Basisschool Balder

Maar hoe kunnen zo'n kinderen ooit hun secundair diploma halen? Ze hebben het daar zo verpest dat de meeste 9-10 jarige kinderen gewoon terug naar het eerste studiejaar moeten. Zo simpel is het. Hoe die meester Jurgen (niet zeker, ben zijn naam even kwijt, die grapjas) sommige delibereerden om naar het 1e leerjaar te gaan, wat gaan die daar gaan doen? Die komen ergens nieuw terecht en de helft van de jongeren moet wachten omdat ze niet meekunnen. Ik snap echt niet waarom die geen C attest krijgen. Dat is gewoon alles nog erger maken.

0,7 - 0,3

heb je ze zien twijfelen? die kinderen wisten het gewoon niet
maar kom stuur ze maar naar het volgende leerjaar, ze zullen het daar wel leren, wij zijn er dan tenminste vanaf

Man man man, hoe langer ik erover nadenk hoe meer fcked up die hele situatie is.

Jurgen heeft in een artikel bij de vrt wat context gegeven ivm zijn beslissing om ze allemaal naar het middelbaar te laten gaan.

Een gok waarbij hij het gevoel heeft dat hij eigenlijk niet anders kan, vertelt hij nu. "Er was gewoon geen plaats in de B-stroom in het middelbaar", vertrouwt hij VRT NWS toe. "Ik moest kiezen: ofwel blijven zitten ofwel naar de A-stroom."
In samenspraak met juf Sandra, juf Laura en juf Anneleen hebben ze tijdens de klassenraad beslist de gok te wagen voor een groot deel van de leerlingen. "Een extra jaar in het lager onderwijs is ook geen hulp, dachten we. Toch heb ik er echt nachten van wakker gelegen."

Jürgen herinnert zich dat de beslissing nog moeilijker was door wat hij hoorde van de leerlingen. "Om eerlijk te zijn: ze vroegen zelf soms om nog een jaar extra te blijven. 'Dan leren we nog iets', zeiden ze."
Dat was gewoon niet haalbaar, merkte Jürgen. "Dan had ik dit jaar 26 kinderen in mijn klas. Dat had ik nooit alleen kunnen rechttrekken."

Triestig dat het systeem je als leerkracht forceert de verkeerde beslissing te nemen.

Kan je geen Nederlands? Dan heb je niets te zoeken in een Nederlandstalige school.
Kinderen hebben nu eenmaal recht op onderwijs. Je kan de instroom wat proberen te moduleren door Nederlandstaligen voorrang te geven, maar niet-Nederlandskundigen zomaar weigeren gaat niet.

Waarom geen verplichte toelatingsproeven inlassen?
Kan je geen Nederlands? Dan heb je niets te zoeken in een Nederlandstalige school.
Mijn dochter gaat naar Franstalige school en praat geen frans thuis. Toch kan die nu perfect mee in't Frans. Als je van instapklasje direct in het schoolsysteem zit, is dat helemaal geen probleem.

En als die ook geen frans kunnen (ik hoorde daar ook spaans thuis), waar moeten ze dan naartoe? Naar de internationale school :LOL:?

Mijn dochter gaat naar Franstalige school en praat geen frans thuis. Toch kan die nu perfect mee in't Frans. Als je van instapklasje direct in het schoolsysteem zit, is dat helemaal geen probleem.

En als die ook geen frans kunnen (ik hoorde daar ook spaans thuis), waar moeten ze dan naartoe? Naar de internationale school :LOL:?
Zoals ik hier al heb gezegd denk ik nu wel dat een peiling van het niveau (wat kennelijk al gebeurt einde kleuterklas) in een ideale wereld zou betekenen dat als dit niveau te laag is er iets van bijscholing zou komen of een extra jaar wordt ingelast, voor een taalachterstand zorgt voor een leerachterstand op al de andere vakken.

Klopt maar is overal een probleem, los van taal
Zie ook VRT artikel
Elk kind heeft recht op onderwijs, maar wat als ze het zo bont maken dat ze de "klas verzieken" voor de andere klasgenoten. Sommige pleiten op een verbod om kinderen uit te sluiten, maar op zo'n manier ga je ook het recht van andere "brave" klasgenoten op een "fatsoenlijk" onderwijs aantasten. Deze zijn mee de dupe zoals in balder.

