Studie ATTN: Studenten steun- en klaagthread

Iemand een idee of een masterproef mag gespreid worden over 2 jaar? Ik heb een masteropleiding niet afgewerkt destijds en een nieuwe opleiding begonnen maar zou ze nu toch willen afwerken. Ik moet nog 4 vakken doen die ik kan spreiden zoals ik wil maar de masterproef valt moeilijk te combineren met stages die ik heb volgend academiejaar.
Ik weet niet of veel proffen er voor zullen staan springen als je op voorhand meldt dat je sowieso van plan bent pas een jaar (of een semester) later je masterproef in te dienen, maar ik ken iemand die gebuisd was op haar thesis in eerste zit. Ze kreeg dan de keuze om ofwel aan die thesis verder te werken het volgende semester, ofwel een nieuw onderwerp te kiezen (was aan de KU Leuven). Dus het ging alleszins wel om over 2 academiejaren heen aan hetzelfde onderwerp te schrijven.
 
Zit hier toevallig iemand die ik mag lastig vallen met een vraag over de Procrustus analyse binnen de school van multidimensional scaling e.d? 😀
 
Huisfeestjes, zaaltje huren, cafés die om middernacht de deur op slot doen en er een privé-feestje van maken, vroeger beginnen,...
Mogelijkheden genoeg
 
Iemand een idee of een masterproef mag gespreid worden over 2 jaar? Ik heb een masteropleiding niet afgewerkt destijds en een nieuwe opleiding begonnen maar zou ze nu toch willen afwerken. Ik moet nog 4 vakken doen die ik kan spreiden zoals ik wil maar de masterproef valt moeilijk te combineren met stages die ik heb volgend academiejaar.

Toch massa's mensen die dat doen.

Let wel op dat je je maar een maximum aantal keer mag inschrijven voor een vak.
 
Hoe is het studentenleven nu eigenlijk? Want de Overpoort moet nog altijd sluiten om 23/24h. Hoe leven studenten nu?

Ik studeer in Antwerpen (dus de Ovpt zit jammer genoeg al even in het collectief geheugen), maar gewoon tot sluitingsuur in de Stadswaag en als ik daarna nog goesting heb bij vrienden op kot. Het enige verschil met vroeger is dat ik nu veel vaker bij mensen op kot zit dan pre-corona.
 
Volgende week een examen, zowaar het eerste examen dat niet online plaatsvindt. Helaas is er iets op het werk waar ik absoluut niet onderuit kan waardoor ik sowieso niet op tijd kan zijn op het examen. Het examen wordt gelukkig wel online aangeboden aan de internationale studenten aller landen, maar ja, onderwijsinstellingen zijn star en weinig pragmatisch. Dus het is of de juiste faciliteiten hebben, of gewoon pech hebben. Want wat voor een complexe procedure moet het wel niet zijn om mij niet gewoon online te laten deelnemen...

En uiteraard heb ik de aanvraag voor mijn faciliteiten enkel voorlopig opgeslagen en niet doorgestuurd, kwestie van het mezelf nog wat lastiger te maken.
 
Volgende week een examen, zowaar het eerste examen dat niet online plaatsvindt. Helaas is er iets op het werk waar ik absoluut niet onderuit kan waardoor ik sowieso niet op tijd kan zijn op het examen. Het examen wordt gelukkig wel online aangeboden aan de internationale studenten aller landen, maar ja, onderwijsinstellingen zijn star en weinig pragmatisch. Dus het is of de juiste faciliteiten hebben, of gewoon pech hebben. Want wat voor een complexe procedure moet het wel niet zijn om mij niet gewoon online te laten deelnemen...

En uiteraard heb ik de aanvraag voor mijn faciliteiten enkel voorlopig opgeslagen en niet doorgestuurd, kwestie van het mezelf nog wat lastiger te maken.
Doktersbriefje + inhaalexamen
 
Teamgenoot groepswerk ingediend. Bestond uit twee delen, een word file en een hoop rds en html files.
Had blijkbaar een issue bij dat tweede deel in tollinto (error), maar voor de zekerheid prof geinformeerd. Assistent vroeg dan naar een zip met *alle* files. Helaas is hij de word file vergeten mee te sturen, omdat 'm zo in de overtuiging was dat dat de fout lag aan de rds files en ze die niet gehad hebben...

