ASO/BSO/TSO/KSO/...

Ik studeerde...

• ASO

Stemmen: 85 57,0%
  • BSO

Stemmen: 14 9,4%
  • KSO

Stemmen: 2 1,3%
  • TSO

Stemmen: 59 39,6%
  • Andere (buitenland,...)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
Akkoord en daar zou absoluut iets aan gedaan moeten worden. Een leerkracht heeft zijn politieke voorkeur niet op te dringen aan een beinvloedbare groep. Of dat nu rechts of links is.
Denk nu toch ook niet dat dat perse waar is. Feit, scholen zijn altijd in de weer met goede doelen en zo maar daar hangen ze geen kleur aan vast. Je zal wel eens horen dat men VB gaat gebruiken als negatief voorbeeld maar ik vind echt niet dat leerlingen bepaalde politieke richtingen ingeduwd worden. Áls er al zijn met politieke meningen dan zijn die of van thuis uit of om stoer over te komen.

Ik heb overigens bij begin loopbaan in mijn scholengemeenschap een verklaring moeten tekenen waarin staat dat ik nooit over eigen politieke voorkeur of geloofsovertuiging praat met leerlingen of ouders en dat ik steeds volledige objectiviteit moet behouden bij die onderwerpen. Dus zou al moeilijk zijn om iemand te beïnvloeden, ik ben mijn job nog niet beu.
Ook niet via facebook? Je ziets iets van VB verschijnen, je geeft een like en bam je bent op staande voet ontslagen?

Dat is dan toch duwen in een politieke richting? :tongue:
Goh, weet ik eigenlijk niet. Racisme is en blijft verkeerd, dat kan je nooit goedpraten. En die zijn nu eenmaal wel gekend om soms een tikje de racistische kant te durven uitgaan. Gewoon aangeven dat iets slechts niet ok is, dat is nog heel iets anders dan ‘en zeker allemaal voor Connerke stemmen é’. Er zijn ook partijpunten VB waar er niks mis mee is.

edit: ik lees bijv net over de Gentse VLD die kosten voor het Offerfeest terugbetaald. Ik zou dat dan ook wel durven aanhalen in de les als iets dat niet ok is. Daarmee duw ik ze denk ik niet richting VB. Om het in omgekeerde richting ook eens te zeggen.

Ze wil psychologie gaan doen blijkbaar. het is in een thread die ze gestart was over psychologie gaan studeren in r/belgium op reddit. Heb mij ingehouden :biglaugh:

Dat verklaart alles: techniek is altijd logisch - psychologie is dat nooit

technische problemen hebben altijd een oplossing, psychologische soms

technische mensen verklaren een probleem en bieden een mogelijke oplossing aan, psychologen zoeken een probleem en stellen een mogelijke oorzaak voor :)

Beiden zijn nodig, dus ja

Laatst bewerkt:
Klopt. Ik heb latijn gedaan en eerlijk, iets anders dan zorgen dat je uit uw boeken leert en kunt reproduceren wat je daar hebt gestudeerd kwam er amper aan te pas.

Alee alee, dan hebt ge geen goede leerkracht gehad of ge zat er niet op uw plaats, Latijn is een prachtig vak! In de derde graad met voorsprong mijn lievelingsvak op school, dat had gewoon alles. Romeinse proza of epische poëzie lezen, de grammaticale puzzel oplossen, literaire stijlfiguren elegant vertalen, de inhoud bespreken in hun historische context, etc... :love:

Ik heb dat nu wel gekregen van twee absolute maniakken (waarvan één er op stond aangesproken te worden als "leermeester" :lol: ), en daar ben ik echt gigantisch dankbaar voor. Eerlijk is ook wel zo eerlijk: in die eerste vier jaar woordjes en grammatica blokken en saaie simpele teksten (uitgezonderd Caesar, Suetonius en Ovidius in het vierde jaar!) was dat gevoel wel een pak minder. Maar uw omschrijving doet mij echt pijn.

En wat je dan wél meeneemt van de Romeinen is dat alinea's optioneel zijn. :S
Wat ik meeneem is dat dit een internetforum is waar ik mijn thesis niet aan het schrijven ben en dat ik op mijn gsm in een klein vakje aan het typen ben. als ik wil typ ik hier zonder hoofdletters en zonder punten komma's zijn optioneel matter of fact laten we kommas typen zonder ' want als ik zo hard bezig was met perfecte alinea's/grammatica/spelling dan zou ik me hier ferm moeten ergeren bij 50% van de posts hé :eek: luckily i don't care!