Er gaan altijd marginale ouders zijn, en die zijn er ook altijd geweest. Die hebben hun verantwoordelijkheid, maar dat is niet de enige factor die een kind beïnvloedt. Als je die kinderen ziet waarvan ze de thuissituatie belichten (en ik wil best geloven dat dit een selectie was van de ouders die willen meewerken) dan zag ik daar toch vooral schrijnende zaken, zoals ouders die amper voor hun kinderen kunnen zorgen, ook al zouden ze het willen. Moesten die kinderen naar het Sint-Jan Bermanscollege of het Sint Pieterscollege gaan, dan schatte ik die hun kansen een pak beter in. Ook daar zit het vol Franstaligen, maar dan wel van doorgaans een andere sociale laag.
Worden kinderen met zo een gedrag niet gewoon snel uit de school gegooid? Ik had ook ooit zo een kind met probleemgedrag in de klas, dat in een klein blank dorpsschooltje (kind was overigens zelf ook Vlaming). Dat kind hing het uit en is uiteindelijk verzocht de school te verlaten, ondanks dat de rest van de klas allemaal Vlaamse middenklasse kindjes waren.

Worden kinderen met zo een gedrag niet gewoon snel uit de school gegooid? Ik had ook ooit zo een kind met probleemgedrag in de klas, dat in een klein blank dorpsschooltje (kind was overigens zelf ook Vlaming). Dat kind hing het uit en is uiteindelijk verzocht de school te verlaten, ondanks dat de rest van de klas allemaal Vlaamse middenklasse kindjes waren.
Geen idee, ik vermoed dat naar Belgische traditie het een weinig kwantitatief gegeven is wanneer je een kind nu eigenlijk mag en kan buitengooien, en dit enkele subjectieve stadia moet passeren. Ik denk wel dat zoiets enige voeten in de aarde heeft.

Mijn punt was natuurlijk dat zo'n kind zich ook gewoon kan aanpassen aan de omgeving en kalmeren. Gaat dat zwart/wit altijd zo zijn, natuurlijk niet, dat heb ik ook niet beweerd. Maar ik vind het wat naïef te denken dat er in die scholen waar alles naar wens loopt er geen kinderen zitten van ouders die beter geen kinderen zouden hebben, enkel is er in dat geval maar één poot van de stoel kapot in plaats van allemaal.

Jurgen heeft in een artikel bij de vrt wat context gegeven ivm zijn beslissing om ze allemaal naar het middelbaar te laten gaan.

Triestig dat het systeem je als leerkracht forceert de verkeerde beslissing te nemen.
De vraag is uiteindelijk, wat is de oplossing hier en indien die bestaat, is deze realiseerbaar?

In principe doen die kinderen allemaal hun 5de en 6de opnieuw. Maar dit houd in dat je ofwel leerkrachten op overschot hebt met ervaring in het 5de en 6de leerjaar ofwel plaatsen vindt in andere scholen om die kinderen naar toe te sturen.
En in het laatste geval moeten die kinderen er raken waarbij ze zonder teveel gedoe en omwegen kunnen pendelen naar school.

Ik zou zelfs zeggen dat het een meerwaarde is om als Nederlandstalige naar een Franse school te gaan en vice versa.

Maar het belangrijkste lijkt me wel te zijn dat jij het Nederlands goed beheerst, ook schriftelijk. Plus dat uw dochter waarschijnlijk ook wel naar een school gaat waar het niveau gewoon goed is, en de helft van de klas geen losgeslagen projectielen zijn.
De taal is één ding, maar er zijn gewoon nog zoveel randfactoren die meespelen.

Trouwens diep triest dat door een gebrek aan plaats we kinderen gewoon een A-attest geven. Hoe kom je er zelfs bij denk je dan.

Dat is naast de kwestie. Zelfs als die ouders een niveau B2 Nederlands hebben, dan nog is het een slecht idee om hen Nederlands te laten praten met hun kinderen.