Uiteraard is hier weer geen begrip voor en hebben we een 0 op het eerste deel. Want uiteraard maakten ze de assumptie dat we gewoon de helft van de opdracht (50% van de punten) niet wilden indienen. Echt ongelofelijk wat voor een organisaties dat zijn die universiteiten :wtf:
 
Ik zit al heel de vakantie mijn kas op te fretten om een onderwerp voor mijn bachelorproef te vinden. Nu is het twee weken voor de deadline en ik heb nog altijd niks :sop: (deadline is zo vroeg omdat ik dan kan afstuderen in 01/2023).
Waarom kunnen ze niet gewoon een lijst geven met onderwerpen? Neen, moet je daar mottig creatief gaan doen, liefst met het bedrijf waar je stage loopt of werkt, om een specifieke opdracht te vinden. Leuk als dat bedrijf zegt dat ze liever niet meewerken aan zoiets omdat ze schrik hebben dat er informatie naar buiten komt die niet naar buiten moet komen (wat ik best wel snap vanuit het standpunt van het bedrijf).
 
Ik moet nog 1 vak doen en de thesis en dan ben ik eindelijk klaar. Werkstudent zijn, het is wat.

Echter maak ik me wat zorgen. Ik moet dus nog 1 vak doen en ik kan kiezen tussen drie mogelijke vakken. Ik heb voor alledrie de prof gecontacteerd en alledrie gaan ze hun lessen terug volledig fysiek doen zonder opnames. Ook opnames van vorige jaren worden niet meer ter beschikking gesteld en voor werkstudenten worden geen uitzonderingen gemaakt. Ik ben wel SERIEUS genaaid zo want ik ga waarschijnlijk door mijn werk overdag niet op de lessen geraken. Waarom doen ze dat? Dit is een master he, geen opleiding voor eerstejaars. Ik snap dat het voor de prof leuker is om fysiek les te geven... Maar werkstudenten als ikzelf vallen gewoon uit de boot. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik weet dus niet hoe ik dat ene vak nu ga doen, hoe ik daar voor ga kunnen slagen. Ik ben nu ook veranderd van werk, ik begin in oktober bij mijn nieuwe werkgever, dus ik ga daar meteen moeten kijken of daar iets te regelen valt zodat ik misschien toch fysiek in de les kan zijn... Ik heb er al een paar weken stress van. Zo dicht bij de eindstreep, het kan toch niet dat omdat de proffen hun lessen niet meer online willen geven of opnames niet online willen zetten dat ik niet meer kan slagen! Ik merkte ook dat ik veel baat had bij die opnames, dingen die ik niet meteen snapte kon ik herbekijken, dat zal nu ook wegvallen. Waarom!

En dan is er de thesis, waar ik ondertussen ook een onderwerp voor heb en mee begonnen ben, maar hoe meer ik er mee bezig ben, hoe groter en onoverkomelijker de opdracht lijkt. Bij de vakken leerde ik nog iets bij, dat was nuttig en interessant, maar wat is het punt om weer een thesis te schrijven? Het voelt aan als bezighouden, een verplichte horde om het papier te kunnen krijgen. Tijdens mijn eerste thesis had ik het gevoel dat ik geen vrije tijd meer had omdat ik altijd wel met de thesis kon bezig zijn en ik heb dat gevoel nu opnieuw.
 
Ik moet nog 1 vak doen en de thesis en dan ben ik eindelijk klaar. Werkstudent zijn, het is wat.

