AstraZeneca trekt coronavaccin mondiaal terug

Staat letterlijk in het artikel.

"In het Verenigd Koninkrijk loopt een collectieve rechtszaak tegen AstraZeneca, aangespannen door nabestaanden."
En dat is dus een bewijs dat het niet veilig is? Vreemde redenering.

Een collectieve en talloze rechtzaken zijn trouwens niet hetzelfde :unsure:

Staat letterlijk in het artikel.

"In het Verenigd Koninkrijk loopt een collectieve rechtszaak tegen AstraZeneca, aangespannen door nabestaanden."
In je oorspronkelijke post zeg je: 'Hilarisch dat je nu corona er ook bij gaat trekken terwijl die mensen dat kritisch waren toen nu juist voor een groot deel gelijk hebben gekregen. Bewijst juist mijn punt.'

Er is helemaal geen groot gelijk gehaald door die zogezegd 'kristische denkers'. De bijwerking waarover sprake werd meteen breed gecommuniceerd vanaf dat die bekend was en in de bijsluiter vermeld. Ik weet nog goed genoeg de commotie die er toen was.

Ik zou dan wel eens willen weten wat die 'kritische denkers' als reden aanhaalden waarom het vaccin van AstraZeneca gevaarlijk was vooraleer die bijwerkingen ontdekt en gecommuniceerd werden?

Daar zitten we wel een beetje met het probleem van de post waarmee het begon. Dat is het tegenovergestelde van kritisch denken, hè.
Kritisch denken is een stelling op basis van feiten proberen omver te werpen met alle mogelijke feiten die je kunt vinden. Als die daaraan weerstaat, ga je pas ervan uit dat die stelling ook klopt.

Wat jij zegt, is: ik heb er geen enkel feit voor, maar ik geloof op voorhand stelling X niet. En hoeveel bewijzen je ook aanreikt die aantonen dat het wel klopt, ik geloof het toch nog altijd niet. Dat is het omgekeerde van kritisch denken.
Je beseft toch dat er genoeg precedenten zijn in de farma wereld over medicatie dat eerst door alle kanalen als veilig werd verklaard maar dan later wanneer het een tijd op de markt was, bleek dat het niet veilig was en dat het dan toch uit de rekken is gehaald. Zoek Vioxx maar op als voorbeeld.

Dat AstraZeneca hun "mirakel" vaccin waar ze miljarden aan hebben verdient en nog blijft aan verdienen plots uit de rekken haalt moet iedereen toch een beetje wakker schudden niet? En ja dat is juist kritisch denken.

Het blinde vertrouwen in farma is echt triest.

"There is a worrying amount of fraud in medical research​

And a worrying unwillingness to do anything about it"​

Medicine is plagued by untrustworthy clinical trials. How many studies are faked or flawed?

Investigations suggest that, in some fields, at least one-quarter of clinical trials might be problematic or even entirely made up, warn some researchers. They urge stronger scrutiny.

In je oorspronkelijke post zeg je: 'Hilarisch dat je nu corona er ook bij gaat trekken terwijl die mensen dat kritisch waren toen nu juist voor een groot deel gelijk hebben gekregen. Bewijst juist mijn punt.'

Er is helemaal geen groot gelijk gehaald door die zogezegd 'kristische denkers'. De bijwerking waarover sprake werd meteen breed gecommuniceerd vanaf dat die bekend was en in de bijsluiter vermeld. Ik weet nog goed genoeg de commotie die er toen was.

Ik zou dan wel eens willen weten wat die 'kritische denkers' als reden aanhaalden waarom het vaccin van AstraZeneca gevaarlijk was vooraleer die bijwerkingen ontdekt en gecommuniceerd werden?
Inderdaad, was gewoon al bekend van vrij in het begon. Zo herinner ik me een collega die om die reden geen AstraZeneca wou nemen en wou wachten op Pfizer. Kort erna en voor hij Pfizer kon krijgen, covid opgelopen. Daar long covid en nog een hoop door opgelopen en uiteindelijk gestorven aan hartfalen. Nu wil ik niet beweren dat die hartfalen een gevolg waren van covid, maar toen het gebeurde was hij nog lang niet hersteld. Integendeel zelfs.

Je beseft toch dat er genoeg precedenten zijn in de farma wereld over medicatie dat eerst door alle kanalen als veilig werd verklaard maar dan later wanneer het een tijd op de markt was, bleek dat het niet veilig was en dat het dan toch uit de rekken is gehaald. Zoek Vioxx maar op als voorbeeld.

