Battle Royale: the 1970's - Round 1

Brian Eno - Baby's On Fire - 4
Marvin Gaye - What's Going On - 3

Topper van Eno! Dat nerveuze tempo, Eno's over the top vocals en dan daarbij die verschroeiende gitaarsolo van Robert Fripp :love:.
Misschien meer gekend van ambient en producties voor Coldplay etc. maar Eno's rockplaten waren godverdomme toch ook van een zeer hoog niveau.

Brian Eno - Baby's On Fire - 4
Marvin Gaye - What's Going On - 4

Een nummer dat de perfecte culminatie is van het uiteenspatten van de Summer of Love & Flowerpower... De Vietnamoorlog loopt uit de hand, studentenprotest wordt intenser, ordehandhaving schaalt exponentieel hiermee, problemen in de steden,... De illusie van peace en love ligt in scherven in de vuilbak, wat is Amerika eigenlijk aan het doen met zijn jeugd? Verschepen om afgeschoten te worden in Vietnam voor een zinloze oorlog, of afgeschoten worden in de steden... En een zanger die na de dood van zijn geliefde duetpartner Tammy Terrell (amper 24) door een diep dal is moeten kruipen en zich als een kluizenaar thuis had opgesloten, met een broer in Vietnam, wat het er zeker niet lichter op maakte, zeker niet als de broer schrijft wat een hel het daar is.

En dan spreekt hij met Obie Benson van the Four Tops, die dat geweld gezien heeft vanuit de tourbus, en zich afvroeg: "what's going on?". Het ruwe songidee werd aan Gaye gegeven, en het zaadje was gepland.

En er is iets beginnen gisten in het verborgene ten huize Gaye, Met Gaye zich losrukt van de controlerende wurggreep van de Motown Quality Board, en Berry Gordy. Gaye, een van de goudhaantjes van het label, dreigde met een staking als hij zijn artistieke vrijheid* niet kreeg. En de MQB, die was karamellenverzen en rooskleurigheid gewoon, niet een rauwe reflectie op de maatschappij. Gordy waarschuwde hem dat het een flop ging worden, wat de reputatie van Gaye zou schaden.

Maar hij zette door, en via een "handlanger" werden 100.000 exemplaren geperst en verdeeld buiten Gordy's weten om... En dan nog eens 100.000, en dan nog meer... Het werd de snelst stijgende single ooit bij Motown. Gordy ging naar Gaye, met de vraag voor een volledig album van dit. Op 10 werkdagen was alles ingeblikt. Met het titelnummer een prachtige parel ontstaan uit de culminatie van desilusie, frustratie, miserie en verdriet. Een vraag aan zijn broer, in de broeierige jungle, zijn ouders thuis,... of zijn misschien wisten wat er foutliep in de US.

Eigenlijk zou dit nummer tezamen geluisterd moeten worden met het tweede nummer op het album: "what's happening, brother", dewelke een antwoord is hierop, gekeken van het perspectief van de broer. Iemand die de hel daar heeft meegemaakt, om terug te komen naar een totaal ander land als waar hij van vertrokken was, en bovendien eentje waarin zijn dienst voor het land niet gereprocieerd werd door datzelfde land. Zoals hieronder in de schitterende liveversie van 1972.

(* Gaye moest en zou James Jamerson op dit nummer hebben voor de basgitaar. De verborgen motor van de Motown studiomuzikanten die door Gordy in een donker kot werden opgesloten om te voorkomen dat andere labels hen zouden wegsnoepen. JJ was in een bar reeds behoorlijk boven zijn theewater, werd naar de studio gesleept om in te spelen. JJ kon niet meer op zijn benen staan, dus hij heeft zich languit op de grond gelegd, zijn basgitaar op hem, en met iemand die de partituur boven zijn gezicht hield. En hij speelt daar een van de mooiste lijnen uit zijn loopbaan. Als het ware een duet met de zanger. En het volgende album is het eerste album ooit waarop de Motownmuzikanten vernoemd werden, nog zo'n eis van Gaye. Jamerson is ook de bassist in die liveversie, een van de weinige bewegende beelden van hem.)

Brian Eno - Baby's On Fire - 5
Marvin Gaye - What's Going On - 6

Love You Eno, maar tegen dit nummer van Marvin haal je het niet voor mij.