Echter maak ik me wat zorgen. Ik moet dus nog 1 vak doen en ik kan kiezen tussen drie mogelijke vakken. Ik heb voor alledrie de prof gecontacteerd en alledrie gaan ze hun lessen terug volledig fysiek doen zonder opnames. Ook opnames van vorige jaren worden niet meer ter beschikking gesteld en voor werkstudenten worden geen uitzonderingen gemaakt. Ik ben wel SERIEUS genaaid zo want ik ga waarschijnlijk door mijn werk overdag niet op de lessen geraken. Waarom doen ze dat? Dit is een master he, geen opleiding voor eerstejaars. Ik snap dat het voor de prof leuker is om fysiek les te geven... Maar werkstudenten als ikzelf vallen gewoon uit de boot. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik weet dus niet hoe ik dat ene vak nu ga doen, hoe ik daar voor ga kunnen slagen. Ik ben nu ook veranderd van werk, ik begin in oktober bij mijn nieuwe werkgever, dus ik ga daar meteen moeten kijken of daar iets te regelen valt zodat ik misschien toch fysiek in de les kan zijn... Ik heb er al een paar weken stress van. Zo dicht bij de eindstreep, het kan toch niet dat omdat de proffen hun lessen niet meer online willen geven of opnames niet online willen zetten dat ik niet meer kan slagen! Ik merkte ook dat ik veel baat had bij die opnames, dingen die ik niet meteen snapte kon ik herbekijken, dat zal nu ook wegvallen. Waarom!

En dan is er de thesis, waar ik ondertussen ook een onderwerp voor heb en mee begonnen ben, maar hoe meer ik er mee bezig ben, hoe groter en onoverkomelijker de opdracht lijkt. Bij de vakken leerde ik nog iets bij, dat was nuttig en interessant, maar wat is het punt om weer een thesis te schrijven? Het voelt aan als bezighouden, een verplichte horde om het papier te kunnen krijgen. Tijdens mijn eerste thesis had ik het gevoel dat ik geen vrije tijd meer had omdat ik altijd wel met de thesis kon bezig zijn en ik heb dat gevoel nu opnieuw.

Als dit KUL is: schrijf u in voor het vak op Toledo en download alsnog gewoon de opanmes downloaden van dit jaar. Als het via Kaltura is, is dat triviaal gewoon effe googelen.

I.v.m. de thesis: wat ik voornamelijk merkte is dat je jezelf héél goed moet scopen. Heel goed je literatuur studie doen, kiezen wat voor novelty je wilt gaan en goed afbakenen wat je gaat doen. Klinkt allemaal vanzelfsprekend maar als je dat niet doet ga je gewoon in het wilde weg werken, dat had ik eerst. Persoonlijk had ik super veel waarde aan m'n thesis, meer dan m'n vakken.

Ik ben vrij zeker dat het goed komt voor jou. Je bent er bijna! :thumb:
 
Ik zit al heel de vakantie mijn kas op te fretten om een onderwerp voor mijn bachelorproef te vinden. Nu is het twee weken voor de deadline en ik heb nog altijd niks :sop: (deadline is zo vroeg omdat ik dan kan afstuderen in 01/2023).
Waarom kunnen ze niet gewoon een lijst geven met onderwerpen? Neen, moet je daar mottig creatief gaan doen, liefst met het bedrijf waar je stage loopt of werkt, om een specifieke opdracht te vinden. Leuk als dat bedrijf zegt dat ze liever niet meewerken aan zoiets omdat ze schrik hebben dat er informatie naar buiten komt die niet naar buiten moet komen (wat ik best wel snap vanuit het standpunt van het bedrijf).
Thesis onder NDA doen is misschien een mogelijkheid. De thesis van een collega zal bijvoorbeeld pas binnen 10 jaar publiekelijk staan 😂
 
Als dit KUL is: schrijf u in voor het vak op Toledo en download alsnog gewoon de opanmes downloaden van dit jaar. Als het via Kaltura is, is dat triviaal gewoon effe googelen.

I.v.m. de thesis: wat ik voornamelijk merkte is dat je jezelf héél goed moet scopen. Heel goed je literatuur studie doen, kiezen wat voor novelty je wilt gaan en goed afbakenen wat je gaat doen. Klinkt allemaal vanzelfsprekend maar als je dat niet doet ga je gewoon in het wilde weg werken, dat had ik eerst. Persoonlijk had ik super veel waarde aan m'n thesis, meer dan m'n vakken.