Dat AstraZeneca hun "mirakel" vaccin waar ze miljarden aan hebben verdient en nog blijft aan verdienen plots uit de rekken haalt moet iedereen toch een beetje wakker schudden niet? En ja dat is juist kritisch denken.

Het blinde vertrouwen in farma is echt triest.

"There is a worrying amount of fraud in medical research​

And a worrying unwillingness to do anything about it"​

Medicine is plagued by untrustworthy clinical trials. How many studies are faked or flawed?

Investigations suggest that, in some fields, at least one-quarter of clinical trials might be problematic or even entirely made up, warn some researchers. They urge stronger scrutiny.
Oh, dat er heel wat "mis" is in de farmaindustrie wil ik gerust mee akkoord gaan. Daar zullen gerust wel wat gevallen van puur winstbejag zijn die ten koste van de volksgezondheid gebeuren. Daar twijfel ik niet aan. Hoe dit dan plots voor alle situaties inclusief AZ zo opgaan is me echter onduidelijk.

Maar het zwart-wit beeld, van "veilig" of "niet veilig", "mirakel vaccin" en het "blind vertrouwen" waar je over spreekt, dat bestaat niet. Ik heb niemand hier met blind vertrouwen gezien. Als je zo'n dingen zegt, dan mag je dat ook gerust wat concreter maken. En niemand spreekt hier over mirakels. Wat is er kritisch denken aan het opgooien van dergelijke stropoppen?

Maar ook qua veilig of niet veilig : Geen enkel medicijn is veilig. Elk medicijn heeft bijwerkingen.
Er is echter ook altijd de afweging tov. het niet nemen. (Een afweging die een dokter dagelijks moet maken bij het voorschrijven van medicatie overigens. Concreet voorbeeld : Teveel antibiotica is niet goed.) En zoals hierboven al aangegeven lijkt het erop dat zelfs(!) het uiteindelijke resultaat, inclusief neveneffecten, beter was dan het niet nemen. (Een ander vaccin was blijkbaar nog beter geweest.)

Zet dit geheel dan nog eens binnen de context van een ongeziene globale pandemie, waarbij tijd letterlijk een kwestie was van leven en dood. Waarbij meer testen, wachten op andere vaccins, ... letterlijk een kwestie is van leven dood. Dan vind ik het getuigen van weinig kritisch denken om zaken zo zwart wit af te schilderen.

Edit: Maar goed, lijkt me dat deze zaken eerder in deze topic ook wel allemaal reeds ter sprake zijn gekomen...

Oh en hoe ironisch. Door die 'kritische denkers' en antivaxxers werd ivermectine opgeworpen voor de behandeling van COVID-19. Door WHO, FDA, EMEA afgeraden.

En dan deze link uit het artikel van Nature hierboven aangehaald: https://www.nature.com/articles/s41591-021-01535-y.
Several other studies that claim a clinical benefit for ivermectin are similarly fraught, and contain impossible numbers in their results, unexplainable mismatches between trial registry updates and published patient demographics, purported timelines that are not consistent with the veracity of the data collection, and substantial methodological weaknesses. We expect further studies supporting ivermectin to be withdrawn over the coming months.

Maar de studies over de vaccins waar de ganse wereld met de loep opzat, zullen wel onbetrouwbaar zijn.

Oh en hoe ironisch. Door die 'kritische denkers' en antivaxxers werd ivermectine opgeworpen voor de behandeling van COVID-19. Door WHO, FDA, EMEA afgeraden.

En dan deze link uit het artikel van Nature hierboven aangehaald: https://www.nature.com/articles/s41591-021-01535-y.

Maar de studies over de vaccins waar de ganse wereld met de loep opzat, zullen wel onbetrouwbaar zijn.
No sh*t Sherlock, veel van wat de "antivaxxers" zeide is ook gebleken dat zever was, dat ontkent niemand. Maar mooie stropop over Ivermectine waar ik het nooit over had.

Oh, dat er heel wat "mis" is in de farmaindustrie wil ik gerust mee akkoord gaan. Daar zullen gerust wel wat gevallen van puur winstbejag zijn die ten koste van de volksgezondheid gebeuren. Daar twijfel ik niet aan. Hoe dit dan plots voor alle situaties inclusief AZ zo opgaan is me echter onduidelijk.

Maar het zwart-wit beeld, van "veilig" of "niet veilig", "mirakel vaccin" en het "blind vertrouwen" waar je over spreekt, dat bestaat niet. Ik heb niemand hier met blind vertrouwen gezien. Als je zo'n dingen zegt, dan mag je dat ook gerust wat concreter maken. En niemand spreekt hier over mirakels. Wat is er kritisch denken aan het opgooien van dergelijke stropoppen?

