Basisschool Balder

Ik zou het ook niet weten eerlijk gezegd. Je geeft een taak aan kinderen en de dag nadien zijn 8/10 kinderen die taak vergeten. Ja dan stopt het natuurlijk als dit wekelijks gebeurt.
Heel simpel, d.w.z. dat de ouders dit niet opvolgen. Dan sta je inderdaad volledig machteloos, want ouders inschakelen voor hun slecht gedrag heeft dus ook geen impact. Vicieuze cirkel, helaas kinderen die een vogel voor de kat zijn.

Ik ken iemand die schoolbegeleiding doet (niet in Brussel) en die hoort meestal van de kinderen zélf dat de ouders bijna nooit thuis zijn 's avonds. Kun je het u voorstellen? De mama god weet waar en de papa op café. En de kinderen mogen hun plan trekken want ja, ze zijn al 10 jaar oud. Dat lukt hun wel...

FFS :wallbash:

Maar er zijn wél zeer veel subsidies voor sportactiviteiten die toch niet hoeven. Dit jaar alleen al heb ik weet over subsidies voor beachvolleybal terreinen en verscheidene tennisterreinen. En dan spreek ik over enkele honderdduizenden euro's. Laat mij toe om te zeggen dat de leden daar allemaal toekomen met een wagen van > €30.000

Ik word daar razend kwaad van als je deze reportage ziet. Geef dat geld toch aub eens aan diegene die het NODIG hebben. De wereld gaat er echt niet op verbeteren van wat beachvolleybal terreinen hoor.

Maar er zijn wél zeer veel subsidies voor sportactiviteiten die toch niet hoeven. Dit jaar alleen al heb ik weet over subsidies voor beachvolleybal terreinen en verscheidene tennisterreinen. En dan spreek ik over enkele honderdduizenden euro's. Laat mij toe om te zeggen dat de leden daar allemaal toekomen met een wagen van > €30.000

Ik word daar razend kwaad van als je deze reportage ziet. Geef dat geld toch aub eens aan diegene die het NODIG hebben. De wereld gaat er echt niet op verbeteren van wat beachvolleybal terreinen hoor.
Wow, hoe haal je deze twee zaken door elkaar?
"Iedereen rijdt met een bedrijfswagen, geef dat geld toch eens aan diegenen die het NODIG hebben"!

"Geef dat geld..." klinkt nogal hol. Aan wie, wat, waarvoor? Hoe zie je dat concreet?

In mijn ogen is dit geen geldkwestie. Of toch alleszins maar deels.

"Geef dat geld..." klinkt nogal hol. Aan wie, wat, waarvoor? Hoe zie je dat concreet?
Leerkrachten die daar werken, mogen van mij 150% of zelfs 200% meer verdienen dan op andere plaatsen.
Maar het is zoals het chatGPT fraude-verhaal onlangs, de scholen moeten het doen met de goedkoopste leverancier. Met alle gevolgen vandien.

Ach, het is overal zo. Gisteren nog ging het over de cipiers in de gevangenissen. Personen -26 jaar zonder ervaring 8 dagen opleiding geven en ze mogen starten. Dat gaat zeker goed aflopen. Iets met peanuts en monkeys denk ik dan.

Dat is ook het probleem met al die overheidsinstanties. In de privé zou je daar veel geld kunnen verdienen wegens vraag en aanbod. Helaas komt er nu niemand op af, en na deze reportage zal er zeker niemand meer komen.

Laatst bewerkt:
Het Nederlandstalig onderwijs heeft wel een goede naam. Maar daarmee gaat het natuurlijk niet allemaal vanzelf. Ik kon destijds de kinderen waarvan de ouders Nederlands spraken op één hand tellen.

Taal is gewoon de rode draad in onderwijs. In Brussel en in Vlaanderen. Overal dalen de kwaliteit en resultaten. Taal, taal, taal...

Mijn collega moest taaltesten doen om zijn kinderen in het Nederlandstalig onderwijs in te schrijven. En dat is nog maar een paar jaar geleden (fun fact: hij was daar zenuwachtig over. Hij is quasi perfect tweetalig maar Frans is wel zijn moedertaal. Op HLN zijn er veel Vlamingen die slechter Nederlands schrijven dan hij). Dus hoe kunnen die ouders dan geen Nederlands kennen?

