Astérix en Obelix op hun verste reis naar The Middle Kingdom

La douce France, het bracht ons al zoveel! Wijn, kaas, croissants, Monet, gele hesjes en witte vlaggen … én mijn favoriete stripreeks: Asterix (‘Astérix’ en Français). Ik lag als kind al krom met de namen, ik ging zelfs op zoek naar de strips in andere talen om te zien wat ze er daar van maakten. De dappere Galliërs met hun toverdrankje zijn in eigen land nationaal erfgoed. Toen de reeks zestig jaar oud werd, kwam er zelfs een speciale munt van twee euro op de markt.

Sinds 1967 zijn er zowel animatie- als live action-films rond Asterix en Obelix gemaakt en het moet gezegd: de films zijn stuk voor stuk uitstekend. Asterix en Cleopatra uit 1968 is een komisch pareltje. De speelfilms met Depardieu als Obelix staan in verschillende lijsten met beste Franse komedies ooit. Nee, als het op stripadaptaties aankomt kan een DC, bijvoorbeeld, veel leren van Frankrijk. Op 1 februari nippen we terug aan de magische toverdrank. Na missies in Egypte, Groot-Brittannië, met vikings en zelfs in Amerika, trekken de dappersten van allemaal nu naar China!

Het Gallische dorp krijgt bezoek van prinses Fu Yi. De jonge edeldame is uit China ontsnapt aan de klauwen van prins Deng Tsin Qin. Om haar koninkrijk te redden, vraagt ze de hulp van Asterix en Obelix. Guillaume Canet - die ook meeschreef aan het script, dat trouwens voor het eerst niet op een strip gebaseerd is - komt terug als Asterix, Gilles Lellouche is Obelix. Verder is het zeker uitkijken naar Vincent Cassel als Julius Caesar, Marion Cotillard en Zlatan (ja, die) als Caius Antivirus. De Asterix films zijn visueel altijd indrukwekkend om zien, er zitten vaak easter eggs en slimmigheidjes voor het grotere publiek en une bonne baffe voor de Romeinen blijft leuk voor het jonger publiek.

 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan