ART Robotics HELIOS: automatische reinigingsrobots voor zonnepanelen

Dino_Martino

New member
Dag iedereen,

Ik ben Martijn Hellemans, robotica ingenieur bij ART Robotics.
Sinds twee jaar werk ik mee aan HELIOS: een innovatief project om zonnepanelen te reinigen met behulp van robots.
De focus ligt op de reiniging van moeilijk te bereiken panelen bij mensen thuis, aangeboden als abonnement of eenmalige dienst.
Grote voordeel is dat er niemand je dak op moet en je niet eens thuis hoeft te zijn: de autonome reinigingsrobots worden via een drone op de zonnepanelen afgezet (zie foto).

De technologie is klaar, we hebben werkende prototypes. We hebben nu een Kickstarter campagne lopen waar je (voor 31 maart) een volledig automatische reinigingsbeurt kan bestellen.

Ik ben alvast benieuwd naar jullie feedback en eventuele vragen. :)

Meer info:


 
Als je beste kickstarter prijs al een 150 euro (?) per kuisbeurt is lijkt me dat op t eerste zicht wat duur. Maar ik ben dan ook een vrek als het op dit soort dingen aankomt 😅.
Supercool dat het allemaal semi-automatisch kan, dat wel, kruipt wel wat werk in denk ik om dat werkend te krijgen!

Wat is de opbrengst (in euro's) voor een residentieel zonnepaneleninstallatie?
En niet vergelijken tussen gekuist en ongekuist en dat dan vermenigvuldigen met een heel jaar, want een regenbui maakt die dingen ook weer terug proper natuurlijk... en een saharastofbui maakt die terug vuil (wat dan weer een nieuwe kuisbeurt nodig maakt?).
Hoe vermijdt je krassen bij het kuisen? Ze raden doorgaans aan om zonnepanelen enkel met regenwater te kuisen.
Kan je ook kuisen in minder optimale omstandigheden (wind/regen/sneeuw/...)?
 
Als je beste kickstarter prijs al een 150 euro (?) per kuisbeurt is lijkt me dat op t eerste zicht wat duur. Maar ik ben dan ook een vrek als het op dit soort dingen aankomt 😅.
De €150 reward is voor grotere installaties tot 50 panelen. De basis reward kost maar €120. :)
Supercool dat het allemaal semi-automatisch kan, dat wel, kruipt wel wat werk in denk ik om dat werkend te krijgen!
Daar kan ik over getuigen, zitten veel technologische uitdagingen in. Maarrrrrr de werkende prototypes zijn er! :clap:
Wat is de opbrengst (in euro's) voor een residentieel zonnepaneleninstallatie?
Moeilijk om daar één getal op te plakken want elke installatie is anders en het effect van de vervuiling op het rendement is afhankelijk van verschillende factoren: aard van het vuil, het aantal jaren van vervuiling, hellingshoek van de panelen en nabijheid van industrie, verkeer, veeteelt of bossen...
Ik citeer hier even:
  • "Een TNO-studie heeft aangetoond dat het rendement na één jaar tijd kan dalen met 4,4% tot 7,7%. Uit een praktijkstudie van Solar Clean met onderzoeksorganisatie VITO bleek dat op stallen het rendementsverlies piekte tot 20%, maar in sommige gevallen beperkt bleef tot een goede 2%. Met stijgende energieprijzen loont het reinigen van zonnepanelen. Zeker als je dit al even niet meer hebt gedaan. Zo resulteert een rendementsstijging van 5% voor een installatie van 5 kWp jaarlijks in:
  • 👉 240 kWh extra groene energie
  • 👉 120 € besparing op de energie factuur (evenveel als de kostprijs van 1 HELIOS service).
  • 👉 Tot 108 € extra inkomsten van subsidies.
En niet vergelijken tussen gekuist en ongekuist en dat dan vermenigvuldigen met een heel jaar, want een regenbui maakt die dingen ook weer terug proper natuurlijk... en een saharastofbui maakt die terug vuil (wat dan weer een nieuwe kuisbeurt nodig maakt?).
Klopt: sommige soorten vuil komen en gaan. Maar veel soorten vuil niet. Groene mosaanslag, roet/oliefilm, vogelstr***, ...
Als uw auto eens in de regen heeft gestaan is hij ook niet proper :)

Hoe vermijdt je krassen bij het kuisen? Ze raden doorgaans aan om zonnepanelen enkel met regenwater te kuisen.
Kan je ook kuisen in minder optimale omstandigheden (wind/regen/sneeuw/...)?
Zelfde manier als bij manueel kuisen. Alles wat contact maakt met het paneel wordt gemaakt uit de juiste materialen die geen schade aanrichten.
 
