Autosalon Brussel

Het was maar een vraag hoor, wij gaan veel naar de Kinepolis in Brussel en moeten daar op zondag nooit betalen op straat. Altijd plaats ook en nooit miserie gezien afgelopen 25 jaar.
Idd, dat is nu geen coté waar je schrik moet hebben om je auto achter te laten. We spreken hier niet over Molenbeek he.

Buurtbewoners hebben daar ook helemaal niets over te zeggen of van te vinden, het is nl. openbare weg waar iedereen mag parkeren. Niets asociaal aan. Als iedereen zich de openbare weg zo gaat toe-eigenen waar ze wonen, waar gaan we dan naartoe?

Idd, dat is nu geen coté waar je schrik moet hebben om je auto achter te laten. We spreken hier niet over Molenbeek he.

Buurtbewoners hebben daar ook helemaal niets over te zeggen of van te vinden, het is nl. openbare weg waar iedereen mag parkeren. Niets asociaal aan. Als iedereen zich de openbare weg zo gaat toe-eigenen waar ze wonen, waar gaan we dan naartoe?
Is parkeerzone van 4.5 uur. Dus in theorie niet lang genoeg voor je bezoek aan het autosalon.
Protip: Als je dat in Deurne Noord doet bij het sportpaleis, heb je tegenwoordig standaard een boete (ze hebben het hier bewust op 2uur gezet).
Dit is de Roze zone
En als buurtbewoners het beu zijn omdat ze geen parking hebben en ze zien dat je auto van ingelmunster ofzo komt, dan kan je prijs hebben.
Ik zie het hier bij elk evenement. Maak het maar mee dat je s avonds nog een band moet vervangen of erger, een kras of dergelijke.

Is parkeerzone van 4.5 uur. Dus in theorie niet lang genoeg voor je bezoek aan het autosalon.
Protip: Als je dat in Deurne Noord doet bij het sportpaleis, heb je tegenwoordig standaard een boete (ze hebben het hier bewust op 2uur gezet).
Dit is de Roze zone
En als buurtbewoners het beu zijn omdat ze geen parking hebben en ze zien dat je auto van ingelmunster ofzo komt, dan kan je prijs hebben.
Ik zie het hier bij elk evenement.
In wat voor een marginale buurt woon jij?

Berichtje naar 4411 of via app en uw betalingsbewijs is terug in orde.

In wat voor een marginale buurt woon jij?

Berichtje naar 4411 of via app en uw betalingsbewijs is terug in orde.

Na die 2 uur snel je auto wat verder in de straat parkeren, zal niet lukken. Tussen 2 parkeersessies moet namelijk 1 uur verschil zitten

Blijkbaar kan je niet gewoon verlengen via de APP (wat idd belachelijk is).

Je kan het een marginale buurt vinden, maar het is ook maar triest dat mensen niet de Park en Ride gebruiken en bewoners geen parking hebben in hun eigen buurt. (ik heb een dubbele garage dus whatever, als er iemand naar daar gaat mag hij zelfs gerust binnenstaan voor mijn part)

Dit is de Roze zone
Ik zie het hier bij elk evenement. Maak het maar mee dat je s avonds nog een band moet vervangen of erger, een kras of dergelijke.
Als buurtbewoners problemen hebben met het parkeerbeleid, moeten ze dat met de stad afhandelen en niet mensen hun spullen gaan viseren. En mensen die te lang parkeren, zullen een boete krijgen van parkeerwachters. Ook daar geen nood om het recht in eigen handen te nemen. Ik blijf zo'n buurtbewoners die de openbare weg claimen iets vreemd vinden, en al zeker op zo'n manier.

Wat vonden de mensen ervan die al geweest zijn?
Goed, wel na de middag begon het best druk te worden. 3 4 uur in de hal met de motoren door gebracht en een uurtje of 2 - 3 wat andere hallen gedaan.
Wat opviel was dat de Chinezen er niet aan komen, maar er al zijn en in sommige gevallen al verder staan dan veel Westerse merken

Goed, wel na de middag begon het best druk te worden. 3 4 uur in de hal met de motoren door gebracht en een uurtje of 2 - 3 wat andere hallen gedaan.
Wat opviel was dat de Chinezen er niet aan komen, maar er al zijn en in sommige gevallen al verder staan dan veel Westerse merken
Dit jaar moet ik nog gaan (woensdag), maar dat waren mijn bevindingen vorig jaar ook reeds:

Bericht in onderwerp 'Autosalon Brussel' https://www.beyondgaming.be/threads/autosalon-brussel.36049/post-1457728

Bij de Zontes (ja die opnieuw) had ik toch 2 converts. 2 oude knarren die elk bijna langer met moto's rond rijden dan ik op deze wereld rond loop, waren op slag verliefd. De oudste op de 703 RR, de andere op de 'single R'.
Die laatste had nog maar een goed jaar geleden 1 gekocht en heeft nog een vrouw thuis. Was er 1 van die 2 er niet, had hij daar ter plekke 1 besteld waarschijnlijk, en dat voor de prijs officieel bekend is 😁

