Baardgroei binnen de chemie

En doet men daar dan ook een "face fitt"-test of niet? Want als men die niet doet of als men die wel doet maar je niet voorziet van een aangepast masker als die test slecht zou zijn heeft dat ook niet veel zin.

Exxonmobil doet jaarlijks die test dacht ik maar daar kreeg je ook een aangepast masker dacht ik.
Eigenlijk is het een gewone verzekeringskwestie. De fabrikant schrijft voor dat men voor het dragen van het masker een gladgeschoren huid moet hebben, dus bedrijven waar dit verplicht is verschuilen zich hier achter.
Ik stond vroeger op evonik en daar was zelfs de gewoonte om een lichte stoppelbaard te hebben onder je masker in de productie. Als je vers geschoren was gaven de dampen jeukende irritatie...

Op basf dus heel streng, bij je 2 jaarlijkse opleiding word je zelfs teruggestuurd als er zeer lichte stoppels zijn. In praktijk door het jaar staat er bij onze gedragsregels dat een 2-dagenbaard toegelaten is (voor eventuele vroege shift waar het lastiger is om te scheren te overbruggen).

Eigenlijk is het een gewone verzekeringskwestie. De fabrikant schrijft voor dat men voor het dragen van het masker een gladgeschoren huid moet hebben, dus bedrijven waar dit verplicht is verschuilen zich hier achter.
Ik stond vroeger op evonik en daar was zelfs de gewoonte om een lichte stoppelbaard te hebben onder je masker in de productie. Als je vers geschoren was gaven de dampen jeukende irritatie...

Op basf dus heel streng, bij je 2 jaarlijkse opleiding word je zelfs teruggestuurd als er zeer lichte stoppels zijn. In praktijk door het jaar staat er bij onze gedragsregels dat een 2-dagenbaard toegelaten is (voor eventuele vroege shift waar het lastiger is om te scheren te overbruggen).
Werd op de 2 dagenbaard dan enorm op toegekeken?

In de praktijk niet echt, zolang het geen baard van een week of 2 is 😆
In geval van alarm en je met ademlucht de brandweer moet opwachten of in de bouw begeven kan het wel zijn dat ze er een opmerking over maken. De brandweer zelf is er heel streng op...

Je kan je ook steeds tijdens de shift in de badzaal scheren, moest je er thuis geen of weinig tijd voor hebben. Gaan ze ook nooit weigeren.

Is vooral gezaag van QC en andere van die soort…
Kennis niets v productie etc maar proberen wel hun wetten te stellen.

Negeren die handel en doorwandelen… leren ze snel af 🙂🙂👊🏻

In de medische sector kan ik het wel begrijpen , zou liever ook geopereerd worden door een chirurg zonder baard dan ene met een lange baard waar etensresten in hangen :)
In de apotheekwereld moet ook altijd alles zo steriel mogelijk zijn, dus een lange baard zal daar niet zo wenselijk zijn.

Ik begrijp wel dat indien een masker gebruikt moet worden dat het er dan af "moet" maar in sommige sites is het 1x om de 2 jaar wannneer je de opleiding moet doen. Begrijp gewoon niet waarom dit constant glad moet zijn.

Het gaat hier in mijn geval om productie in de chemie dus geen pharma of voeding( zelfs daar is een baardnetje meer dan genoeg?

In de praktijk niet echt, zolang het geen baard van een week of 2 is 😆
Als ik een baard heb van 2 weken …zie je amper dat er haar op mijn kin staat . ;)
Ik kan gerust 3 weken wachten tussen scheerbeurten en dan zie je nog vlees tussen de plukken haar …heb echt geen volle baard groei en heb ook geen baard …gewoon omdat het bij mij geen zicht is .;)

Ik begrijp wel dat indien een masker gebruikt moet worden dat het er dan af "moet" maar in sommige sites is het 1x om de 2 jaar wannneer je de opleiding moet doen. Begrijp gewoon niet waarom dit constant glad moet zijn.

Het gaat hier in mijn geval om productie in de chemie dus geen pharma of voeding( zelfs daar is een baardnetje meer dan genoeg?
In geval van alarm dat je in de installatie moet zijn moeten wij ademlucht dragen. Je weet niet op voorhand wanneer dit is, dus daarmee steeds glad...

Het gaat in de eerste plaats over jouw veiligheid.
Dat is geen regel om te pesten maar om mensen te beschermen. Als je die regel niet wil volgen heb je die keuze ook, oefen een functie uit waar je nooit met masker moet werken.

Ik sta er toch nog elke dag van versteld dat mensen zo laks omspringen met veiligheid.
Ja sommige zaken zijn lastig, en ja sommige zijn voor extreme omstandigheden en situaties.
Maar die regels zijn er niet om te pesten. Al komt mijn haar ook wel recht van sommige preventieadviseurs die gestapo gewijs te werk gaan.

Terug
Bovenaan