Ik ben vrij zeker dat het goed komt voor jou. Je bent er bijna! :thumb:

Het is UGent. Ik las dat de KULeuven de proffen sterk stimuleert om bij de lessen een online alternatief te voorzien maar bij de UGent is het op dat vlak radiostilte. Ik heb me ingeschreven voor de vakken maar ik denk dat ze nog niet online staan op UFora, ik kan ze alleszins niet vinden in mijn lijst. Mbt de thesis, de literatuurstudie is inderdaad belangrijk maar ik wil het ook "snel" doen omdat ik er wil vanaf zijn. Maar da's niet de juiste mentaliteit. Misschien moet ik de literatuurstudie gewoon proberen te zien als een hobby ipv iets dat ik "moet" doen. Op zich moet die thesis wel lukken, ik kan dat gewoon thuis doen. Ik denk dat het op dat vlak belangrijk is dat ik mezelf de tijd moet gunnen om het te doen & niet te hard zijn voor mezelf als ik naar mijn gevoel te traag vooruit ga.
 
Het is UGent. Ik las dat de KULeuven de proffen sterk stimuleert om bij de lessen een online alternatief te voorzien maar bij de UGent is het op dat vlak radiostilte. Ik heb me ingeschreven voor de vakken maar ik denk dat ze nog niet online staan op UFora, ik kan ze alleszins niet vinden in mijn lijst. Mbt de thesis, de literatuurstudie is inderdaad belangrijk maar ik wil het ook "snel" doen omdat ik er wil vanaf zijn. Maar da's niet de juiste mentaliteit. Misschien moet ik de literatuurstudie gewoon proberen te zien als een hobby ipv iets dat ik "moet" doen. Op zich moet die thesis wel lukken, ik kan dat gewoon thuis doen. Ik denk dat het op dat vlak belangrijk is dat ik mezelf de tijd moet gunnen om het te doen & niet te hard zijn voor mezelf als ik naar mijn gevoel te traag vooruit ga.

Aan de KUL kun je je op ieder moment op ons leerplatform"inschrijven" voor vakken van het huidig academiejaar. Zo kun je het lesmateriaal zien. Een van m'n lifehacks was dat tijdens de zomer doen om zo keuzevakken te bekijken en te nemen wat ik het liefst zou doen, want in principe kan je al alle slides enz zien. Als je dit kan doen, dan kan je de lesopnames downloaden van het voorbije jaar. Eens kijken als minverva (?) dat ook kan.

Ik had uiteindelijk nog een 16 voor mijn thesis maar tot op de laatste dagen was ik nog literatuur aan het lezen en niet énkel tijd in m'n experimenten aan het stoppen. Eerst volledig de onderzoeksvraag tot in de puntjes nailen door goed te lezen spaart zoveel tijd in de long run, het is een investering want vanaf ge dat hebt zit je op een rechte lijn naar het einde.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit al heel de vakantie mijn kas op te fretten om een onderwerp voor mijn bachelorproef te vinden. Nu is het twee weken voor de deadline en ik heb nog altijd niks :sop: (deadline is zo vroeg omdat ik dan kan afstuderen in 01/2023).
Waarom kunnen ze niet gewoon een lijst geven met onderwerpen? Neen, moet je daar mottig creatief gaan doen, liefst met het bedrijf waar je stage loopt of werkt, om een specifieke opdracht te vinden. Leuk als dat bedrijf zegt dat ze liever niet meewerken aan zoiets omdat ze schrik hebben dat er informatie naar buiten komt die niet naar buiten moet komen (wat ik best wel snap vanuit het standpunt van het bedrijf).
Weet niet welke richting je doet maar zoals @Nazdreg zegt is een bachelorproef/thesis onder NDA heel gewoonlik. Je studeert een semester later af, als ik mag aannemen dat je weinig tot geen vakken meer hebt kun je het een BAP + stage maken en mss ineens daar gaan werken als je klaar bent. Spaart hen tijd om jou te onboarden en jij kunt goed zien als je effectief daar aan de slag wilt.
 