En waarom zouden ze daar dan 150% of 200% mogen verdienen? Omdat ze betere kwaliteiten hebben dan de rest of omdat de omgeving gewoon veel minder aangenaam is? Kunnen we dan niet beter de geld steken om die omgeving te verbeteren?

Jouw voorstel is eigenlijk toegeven dat het klote is om hier te werken maar je krijgt wel meer geld om het hier vol te houden.

En waarom zouden ze daar dan 150% of 200% mogen verdienen? Omdat ze betere kwaliteiten hebben dan de rest of omdat de omgeving gewoon veel minder aangenaam is? Kunnen we dan niet beter de geld steken om die omgeving te verbeteren?

Jouw voorstel is eigenlijk toegeven dat het klote is om hier te werken maar je krijgt wel meer geld om het hier vol te houden.
Dat zou alleszins op korte/middellange termijn wel een oplossing bieden voor veel problemen denk ik in elk geval. Die scholen hebben in de eerste plaats gewoon gemotiveerd volk nodig dat de lat daar terug omhoog wilt trekken. Ik denk dat ge met centen alleszins wel de onderbezetting (voor een deel) kunt oplossen, van daar uit moet ge natuurlijk verder werken maar het is in elk geval al 1 ding dat ge vrij gemakkelijk kunt implementeren.

Die juf die daar telkens in tranen uitbarst (ik ben haar naam kwijt, zit nog maar in het begin), dat ziet ge toch van hier dat die dat werk no way gaat volhouden? Ik denk dat een fatsoenlijke pré voor mensen die werken op 'probleemscholen' wel een goed idee is, tis daar dat het alle hens aan dek moet zijn om er voor te zorgen dat er daar niet weer een verloren generatie opgroeit. Ik vond dat in elk geval eigenlijk niet kunnen dat die daar van voor in de klas staat te zeggen dat ze het liefst van al nu meteen terug naar huis zou gaan en dat ze er geen zin in heeft etc. Daar hebben die kinderen m.i. geen boodschap aan.

Zal ook wel met de TV te maken hebben maar ik krijg persoonlijk wel echt jeuk van dat sfeertje in de leraarszaal van 'je doet het veel beter dan je denkt, écht waar' en 'je bent te streng met jezelf' en 'je mag trots op jezelf zijn' en 'hoe voel je je' 'kijk eens naar mij en herhaal: IK BEN HET WAARD' en 'zorg maar dat je thuis even lekker kan ontspannen' enzo, allez ik snap het wel he maar ik zou echt in de gordijnen kruipen als iedereen continu zo doet :D

Laatst bewerkt:
Ik heb me door deze thread laten overtuigen om de eerste aflevering te bekijken. In de eerste 10 minuten komt er een tafeltoets in beeld voor kinderen uit het zesde leerjaar. Opdrachten:

4 x 10 =
20 : 4 =
9 x 3 =

Dat is wiskunde uit het 2de leerjaar bij kinderen die op een zucht van het middelbaar staan.

Mijn collega moest taaltesten doen om zijn kinderen in het Nederlandstalig onderwijs in te schrijven. En dat is nog maar een paar jaar geleden (fun fact: hij was daar zenuwachtig over. Hij is quasi perfect tweetalig maar Frans is wel zijn moedertaal. Op HLN zijn er veel Vlamingen die slechter Nederlands schrijven dan hij). Dus hoe kunnen die ouders dan geen Nederlands kennen?
Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar als ik Google bestaat die taaltest voor ouders inderdaad. Alleen levert het enkel voorrang op en is het geen vereiste.