Maar ook qua veilig of niet veilig : Geen enkel medicijn is veilig. Elk medicijn heeft bijwerkingen.
Er is echter ook altijd de afweging tov. het niet nemen. (Een afweging die een dokter dagelijks moet maken bij het voorschrijven van medicatie overigens. Concreet voorbeeld : Teveel antibiotica is niet goed.) En zoals hierboven al aangegeven lijkt het erop dat zelfs(!) het uiteindelijke resultaat, inclusief neveneffecten, beter was dan het niet nemen. (Een ander vaccin was blijkbaar nog beter geweest.)

Zet dit geheel dan nog eens binnen de context van een ongeziene globale pandemie, waarbij tijd letterlijk een kwestie was van leven en dood. Waarbij meer testen, wachten op andere vaccins, ... letterlijk een kwestie is van leven dood. Dan vind ik het getuigen van weinig kritisch denken om zaken zo zwart wit af te schilderen.

Edit: Maar goed, lijkt me dat deze zaken eerder in deze topic ook wel allemaal reeds ter sprake zijn gekomen...
Ik ga akkoord met veel wat je zegt en het is waar dat er veel nuances zijn in het corona debat, spijtig genoeg is juist toen gebleken dat de gemiddelde mens totaal niet kritisch is en direct geloofde van wat autoriteitsfiguur x op tv zei. Ook zijn er toen veel immorele dingen gebeurd toen dat in mijn ogen totaal niet door de beugel kunnen.

Maar goed dat je beseft dat de farma uit is op winstbejag, denk je dan dat AstraZeneca en Pfizer dat niet waren ten tijde van corona?

En uiteindelijk kwam het neer op risico analyse. Naar mijn mening was het totaal onzinnig om te gaan vaccineren als je onder de 50 was. Het is ook gewoon een feit dat er geen lange termijn studies waren en de vaccines volledig experimenteel waren, dus de logische conclusie was duidelijk voor mij, het risico niet waard om te vaccineren. En als ik nu terugkijk op die periode ben ik zeer blij dat ik me ook niet heb laten vaccineren ondanks de immense sociale druk.

Ik ga akkoord met veel wat je zegt en het is waar dat er veel nuances zijn in het corona debat, spijtig genoeg is juist toen gebleken dat de gemiddelde mens totaal niet kritisch is en direct geloofde van wat autoriteitsfiguur x op tv zei. Ook zijn er toen veel immorele dingen gebeurd toen dat in mijn ogen totaal niet door de beugel kunnen.

Maar goed dat je beseft dat de farma uit is op winstbejag, denk je dan dat AstraZeneca en Pfizer dat niet waren ten tijde van corona?

En uiteindelijk kwam het neer op risico analyse. Naar mijn mening was het totaal onzinnig om te gaan vaccineren als je onder de 50 was. Het is ook gewoon een feit dat er geen lange termijn studies waren en de vaccines volledig experimenteel waren, dus de logische conclusie was duidelijk voor mij, het risico niet waard om te vaccineren.
Ze waren niet volledig experimenteel.

Maar goed, allemaal goed en wel dat ge bang waart voor de spuit, de gevolgen of het onbekende, maar dan neemt nog altijd niet weg dat de vaccins behoorlijk veilig waren en zijn. Als maatschappij mogen we blij zijn dat er genoeg mensen hun verantwoordelijkheid wel hebben genomen en daardoor grotendeels door deze crisis zijn geraakt. Al zal je het daar vast en zeker ook niet mee eens zijn.

Ze waren niet volledig experimenteel.

Maar goed, allemaal goed en wel dat ge bang waart voor de spuit, de gevolgen of het onbekende, maar dan neemt nog altijd niet weg dat de vaccins behoorlijk veilig waren en zijn. Als maatschappij mogen we blij zijn dat er genoeg mensen hun verantwoordelijkheid wel hebben genomen en daardoor grotendeels door deze crisis zijn geraakt. Al zal je het daar vast en zeker ook niet mee eens zijn.
Als er geen lange termijn studies waren zijn ze per definitie experimenteel vriend. Weet je hoe lang het duurt voor medicatie gemiddeld op de markt komt?

En het enige dat werd bewezen is dat mensen inderdaad makkelijk bang worden gemaakt, zich dan als lemmings gedragen en dat "mensenrechten" rap uit het raam worden gesmeten als het over "veiligheid" gaat.

