brilliant nummer dat te pas en vooral te onpas tijdens zijn hoogdagen een weg in u schedel wist te boren. Het soort radio hit dat al vanaf dag 1 "overplayed" was en zijn plek in de popgeschiedenis heeft geclaimed. Ik haat hoe goed ik het wel vind. Khutnummer.

5 minuten later: mmmbop da ba mm ..ffffaaaaaaa

Terug
Bovenaan