Auto Auto start niet na nacht in de garage

Chill Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik had gisterenavond mijn auto (Volkswagen Golf 7) binnen gezet in de garage (nadat hij de hele dag buiten stond), om hem te beschermen tegen de vrieskou en om niet te moeten krabben, omdat ik ‘s ochtends nogal gehaast ben.

Deze morgen had ik de garagepoort open gezet en toen ik wou starten deed de motor moeilijk en pruttelde hij tegen, waarna hij niet wou starten.

Er heeft iets oranje (EPC?) geflikkerd en op dashbord stond “Motor handmatig starten”.

Na 3-4 pogingen is de motor uiteindelijk gestart en is zonder verdere problemen blijven draaien.

Nu vorige winter heb ik dit ook deels gehad, toen startte de motor wel ineens, maar had de eerste 15 sec het gevoel dat hij elk moment kon stilvallen.

1) Ik dacht goed te doen door mijn auto binnen te stallen tegen de kou, maar hierdoor doet hij net moeilijker dan anders. Doe ik iets verkeerd?

2) Hoe kan ik dit voorkomen?

3) Hoe start je een motor handmatig???
 
Omdat je voor het starten een dikke 200Amp nodig hebt direct en voor uwe elektronica is 5 AMP meestal genoeg .
De vrieskou zorgt ervoor dat de capaciteit van uw batterij al voor de helft daalt (beetje drastisch maar soit ) ..als die dus al een tijdje n de kou gestaan heeft en je start deze dan vraag je dus nog meer inspanning van uw batterij en je maakt deze dus “leeg “ ..als je dan maar gewoon uwe auto in de garage zet en je legt hem terug stil heeft de Alternate geen kans gehad om uw batterij bij te laden en staat uwen auto dus nog altijd met een bijna lege batterij ...maar in een moderne auto zitten er dus nog vanille snufjes die een stroom verbruiken in boy stand waardoor uw batterij dus gewoon stilletjes blijft ontladen ...dus veel kans dat uw batterij tegen de morgend leeg is of juist niet genoeg capaciteit meer heeft om de startmotor te doen draaien . ;)

Dus best eerst een kwartier tot half uurtje rondrijden en dan de wagen stallen inde garage Of een druppel&der op de batterij zetten .

Heb hier ook een auto die meer stil staat dan rondrijdt en af en toe moet ik deze nu in deze koude periode eens jumpstarten (heb daar nu zo een kleine batterij voor aangekocht en dat werkt goed ) ..in de zomer geeft dat geen probleem en hou er rekening mee dat je uw batterij vroeger moogt vervangen ..(meestal gaan de batterijen maar 5 jaar mee)
 
Uw auto starten, 2m rijden en terug afleggen is niet goed. Best uw wagen altijd nog even laten draaien.

Mijn golf 5 had dit ook korte verplaatsingen en je kon de wagen daarna niet meer starten. 3 keer voor gehad, auto op de oprit of korte stukje verplaatst, en hij wou niet meer starten. Eerste keer moeten laten slepen. Tweede en derde keer in gang laten trekken en zo kunnen starten met een zeef dikke rookpluim als gevolg.
 
Die ctek laders zijn wel top.
Heb er 1 naast de aquarium om afwisselend 2 12ah batterijen op te laden om stromingspomp in de DT en sump te laten draaien bij stroomuitval

Nu ik bij weinig met de auto gereden had en paar weken niet meer kan rijden had ik de lader eens aan de start /stop 60ah batterij gehangen.

Ondanks het de ctek xs 0.8 is heeft hij hem na 24uur netjes op stap 5 gebracht 👍
Denk dat het de levensduur iets verlengd als je dit soms eens doet
 
Terug
Bovenaan