Battle Royale: the 1970's - Round 1

Don McLean - American Pie 4
Bruce Springsteen - Born to Run 4

American Pie is een prachtig en iconisch nummer, maar ik ga hier toch voor The Boss gaan - al heeft hij imo veel betere songs dan Born to Run.

Don McLean - American Pie 4
Bruce Springsteen - Born to Run 6

Nooit iets gehad met American Pie eigenlijk. Born To Run veel meer iconisch voor mij.

Ik vind dit een lastige battle... Ik ben niet de grootste Boss fan maar heeft wel dijken van schijven gemaakt. Don Mclean kende ik zelfs niet, het nummer uiteraard wel en dat is uiteraard iconisch en catchy.

Nog even laten sudderen.

Bruce Springsteen? More like Bruce snoozesteen, amiright?
Oef, ik dacht dat ik de enige was. Allez, snoozesteen is wat overdreven, maar Bruce Mehsteen zou wel passen hier.

Don McLean - American Pie 5
Bruce Springsteen - Born to Run 7

Die American Pie heeft hier een heel hoog ik-ken-dit-nummer-maar-had-nooit-geweten-wie-de-uitvoerder-wasgehalte.

Don McLean - American Pie 6
Bruce Springsteen - Born to Run 7

Geen fan van beide. Maar Pie heeft hier op een dronken avond nog wel eens zijn weg gevonden en kan met leuke herinneringen worden geassocieerd.

Don McLean - American Pie 6
Bruce Springsteen - Born to Run 8

Heerlijke vibe in Borne to run, zoals iemand hier al zei: ge voelt u zelf op je motor springen en gewoon gaan.

Don McLean - American Pie 7
Bruce Springsteen - Born to Run 9

Zo'n nummer dat ik zelden zelf ga opzetten en waarvan ik ergens altijd vermoed dat ik het wel al genoeg gehoord heb maar dan is het aan het spelen en denk ik godmiljaar dat is muziek.

Don McLean - American Pie 9
Bruce Springsteen - Born to Run 9

Bruce Springsteen heeft mij nooit echt kunnen aanspreken, een uitzondering niet te na gesproken (zoals The River bv.).

Don McLean - American Pie 9
Bruce Springsteen - Born to Run 10

Geen grote Springsteenfan, dit nummer blaast echter als geen ander. Beetje zoals @utred zei.

Ik luister erg graag naar Bruce Springsteen maar als het niet van die epische '75-'85 live box set komt heb ik sowieso minder interesse. Born to Run is daar wel eigenlijk een uitzondering want Ernest Carter legde wel een magnifieke drum track neer en in tegenstelling tot zowat elk ander aspect van Springsteens muziek komen de drums op dit nummer minder tot hun recht in de live setting. Op zich heb ik niets tegen Max Weinberg, perfecte drummer voor de E-Street Band, maar die kan gewoonweg niet doen wat Carter deed, zeker die hi-hat break rond 2:40. Dat is pas muziek, zo niets terug te vinden in American Pie.

Maar American Pie is een nummer dat zo perfect omschrijft hoe ik mij voelde en beschrijft waar ik naar luisterde in mijn latere tienerjaren. Ik voelde een klik met dat nummer en voelde de tekst door mij heen vloeien terwijl ik elk woord uit volle borst mee zong (of het nu alleen in mijn kamer was of op de fiets onderweg naar school) . American Pie heeft nog steeds een zeer speciale plek heeft in mijn hart.

Maar ook dope als Born to Run doorgaat, dat nummer heb ik ook rond die leeftijd leren kennen en grijsgedraaid.

Exhumation - Exuma, the Obeah Man 2
ABBA - Summer Night City 0

Naanaanaa nananana!

Tja, echt een no brainer voor mij (en oneerlijke strijd waarschijnlijk), maar ik kende dit ook al jaren.

Nieuwe fans: het rustigere en bezwerende Dambala op hetzelfde album is ook absoluut het luisteren waard! (En was ook mijn keuze geweest.)

Terug
Bovenaan