Brian Eno - Baby's On Fire - 6
Marvin Gaye - What's Going On - 8

Ik ging ook Marvin stemmen, maar ik ben zo aangenaam verrast door dat nummer van Eno, dat ik de spanning in de battle wil houden.

Ik dacht dus dat Brian Eno enkel ambient maakte :sarcastic:. Wederom bedankt voor deze openbaring, Battle Royale. Eens wat dieper in de discografie duiken.

Ik ging ook Marvin stemmen, maar ik ben zo aangenaam verrast door dat nummer van Eno, dat ik de spanning in de battle wil houden.

Ik dacht dus dat Brian Eno enkel ambient maakte :sarcastic:. Wederom bedankt voor deze openbaring, Battle Royale. Eens wat dieper in de discografie duiken.
Als je gelijkaardige nummers/albums zoekt: uiteraard het debuut Here Come The Warm Jets waar dit vandaan komt, Taking Tiger Mountain (By Strategy en Before And After Science. In mindere mate ook Another Green World (geniaal).

Voor elektronische niet-ambient muziek: het knip- en plakwerk van My Life In The Bush Of Ghosts (samen met David Byrne van Talking Heads) of Nerve Net. En ook wel de 2 albums Someday World en High Life (samen met Karl Hyde van Underworld).

Marvin Gaye - What's Going On - 9
Zalige post @Mr.Fingers. Dit vat de historische significantie van Gayes nummer en album perfect samen.

Ook goed nummer van Eno trouwens. Ik ken hem voornamelijk vanuit zijn productiewerk (Talking Heads is hier ook vermeld) maar dit was een coole song. Ook serieus verschil tov zijn Roxy Music periode zeg.

Haha, ik dacht dat destijds ook van Eno. Hij heeft echt een pak goede gitaarplaten. :D

Fela Kuti - Water No Get Enemy - 1
Rory Gallagher - A Million Miles Away - 0

Een nonkel van mij die werkte als PA man ging ooit in z'n vrije tijd naar een concert van Rory Gallagher, het was zo luid dat hij z'n toegangsticket moest opsjieken en in z'n oren steken. Dit nummer laat niet echt blijken wat een beest RG was, z'n beste album wordt door velen aangewezen als "Live In Europe" als ik me niet vergis, dit is maar dunnetjes. Fela blijft intergalactisch cool.

Fela Kuti - Water No Get Enemy - 1
Rory Gallagher - A Million Miles Away - 1

Ik heb het met Ierse bands (behalve U2) en Rory is misschien cooler dan die twee ander Gallaghers te samen. Een man met zweet zo zuur dat het de verf van zen gitaar opvrete en die geboren is in het dorpje Rock ja dat vraagt om een stem. Zeker met zo een charmant gitaarwerk.

Kuti niet slecht maar mij iets te laid back en dromerig voor de lengte dat het nummer is.

Ale zeg mijn inzendingen back 2 back na elkaar!

Fela Kuti - Water No Get Enemy - 2
Rory Gallagher - A Million Miles Away - 1

Twee virtuozen bij elkaar maar ze staan wel letterlijk a million miles van elkaar. Rory kan echter niet op tegen het broeierige van Fela.

Fela Kuti - Water No Get Enemy - 3
Rory Gallagher - A Million Miles Away - 2

Precies nog wel een intressant figuur, die Fela Kuti :unsure: Maar de muziek is wel minder mijn ding.

Kuti niet slecht maar mij iets te laid back en dromerig voor de lengte dat het nummer is.
Dromerig weet ik zo niet maar wel akkoord dat het nummer niet genoeg aan zich heeft om de lengte goed te praten. Zo zijn er echt veel betere nummers in Fela Kuti's arsenaal. Toch hoor ik Fela erg graag en vooral ook Tony Allen op drums!

Rory Gallagher is zo'n naam die ik al ontzettend vaak ben tegengekomen maar nog niet heb verkend. Blij dat dat eindelijk gebeurd is, en ik vond het zeker een aangename kennismaking, maar mijn classic rock fase ligt intussen achter mij en ik steek dus minder tijd in het ontdekken van "nieuwe" bands uit de '60s en '70s

Fela Kuti - Water No Get Enemy - 4
Rory Gallagher - A Million Miles Away - 2

Terug
Bovenaan