ASO/BSO/TSO/KSO/...

Ik studeerde...

• ASO

Stemmen: 85 57,0%
  • BSO

Stemmen: 14 9,4%
  • KSO

Stemmen: 2 1,3%
  • TSO

Stemmen: 59 39,6%
  • Andere (buitenland,...)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
Persoonlijk, met jarenlange ervaring als internaatsopvoedster, toch ook een gigantische voorkeur voor TSO 'ers als het aankomt op gezond verstand, realiteitszin, emotionele intelligentie,...

Natuurlijk zijn het absolute veralgemeningen, maar ik vond de ASO' ers ook wat grijze muizen met weinig besef van de wereld zoals hij echt is (en ik kom zelf ook uit het ASO 🤷🏼‍♀️), TSO'ers de doeners die ook nog iets op een gefundeerde manier konden uitleggen en de BSO'ers... Eigenlijk stom om het zo te moeten zeggen, maar vooral verloren potentieel. Door trauma's, door gebrek aan kansen, door gebrek aan zelfvertrouwen waardoor ze bruter zijn dan nodig. Absoluut niet allemaal "te dom om te studeren" maar wel te sterk beperkt door andere zaken om op studievlak én persoonlijk vlak goed te kunnen ontwikkelen.

Maar dat zijn dus mijn algemene indrukken voor het gros van die opdeling. De uitzonderingen zijn absoluut talrijk!
Totaal niet akkoord met wat je zegt over BSOers. Mijn ervaring in Stella Maris was dat de BSO ers op dat vlak vaak veel volwassener waren dan mijn klasgenoten in TSO. Kon je mooi merken tijdens gezamenlijke uitstappen, bezinningen,.. Enkele marginale uitzonderingen daar gelaten.

Er zitten ook veel mensen in het BSO die totaal geen wiskunde of een ander hoofdvak kunnen maar haal dat vak eruit en ze halen mooie resultaten in het TSO.

Totaal niet akkoord met wat je zegt over BSOers. Mijn ervaring in Stella Maris was dat de BSO ers op dat vlak vaak veel volwassener waren dan mijn klasgenoten in TSO. Kon je mooi merken tijdens gezamenlijke uitstappen, bezinningen,.. Enkele marginale uitzonderingen daar gelaten.

Er zitten ook veel mensen in het BSO die totaal geen wiskunde of een ander hoofdvak kunnen maar haal dat vak eruit en ze halen mooie resultaten in het TSO.
Ik zeg dan toch ook expliciet "verloren potentieel"? En dus ècht niet omdat ze te dom zouden zijn.

Maar jij kiest er nu wel een uitsluitend sociale school uit. Ik had als opvoedster ook de vti'ers, kta'ers,... Onder mijn hoede met dus een pak meer jongens en een pak meer stoerdoenerij, zeker in groep. En net omdat velen al heel wat meegemaakt hebben kan ik me absoluut vinden wat jij zegt. Ik had het over ruwer. Niet over marginaal 😉

Ik zeg dan toch ook expliciet "verloren potentieel"? En dus ècht niet omdat ze te dom zouden zijn.

Maar jij kiest er nu wel een uitsluitend sociale school uit. Ik had als opvoedster ook de vti'ers, kta'ers,... Onder mijn hoede met dus een pak meer jongens en een pak meer stoerdoenerij, zeker in groep. En net omdat velen al heel wat meegemaakt hebben kan ik me absoluut vinden wat jij zegt. Ik had het over ruwer. Niet over marginaal 😉
Ja in een vti ofzo klopt dat idd wel. In mijn school voor het Stella moesten we voor een paar vakken naar het VTI. Als er daar aan het vechten waren dan waren het er meestal wel uit het BSO.

stoerdoenerij in groep is gewoon marginaal maar dan met drie woorden ipv een ?
Marginaal = asociaal, respectloos

Stoerdoenerij is niet per se marginaal. Dat is al eens een grote klep hebben, gevolgen verkeerd inschatten,.. Maar er WEL nog mee in kunnen zitten. Een echte marginaal interesseert zich geen reet om wat een ander zou denken.
Ik heb er toch onder 4 ogen nog een paar aangesproken over hun gedrag en ze toch serieus klein zien worden. Een echte marginaal zou je gewoon een gatachterlijke hoer noemen die beter haar bek houdt voor die wordt dichtgetimmerd. 🤷🏼‍♀️

Marginaal = asociaal, respectloos

Stoerdoenerij is niet per se marginaal. Dat is al eens een grote klep hebben, gevolgen verkeerd inschatten,.. Maar er WEL nog mee in kunnen zitten. Een echte marginaal interesseert zich geen reet om wat een ander zou denken.
Ik heb er toch onder 4 ogen nog een paar aangesproken over hun gedrag en ze toch serieus klein zien worden. Een echte marginaal zou je gewoon een gatachterlijke hoer noemen die beter haar bek houdt voor die wordt dichtgetimmerd. 🤷🏼‍♀️
Goed gezegd :unsure:

Och, wat je hier neerpent zijn van hetzelfde soort stereotype voorstellingen dan die je leest over migranten, vrouwen,... Ik had je hoger ingeschat.
En alsof 85% van die latinistjes op de N-VA gaan stemmen :rolleyes:.

