Battle Royale: the 1970's - Round 1

Probleem met The Wire is dat het inderdaad zo goed is. En als ge dat dan jaren aan een stuk leest en verwachtingen beginnen te groeien.. sta mij toe uw deze "trailer" te geven zodat ge niet direct struikelt over het idee van wat The Wire effectief is

Curtis Mayfield - Move On Up - 5
The B52's - Rock Lobster - 3

Niet gedacht dat ik tegen Curtis ging stemmen. Maar hier zijn we dan. Ook wel geval van teveel gehoord. En al zeker in film/serie.

Probleem met The Wire is dat het inderdaad zo goed is. En als ge dat dan jaren aan een stuk leest en verwachtingen beginnen te groeien.
Dit is inderdaad een probleem. Een bijkomend probleem is dat het eerste seizoen misschien de foute indruk kan geven dat The Wire louter een 'cop show' is. Dat is hoegenaamd niet het geval. Een groot deel van de actie speelt zich inderdaad af in het politiemilieu van Baltimore, zowel op straat als op kantoor, maar met elk seizoen schuift dat een beetje naar de achtergrond om plaats te maken voor andere instituties (politiek, vakbonden, scholen, journalistiek, ...) Zo wordt het ware gelaat van The Wire duidelijk, nl. een onderzoek naar maatschappelijke problemen en de tragische conclusie dat onze vertrouwde instituties deze problemen gewoonweg niet kunnen/willen oplossen.

Dit is inderdaad een probleem. Een bijkomend probleem is dat het eerste seizoen misschien de foute indruk kan geven dat The Wire louter een 'cop show' is. Dat is hoegenaamd niet het geval. Een groot deel van de actie speelt zich inderdaad af in het politiemilieu van Baltimore, zowel op straat als op kantoor, maar met elk seizoen schuift dat een beetje naar de achtergrond om plaats te maken voor andere instituties (politiek, vakbonden, scholen, journalistiek, ...) Zo wordt het ware gelaat van The Wire duidelijk, nl. een onderzoek naar maatschappelijke problemen en de tragische conclusie dat onze vertrouwde instituties deze problemen gewoonweg niet kunnen/willen oplossen.
En is nog steeds pijnlijk relevant.

Curtis Mayfield - Move On Up - 6
The B52's - Rock Lobster - 4

Damn wat een keuze vragen jullie hier. Moeilijk moeilijk moeilijk...

Puntje voor de voorlopige underdog dan maar, maar beiden zijn wereldschijven..

Ik kan geen bonuspunten toekennen voor gebruik in iconische scènes, want ik heb The Wire ook nog niet gezien. :unsure:

Eerst het belangrijkste: ik heb The Wire wel gezien

Curtis Mayfield - Move On Up - 7
The B52's - Rock Lobster - 4

Rock Lobster is heel erg leuk, maar de liefde voor Curtis Mayfield is te groot hier.
Klopt dat Move On Up ook wat platgedraaid is geweest ondertussen, zeker de kortere versie, maar ik merk nu dat in die lange versie dat instrumentaal tussenstuk nu gewoon mijn favoriete deel is geworden van dit nummer.

Curtis Mayfield - Move On Up - 7
The B52's - Rock Lobster - 5

Move On Up misschien al wat te vaak gehoord, waardoor Rock Lobster nog wat frisser klinkt voor mij.

Curtis Mayfield - Move On Up - 8
The B52's - Rock Lobster - 5

Beide nummers kapotgespeeld... De groove en dat middenstuk dat @Crock vermeldde zijn voor mij doorslaggevend. Curtis moves one point up. :unsure:

Ik ga tegen mijn eigen nominatie stemmen en voor Rock Lobster gaan.

The B52's - Rock Lobster - 6

Mijn 2de nominatie ging eigenlijk Blondie zijn maar het is door de scène die meneer streetgang heeft gepost dat ik voor Curtis ben gegaan.

De grote afwezige in deze 70s bonanza zou het later nog gaan zeggen: "Does humour belong in music ?"
Ja. Stemt allen op de B52s !

The B52's - Rock Lobster - 7

Kon moeilijk kiezen, misschien dat morgen anders zou kiezen

Curtis Mayfield - Move On Up - 9

Net te lang en weinig variatie in Rock Lobster. Na ne minuut 3 was het al zeker genoeg voor me.

Door extreme drukte al een paar rondes gemist helaas, het leven is zwaar. Ik vind The B52's een toffe groep maar Curtis is de Yoda van soul muziek.

Curtis Mayfield - Move On Up - 10

Klassieke soul genre Curtis Mayfield, Marvin Gaye en consoorten is een genre dat me om 1 of andere reden volledig koud laat. Dat doet me echt niets. Ik vind het ook niet slecht, het brengt gewoon geen enkel gevoel teweeg. Zeer bizar, want later vind ik alles rond de scene van de soulquarians enzo wel fantastissch.

En The B52's zijn eigenlijk ook niet echt mijn ding, maar daar beweeg ik toch een beetje mee :unsure:

Curtis Mayfield - Move On Up - 10
The B52's - Rock Lobster - 8

Sly and the Family Stone - Africa Talks to you - 1
Cortex - Huit Octobre 1971 - 1

Pfff dit is al een lastige. Beide twee top nummers en twee legendarische artiesten. Cortex allicht bij minder mensen bekend maar zeker niet minder. Aangezien het weekend start gaan we voor de One Beer sample :coolbrows:

Terug
Bovenaan