Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Johnny Clegg and Savuka - Scatterlings of Africa - 4
Confetti's - the sound of C - 1

Clegg nog nooit eerder gehoord maar dat is me toch een melige cringe sfeer van laten we eens verbroederen met onze broeders in Afrika. Dan liever de bassen van de Confetti's, hoewel dit ook de afgezwakte versie is van de echte rauwe new beat.

Johnny Clegg and Savuka - Scatterlings of Africa - 4
Confetti's - the sound of C - 2

De uitleg van Heilsdiner had mij enthousiast gemaakt, kende het nummer niet. Echter kwam het muzikaal niet echt binnen.

Sound of C is een flashback naar de kindertijd.

Clegg nog nooit eerder gehoord maar dat is me toch een melige cringe sfeer van laten we eens verbroederen met onze broeders in Afrika. Dan liever de bassen van de Confetti's, hoewel dit ook de afgezwakte versie is van de echte rauwe new beat.
Wat cringe betreft is het moeilijk om die clip van de Sound of C te overtreffen. Scatterlings of Africa is een vrolijk deuntje en krijgt mijn stem:
Johnny Clegg and Savuka - Scatterlings of Africa - 5
Confetti's - the sound of C - 2

Johnny Clegg and Savuka - Scatterlings of Africa - 6
Confetti's - the sound of C - 3

Twee nummers die me heel weinig doen. Uiteindelijk voor het iets vrolijkere gegaan.

Johnny Clegg and Savuka - Scatterlings of Africa - 7
Confetti's - the sound of C - 3

Scatterlings of Africa was leuk maar ik hoop dat er betere Johnny Clegg nummers zijn om te ontdekken, zou eens een deep dive moeten doen...

Sound of C vond ik helemaal niet goed. Er bestaat zeker en vast new beat die ik kan appreciëren maar dit nummer liet me helemaal ongeroerd.

Confetti's - the sound of C - 6

Eerste is een leuke plaat, maar het is niet direct mijn stijl van muziek, noch voel ik de drang om het nog eens te beluisteren of er wat dieper in te graven.
The sound of c is eigenlijk ook (nu) niet meer dan een leuke plaat, maar dan in een totaal andere stijl. Maar het was wel piek New Beat. Misschien voor mij ook wel een van de liedjes die ik op school ontdekte als verse middelbare en dat enorm contrasteerde met naar wat mijn ouders thuis luisterden. Als verse middelbare scholier was er veel nieuw dat jaar. 't is de nostalgie die hier wint.

Confetti's - the sound of C - 7

Intussen snipverkouden dus niet het ideale moment, maar toch nog even snel naar beide nummers geluisterd en Sound of C is toch meer mijn ding.

Confetti's - the sound of C - 8

Het leuke aan dit topic is dat ik nu en dan nummers leer kennen die nieuw voor mij zijn. Scatterlings of Africa is er zo ene. Wist niet van het bestaan van het nummer af. Paar keer naar geluisterd maar mss te laat om te appreciëren als je het voor de eerste keer hoort in 2026. Dit voelt voor mij saai en naïef aan met een zanger die er voor mij zeer vlak klinkt.

Johnny Clegg and Savuka - Scatterlings of Africa - 8

Ik dacht op voorhand dat ik voor sound of C zou gaan, 't is misschien omdat ik momenteel in het zonnetje zit maar vond het maar saai klinken tegenover het toch iets vrolijkere Scatterlings of Africa

Johnny Clegg and Savuka - Scatterlings of Africa - 9

The Sound of C altijd best irritant gevonden. Het andere ken ik niet en was wel leuk maar ik volg clercqie dat er waarschijnlijk wel betere Afrikaanse muziek in de eighties te vinden is.

Confetti's - the sound of C - 11

Scatterlings of Africa deed me niks. De Confetti's vind ik nu ook ni zo bijzonder al heeft het wel een nostalgische waarde.

Confetti's - the sound of C - 13

Nostalgie troef hier. Scatterlings of Africa doet me niets. Dan nog eerder Africa van Toto en dat nummer ben ik kotsbeu gehoord.

Terug
Bovenaan