Battle Royale: the 1970's - Round 1

Television - Marquee Moon - 0
Pink Floyd - Dogs - 1

Beide wel een paar keer beluisterd en eigenlijk ook nog vrij vergelijkbaar. Marquee Moon vind ik qua lead gitaar en drumwerk best sterk, de vocals zijn ok. Maar bij zo een lange nummers is het cruciaal om een riff te hebben die het geheel kan dragen, want dat is uiteindelijk waar altijd naar wordt teruggekeerd en wat alles moet ondersteunen. En die riff is misschien goed voor een nummer van 3 minuten maar is echt niet sterk genoeg om een nummer van 10 minuten te dragen.

Dogs daarentegen. Ja Waters is een vervelende oude boomer geworden maar Pink Floyd heeft in de 70’s 4 all time klassiekers gemaakt. Animals is daarvan de minst radiovriendelijke maar klinkt wel geweldig. En Dogs is het beste nummer op die plaat. 17 minuten lang wordt je meegesleurd in een nummer dat alle kanten op gaat maar altijd episch blijft. Gilmour is 1 van de beste gitaristen ooit en laat dat hier ook duidelijk blijken, de man kan ook een serieus stuk zingen. En ook de rest van de band zit hier echt op de top van zijn kunnen. Zet daar dan nog eens een tekst op die echt oprecht wordt gebracht en je hebt een parel die gerust de kwartfinales mag bereiken.

Dus ja Television kwam beter binnen als toen ik het 8 jaar geleden een keer beluisterde maar ik was toen al niet voor de volle 100 % geboeid. Maar Dogs hoorde ik rond die zelfde tijd voor het eerst en blijft nog altijd 100 % boeien.

Laatst bewerkt:
Television - Marquee Moon - 1
Pink Floyd - Dogs - 1

Pompeuze prog die implodeert onder zijn eigen zelfingenomen gewicht, dan is Crazy Diamond een beter lang nummer van de Floyd. Marquee Moon verteert een pak beter in de tweede helft, maar helemaal nuttig is die lengte nu ook weer niet.

Television - Marquee Moon - 2
Pink Floyd - Dogs - 1
17 minuten is er mij echt teveel aan, dat is voor mij geen nummer meer maar een kortverhaal in audioformaat.

Television - Marquee Moon - 3
Pink Floyd - Dogs - 1

Ik kan wel wat prog en Floyd hebben, maar mijn voorliefde voor (proto-)punk bepaalt mijn stem hier. Marquee Moon, één van de beste gitaarplaten aller tijden. Dit is nu eens echt tijdloos

Television - Marquee Moon - 4
Pink Floyd - Dogs - 1

Mijn eigen inzending, voor mij ook een van de beste gitaarplaten ooit.
De enorme liefde voor Pink Floyd nooit gesnapt, voor mij hebben die gepiekt bij Meddle. Eigenlijk denk ik bij hun meestal dat de hoes beter is dan de muziek.

Television - Marquee Moon - 5
Pink Floyd - Dogs - 1

Ik heb nog nooit van Television gehoord :unsure:

Ik ben wel aangenaam verrast, desondanks het niet helemaal in mijn lijn ligt qua stijl was het een erg goed nummer dat niet verveelde.
Pink Floyd is daarentegen wat meer mijn ding maar Dogs dateert dan weer uit een periode waar Pink Floyd m'n volle aandacht niet meer kan grijpen. De hoes van Animals is dan wel weer een pareltje.

Ik ga voor de verrassing

Pink Floyd - Dogs - 2

Soms haat ik dit forum toch maar :unsure:
Animals is Pink Floyd op hun hoogtepunt met Dogs als een van de beste nummers ooit opgenomen, en dat verliest hier van een nummer waar ik nog nooit van heb gehoord en een band waar ik nog nooit van heb gehoord.
You guys make me sad.

Pink Floyd - Dogs - 2

Soms haat ik dit forum toch maar :unsure:
Animals is Pink Floyd op hun hoogtepunt met Dogs als een van de beste nummers ooit opgenomen, en dat verliest hier van een nummer waar ik nog nooit van heb gehoord en een band waar ik nog nooit van heb gehoord.
You guys make me sad.
Komaan, Marquee Moon is fucking awesome.

In ieder geval, ik ben het volledig met je eens over Floyd, hun hoogtepunt, Animals en Dogs. Compleet en absoluut meesterwerk. Ik zou ook aanraden aan iedereen die hier nog niet mee vertrouwd is om de lyric sheet erbij te nemen. Veel tekst is het niet voor zoveel minuten aan muziek, maar ik vind het een erg krachtige tekst.

Television - Marquee Moon - 6
Pink Floyd - Dogs - 3

Television - Marquee Moon - 7
Pink Floyd - Dogs - 3

Dogs is geweldig, maar ik voel om één of andere reden altijd een enorme drempel om te beginnen luisteren naar Pink Floyd. Alsof het huiswerk is.
Marquee Moon is ook geweldig en zet ik veel gemakkelijker op.

Vandaag laat ik de persoonlijke replayability de doorslag geven.

Television - Marquee Moon - 7
Pink Floyd - Dogs - 4

Een nummer van mijn favoriete Pink Floyd album. Pompeus is dit allesbehalve. Pompeus was 10 jaar ervoor toen het over elfjes, bossen en kastelen ging. Television's Marquee Moon is uiteraard ook zeer goed maar de voorliefde voor the Floyd is hier groter.

Television - Marquee Moon 8
Pink Floyd - Dogs 4

Nog maar net Marquee's Moon ontdekt via de nieuwe Yukimatsu. Dus was al een hele week mijn dag aan het beginne met dat nummer.
Geen grote liefde voor Floyd. Iets van zo'n schaal en blijkbaar nog iets waar ge nog eens een tekst bij moet gaan halen is ook gewoon te moeilijk om eventjes te apprecieëren in een versus thread. Al hebben we geprobeerd.

Tekst komt hier ook altijd uit principe al op de laatste plaats qua muziek. Maar onbewust evengoed want het kan soms jaren duren voor ik besef dat een nummer gruwelijk triestig is.

Television - Marquee Moon 9
Pink Floyd - Dogs 4

Verdorie, deze is moeilijk.
MM was gekend; Dogs niet.
Dogs voelt niet aan als een lange speelpauze.
Het middenstuk van MM trekt me naar de drempel en het laatste over.

Television - Marquee Moon 10
Pink Floyd - Dogs 4

Marquee Moon is volgens mij één van de beste albums ooit, het titelnummer is dat ook een beetje.

Terug
Bovenaan