Auto reinigen

DEN_DWOAZN

Active member
Hallo'kes

Hoe reinigen jullie de auto?
Ik ga meestal naar de self-carwash (of de gewone als ik heel lam ben :p) en spuit eerst het zand eraf dan neem ik de schuimlans maar ik durf er niet zo goed mee over de lak gaan uit angst voor krasjes te maken.
Dus ik doe meestal enkel de ramen en mijn velgen :p
daarna spoel ik het schuim eraf en spuit ik hem over met een wax. Om dan te eindigen met de glansdroger.
 
'k Verschiet er van dat de detailing-thread nog niet mee gemigreerd is vanop negenlevens.

Als ik de mijne goed onder handen pak:
  1. algemeen natmaken en groffe vuiligheid wegspuiten met tuinslang
  2. inschuimen met gepaste shampoo en de wollen washandschoen, een schuimlans heb ik (nog) niet.
  3. laten trekken en dan effectief wassen met de handschoen
  4. afspoelen en afdrogen met dikke microvezelhanddoek
  5. kleien met claybar en wat detailspray en daarna afdrogen
  6. indien nodig polijsten met een DAP en geschikte polisher (1x per jaar voor lichte swirls. Auto staat buiten hier en ik ga soms ook naar de wasstraat bij tijdsgebrek)
  7. wax, aangebracht met DAP (momenteel een polymeer pasta), laten indrogen en afnemen met microvezeldoek.
Velgen doe ik voor de carrosserie, en da's meestal inspuiten met velgenreiniger, laten trekken en dan met de velgenborstel.
Alles samen vaak gespreid over een weekendje.

edit: ik heb zelf eigenlijk alles ooit geleerd vanop internet, met deze guide. Bevat veel info.
 
Laatst bewerkt:
Gemiddeld 2x per jaar naar de carwash. (1x na de winter om het zout eraf te krijgen, en dan nog 1x ongeveer als we ergens naartoe moeten en hij in het zicht van "onze compagnie" staat)


1x per maand, of als er volk mee moet eens let de stofzuiger langs binnen...
 
Ze wassen die zo wat als ik die binnensteek voor onderhoud :unsure: In de categorie dingen waar ik geen tijd wil in steken
 
Wij hebben thuis geen spiegels, daar hebben we de wagen voor!

Nee meestal staat de wagen wel vrij proper. Maar als je hem dagelijks gebruikt en je niet altijd de tijd en zin hebt om hem te wassen dan kan hij al eens wat vuiler zijn. Maar vanaf dag één met de hand gewassen en altijd zorg voor gedragen, en ik moet zeggen dat werp zijn vruchten toch af.

Zolang je niet naar de kraswash gaat ben je al een goed begonnen.
 
Koopt u gewoon een goede car shampoo zoals bv Poorboys Super suds of Meguiars NXT generation car wash shampoo en 2 emmers ( 1 met grit guard in ) en zo een washing handschoen, dan nog een borsteltje voor de velgen en een paar microvezel droogdoeken ( die kunt ge ook van een merk kopen, maar die van de action zijn ook cava voor de prijs )

Gewoon het grootste vuil/stof af spuiten voor je begint met een tuinslang bv, dan in de emmer zonder grit guard doe je je shampoo en je washing mitt en dan doe je paneel per paneel van de wagen.
Tussen panelen in doe je je washing mitt in de spoelemmer waar de grit guard in zit, eventueel eens over de guard schrobben en dan terug in je bucket met shampoo en op naar je volgend paneel.
Dan de velgen met een velgenspray en zo een borsteltje en dan gewoon mee weg spoelen met het naspoelen.