Als er geen lange termijn studies waren zijn ze per definitie experimenteel vriend. Weet je hoe lang het duurt voor medicatie gemiddeld op de markt komt?

En het enige dat werd bewezen is dat mensen inderdaad makkelijk bang worden gemaakt, zich dan als lemmings gedragen en dat "mensenrechten" rap uit het raam worden gesmeten als het over "veiligheid" gaat.
2 jaar (gemiddeld he), en bij Corona was dat 13 maand. Hoelang hadden ze dan moeten testen om lange termijn gevolgen te kennen? 20 jaar?

Tis natuurlijk gemakkelijk om achteraf te zeggen dat er niks mis was met vaccins en de campange en dat er voldoende getest was enz... als je ZELF nergens last van hebt en zelf niet benadeeld geweest bent door een vaccin.

Het is ook heel gemakkelijk om achteraf te zeggen dat de vaccins moesten tegengehouden worden, langer moesten wachten of de mensen moesten banger worden gemaakt... als je ZELF niet geëindigd bent met long covid.

Ik heb zelf een vaccin genomen vooral omdat ik zag hoe de gezondheidszorg ten onder ging aan de covid pandemie, er was hier in de buurt een bejaardentehuis waar de eerste maand 20% van de inwoners gestorven is. En er dus iets moest gebeuren waar de gehele bevolking een opoffering voor moest maken. Sociaal zijn in je samenleving/maatschappij of hoe je het ook wil noemen. Want hoe je het ook draait of keert, vanaf de vaccins er waren is de belasting om de ziekenhuizen enorm gedaald, en als je denkt dat de vaccins juist erger waren dan covid zelf, hoe verklaar je dan dat de belasting op de ziekenhuizen juist omlaag ging in plaats van omhoog.

Verder ben ik blij dat ik geen covid gekregen heb voor de vaccins, en geen bijwerkingen gezien heb van vaccins. Of die bijwerkingen van een vroege covid of van vaccins er nog gaan komen of al zijn op de lange termijn dat weten we niet natuurlijk.

"Lijkt me"? Is dat buikgevoel dan? Of zit er een wetenschappelijke verklaring achter?
https://cerbaresearch.com/news/how-long-is-a-vaccine-tested-before-fda-approval/

Returning to the question posed at the start of this piece; the time it takes for a vaccine to be tested and approved can vary greatly, depending on several factors. A typical timeline for vaccine development and approval has been estimated at 5 to 10 years. However, it may take longer for clinical trials to determine that the vaccine is safe and efficacious and for the regulatory process for approval to be completed. The time it takes to manufacture a sufficient number of vaccine doses for public distribution must also be taken into account.
https://coronavirus.jhu.edu/vaccines/timeline

geen idee feitelijk hoe lang mrna vaccins getest zijn voor er de covid variant mee gemaakt is?

https://cerbaresearch.com/news/how-long-is-a-vaccine-tested-before-fda-approval/

https://coronavirus.jhu.edu/vaccines/timeline

geen idee feitelijk hoe lang mrna vaccins getest zijn voor er de covid variant mee gemaakt is?
Dat heeft wel niks te maken met testen: https://www.rtl.nl/nieuws/nederland...vid-19-vaccin-snel-normaal-10-jaar-veiligheid

Die fases zijn allemaal doorlopen. Alleen die tussenfases, van wachten en geld, is er tussenuit gelaten. Dat is in die tijd ook al genoeg gecommuniceerd geworden.

hou het inhoudelijk zonder sneren
...

Ah, we zijn er.
Mensenrechten.
Iets met 'mijn vrijheid' zeker?
Welke zware gevolgen heb je overgehouden aan het tijdelijk(!) beperken van je doen en laten, door jou bestempeld als je 'mensenrechten'?
Wegen die gevolgen zwaarder door dan de mensen die nog sukkelen met hun gezondheid door long-covid of dan de mensen (jong en oud) die het einde van de covid periode niet eens gehaald hebben?

Bij mijn weten kan iedereen weer gaan en staan waar men wil en golden er enkel maatregelen tijdens een wereldwijde pandemie.
Draag je geen gevolgen van die periode (gezondheid, financieel,...) dan heb je tijdens die periode hooguit een luxeprobleem gehad.
De covid periode is voorbij, get over it.

