Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Mano Negra - Soledad 6
Dead Moon - Dead Moon Night 4

Dead moon kende ik niet, van een aangename ontdekking gesproken:
- interessante zang (ik hoor Jim Morrison er regelmatig in doorschemeren)
- goed gitaarwerk (bij momenten alsof Iommi & Blackmore samen een lick/sound gebaard hebben)
- oerdegelijke compositie

Desondanks gaat mijn stem naar een nummer waarin ik van intro (het overstuurde orgellijntje trok me vanaf de eerste kennismaking meteen het nummer in) tot en met de de verte in swingende outro (hallo majeur in die laatste maten) de noten precies geplaatst vind.
[Niet toevallig een kort, gebald nummer ook, waardoor je als componist minder mogelijkheden hebt om het muzikaal te verneuken door onnodige maten, noten, passages... in je compositie op te nemen].

En ook weer niet toevallig zijn de bandleden piepjong (& dus op hun creatieve zenit (?)) bij de release van Soledad: de branie (& viriliteit) en het onvervalste plezier spatten er vanaf (zie ook clip hieronder):

Laatst bewerkt:
Mano Negra - Soledad 6
Dead Moon - Dead Moon Night 5

Ik waardeer een ska-sound, maar dit is toch niet helemaal mijn soort ska vrees ik; het is mij een beetje te bombastisch. Mano Chao solo heb ik dan wel ooit grijsgedraaid en ik vind wereldmuziek beter bij hem passen dan dit.
Dead Moon is daarentegen misschien wel een interessante ontdekking die ik mij misschien wel uit mezelf zie opleggen.

Mano Negra - Soledad 6
Dead Moon - Dead Moon Night 7

Soledad was heel leuk en ik ben nochtans niet dikwijls fan van dit soort blanken met dreadlocks muziek. Maar na de eerste 2 seconden van Dead Moon Night was de keuze al gemaakt. Zalig nummer. Coole zang, vette gitaarsound, prachtige bandfoto. Nog nooit van gehoord, ik ga zeker eens een album opleggen.

Mano Negra - Soledad 6
Dead Moon - Dead Moon Night 9

Wat @utred zei, behalve dat ik al effectief het album beluisterd heb vandaag en dit smaakt naar nog meer albums luisteren.
Vind de vocals trouwens heel goed passen bij dit soort muziek. Allemaal wat nonchalanter geeft het geheel net iets extra voor mij

Laatst bewerkt:
Mano Negra - Soledad 7
Dead Moon - Dead Moon Night 10

De gitaarsound bij DM is zalig, de zang verpest het. Geef me dan maar het feestje dat doorgaat bij Mano Negra.

Sinéad O’Connor – Troy 1
Bob Marley – Redemption Song 0

Als Public Enemy je een shoutout geeft nadat je de aarde verlaat heb je goed en integer gepresteerd in de muziekbiz. Sorry Bob, witgewassen lovers rock is niks voor mij, btw ik moet het eerste artikel nog tegen komen dat hem omschrijft als de half-Engelse reggaezanger.

Sinéad O’Connor – Troy 1
Bob Marley – Redemption Song 1

Troy is imo een van de zwakste nummers van de afgelopen weken.
Bob doet me ook niet veel over het algemeen, maar deze kan ik smaken.

Terug
Bovenaan