Audi A3 diesel s tronic schakel probleem

vosje93

New member
Hoi iedereen,

Sinds een 3 tal weken heb ik een nieuwe wagen, een Audi A3 automaat. Deze rijdt zeer fijn maar op sommige momenten schakelt de automaat zeer vreemd. Vooral wanneer hij van 1ste naar 2de of 2de naar 3de zou moeten gaan blijft hij maar wachten om te schakelen, waardoor ik soms plots over de 3k toeren ga. Laatst heb ik gehad dat ik aan de lichten vertrok en hij rond de 15-20km/u niet meer sneller ging omdat hij maar niet schakelen. Ik moest dan even mijn gas los laten zodat dit kon gebeuren. Dit gebeurde terwijl ik maar langzaam vertrok en mijn pedaal dus totaal niet volledig indrukte. Mijn vraag is of dit normaal is en ik de wagen nog wat gewoon moet worden (heb hiervoor ook nog nooit een automaat gehad), of dat dit een probleem is met de versnellingsbak. Op het internet vond ik wel dat er soms een probleem is met een automatische versnellingsbak, maar dit gaat dan meestal over wagens die een paar jaar oud zijn. Is er iemand die hier wat meer over weet en mij zou kunnen helpen?
Alvast zeer bedankt!
 
Klinkt in mijn oren als een typische DSG van VAG.
Dat is toch wat ik ervan opmaak. Het beste wat je kan doen is eens naar de garage gaan en ze eens laten meerijden of zelf laten rijden. Kan zijn dat er nieuwe software nodig is, maar een DSG zal nooit super smooth zijn jammer genoeg.
 
Klinkt in mijn oren als een typische DSG van VAG.
Dat is toch wat ik ervan opmaak. Het beste wat je kan doen is eens naar de garage gaan en ze eens laten meerijden of zelf laten rijden. Kan zijn dat er nieuwe software nodig is, maar een DSG zal nooit super smooth zijn jammer genoeg.
En is dit iets wat normaal is voor een nieuwe wagen? Op sommige momenten heb ik er totaal geen last van, op sommige momenten ervaar ik het toch kort als storend.
En heb het hier dan vooral met wat je zegt 'typische DSG van VAG'. Bedoel je hiermee dat dit wel vaker ervaren wordt bij de Audi A3 automaat?
 
Laatst bewerkt:
En is dit iets wat normaal is voor een nieuwe wagen? Op sommige momenten heb ik er totaal geen last van, op sommige momenten ervaar ik het toch kort als storend
Ten eerste is het wel belangrijk om te weten dat hoger in toeren gaan perfect normaal is. Misschien is dat vreemd voor u omdat je zo niet rijdt met een manueel, maar naar efficiëntie toe is dit wel beter. Ook is er niks mis met een motor die in toeren gaat hoor. 4000 toeren is niks mis mee bij het optrekken.

Dat niet willen schakelen, maar dat je eerst even gast moet minderen is ook iets wat wel vaker bij een DSG voorvalt.

Uit uw uitleg kan ik alvast niet onmiddellijk opmaken dat er een probleem is. Maar als je niet zeker bent kan je altijd eens iemand met wat ervaring met een DSG ermee laten rijden. Of gewoon naar de garage eens gaan.
 
Hou je je voet ook heel stabiel als je die situatie voorhebt?
Door zo telkens wat gas bij te geven en weer een stukje los te laten kan je de automaat redelijk in de war brengen en gaat die niet schakelen en gewoon hoger in toeren gaan.
Dat kan je met elke automaat voorhebben.
Misschien moet je de automaat nog wat leren kennen. En omgekeerd ook, de automaat jou voetrespons leren kennen.

Vooraleer je er mee naar de garage gaat, kan je misschien beter gewoon eens een vriend of familielid vragen die ervaring heeft met een automaat om er eens mee te rijden.
 
Bedankt voor de berichten @Nineshots & @MrKend54l . Het zal inderdaad zo zijn dat ik de wagen en automaat nog wat beter moet leren kennen. Het is ook zo dat ik bij een manueel meestal wel schakelde bij 2k of 2.5k toeren, dus dit zal ik nog wat gewoon moeten worden. Ik laat hem nog een paar weken of maandjes doen en bekijk dan opnieuw of ik bij de garage moet gaan of niet
 
Klinkt in mijn oren als een typische DSG van VAG.
Dat is toch wat ik ervan opmaak. Het beste wat je kan doen is eens naar de garage gaan en ze eens laten meerijden of zelf laten rijden. Kan zijn dat er nieuwe software nodig is, maar een DSG zal nooit super smooth zijn jammer genoeg.
Nu heeft een DSG wel zijn zwakke punten maar met tijdens gewone acceleratie opschakelen heeft de mijne toch echt geen probleem. Integendeel, dan gaat hij boterzacht en snel door de versnellingen.

Tenzij er dus van model tot model veel verschil op zit lijkt dit gedrag me niet zo normaal.
 
Ik heb jarenlang met DSG bakken gereden en dat die zo lang wacht om te schakelen is echt niet normaal. De laatste jaren schakelen ze zelfs veel te snel op om zo zuinig mogelijk te blijven. Ik zou teruggaan naar de dealer om de software te laten resetten.
 
Terug
Bovenaan