Dan nog eens naspoelen en je wagen drogen met de microfiber doeken tegen watervlekken, dat is een redelijke goede basis routine als je je wagen gewoon wilt wassen, je kan dan verder gaan in detailen met zo een stuk klei en een wax die je inwrijft met zo een applicator pad maar ik persoonlijk ben het al moe na het wassen :unsure:

Vermijd de carwash met borstels/flappen waar je wagen vooruit word getrokken of vermijd ook die foam optie in een ''self wash box'' waar je met de borstel over je wagen gaat en er schuim uit komt, die borstels hangen altijd vol met het vuil van andere wagens en zo krijg je krassen of swirls op je wagen.
Als ik al eens even naar zo een ''self wash box'' ga dan spoel ik hem gewoon eens af zonder de foam/borstel en ben ik weer weg ( ultra luie optie, niet echt effectief )

Je kan zo een foamer kopen voor op je tuinslang ( of zo een manuele waar je met de hand pompt en dan foam spuit ) maar ik vind foamen niet super veel bijbrengen tenzij je echt voor een full detailing beurt gaat, het meeste krijg je ook zo af door je wagen al eens af te spoelen voor je met je washing mitt begint.

Op carclean.com ( NL shop ) vind je oa poorboys en zowat elk relevant merk, prijzen zijn niet absurd en verzending is snel.
Koop je dan de basics zoals hierboven beschreven ben je niet superveel kwijt.
Er is ook een huge detailing topic op Tweakers, in het Verkeer en Vervoer sub-forum.
 
Hallo'kes

Hoe reinigen jullie de auto?
Ik ga meestal naar de self-carwash (of de gewone als ik heel lam ben :p) en spuit eerst het zand eraf dan neem ik de schuimlans maar ik durf er niet zo goed mee over de lak gaan uit angst voor krasjes te maken.
Dus ik doe meestal enkel de ramen en mijn velgen :p
daarna spoel ik het schuim eraf en spuit ik hem over met een wax. Om dan te eindigen met de glansdroger.
In zo een selfcarwash is die toch totaal niet proper? Alleja hij ziet er proper uit, maar als je er met een doek over gaat ziet die doek zo zwart als iets.

Of ik doe iets verkeerd. Dat kan ook..
 
In zo een selfcarwash is die toch totaal niet proper? Alleja hij ziet er proper uit, maar als je er met een doek over gaat ziet die doek zo zwart als iets.

Of ik doe iets verkeerd. Dat kan ook..
Ligt eraan eh.
Als je daar begint met afspuiten, dan uw emmers neemt met washandschoen en shampoo en daarna hem afspuit met als kers op de taart de droogdoek erover dan is die proper hoor.
Maar als je spuit, de borstel neemt en afspuit, nee dan is hij niet proper.
 
Ik had deze hier ook al eerder verwacht, maar ga met zulke zaken meestal naar het carclean forum.

Basis was is hier:

Velgen inspuiten met “non ferro” product laten inwerken en afspuiten
Foamen met foamlans, laten inwerken en afspuiten
Wassen met 2-emmer methode
Afspuiten
Wetcoat product en tegelijk afspuiten
Afspuiten
Drogen
Nalopen met Quick Detailer en doeken
 
  • Leuk
Waarderingen: C43
Selfcarwash maar dan mijn eigen 2 emmers en materiaal mee.
Ik gebruik de foamlans eerst en daarna wassen met de gevulde emmers.
De meeste van mijn producten zijn van CarPro en Chemical Guys.
 
Basisregel is aanraken zo veel mogelijk vermijden, omdat harde stukjes zoals zand + wrijving (micro)krassen geven:

Stap 1: afspuiten met de hoge druk (Kranzle van Wax-IT, echte aanrader)
Stap 1b (optioneel): Tar remover op de lak spuiten, even laten intrekken, afspoelen
Stap 2: Pre-wash met schuimlans en even laten intrekken
Stap 3: Afspuiten en wielen met velgenreiniger, eventueel iron remover inspuiten met een spuitbus en even laten inwerken en agiteren.
Stap 4: Wielen afspoelen en eventueel auto terug nat maken met hogedruk
Stap 5: Met 2 emmers, 1 voor shampoo en eentje om te spoelen en een microfiber handschoen de auto manueel wassen. Water halen uit de ene emmer, handschoen afspoelen in de 2e, rinse and repeat
Stap 6: Afspuiten met hoge druk
Stap 7 (optioneel): Washcoat met schuimlans aanbrengen (ik gebruik nanolex) en na 2-3m afspuiten
Stap 8: Afdrogen met microfiber handdoeken
Stap 9 (optioneel) sealand of wax (her)aanbrengen

Ik was onze auto's niet super vaak, maar als ik het doe liefst wel grondig en met goede producten. Carwash doe ik niet...
 