Het is UGent. Ik las dat de KULeuven de proffen sterk stimuleert om bij de lessen een online alternatief te voorzien maar bij de UGent is het op dat vlak radiostilte. Ik heb me ingeschreven voor de vakken maar ik denk dat ze nog niet online staan op UFora, ik kan ze alleszins niet vinden in mijn lijst. Mbt de thesis, de literatuurstudie is inderdaad belangrijk maar ik wil het ook "snel" doen omdat ik er wil vanaf zijn. Maar da's niet de juiste mentaliteit. Misschien moet ik de literatuurstudie gewoon proberen te zien als een hobby ipv iets dat ik "moet" doen. Op zich moet die thesis wel lukken, ik kan dat gewoon thuis doen. Ik denk dat het op dat vlak belangrijk is dat ik mezelf de tijd moet gunnen om het te doen & niet te hard zijn voor mezelf als ik naar mijn gevoel te traag vooruit ga.
Snuister ook eens in de thesissen van de vorige jaren. Een thesis is zelden origineel en het hoeft ook niet origineel te zijn. Misschien vind je een thesis die handelde over X in situatie Y of in land Z. Dan kan je eenvoudig Y of Z veranderen en je hebt een mooie basis (literatuurstudie, data, methodologisch plan, etc.) om je thesis mee te starten.

Het is geen plagiaat om inspiratie te halen uit andermans thesis.
 
Het is UGent. Ik las dat de KULeuven de proffen sterk stimuleert om bij de lessen een online alternatief te voorzien maar bij de UGent is het op dat vlak radiostilte. Ik heb me ingeschreven voor de vakken maar ik denk dat ze nog niet online staan op UFora, ik kan ze alleszins niet vinden in mijn lijst. Mbt de thesis, de literatuurstudie is inderdaad belangrijk maar ik wil het ook "snel" doen omdat ik er wil vanaf zijn. Maar da's niet de juiste mentaliteit. Misschien moet ik de literatuurstudie gewoon proberen te zien als een hobby ipv iets dat ik "moet" doen. Op zich moet die thesis wel lukken, ik kan dat gewoon thuis doen. Ik denk dat het op dat vlak belangrijk is dat ik mezelf de tijd moet gunnen om het te doen & niet te hard zijn voor mezelf als ik naar mijn gevoel te traag vooruit ga.

Heb je geen enkel onderwerp (/beschikbaar) waar je enorm in geïnteresseerd bent?

Hoe dan ook begint elke deftig onderzoek met een verkenning van de relevante literatuur. Hoe kan je anders over iets 'schrijven' als je niet weet wat er al is gedaan? Een thesis moet inderdaad niet baanbrekend zijn en zware hiaten in de literatuur proberen op te vullen, maar weten wat er leeft is een noodzaak. Let wel op dat de diepgang van de literatuurreview sterk afhankelijk is van de soort thesis dat je doet. Voor een empirische thesis zal de literatuurstudie véél compacter zijn (afhankelijk van hoe 'actief' onderzoek naar het onderwerp is) dan voor pakweg een "grondige literatuurstudie" of de ontwikkeling van een nieuw theoretisch model.

Snuister ook eens in de thesissen van de vorige jaren. Een thesis is zelden origineel en het hoeft ook niet origineel te zijn. Misschien vind je een thesis die handelde over X in situatie Y of in land Z. Dan kan je eenvoudig Y of Z veranderen en je hebt een mooie basis (literatuurstudie, data, methodologisch plan, etc.) om je thesis mee te starten.

Het is geen plagiaat om inspiratie te halen uit andermans thesis.

Je moet daar wel mee oppassen. "Inspiratie halen" is inderdaad geen plagiaat, maar als je thesis een quasi-kopie wordt van een bestaande thesis (uiteraard herschreven, maar met veel overlap qua referenties, structuur, etc.), dat is op z'n minst héél tricky. Als je een replication study wil doen, moet je je thesis ook zo inrichten en dat dus obviously ook zo expliciet aangeven.
 
Terug
Bovenaan