Battle Royale: the 1970's - Round 1

Pink Floyd - Wish You Were Here - 11
Tim Maia - Gostavo Tanto De Você - 3

Grote fan van Tim Maia, maar tegen Pink Floyd is het een ongelijke strijd.

Pink Floyd - Wish You Were Here - 12

Gisteren misschien wel Pink Floyd's beste, vandaag Pink Floyd's mooiste imo. Tim Maia staat zelfs ni op de fotofinish bij deze.

Pink Floyd - Wish You Were Here - 14

Ik ben grote fan van heel wat, bij gebrek aan een beter woord, wereldmuziek, maar met deze Braziliaanse muziek heb ik minder een klik. In de BR van de 60's zat er ook een Braziliaans nummer in, deed me ook maar weinig.

Duidelijke win voor Pink Floyd hier.

Pink Floyd - Wish You Were Here - 15

Niet de grootste Pink Floyd fan maar dit is wss een van hun beste liedjes.

Pink Floyd - Wish You Were Here - 16

Geen fan van deze Braziliaanse muziek, denk dat ik zowat iedere andere optie gekozen zou hebben, maar Pink Floyd zeker.

Milton Nascimento & Lô Borges - Tudo O Que Você Podia Ser - 1
David Bowie - Be My Wife - 0

Brazilië mag wel eens winnen. Bowie's track is volgens mij het zwakste nummer van kant A van Low; weinig groove en dan klinkt de stiff upper lip ook storend.

Milton Nascimento & Lô Borges - Tudo O Que Você Podia Ser - 1
David Bowie - Be My Wife - 1

Closer dan verwacht to be honest maar Bowie haalt het nipt. Heeft volgens mij ook gewoon betere tracks gemaakt in de 70’s, iets van Hunky Dory of Ziggy was er losjes over gewalst.

Milton Nascimento & Lô Borges - Tudo O Que Você Podia Ser - 2
David Bowie - Be My Wife - 1

Eigenlijk heb ik Tudo O Que Você Podia Ser nog maar enkele maanden geleden ontdekt, toen mijn Braziliaanse muzikale ontdekkingsreis begon (dankzij de inzending van Gal Costa ook in de vorige Battle Royale, dank @utred ).

Ik kwam dit album plots tegen omdat het zeer hoog scoorde in de RateYourMusic top 100 van de 70s. En dit nummer, het openingsnummer, kwam echt ongelofelijk hard binnen en ik heb dat zo belachelijk veel gespeeld de afgelopen maanden, dat ik vond dat ik dit moest kiezen.
Wie weet heeft dit nummer bij iemand anders hetzelfde effect, en dan is mijn missie geslaagd (ook al is het helemaal geen onbekend nummer en heb ik misschien onder een steen geleefd, want staat precies ook gewoon in de best songs of the 70s lijst van Pitchfork)

Ergens ook wel met pijn in het hart dat ik niet op David Bowie kan stemmen hier. Net nog eventjes gekeken naar die zijn discografie in de seventies, en wauw. Dus kan er ook mee leven moest David Bowie het hier halen. Al blijft Heroes nog steeds mijn favoriet, dat nummer voelt echt als een homerun.

Laatst bewerkt:
Milton Nascimento & Lô Borges - Tudo O Que Você Podia Ser - 2
David Bowie - Be My Wife - 2

Wat Jules zegt, het was nog closer als verwacht, maar dan verkies ik toch het nummer van Bowie.
Ik vrees dat Braziliaanse muziek gewoon niet echt mijn ding is, dat Gal Costa nummer van de vorige battle, of Tim Maia van gisteren, was ook niet voor mij weggelegd.
Maar dit lijkt me nu ook niet Bowie zijn beste nummer te zijn, ik ben niet de grootste David Bowie kenner maar als je kijkt wat hij in de jaren 70 allemaal heeft uitgebracht, daar zit toch een pak beter werk tussen als dit... dit nummer (en bijhorend het album) had ik ook nog niet eerder gehoord precies.

Milton Nascimento & Lô Borges - Tudo O Que Você Podia Ser - 3
David Bowie - Be My Wife - 2

Ik voelde meer voor het Braziliaanse nummer. Ik kende het voordien niet, maar het is echt mooi. Ik weet niet of ik het uit mezelf zou opleggen, maar toch een fijne ontdekking. Bowie is goed, maar hij heeft idd betere dan dit.

Er zijn ook gewoon Braziliaanse artiesten die vrij Westers klinken zoals zeer obscure O Terço (prog) en Voluntários da Pátria (postpunk) en een andere waarvan mij echt telkens de naam ontsnapt :wallbash: :unsure: EDIT: Legião Urbana! (postpunk), daar zeer bekend:

O Terço - Lagoa Das Lontras

Voluntários da Pátria - O Homem Que Eu Amo

Legião Urbana - Índios

Milton Nascimento & Lô Borges - Tudo O Que Você Podia Ser - 4
David Bowie - Be My Wife - 3

Vreemde nummer keuze voor Bowie, die heeft zoals gezegd véél betere nummers die Milton Mascimento door de gehaktmolen zou draaien.

Milton Nascimento & Lô Borges - Tudo O Que Você Podia Ser - 5

Ik zei het gisteren ook al, de Braziliaanse muziek die hier genomineerd wordt doet me heel erg weinig. Deze vind ik wel leuker dan die van gisteren. Maar bon, dit nummer van Bowie trekt op niet veel. Sowieso al niet de grootste fan van Bowie, maar deze nominatie van een artiest met zo'n repertoire begrijp ik niet.

Milton Nascimento & Lô Borges - Tudo O Que Você Podia Ser - 6

Moeilijk, moeilijk. Het eerste nummer komt van een topalbum dat ik uitsluitend in het geheel beluister en waar ik de nummers onderling moeilijker uit elkaar kan halen. Dit is natuurlijk een makkelijkere omdat het het eerste nummer is.

Ik snap de mensen die hier aanhalen dat dit niet de meest voor de hand liggende keuze van Bowie is. Low is een fantastisch album en de eerste helft staat vol met hoekige popsongs waarvan Be My Wife wat traditioneler overkomt, minder een mix van rock en vroege elektronica zoals de rest. Ik vind Be My Wife een heel goed nummer, ik had van dit album echter eerder Sound and Vision of Always Crashing In The Same Car ofzo gekozen. Algemeen had ik van Bowie waarschijnlijk Station To Station zelf gekozen maar dan was Sir.Killalot weer geïrriteerd geweest door de lengte.

David Bowie - Be My Wife - 4

Beiden zeer goede nummers uit albums die je best in hun geheel beluistert. Punten naar Bowie toch

David Bowie - Be My Wife - 5

Een middelmatig Bowie nummer is nog steeds goed.

Milton Nascimento & Lô Borges - Tudo O Que Você Podia Ser - 7
David Bowie - Be My Wife - 5

Ik volg @FlyingHorseman . Beide zijn albums die als een geheel staan. In deze vind Milton en Lô beter dan een middelmatige standalone Bowie.

Terug
Bovenaan