Ik vind óók dat die ouders beter Nederlands zouden leren om meer betrokken te raken bij de school, maar niet om thuis op gebrekkig Nederlands over te schakelen. Taalvaardig zijn in de thuistaal is van primordiaal belang om een vreemde taal onder de knie te krijgen.

Er zaten o.a. leerlingen die niet meer welkom waren in het Franstalig onderwijs en er zijn ook ouders die bewust voor Nederlandstalig onderwijs kiezen omdat het hoger aangeschreven staat. Dat noem ik geen gemakzucht.
Hoeveel jaren zouden die ouders hier al wonen? Maar zelf eens Nederlandse lessen leren is teveel gevraagd natuurlijk :)

Dat noemen ze pas gemakzucht. Zeker als je dan nog gaat roepen tegen de directrice en zeggen dat het schandalig is.

Ik wil wel geld wedden dat iedereen in de klas Nederlands sprak en dat thuis ook deed en dat de ouders er met de stok achter zaten.

Dat laatste is trouwens hét probleem hier. Een kind is een product van z'n opvoeding en dat begint bij ouders die niet deelnemen aan de maatschappij, economisch, sociaal, of cultureel.
De nagel op de kop.

Kinderen hebben nu eenmaal recht op onderwijs. Je kan de instroom wat proberen te moduleren door Nederlandstaligen voorrang te geven, maar niet-Nederlandskundigen zomaar weigeren gaat niet.
Deze kinderen hebben idd recht op onderwijs maar krijgen het momenteel niet door dat ze de taal ervan niet machtig zijn. In een klas mogen gaan zitten wil niet zeggen dat je onderwijs krijgt.

Heel de reeks uitgekeken. Interessant en ontluisterend tegelijk. Kan aan mij liggen, maar enkele keren hoorde je quotes als "ik wil roepen op de markt: dit is nu de urgentie" (mike) "het is nu duidelijk wat er jaren fout loopt" (adjunct)... er waren er nog, maar kan ik nu niet herinneren.

Maar wat is die "dit" en die "wat"? Ik kreeg wd indruk dat ze doelden om iets anders dan gewoon het gebrek aan middelen, maar wat is het dan?

Hoeveel jaren zouden die ouders hier al wonen? Maar zelf eens Nederlandse lessen leren is teveel gevraagd natuurlijk :)
Dat is compleet negeren dat dit zich afspeelt in Brussel waar Frans de lingua franca is. Het Nederlandstalige schoolpersoneel blijkt ook zonder uitzondering in Vlaanderen te wonen.
In een klas mogen gaan zitten wil niet zeggen dat je onderwijs krijgt.
Wat is het alternatief? Niet in een klas mogen gaan zitten betekent dat ze zéker geen onderwijs zullen krijgen.

Laatst bewerkt:
Denk je dat die ouders 1 les Nederlands gevolgd hebben? Neen, dat is teveel gevraagd natuurlijk :)

Daarom dat ik niet snap waarom ze die kinderen niet naar een Franstalige school sturen. Alhoewel, ik snap het wel hoor. Gemakzucht. Balder is gewoon de dichtstbijzijnde school voor die ouders. Dat was duidelijk toen ze gefrustreerd werden als ze naar een andere, verdere school gestuurd werden.

Dat noemen ze pas gemakzucht. Zeker als je dan nog gaat roepen tegen de directrice en zeggen dat het schandalig is.
Het zijn hier op BG precies ook al herhalingen, het is nochtans geen zomer.

Zo'n 20 jaar geleden toen ik afstudeerde, ging een studiegenoot een jaar lesgeven in het Sint-Jan Berchmanscollege. Een school met een elitair imago, waar de kinderen van de koninklijke familie ook studeerden. Mijn vriend zijn klas zat vol Franstaligen, sommigen met amper kennis van het Nederlands.