Alee alee, dan hebt ge geen goede leerkracht gehad of ge zat er niet op uw plaats, Latijn is een prachtig vak! In de derde graad met voorsprong mijn lievelingsvak op school, dat had gewoon alles. Romeinse proza of epische poëzie lezen, de grammaticale puzzel oplossen, literaire stijlfiguren elegant vertalen, de inhoud bespreken in hun historische context, etc... :love:

Ik heb dat nu wel gekregen van twee absolute maniakken (waarvan één er op stond aangesproken te worden als "leermeester" :laugh: ), en daar ben ik echt gigantisch dankbaar voor. Eerlijk is ook wel zo eerlijk: in die eerste vier jaar woordjes en grammatica blokken en saaie simpele teksten (uitgezonderd Caesar, Suetonius en Ovidius in het vierde jaar!) was dat gevoel wel een pak minder. Maar uw omschrijving doet mij echt pijn.
Gast, tis een dode taal. Get over it. Ik snap niet dat ze dat anno 2021 nog geven....als een fucking richting dan nog. How is this still a thing?
Ik zou m'n dochter later verbieden om Latijn te volgen mocht ze dat ooit uit haar eigen beslissen. Tis echt nutteloos tot en met.

Klopt. Ik heb latijn gedaan en eerlijk, iets anders dan zorgen dat je uit uw boeken leert en kunt reproduceren wat je daar hebt gestudeerd kwam er amper aan te pas. Ik wist na afloop heel wat minder van ‘nuttige zaken’ dan mijn broer die TSO had gedaan. Heb ook enkel latijn gedaan omdat dat ‘moest’ eigenlijk, ik had niks te kiezen. Naar den unief geweest omdat het ‘moest’ vanuit het advies van mijn school en ik redelijk gebrainwasht was precies.
Je projecteert toch ook gewoon jouw situatie, waarbij iemand jou niet vrij heeft laten kiezen (wat ik erg jammer vind)? Je lijkt me een typisch slachtoffer van het watervalsysteem, die gedwongen is geweest in een keurslijf terwijl je zelf iets anders wou doen. En daar heeft heel het onderwijssysteem wel een grote verantwoordelijkheid (ook bij jou)
Mijn zus , die goede punten haalde in het ASO, wou beroepsonderwijs volgen. Mijn ouders waren eerst tegen, maar hebben dan toch toegezegd. Maar nadien zijn mijn ouders nog verschillende keren aangesproken geweest door de school, dat mijn zus 'te slim' was om een beroepsopleiding te volgen... Dat is het echte probleem dus, laat mensen studeren volgens hun interesse.

Onderwijs gaat niet alleen over nuttige dingen leren, maar kan ook dienen om mensen algemeen te vormen of om mensen complexe situaties en problemen te leren bestuderen/analyseren. 80% van wat ik in mijn universitaire opleiding heb geleerd heb ik nooit gebruikt in mijn carrière. Maar die dingen hebben wel bijgedragen tot mijn algemene vorming, en zitten in mijn rugzak. Het zijn oefeningen geweest in analyse en synthese, en hebben mij getraind om op een bepaalde manier problemen aan te pakken.

Wat ik meeneem is dat dit een internetforum is waar ik mijn thesis niet aan het schrijven ben en dat ik op mijn gsm in een klein vakje aan het typen ben.
Dat was een grapje.

Gast, tis een dode taal. Get over it. Ik snap niet dat ze dat anno 2021 nog geven....als een fucking richting dan nog. How is this still a thing?
Ik zou m'n dochter later verbieden om Latijn te volgen mocht ze dat ooit uit haar eigen beslissen. Tis echt nutteloos tot en met.
Haha, schrijnende post. Als ge dit leest kunt ge toch niet anders dan begrijpen waarom mensen zich soms beter voelen dan een ander.

Beste wat je kan doen, je dochter verbieden zelf te kiezen wat ze wil studeren. Misschien kan je ook haar partner kiezen? Dat ga je waarschijnlijk ook beter doen dan haar. Of in haar plaats beslissen waar ze gaat werken.

Haha, schrijnende post. Als ge dit leest kunt ge toch niet anders dan begrijpen waarom mensen zich soms beter voelen dan een ander.
Gelukkig daalt het aantal leerlingen die het volgen jaar na jaar. Meer en meer moeten mensen zich verantwoorden waarom het toch nog nuttig is.
Zegt genoeg denk ik

Gelukkig daalt het aantal leerlingen die het volgen jaar na jaar.
Net als het niveau van ons onderwijs overigens, volgens zowat alle internationale indicatoren en nota bene met bijzonder slechte cijfers voor begrijpend lezen bovendien, doch dit alles geheel terzijde.

Beste wat je kan doen, je dochter verbieden zelf te kiezen wat ze wil studeren. Misschien kan je ook haar partner kiezen? Dat ga je waarschijnlijk ook beter doen dan haar. Of in haar plaats beslissen waar ze gaat werken.
Bedankt voor de tip.

