Auto Auto op tram baan

TRUMP

Member
Kan iemand me uitleggen wanneer je met auto op een trambaan mag rijden.

Zopas naar station gent sint pieters gereden. En daar reden auto s op de tram baan. Ok er waren werken ook wel...

Maar wanneer mag het. En wanneer niet?
En moet je dan die tramsverkeerlichten volgen? Met dat witte streepje... ik ken de signalen daar zelfs niet van hoor. Dwars schuin etc....

Erg verwarrend allemaal
 
Kan iemand me uitleggen wanneer je met auto op een trambaan mag rijden.

Zopas naar station gent sint pieters gereden. En daar reden auto s op de tram baan. Ok er waren werken ook wel...

Maar wanneer mag het. En wanneer niet?
En moet je dan die tramsverkeerlichten volgen? Met dat witte streepje... ik ken de signalen daar zelfs niet van hoor. Dwars schuin etc....

Erg verwarrend allemaal
Ik ken de situatie daar niet specifiek, maar de bijzonder overrijdbare bedding mag je als gewone automobilist, die dus normaal er niet op mag, wel gebruiken bij belemmering van de rijbaan.

Als je er op rijdt, moet je de lichten volgen van de bijzonder overrijdbare bedding idd. De volgorde van die witte lichten zijn dezelfde als bij de driekleurige verkeerslichten: Boven = rood of horizontale balk, midden = oranje of witte bol, onder = groen of driehoek. Als er een rechtstaande balk staat ipv een driehoek, mag je enkel rechtdoor, als het een slash/backslash is, mag je enkel naar rechts of links.
 
Volgens de wegcode mogen ook motorrijders gebruik maken van busbanen en bijzonder overrijdbare beddingen indien er een onderbord staat.

Ben ik wel nog nooit tegengekomen in België, geen idee of dat ergens toegepast is.

Nu op de busbaan rijden zou wel veiliger zijn, op een trambaan daarentegen zou ik niet met de moto willen rijden, veel te glad die sporen.
 
Dus samengevat. Als ik het goed begrijp, mag je er alleen op rijden als het aangegeven staat?
 
Dus samengevat. Als ik het goed begrijp, mag je er alleen op rijden als het aangegeven staat?
Hulpdiensten mogen gebruik maken van de trambedding. Bussen en/of taxi's mogen erover rijden als dit aangegeven staat met een onderbord.
Uitzonderlijk mag dit wel bij een gewijzigde verkeerssituatie aangegeven door verkeersborden in geval van wegenwerken bijvoorbeeld of op bevel van een gemachtigd persoon.
 
Dus samengevat. Als ik het goed begrijp, mag je er alleen op rijden als het aangegeven staat?
Lees mijn post nog eens opnieuw. :p
@BlackTeaTrader heeft ook gelijk hoor, als er aangeduid wordt dat er een bepaalde doelgroep ook op mag (oa moto's, bussen voor woon-werk, ...), dan mogen die altijd. Voor gewone automobilisten geldt dus echter de belemmering.

Gelijk @Enforcer dus zegt.
 

Op deze ben ik wel eens keer per abuis op de trambaan gereden in plaats van de sorteervakken te volgen.
Gewoon rechtdoor gereden op de tramspoor in plaats van "rechts-links" te rijden zodat je mooi op het rijvak zit.


Als je op het Maria Hendrikaplein op een tramspoor aan het rijden, dat is ook wel niet de bedoeling maar het gebeurt ook wel van tijd en tijd dat er daar één de mist in gaat.
 
na examen vrachtwagen reed de instructeur ook op de trambaan en dat mocht omdat hem bij het volgende kruispunt moest afdraaien naar links .
Natuurlijk als deze volledig apart en afgezet is zou ik dat niet doen …
Is toch hetzelfde als bij een busstrook ?
Als je aan het licht moet afdraaien dan mag je de busstrook gebruiken indien niet anders aangegeven .
 
Lijkt mij dat je instructeur verkeert is of dat je de situatie hier niet goed uitlegt.
Een tram kan echter ook rijden op wat we noemen “een bijzonder overrijdbare bedding (BOB)”. De BOB maakt officieel geen deel uit van de rijbaan. Op een BOB mag je niet rijden, parkeren en stilstaan. Je mag er dus ook niet voorsorteren.

Je mag een BOB enkel dwarsen om je oprit, een benzinestation of iets dergelijks te bereiken.
Volledige uitleg: https://www.gratisrijbewijsonline.be/theorie/leerstof-rijbewijs-b/trein-tram-bus

Nu het grote probleem dat men hier in België heeft is dat de bijzonder overrijdbare bedding niet altijd goed staat aangegeven. Wat soms tot verwarring kan leiden.
Nu eerlijk gezegd dacht ik ook dat je dat mocht om rechtsaf te slagen maar als ik dat snel even opzoek is dit weer een typisch gevalletje van Belgische regelgeving. Volgens de wet mag het niet, maar in een artikel van HLN zegt de politie zelf dan weer dat het wel mag... Misschien dat @Fcs.be dit kan toelichten? Ik dacht hij bij de politie zat of verwar ik hem met iemand anders?
 
na examen vrachtwagen reed de instructeur ook op de trambaan en dat mocht omdat hem bij het volgende kruispunt moest afdraaien naar links .
Natuurlijk als deze volledig apart en afgezet is zou ik dat niet doen …
Is toch hetzelfde als bij een busstrook ?
Als je aan het licht moet afdraaien dan mag je de busstrook gebruiken indien niet anders aangegeven .
Je instructeur was dus mis. Een bijzonder overrijdbare bedding is geen busstrook, je mag er niet op voorsorteren.
 
Lijkt mij dat je instructeur verkeert is of dat je de situatie hier niet goed uitlegt.

Volledige uitleg: https://www.gratisrijbewijsonline.be/theorie/leerstof-rijbewijs-b/trein-tram-bus

Nu het grote probleem dat men hier in België heeft is dat de bijzonder overrijdbare bedding niet altijd goed staat aangegeven. Wat soms tot verwarring kan leiden.
Nu eerlijk gezegd dacht ik ook dat je dat mocht om rechtsaf te slagen maar als ik dat snel even opzoek is dit weer een typisch gevalletje van Belgische regelgeving. Volgens de wet mag het niet, maar in een artikel van HLN zegt de politie zelf dan weer dat het wel mag... Misschien dat @Fcs.be dit kan toelichten? Ik dacht hij bij de politie zat of verwar ik hem met iemand anders?

De BOB wordt aangeduid met het verkeersbord F18 en één of twee brede witte doorlopende strepen of dambordmarkeringen bestaande uit witte vierkanten. De BOB dient enkel voor openbare vervoerdiensten en prioritaire voertuigen.
Andere voertuigen mogen de BOB niet gebruiken. Je mag een BOB enkel dwarsen op een kruispunt of om een eigendom te verlaten/bereiken. Je mag er wel gebruik van maken om langs een hindernis op de rijbaan te rijden. Daarom is deze strook afgelijnd met een doorlopende witte streep.
Stilstaan en parkeren zijn verboden!

Voorsorteren op een BOB is niet toegestaan. Op een busstrook wel.
 
Terug
Bovenaan