Het is al jaar en dag de realiteit dat Brussel vooral Franstalig is (of beter, zeker niet Nederlandstalig), en dat het Nederlandstalig onderwijs een betere naam heeft. Of die betere reputatie nog verdiend is, ik weet het niet, maar de taal die de ouders spreken is maar één van de factoren waardoor die kinderen niet meekunnen. Moesten die van jongsaf Nederlands horen op school was dat waarschijnlijk zelfs helemaal geen factor.

Als een van die ouders daar met de tranen in de ogen zit en in het Nederlands zegt dat haar dochter naar een andere school sturen praktisch een probleem is omdat ze alleenstaand is en op tijd op haar werk moet geraken, is dat gemakzucht noemen misschien ook gewoon gemakzucht.

Als een van die ouders daar met de tranen in de ogen zit en in het Nederlands zegt dat haar dochter naar een andere school sturen praktisch een probleem is omdat ze alleenstaand is en op tijd op haar werk moet geraken, is dat gemakzucht noemen misschien ook gewoon gemakzucht.
In 4 afleveringen sprak er 1(!) ouder Nederlands en juist dat voorbeeld neem je er uit :)
Zij was duidelijk een uitzondering

Zij riep ook niet tegen de directrice en was ook op dat vlak een uitzondering - als je het mij vraagt was zij nog de enige deftige. Het komt er gewoon op neer dat een Nederlandstalige school in Brussel niet werkt. Zo simpel is het.

Ja wadde, toch wel een reeks waar je even stil van wordt. Vooral het besef dat daar heel toffe, slimme kinderen bij zitten die door hun situatie waarschijnlijk nu al verloren zijn.

Het grote probleem is dat je in zo een context heel goeie leerkrachten nodig hebt, die een duidelijke structuur kunnen combineren met ruimte om leren leuk te houden, die discipline en structuur kunnen combineren met positiviteit en ondersteuning. En dat is niet iedereen gegeven, plus ga je als onervaren leerkracht in zo een context enkel kunnen leren met veel ondersteuning van ervaren collega's. Terwijl ze in een context terecht komen waar voor die ondersteuning geen tijd en ruimte is. En dan kom je binnen de kortste keren in een situatie van frustratie, chaos en een constant boze leerkracht... en kinderen die het zich niet meer aantrekken want de leerkracht is toch al constant boos.

Jurgen is degene die het meest in beeld kwam (bv een Anneleen zal dit zeker ook kunnen), maar onderscheidde zich duidelijk van zijn voorganger door zijn positiviteit naar die kinderen, positieve manieren zoeken om hen te stimuleren, realistische doelen om naartoe te werken (pick your battles), niet met zijn voeten laten spelen, maar toch ruimte om te lachen tijdens het leren. Hopelijk voor hun is dat eentje die ze kunnen houden.

Ik heb zelf in deeltijds beroeps, concentratieschool, grootstedelijke context les gegeven. En op vlak van lesgeven (los van inhoud) is daar geen verschil. Dezelfde dingen zijn belangrijk. Maar aan het einde van de waterval zitten is toch een pak makkelijker. Je weet dat de helft een verloren zaak is en kan dus blij zijn met degenen die wel slagen, eerder dan triest te zijn om degenen die je niet kan redden. Ze zijn al ouder, wat volwassener en je kan verantwoordelijkheid bij henzelf leggen. En ze zijn zich op dat punt bewust dat ze aan hun laatste kans zitten.
Terwijl zo een lagere school... wat een verantwoordelijkheid om mee om te gaan dat je een sleutelfiguur bent in het leven van een kind dat echt wel diens toekomst mee gaat maken of kraken.

In 4 afleveringen sprak er 1(!) ouder Nederlands en juist dat voorbeeld neem je er uit :)
Zij was duidelijk een uitzondering

Zij riep ook niet tegen de directrice en was ook op dat vlak een uitzondering - als je het mij vraagt was zij nog de enige deftige. Het komt er gewoon op neer dat een Nederlandstalige school in Brussel niet werkt. Zo simpel is het.
Ok, geef gerust je beargumenteerde conclusie door aan het Sint-Jan Berchmanscollege, het Sint-Pieterscollege, het atheneum van Etterbeek, ... kwestie dat ze weten dat ze er beter mee stoppen.

Terug
Bovenaan