Ik heb dat nu wel gekregen van twee absolute maniakken (waarvan één er op stond aangesproken te worden als "leermeester" :laugh: ), en daar ben ik echt gigantisch dankbaar voor. Eerlijk is ook wel zo eerlijk: in die eerste vier jaar woordjes en grammatica blokken en saaie simpele teksten (uitgezonderd Caesar, Suetonius en Ovidius in het vierde jaar!) was dat gevoel wel een pak minder. Maar uw omschrijving doet mij echt pijn.
Mag je latijn geven? Want als ik uw post lees dan zou ik dat een gemiste kans vinden :P

Vele aanzien latijn als het hoogste wat je kan studeren in het middelbaar. Ik heb mij twijfels daarbij. Volgens mij is een WeWi best zo uitdagend als een LaWi. Daarbij heeft één van beide studeren zelfs geen garantie tot succes. Ik ken uit mijn omgeving er enkele die WeWi (6 en 8u) gedaan hebben, en zelfs nooit een academische bachelor of master gehaald hebben. Het gegeven van uitgeblust aan het hoger onderwijs starten ligt daar aan de basis. Te lang boven uw niveau boksen dat stopt bij het hoger onderwijs waar je nog een versnelling hoger moet schakelen.

Dat is ook het vervelende aan het systeem van ons middelbaar onderwijs. De laatbloeiers worden een beetje afgestraft. Deze komen pas later tot het besef, maar zitten dan al door het waterval in het TSO of zelfs BSO. Er is nog niet alles verloren maar bepaalde deuren zijn wel al dichtgegaan.

Lol Je overkijkt wel wat ik zeg over ‘karakter’. Ik wil zeker aannemen dat er ook wel Latinistjes gaan zijn die in hun eigen groeien, ik wil perfect aannemen dat er onder jouw rood/blauw/wit streepje (hetgeen ik trouwens wel mooi vind!) een complex persoon zit met eigen ideeën en input. Maar er blijft zeker 85% over van diezelfde Latinistjes die Milan en Luna gaan indoen, in een prefab blokje gaan wonen, zij advocaat, hij in HR, stemmen voor N-VA,…
En voor elke Latinist zich hier gaat uitleggen als zijnde helemaal niet zo: pak 85% van elke Latinist ooit dus miljoenen.
Wat je hier vertelt is gewoon kleinburgerlijkheid, dat heeft niets met studies te maken. Het is te zeggen, ik denk dat iemand meer kans heeft op verschillende indrukken tijdens hogere studies, maar het is vooral wat je thuis meekrijgt.

Eerlijk gezegd vind ik dit gewoon een schrijnende discussie. Zo schrijnend dat ze naar een ander subforum is verplaatst om te sterven kennelijk. Hoe je als volwassen persoon met een normaal IQ nog zo'n hoop vooroordelen kan hebben over het middelbaar onderwijs, sterk. Dat sommigen hier dan nog leerkrachten zijn, jezus lief.

Latijn is nutteloos is ook zo'n goede. Je kind taalgevoel en studielast leren kennen is wel nuttig. Wat historisch inzicht is ook mooi meegenomen. Dat hoeft niet met Latijn te gebeuren, maar een kind meer uitdagen is geen schande hoor, en nieuwe dingen leren kennen ook niet. Dit komt trouwens van iemand die nooit Latijn heeft gedaan, maar wel bijna elk vak interessant vond. Ik was waarschijnlijk ook niet zo "werelds" als de mensen uit TSO en BSO, wat een handicap, als kind niet helemaal volwassen te zijn.

Ik verdenk sommigen er hier nogal van niet alle frustraties uit het middelbaar verwerkt te hebben.

Laatst bewerkt:
Volgens mij is een WeWi best zo uitdagend als een LaWi. Daarbij heeft één van beide studeren zelfs geen garantie tot succes. Ik ken uit mijn omgeving er enkele die WeWi (6 en 8u) gedaan hebben, en zelfs nooit een academische bachelor of master gehaald hebben. Het gegeven van uitgeblust aan het hoger onderwijs starten ligt daar aan de basis. Te lang boven uw niveau boksen dat stopt bij het hoger onderwijs waar je nog een versnelling hoger moet schakelen.
Oh sowieso. Ik was het middelbaar beu op het einde van de 2e graad doordat ik voelde dat er veel druk was. Het "ging" wel en ik moest niet constant studeren, maar het resulteerde bij mij in gewoon geen zin meer en uitstelgedrag. Ik gaf er wel nog om dat ik deftige punten had, maar niet voor mezelf, dus ik stond de dag van het examen om 2u 's nachts op en begon dan voor mijn examen dat ik die dag had te studeren. Wij hadden van die rapporten die toonden waar je stond ten opzichte van de rest van de klas ook. Echt prachtig voor mensen met ouders die belang hechten aan het feit of dochter of zoonlief wel of niet de enige was met 90+ op het examen Engels. :wallbash: Ik was pakken studeren ook wel beu, dit zal deels ook wel meegespeeld hebben in waarom ik geen unief meer wou doen. Ik had het al gehad toen ik die cursussen van 600 blz en die wiskunde zag.

dat waterval systeem is outdated e, men moet agile gaan nu. laat het kind twee wekelijks kiezen wat te studeren, met oog op vage eindtermen op een termijn van 6 jaar. success gegarandeerd.

Terug
Bovenaan