Eerst en vooral: Ik heb zelf 4 jaar lang Latijn gestudeerd, daarna overgeschakeld naar Wetenschappen-Wiskunde 8u.
Er lopen hier imho een aantal discussies door elkaar:
1) Is Latijn "het moeilijkste van het moeilijkste"?
Al lang niet meer denk ik. Latijn evolueert niet meer, terwijl wetenschappen, maar zelfs wiskunde, wel evolueert. Een basis Latijn heeft me zeker een taalgevoel gegeven die ik anders niet had meegekregen, maar ik ben héél blij dat ik de laatste 2 jaar Latijn niet meer gedaan heb. Ik zat voor Wiskunde nog bij de Latijn-Wiskunde8u-leerlingen en wat zij vertelden over Latijn was voldoende om met plezier die boeken niet meer open te slaan.
2) Kijken de "toppers" van ASO op tegen TSO/BSO/... qua slimheid?
Bullshit natuurlijk wat die ene daar op Reddit schreef, het is al decennia geleden dat iemand van TSO gewoon al verondersteld werd van nooit unief te kunnen doen. Is er dan geen niveauverschil in "harde kennis" (los van levenswijsheid, ...)? Natuurlijk wel en dat geeft iets meer kans op verstandige mensen, verstandige praat en betere studies, maar is verre van een garantie. Ik merk wel dat dit bij mijn vriendin/vrouw (die TSO gedaan heeft) nog altijd leeft, ze voelt zich nog altijd dommer dan mij en dat komt er dan soms giftig uit

.
3) Zijn "toppers" van ASO'ers dan mensen uit een ivoren toren en weten ze niet van de wereld?
Hier geldt imho (in mindere mate) het omgekeerde: je zal het méér hebben, maar ook hier verre van een garantie. Doordat ze vaker uit betere milieus (rijker, beter opgeleid, ...) komen, zal je vaker het voorhebben dat ze méér van de wereld kennen, maar de "gewone" wereld niet, allez, ze kennen minder van tegenslagen etc. Maar da's ook hier verre van een garantie.
Ikzelf zat in zo'n ivoren toren en betrap me af en toe er nog altijd op dat ik soms zo denk. niet meer zo extreem als vroeger, toen ik pas jaren later doorhad dat iemand in m'n klas een zelfmoordpoging gedaan had (werd niet over gepraat op school) en nooit in contact gekomen ben met armoede of andere zware tegenslagen. In onze school werd de speelplaats van ASO-leerlingen overigens, met risico op straf/strafstudie, hard gescheiden van die van TSO/BSO. Wat natuurlijk het "ik ben beter" gevoel sterk versterkte.
Dit is wat mij betreft de theorie, de praktijk nu: ik heb nu 2 kinderen die volgend jaar en (normaal) binnen 4 jaar naar het middelbaar zullen gaan. De oudste kan Latijn aan, maar wat mij betreft staat STEM zeker even hoog op het lijstje en dat is ook wat ze zelf wil (moet natuurlijk nog veel info krijgen). Mocht ze kapster willen studeren (wat ze tot enkele jaren geleden wou), dan ging dat wel een no-go zijn voor mij omdat die keuze gebaseerd was op beperkte kennis van beroepen. Mocht ze na 2 jaar ASO alsnog naar kapster over willen gaan, dan kan dat wel voor mij, maar zou ik wel eisen dat ze tegelijk een uurtje/week ofzo met mij samen zit om wat extra economie op te doen, zodat ze héél zeker een zaak zou kunnen opendoen. Ik wil echter niet dat ze in een school zit waar enkel ASO zou aangeboden worden of waar ook zo'n fysieke scheidin zou zijn tussen ASO/TSO/BSO, daarom dat ik blij ben dat de huidige schoolloopbaan al niet meer strikt zo verdeeld is.
De jongste is een ander paar mouwen. Hij gelijkt qua interesses/schoolse situatie héél sterk op mij en heeft een grotere kans op een hobbeliger parcours wegens "gevaarlijke" mengeling van intelligentie en hooggevoeligheid. Hem gaan we heel goed moeten begeleiden en als hij écht een kop zou hebben op een bepaalde richting, lijkt me de kans groter dat we hem wél gaan laten doen wat hij wil. Een collega van mijn vrouw heeft zelf een kind waarvan ze vindt dat hij héél goed op haar zoon gelijkt en daar heeft ze toch wel heel wat werk mee gehad. Die zoon zit nu in een tiny house woongroep, heeft uiteindelijk niet verder gestudeerd, maar heeft zijn draai wel gevonden. "Belandt" mijn zoon in zo'n situatie, dan kan ik daar zeker mee leven, al vrees ik dat ik dan toch altijd ergens iets zal hebben van "wat een gemiste kans", ook al weet ik dat dat dan het beste zal zijn. Dus ja, dat zal dan mijn "neerkijken op" zijn wss... Sorry