Bij de Zontes (ja die opnieuw) had ik toch 2 converts. 2 oude knarren die elk bijna langer met moto's rond rijden dan ik op deze wereld rond loop, waren op slag verliefd. De oudste op de 703 RR, de andere op de 'single R'.
Die laatste had nog maar een goed jaar geleden 1 gekocht en heeft nog een vrouw thuis. Was er 1 van die 2 er niet, had hij daar ter plekke 1 besteld waarschijnlijk, en dat voor de prijs officieel bekend is 😁
Haha dat ken ik. Mijn vrouw gaat morgen mee... maar geen nood, ik heb haar moeder ook mee zodat ze afgeleid is.
Ik ga kijken voor de nieuwe 1000 van CFmoto, ik heb al een rs660 als sportieve en mijn tuono v4 ook. Als dagelijks gebruik ik nu de adv350 scooter en eerlijk gezegd op de snelweg stoort het me toch om 120 te rijden aan 6500 toeren.
Ja dat gaat wel naar 140 maar niet echt plezant. (full optie, dus comfort en storage zijn wel meer als super).

Bon, ik ga toch proberen om morgen geen bestelbon te tekenen voor een nieuwe adventure bike dan...
Bij Bimota, Can Am, Ultraviolette, Mash en misschien nog 1 of 2 andere staan er geen 😜.

Op die Guzzi V85 zat ik wel goed, wel wat aan de duurdere kant.
Zo'n Rieju Aventura 607 zou ik wel eens graag proberen ook als ie uit komt. Jammer dat die er niet stonden. Ook de 552G stond er niet bij Zontes 😮‍💨 (ja, dat is een maxi scooter).

Haha dat ken ik. Mijn vrouw gaat morgen mee... maar geen nood, ik heb haar moeder ook mee zodat ze afgeleid is.
Ik ga kijken voor de nieuwe 1000 van CFmoto, ik heb al een rs660 als sportieve en mijn tuono v4 ook. Als dagelijks gebruik ik nu de adv350 scooter en eerlijk gezegd op de snelweg stoort het me toch om 120 te rijden aan 6500 toeren.
Ja dat gaat wel naar 140 maar niet echt plezant. (full optie, dus comfort en storage zijn wel meer als super).
Ik vond die niet zo mooi eigenlijk, veel te breed naar mijn zin. Hij ziet er echt zwaar uit. De Kove 800x bv is superslank daar tegenover, vergelijk het met een sprinter tegenover een sumo worstelaar 😁.

Nog zo'n merk dat jammerlijk genoeg ontbrak vandaag

Wat vonden de mensen ervan die al geweest zijn?

Ik ga altijd als ‘neutrale’ bezoeker en vond het precies iets minder dan vorige editie? Bij Audi slechts twee RS’en en dan nog ‘achter een glazen muurtje’. Bij BMW alles op slot (was dat vandaag ook nog zo?) en slechts twee M’en gezien. Bij VW een GTI en voor de rest ook niks speciaal. En al die Chinese meuk (welke kwalitatief wellicht dik in orde is); daar heb ik toch ook maar weinig boodschap aan.

De hal met motors was wel grote plus ofcourse!

Maar nogmaals, ik ben geen kenner of groot liefhebber dus mijn mening is in die zin ook niet bijster veel waard.

Persoonlijk snap ik die hype rond die Chinezen ook niet echt, het lijkt een eenheidsworst en die interieurs zonder fysieke knoppen en mega schermen en wit (nep)leder, hmmmm niet voor mij. Uiteindelijk is rijgedrag en betrouwbaarheid ook belangrijk als je een auto als daily driver voor de komende 10 jaar wil. Een elektrische auto koop ik als particulier sowieso niet. Als ik zie uitpakken met een actieradius van 450km... arme wereld.

Persoonlijk snap ik die hype rond die Chinezen ook niet echt, het lijkt een eenheidsworst en die interieurs zonder fysieke knoppen en mega schermen en wit (nep)leder, hmmmm niet voor mij. Uiteindelijk is rijgedrag en betrouwbaarheid ook belangrijk als je een auto als daily driver voor de komende 10 jaar wil. Een elektrische auto koop ik als particulier sowieso niet. Als ik zie uitpakken met een actieradius van 450km... arme wereld.
Wat je hier beschrijft is eigenlijk gewoon een algemene waarheid bij elektrische auto's, niet enkel de Chinese.
Betrouwbaarheid voor de komende 10 jaar weet je nooit als je een recent model koopt (zelfs niet bij ICE auto's). Dat is ook de reden waarom ik altijd tweedehands een model koop dat al 10j of langer op de markt is. Dan zijn de bekende gebreken te vinden en zijn er al voldoende ervaringen te vinden van mensen die 200k+ km gereden hebben (tenzij die daarvoor al stuk is natuurlijk).

Bij de Chinese auto's komt er wel nog on top dat als er iets aankomt, je mag hopen dat de onderdelen makkelijk te krijgen zijn. Vorig jaar hingen rondom het autosalon overal flyers uit van een ontevreden klant die al zeer veel miserie had gehad met zijn JAECOO (als ik het me goed herinner) en maar niet verder kon geholpen worden door de dealer. En zo heb ik nog wel wat verhalen gelezen. Als de naservice op niks trekt, ben je eigenlijk niet veel met je Chinese auto of motor.