Hier tot voor kort altijd self carwash maar zonder die borstel te gebruiken.

Ik waste de vorige auto eigenlijk enkel maar als het eens een week of langer droog ging zijn zodat ik er deugd van had.
Die werd de laatste jaren dan ook maar 3x-4x per jaar gewassen, mijn velgen zagen soms zwart ipv zilver.

Nu met de huidige ben ik sinds oktober 3x door de carwash gereden.
Eenmaal uitgebreid programma na de winter en dan 2x het gewone incl. velgen.

De borstels zijn daar net vernieuwd, ik combineer het altijd als ik van een klant kom daar in de buurt dus op 10min is hij terug proper.
Deze zou ik toch wat regelmatiger willen proper houden, dan is die carwash een gemakkelijke oplossing.

Als het dan enkele dagen later eens regent is het ook minder zonde van mijn tijd :p
 
Was is eigenlijk het beste voor onderhoud van een lederen interieur?
Het beste is een geschikte lederreiniger, gevolgd door een voeder/conditioner. Van multi-purpose interieurproducten zou ik wegblijven. Cleanen met een zachte borstel en uitwrijven met microvezeldoek. Conditioner met een applicatorpad aanbrengen en laten trekken.
 
Voor het gewone wassen is dit de routine:
1) velgenreiniger (Amazon-Basics) en afspuiten
2) foamen met foamlans op de hogedrukreiniger
3) foam afspuiten en zorgen dat al het groffe vuil weg is
4) wassen met 2 emmermethode. Meguiars Gold class shampoo hiervoor
5) afspuiten
6) meguiars hybrid ceramic wax aanbrengen en afspuiten (volgens handleiding)
7) afdrogen
8) plastic onderdelen reinigen met ultimate black en eventueel banden en metalen onderdelen reinigen met juiste producten

En dan 1x per jaar met ultimate compound polieren, en 2x per jaar de liquid variant van die hybrid ceramic wax aanbrengen.

Interieur is gewoon stofzuigen en ofwel met de interior detailer ofwel met all surface cleaner kuisen.

Ramen worden gekuist met de ramenreiniger van Amazon-Basics en met rainx behandeld.
 
Auto wassen allemaal goed en wel ( doe het meestal zo en soms op een luie manier )
Maar hoe geraak je in godsnaam van het zout van de onderkant vanaf? Garagist zei 1x per jaar toch kraswash...
 
1) velgenreiniger (Amazon-Basics) en afspuiten
Is dat nog nodig bij uwe iX3? Ik poets mijn velgen tegenwoordig gewoon mee met de rest, dat lukt prima.

Nu moet ik wel zeggen dat ik niet aan de binnenkant van de velg poets. Enkel het buitenste gedeelte, en een 5 à 10 cm naaar binnen (tot aan de achterkant van de spaken).

Ik doe gewoon natmaken, wassen (2 emmers), afspuiten en afdrogen.

De keren dat ik door de carwash rijdt laat ik er nog wax opzetten.

Het interieur is een paar keren per jaar met de stofzuiger, meer niet. Wel onlangs nog een compliment gekregen dat het interieur zo proper was, ik maak daar ook gene vuilbak van. En ik probeer ook nooit iets te eten in de auto, zodat de boel niet onder de wafelkruimels of dergelijke ligt. De schermen en pianolak stukken van het interieur worden regelmatig met een microvezel doekje gedaan als ik in de file sta overigens.
 
Ligt eraan eh.
Als je daar begint met afspuiten, dan uw emmers neemt met washandschoen en shampoo en daarna hem afspuit met als kers op de taart de droogdoek erover dan is die proper hoor.
Maar als je spuit, de borstel neemt en afspuit, nee dan is hij niet proper.
Ja dan kan ik hem evengoed thuis kuisen.. Ik doe het juist omdat het rap gaat.
 
Terug
Bovenaan