De bedoeling is effectief "remediëring", gerichte ondersteuning van die kinderen zodat ze de taal beter machtig zijn tegen het eerste leerjaar, om hun kansen dus te verbeteren.
Maar eerlijk denk ik dus dat er niet genoeg resources zijn om dat overal georganiseerd te krijgen (en al zeker in Brussel, het is onbestaande dat dit gebeurt bij de overgang van de kleuter- naar lagere school van de reportage).
Ja zou ze al praktisch een jaar moeten isoleren en intensief Nederlands leren, maar in elk geval moet je daarvoor natuurlijk geschikte mensen hebben, en als je ziet dat er in zo'n school iemand 3 jobs moet combineren weet je dat dit een droom is.
Ik heb me door deze thread laten overtuigen om de eerste aflevering te bekijken. In de eerste 10 minuten komt er een tafeltoets in beeld voor kinderen uit het zesde leerjaar. Opdrachten:

4 x 10 =
20 : 4 =
9 x 3 =

Dat is wiskunde uit het 2de leerjaar bij kinderen die op een zucht van het middelbaar staan.
Ik herinner me dat maaltafels er werden ingedrild in het 3de leerjaar. Nu goed, als je de oefeningen Nederlands ziet is dat zo mogelijk nog erger natuurlijk: onderwerp en voorwerp wisselen, boswachter=boze wachter.

Het is nu wel duidelijk dat die klas gigantisch achter zit. Als je al een taalachterstand hebt, dan thuis niet optimaal opgroeit, en je weken zonder leerkracht zit, moet dat nu ook niet verbazen.

Bij mij was dat toch ook tweede leerjaar ik herinner me de wedstrijdjes nog goed om ter snelst antwoorden als de juffrouw pakweg zei hoeveel is 8x7.

Heel de reeks gezien, wat valt erover te zeggen. Schrijnend. Ondanks de goeie wil van velen daar zie ik geen snelle of eenvoudige oplossingen, erop blijven hameren tegen de ouders dat Nederlands cruciaal is zeker.

Nu ook de serie opgezet nadat ik hier vandaag en gisteren de thread heb doorgelezen.
In mijn jaren omzwerving ben ik op veel plaatsen geweest om les te geven; Anderlecht, het Antwerpse, Turnhout. Ik heb ook dingen gezien die ik hier herken. Enkel is het in deze reeks natuurlijk nog schrijnender en zijn de problematieken nog uitvergroot. Het absolute gebrek aan strikt maar menselijk beleid en leiderschap is jammer genoeg ook herkenbaar. De capabele directeurs die ik ben tegengekomen kan ik op één hand tellen. Schijtpedagogen heb ik ook mogen ervaren, daar zeg ik liever verder niets over want ik vind ze doorheen mijn ganse carrière de meest overbodige figuren in de hele sector. De rest van de directeurs wie ik me herinner waren één van de volgende: afwezig, spreekbuizen van klagende ouders, egotrippers, leugenaars, zatlap (1 persoon) en één oplichter (tientallen K euro verduisterd).
Soms denk ik dat grote scholen een manager-figuur missen. Maar welke manager zou aan een schools loon willen gaan werken zonder enige vorm van bonus ?

Laatst bewerkt:
Hij komt voor mij persoonlijk net iets te veel op tv en radio. Ik zou liever de huidige directeur eens horen over hoe het nu gaat en hoe ze daar eventueel positieve stappen in heeft kunnen zetten met haar team.

Hij komt voor mij persoonlijk net iets te veel op tv en radio. Ik zou liever de huidige directeur eens horen over hoe het nu gaat en hoe ze daar eventueel positieve stappen in heeft kunnen zetten met haar team.
Enerzijds mag die problematiek wel wat meer aandacht krijgen, want ik denk nu niet dat het Brussels onderwijs (of Brussel tout court) de aandacht krijgt die het verdient, maar anderzijds heb ik toch ook de indruk dat die kerel net iets teveel zo'n stereotype manager is die gebakken lucht verkoopt. Je kan niemand zijn proces maken gebaseerd op wat citaten uit een programma, maar toen hij zijn ontslag aankondigde bij die adjunct-directeur (ik ben haar naam kwijt) en die ongeveer letterlijk zei: "neem het met niet kwalijk dat ik nu voor een keer in onze samenwerking voor mezelf ga kiezen en even de kamer verlaat", kwam dat bij mij toch over alsof iemand die veel praktischer aangelegd is al die grote woorden over hoe hij niet kon doen wat hij graag deed, serieus beu was.

Nu goed, het is maar een indruk natuurlijk, dat hij de taak op zich nam/neemt is op zich al een pluspunt.

Terug
Bovenaan