De Chinese motors die hier eerder aangehaald zijn vind ik best interessant qua prijs en ze zien er nog eens goed uit ook (en de reviews zijn ook vaak goed), maar hier ook weer hetzelfde. Van zodra er iets mis mee is, begint de miserie. Zoiets als de CFmoto 800NK zou mogelijk nog een optie zijn, omdat het motorisch eigenlijk een KTM is. Maar dan nog blijft het een risico natuurlijk, want er zijn uiteraard genoeg zaken die ook anders zijn dan KTM. Ook qua afschrijving denk ik dat het dik zal tegenvallen, aangezien er niet veel vraag naar is.

Binnen 5 à 10j zal de naservice hopelijk wel op punt staan en zullen onderdelen makkelijker te krijgen zijn.

Wie een nieuw model koopt weet dat ie mogelijke kinderziektes erbij moet nemen. Ik kies altijd voor een nieuwe wagen in het midden van zijn lifecycle, of net na een facelift. Tot nu toe altijd zonder enig probleem verlopen. Met een Chinees met 1 of 2 garages in de Benelux zou ik zeer voorzichtig zijn als dat mijn enige wagen als daily driver was. Wie zit er nu te wachten op een EV waar je geen stukken van vindt als het nodig is? Zo'n moto zou ik wel aandurven als je dat gewoon hebt voor erbij.
Als ik lees dat ze de Europeanen en Japanners ver voorbij zijn al, dan vraag ik me af op welk vlak juist? Looks exterieur en interieur? Opties? Prijs/kwaliteit? Rijgedrag? Veiligheid? Rijbereik? Laadtijd? Op een wit interieur met een TV en geen enkele fysieke knop of analoge meter zit ik persoonlijk absoluut niet te wachten. Maar dat is ieders mening natuurlijk.

Als ik lees dat ze de Europeanen en Japanners ver voorbij zijn al, dan vraag ik me af op welk vlak juist? Looks exterieur en interieur? Opties? Prijs/kwaliteit? Rijgedrag? Veiligheid? Rijbereik? Laadtijd? Op een wit interieur met een TV en geen enkele fysieke knop of analoge meter zit ik persoonlijk absoluut niet te wachten. Maar dat is ieders mening natuurlijk.
Ik kan enkel voor mezelf spreken, maar om uw vragen te beantwoorden:
  • Looks exterieur en interieur?
    • Looks zijn subjectief, maar qua afwerking en kwaliteitsindruk voor lagere prijzen: jazeker
  • Opties?
    • Jazeker. Wederom, zeker indien prijs in acht nemend
  • Prijs/kwaliteit?
    • Zie hierboven
  • Rijgedrag?
    • Ik denk dat dit het punt is waarop ze zich nog kunnen verbeteren, en dan vooral vergeleken met de gevestigde Europese (premium)merken. Of dit prioritair is bij de gemiddelde koper is dan weer de vraag
  • Veiligheid?
    • Weinig verschil. Zowat elke nieuwe auto haalt 5 sterren op de EuroNCAP-tests
  • Rijbereik?
    • Weinig verschil, hoewel de nieuw aangekondigde modellen van Mercedes en BMW (specifiek de GLC en iX3) beter beloven. Valt nog af te wachten wat dit in de praktijk zal geven
  • Laadtijd?
    • Xpeng en Zeekr zijn hier voorlopig heer en meester in en steken met kop en schouders boven de rest uit. Opnieuw beloven Mercedes en BMW dit (bijna) te evenaren, maar voorlopig komt er geen enkel Europees of Japans merk ook maar enigszins in de buurt
Allez, concreet voorbeeld: de net voor Europa geïntroduceerde Xpeng P7+. Dat is een auto met de afmetingen van een BMW i5 die ge kunt bestellen voor nog geen 52k. Maar dan wel letterlijk full option, voorzien van uitrusting die bij BMW gewoon niet eens te verkrijgen is. Daarbovenop krijgt ge een snellaadvermogen van 446 (!) kW, AWD en 503 pk. Enkele voorbeelden van de uitrusting: elektrisch sluitende deuren, massagestoelen voor en achter, nappalederen interieur. Voor 52k, eh. Oh, en 7 jaar garantie.

Prijs van de BMW i5 met de inspirerende naam "Basisversie": 73k. Zonder enige optie, 205 kW snellaadvermogen, RWD, 340 pk, 3 jaar garantie. Daarvoor betaalt ge dan 21k méér.

Ik heb afgelopen weken de BYD Sealion7 en de Kia EV5 getest. De BYD oogt op beeld mooier qua interieur. Maar irl voelt alles mega cheap aan. Het lijken materialen die binnen de 2-3 jaar makkelijk kapot zouden kunnen gaan. Ik kreeg een Temu-vibe.
Kia daarentegen oogde veel volwassener, ondanks het minder mooie interieur.

Terug
Bovenaan