Je staat er als leraar dan toch nog altijd even ver vanaf dan de leraars toen ik nog op de humaniora zat.
Stereotiep denken… Tja, net als iedereen met wat besef probeer ik daar wel op te letten maar ik ben er zeker niet vrij van. Op gebied van mens tot mens denk ik dat ik het wel ok doe in proberen te leren kennen voor te oordelen (en alles wat ik levensbeschouwelijk nog aanleer) maar nee, ik ben er zeker niet vrij van. Ik ga ook maar af op hoe ik die klassen ervaar, wat ik zie als ik ze na een paar jaar nog tegenkom…
Ik ga er prat op dat ik mijn leerlingen laat zeggen wat ze denken. Zolang het met wederzijds respect gedaan is mogen ze van mijn part hun zaak maken voor lidmaatschap van Scientology (meest controversiële levensbeschouwing die ik even kom bedenken). Ik apprecieer het enorm als ze echt grote denkvluchten maken. Durven vragen stellen, zelfs durven ruzie maken. En dat heb je bij een bepaalde richting dus erg weinig. Stepford Students.
** Ik realiseer mij dat het N-VA of ander stemgedrag voorspellen misschien niet heel keurig is maar ik blijf wel bij mijn punt daar en ik ondervind toch behoorlijk wat leraarskamers waar het idem was. Er is enkel wat beginnen wankelen toen de minister echt wel té incompetent bleek. Maar zelfs dat leek al te vaak vergefelijk.

BSO is de lerarenopleiding van het secundair geworden. Vroeger volgde de meerheid een BSO richting om een echte stiel aan te leren, tegenwoordig zit daar voornamelijk gewoon volk dat gewoon geen goesting heeft om te leren.

Hangt volgens mij toch sterk af van school tot school.
Ik heb zelf ASO gevolgd en mijn leven is nu niet per se voorspelbaarder dan mijn vrienden/familie uit TSO/BSO.
Dit is uiteraard puur anekdotisch,maar dat zijn de verhalen van Squidward uiteindelijk ook.

Opvallend dat een leraar hier NVA-stemmers als iets voor mensen zonder gevoel met de maatschappij bestempelt (althans die conclusie kan je uit die opsomming halen). Welke partij moet een leerling dan wel voor zijn om voeling met de maatschappij te hebben @Squidward ?

Opvallend dat een leraar hier NVA-stemmers als iets voor mensen zonder gevoel met de maatschappij bestempelt (althans die conclusie kan je uit die opsomming halen). Welke partij moet een leerling dan wel voor zijn om voeling met de maatschappij te hebben @Squidward ?
let it go, ze heeft gewoon gelijk. Bespaart u tijd en zo.

@Remake
Ik vermoed linkser... :tongue:
Maar je geeft het idd beter op, als vrouwen beginnen te filosoferen moet je ze gelijk geven. Bespaart u n hoop miserie.

Tot zover mijn bijdrage bij de andere grove generalisaties hier! ;)

ik wilde net zeggen, kunnen we even niet overgeneraliseren hier? Er zijn mensen die perfect hun beroep en politieke voorkeur van elkaar kunnen scheiden. Net zoals je werk/privé kunt scheiden.

Stereotiep denken… Tja, net als iedereen met wat besef probeer ik daar wel op te letten maar ik ben er zeker niet vrij van. Op gebied van mens tot mens denk ik dat ik het wel ok doe in proberen te leren kennen voor te oordelen (en alles wat ik levensbeschouwelijk nog aanleer) maar nee, ik ben er zeker niet vrij van. Ik ga ook maar af op hoe ik die klassen ervaar, wat ik zie als ik ze na een paar jaar nog tegenkom…
Ik ga er prat op dat ik mijn leerlingen laat zeggen wat ze denken. Zolang het met wederzijds respect gedaan is mogen ze van mijn part hun zaak maken voor lidmaatschap van Scientology (meest controversiële levensbeschouwing die ik even kom bedenken). Ik apprecieer het enorm als ze echt grote denkvluchten maken. Durven vragen stellen, zelfs durven ruzie maken. En dat heb je bij een bepaalde richting dus erg weinig. Stepford Students.
** Ik realiseer mij dat het N-VA of ander stemgedrag voorspellen misschien niet heel keurig is maar ik blijf wel bij mijn punt daar en ik ondervind toch behoorlijk wat leraarskamers waar het idem was. Er is enkel wat beginnen wankelen toen de minister echt wel té incompetent bleek. Maar zelfs dat leek al te vaak vergefelijk.
Ik ga voor mezelf spreken, maar waarom discussiëren of 'ruzie maken' met een leerkracht in het middelbaar? En dan zeker voor het soort vakken dat jij beschrijft. Uitendelijk beseffen de meesten ook wel dat het maar een bezigheidstherapie is voor je aan het relevante werk begint. Wat je misschien minder hebt in TSO of BSO waar dat mogelijks het eindstation is.

Toch algemeen geweten dat leerkrachten vooral links zijn en hun leerlingen daarin proberen te beinvloeden.

maar ik ken Vlaams Belangers die in het gemeenschapsonderwijs werken en dat is nu net wel iets heel raars wanneer de school voor 70+% uit migranten bestaat…
Als die persoon zijn job goed uitoefent en respect heeft voor alle leerlingen maakt dat niet uit.
Ik moet denken aan @Avondland Iemand die ook rechts stemt(VB stemmer dacht ik in de 9lives periode toch?) maar toch respect heeft voor andere culturen. Dat is een heel andere niveau dan de "Alle Marokkanen terug naar Istanbul"-mentaliteit.

Toch algemeen geweten dat leerkrachten vooral links zijn en hun leerlingen daarin proberen te beinvloeden.
Akkoord en daar zou absoluut iets aan gedaan moeten worden. Een leerkracht heeft zijn politieke voorkeur niet op te dringen aan een beinvloedbare groep. Of dat nu rechts of links is.

Terug
Bovenaan