Battle Royale: the 1970's - Round 1

Sly and the Family Stone - Africa Talks to you - 2
Cortex - Huit Octobre 1971 - 1

Cortex kende ik helemaal niet, maar wel een aangenaam nummer. Jazzfunk met een spirituele touch, lijkt me dat Kamasi Washington hier wel wat de mosterd heeft gehaald. Ik ga nog eens verder luisteren.

Helaas voor me vormt het geen competitie voor deze broeierige Sly Stone. Alle funk, soul en disco nadien is hier wat mij betreft schatplichtig aan. Wat een slepende jam. Ook een hele backstory bij Riot... met zijn persoonlijke struggles, drugsproblemen en de desillusie na het uiteenspatten van de hoop en mindset van de 60s. Sly heeft het grootste deel van deze plaat in zijn eentje ineen geknutseld, hoor bv naar die rigide, droge, primitieve drumcomputer.

Sly and the Family Stone - Africa Talks to you - 3

Beiden nummers en groepen zijn mij volledig onbekend, en ik vind beiden ook maar niets tbh :unsure:
Maar dan is dat nummer van Cortez toch dat tikkeltje irritanter.

Sly and the Family Stone - Africa Talks to you - 1

Pfff dit is al een lastige. Beide twee top nummers en twee legendarische artiesten. Cortex allicht bij minder mensen bekend maar zeker niet minder. Aangezien het weekend start gaan we voor de One Beer sample :coolbrows:
Rappers screaming all in our ears like we're deaf :love:

Cortex - Huit Octobre 1971 - 3

Voor velen Is Cortex wss een nobele onbekende, maar ik hoop dat jullie het toch kunnen smaken.
Heb altijd een bijzonder zwak gehad voor Franse 70s jazz. Cortex heeft een sound dat ik nooit beu kan geraken. Het is ook een van de weinige platen waar ik van begin tot einde gek van ben.
Heb de originele plaat ooit verkregen uit een ruil, bijna een nier aan verloren.

Cortex - Huit Octobre 1971 - 4

Sly kon me niet bekoren en voelde wat generisch aan. Cortex vond ik veel interessanter.

Sly and the Family Stone - Africa Talks to you - 4
Cortex - Huit Octobre 1971 - 7

Hoewel beiden low BPM hebben is Sly me te hangerig, de Cortex track is strakker.
BTW vraagje voor de toetsenkenners: zit in beide track een Wurlitzer ?

Laatst bewerkt:
Sly and the Family Stone - Africa Talks to you - 5
Cortex - Huit Octobre 1971 - 7

Cortex is een zalige ontdekking maar funk is één van mijn favoriete genres en Sly is fantastisch en Africa Talks to you ook en geen seconde te lang en zelf lang getwijfeld om ook een funknummer te selecteren en er zitten er al zo weinig bij in deze Battle Royale en dus is dit ook een stem voor het genre

Ik wilde hier toch eventjes mijn punt maken

Sly and the Family Stone - Africa Talks to you - 6
Cortex - Huit Octobre 1971 - 8

Funk is ook niet echt mijn ding :unsure:

Cortex had ik nog nooit van gehoord maar wel al heel veel gehoord via DOOM. Zalig nummer! Direct het album eens opzetten.

Don McLean - American Pie 1
Bruce Springsteen - Born to Run

American Pie altijd een favoriet geweest maar ook het enige liedje van McLean waar ik echt naar luister. Chorus is gewoon zo een mee-kweler. BYEEE BYEEE MISS AMERICAN PIE...
Bruce Springsteen verrassend genoeg niet zo bekend mee eigenlijk. Born to Run wel een dijk van een nummer.

Don McLean - American Pie 1
Bruce Springsteen - Born to Run 1

McLean niet slecht maar wat te lang en misschien ook net iets te nostalgisch. Ik heb niet echt voeling met het genre, nog met het moment waar het naar refereert.

Wat Bruce Springsteen van Born to Run tot Born in te USA produceerde is geniaal. Man zijn beste nummer is voor mij een 80’s nummer maar dit is ook wel top 10 materiaal. En Born to Run geeft mij zin om op een Harley Davidson te springen en aan 100 per uur weg te rijden dus dan is de keuze snel gemaakt.

Don McLean - American Pie 3
Bruce Springsteen - Born to Run 3

American Pie is een dijk van een nummer met inhoud en een zeer hoge meezingbaarheid, maar wat een tegenstander! Pfoeh. Mocht mijn selectie verliezen tegen Springsteen is dat geen schande.

Terug
Bovenaan