Men zette inderdaad hoog in op veiligheid EN op het gezond verstand van de bevolking. En dat laatste lijkt me bij een luide minderheid enorm aangetast te zijn. Tot op vandaag lijken ze het gebeuren en alles daarrond mentaal nog steeds niet te kunnen vatten. Tot in den treure toe herhalen ze hoe slecht de overheden het toen met ons voor hadden. De mainstream media werd plots verdacht van het verspreiden van leugens en bangmakerij, dus slecht. De vaccins, slecht. Bij uitbreiding de hele pharmasector, slecht (werd hierboven weer eens aangehaald). Er werd met aandrang gevraagd je in te zetten voor de maatschappij, slecht en een aanslag op je vrijheden en mensenrechten.
De enige angst die ik zag en zie komt van de wappies/anti-vaxxers/zelfverklaarde kritische zelfonderzoekers. Ze kennen iets niet, ze vertrouwen het niet, ze vertrouwen eigenlijk niks of niemand want ze snappen niks of weinig van de moeilijke materie. Angst regeert, maar ze noemen de bevolking angstige, volgzame schapen. Onbekend persoon X op Youtube en andere kanalen speelt handig in op die angst en bevestigd diezelfde angst door simpele zwart-wit/goed-slecht antwoorden te geven (en donaties te vragen zodat ze verder 'onderzoek' kunnen doen, uiteraard).
Zoek hulp, echt. Het begint irritant te worden.

hou het inhoudelijk in plaats van wat slingeren met goedkope beledigingen
Ah, we zijn er.
Mensenrechten.
Iets met 'mijn vrijheid' zeker?
Welke zware gevolgen heb je overgehouden aan het tijdelijk(!) beperken van je doen en laten, door jou bestempeld als je 'mensenrechten'?
Wegen die gevolgen zwaarder door dan de mensen die nog sukkelen met hun gezondheid door long-covid of dan de mensen (jong en oud) die het einde van de covid periode niet eens gehaald hebben?

Bij mijn weten kan iedereen weer gaan en staan waar men wil en golden er enkel maatregelen tijdens een wereldwijde pandemie.
Draag je geen gevolgen van die periode (gezondheid, financieel,...) dan heb je tijdens die periode hooguit een luxeprobleem gehad.
De covid periode is voorbij, get over it.

Men zette inderdaad hoog in op veiligheid EN op het gezond verstand van de bevolking. En dat laatste lijkt me bij een luide minderheid enorm aangetast te zijn. Tot op vandaag lijken ze het gebeuren en alles daarrond mentaal nog steeds niet te kunnen vatten. Tot in den treure toe herhalen ze hoe slecht de overheden het toen met ons voor hadden. De mainstream media werd plots verdacht van het verspreiden van leugens en bangmakerij, dus slecht. De vaccins, slecht. Bij uitbreiding de hele pharmasector, slecht (werd hierboven weer eens aangehaald). Er werd met aandrang gevraagd je in te zetten voor de maatschappij, slecht en een aanslag op je vrijheden en mensenrechten.
De enige angst die ik zag en zie komt van de wappies/anti-vaxxers/zelfverklaarde kritische zelfonderzoekers. Ze kennen iets niet, ze vertrouwen het niet, ze vertrouwen eigenlijk niks of niemand want ze snappen niks of weinig van de moeilijke materie. Angst regeert, maar ze noemen de bevolking angstige, volgzame schapen. Onbekend persoon X op Youtube en andere kanalen speelt handig in op die angst en bevestigd diezelfde angst door simpele zwart-wit/goed-slecht antwoorden te geven (en donaties te vragen zodat ze verder 'onderzoek' kunnen doen, uiteraard).
Zoek hulp, echt. Het begint irritant te worden.
Beetje gefrustreerd precies vriend. Tijd voor wat introspectie als je zo veel problemen hebt met mensen die niet zijn meegegaan met de massahysterie toen.

Massahysterie? Dat woord ontbrak waarschijnlijk ook nog. Ik zat tussen de corona, mondmaskers, ontsmettingsmiddelen en alle miserie die daar bij kwam kijken. Ik was bij de eerste gevaccineerden (met het o zo giftige Astrazenica) en ben blijven doorwerken terwijl de meesten moesten thuisblijven tijdens die 'massahysterie'. Ik werk nog met plexiglazen en ontsmet nog steeds meer dan vroeger...ik ben ook veel minder ziek...dus ik ben nog blijven steken in de hysterie. Wel, ik ben blij dat ik er deel mocht van uitmaken, van de hysterie. Content dat ik kunnen helpen heb waar nodig, met soms zeer beperkte middelen voorhanden. En als de volgende massahysterie weer voor de deur staat, hopelijk nooit meer, dan zal ik terug klaar staan!

Terug
Bovenaan