Battle Royale: the 1970's - Round 1

Focus - Hocus Pocus (Live '73) - 1
Comus - Drip Drip - 0

Trancey folkblues van Comus is wel leuk maar kan niet op tegen één van de beste tracks van de 70s. Jodelahiti.

Comus - Drip Drip - 1

Drip Drip is creepy in the best way.
De lyrics zijn ietwat beangstigend en muzikaal is het een harmonieus zootje ongeregeld.
I love it. Het equivalent van een offerritueel.

Fun fact: David Bowie was een grote fan en heeft de bekendheid van Comus ongetwijfeld een boost gegeven door de band in zijn voorprogramma te laten spelen.

Fun fact 2: Opeths album 'My Arms, Your Hearse' ontleent zijn naam aan één van de lyrics van dit nummer.

Vandaag is precies wel de battle van de nummers met een hoek af. Focus is best leuk, maar blijft toch minder kleven aan de ribben.
In tegenstelling tot...

DRIP DRIP FROM YOUR SAGGING LIP
LIQUID RED DOWN YOUR BODY SPREAD

Comus - Drip Drip - 2

Drip Drip deed mij denken aan iets dat Tarantino zou gebruiken in Kill Bill. En dat is in mijn geval alleen maar een goed teken. Heerlijk mysterieus nummer met een geweldige gitaar.

Van Hocus Pocus werd ik onnozel. Instrumentaal is dat op zen best een b-kantje van Deep Purple maar die zouden niet 4 keer hetzelfde herhalen. En ik word echt onnozel van dat gejodel, er is een reden dat ze daar in de bergen mee zijn begonnen en dat daar moet blijven.

Laatst bewerkt:
Comus - Drip Drip - 2
Focus - Hocus Pocus (Live '73) - 2

Komaan Jules, Hocus Pocus is echt een zalig nummer. En hier is de live versie wel echt een meerwaarde, deze versnelde coked-up versie is toch nog een ander beestje als de studio versie, die duurt bijna 7 minuten dacht ik? hier proppen ze het in een dikke 5 minuten. Ook niet te onderschatten wat voor geniale gitarist Jan Akkerman wel niet is.

Al moet ik wel zeggen dat het nummer van Comus mij ook zeer aangenaam heeft verrast, ik kende het niet. Maar het heeft wel iets creepy en mysterieus inderdaad, sowieso een zeer leuke ontdekking en mag van mij ook gerust doorgaan. Ik ga er sowieso wel nog eens wat meer van opzoeken.

Comus - Drip Drip - 2
Focus - Hocus Pocus (Live '73) - 3

Focus tegen Comus, hoe verzin je het? Beide bands kende ik niet, Drip Drip vond ik eerder enerverend, Hocus Pocus geinig. Beetje over gaan opzoeken, en dit is dan wel weer een voorbeeld van hoe een live versie wél een meerwaarde kan zijn. Oorspronkelijke nummer duurt twee minuten langer, maar ze kregen in die show maar een slot van 04:30. Dus hebben ze het nummer gewoon aan een rotvaart gespeeld. Heel leuk.

Comus - Drip Drip - 2
Focus - Hocus Pocus (Live '73) - 2

Komaan Jules, Hocus Pocus is echt een zalig nummer. En hier is de live versie wel echt een meerwaarde, deze versnelde coked-up versie is toch nog een ander beestje als de studio versie, die duurt bijna 7 minuten dacht ik? hier proppen ze het in een dikke 5 minuten. Ook niet te onderschatten wat voor geniale gitarist Jan Akkerman wel niet is.

Al moet ik wel zeggen dat het nummer van Comus mij ook zeer aangenaam heeft verrast, ik kende het niet. Maar het heeft wel iets creepy en mysterieus inderdaad, sowieso een zeer leuke ontdekking en mag van mij ook gerust doorgaan. Ik ga er sowieso wel nog eens wat meer van opzoeken.
Ik werd gewoon gek van dat gejodel, geef mij dan maar liever Ian Gillan die over Child In Time schreeuwt.

Comus - Drip Drip - 3
Focus - Hocus Pocus (Live '73) - 3

Op Comus gestemd omdat het wat meer past bij mijn smaak. Doet me denken aan de freak folk beweging uit de jaren '00. Heb het album al een paar keer beluisterd in het verleden, good stuff.

Eigenlijk had ik liever op allebei de nummers gestemd want Hocus Pocus is ook top. Ik denk dat dit bedoeld is als een soort persiflage op de Deep Purples etc. die toen populair waren? In dat geval met respect voor het bronmateriaal want die domme riff is toch echt awesome. Met dan het dwaze gejodel voor de lolz erbij *chef's kiss*.

Comus - Drip Drip - 3
Focus - Hocus Pocus (Live '73) - 4

Comus is zeker wel een ontdekking, wat een zalig nummer. En ik vermoed dat het wel had doorgegaan tegen de studio versie van Hocus Pocus.
Die is goed, hetzelfde awesome riff, maar iets te langdradig. Ik treed @Obi-Jan volledig bij, die versnelde versie is echt wel een meerwaarde.

Comus - Drip Drip - 4

Comus is geweldig, Drip Drip en het bijhorende album (First Utterance) zijn een psychfolk classic. Fun fact: ze speelden al twee keer op Roadburn.

Hocus Pocus vond ik zalig toen ik 16 was, beetje beu ondertussen.

Comus - Drip Drip - 6

Nooit echt veel naar Focus geluisterd, maar dankzij Baby Driver wel dit nummer leren kennen. Zeer leuk.
Er kwamen tijdens Drip Drip wel enkele momenten waar mijn geduld opgeraakte en ik wat nerveus werd, maar het geheel is wel echt heel speciaal en daarom ook een puntje bij.

Comus - Drip Drip - 6
Focus - Hocus Pocus (Live '73) - 5

Beide nummers liggen mij wel. Focus heb ik bovendien live gezien afgelopen zomer en reken maar dat Thijs Van Leer het nog kan. Zelfs het jodelen doet hij nog als vanouds. Zeer goed optreden! Toch begrijp ik ook dat sommigen dit beu gehoord zijn. (Ikzelf misschien ook een beetje.) Toch is de rest van hun discografie zeker het ontdekken waard.
Comus was nieuw voor mij. Bij de eerste minuten wist ik het niet meteen of dit het helemaal was, maar nadien beterde het. Sommigen worden zenuwachtig van het gejodel op Hocus Pocus, maar dat heb ik met het ritme en gezang van Drip Drip ook een beetje merk ik. :unsure:
Dan ga ik toch maar voor Focus.

Terug
Bovenaan