Terugverdientijd gaat een van de belangrijkste factoren zijn lijkt me. Ik heb maar een kleine installatie met 12 panelen, die 6 aan 6 liggen met een schouw(tje) tussen en mijn ramenwasser pakt de panelen rap mee voor 30€ 1x per jaar. Voor mij lijkt mij dit dus al niet echt interessant te zijn.
Zonnepanelen die op platte daken liggen zijn perfect zelf te wassen dus die vallen af.

Ik vermoed dat er wel een markt voor is, maar ik weet niet of het met die prijszetting interessant is voor consumenten.

Hoe lang duurt het bv. voor de panelen gekuist zijn door deze robot? Want ik lees in de tekst dat het een reinigingsdienst is, waardoor het apparaat niet in bezit blijft dus duur van het kuisen toch ook een factor kan zijn. (logisch aan die prijs natuurlijk).
 
Terugverdientijd gaat een van de belangrijkste factoren zijn lijkt me. Ik heb maar een kleine installatie met 12 panelen, die 6 aan 6 liggen met een schouw(tje) tussen en mijn ramenwasser pakt de panelen rap mee voor 30€ 1x per jaar. Voor mij lijkt mij dit dus al niet echt interessant te zijn.
Zonnepanelen die op platte daken liggen zijn perfect zelf te wassen dus die vallen af.
Uitgaande van 5% opbrengst winst op een gemiddelde installatie haal je het eruit om elk jaar te reinigen. Je hebt inderdaad gelijk dat het vooral voor de minder goed bereikbare installaties interessant is.

Ik vermoed dat er wel een markt voor is, maar ik weet niet of het met die prijszetting interessant is voor consumenten.

Hoe lang duurt het bv. voor de panelen gekuist zijn door deze robot? Want ik lees in de tekst dat het een reinigingsdienst is, waardoor het apparaat niet in bezit blijft dus duur van het kuisen toch ook een factor kan zijn. (logisch aan die prijs natuurlijk).
Wordt inderdaad aangeboden "as a service". De effectieve kuistijd is eigenlijk niet relevant omdat dit gebeurt zonder supervisie. De kuisrobot wordt door de drone op de panelen geplaatst (automatisch maar onder toezicht), daarna vertrekt de kuisfirma naar de volgende klant. Op het einde van de dag worden de kuisrobots op dezelfde manier terug opgehaald.
Er moet dus niemand op staan gapen terwijl de robot zijn werk doet. :)
 
De effectieve kuistijd is eigenlijk niet relevant omdat dit gebeurt zonder supervisie:)
Dat is toch wel heel relevant voor jullie verdienmodel. Zo'n robot kost toch wel wat om te maken/onderhouden.
Als die twee keer zo snel kuist kan je op een dag twee keer zoveel klanten doen. Of een industriele loods met de helft van de robots doen.
Ik vermoed dat de batterijen van die dingen ook geen dagen mee zullen gaan.
 
Dat is toch wel heel relevant voor jullie verdienmodel. Zo'n robot kost toch wel wat om te maken/onderhouden.
Als die twee keer zo snel kuist kan je op een dag twee keer zoveel klanten doen. Of een industriele loods met de helft van de robots doen.
Ik vermoed dat de batterijen van die dingen ook geen dagen mee zullen gaan.
Klopt. Mits optimalisatie en schaling valt de kost per kuisrobot behoorlijk mee. In de toekomst kijken we mogelijks naar meerdere varianten:
de kleinste variant voor drone-deployment op de residentiële, lastig bereikbare installatie, en dan een grotere robot geoptimaliseerd voor grote installaties (meer gekuiste m^2/min, langere autonomie, etc.).
 
Heb serieuze bedenkingen. Doet mij denken aan een robotstofzuiger in vergelijking met een gewone stofzuiger. Wat kan die helios uitrichten zonder water? Een beetje stof opzuigen? Hoe kan die bijvoorbeeld een aangekoekte duivenstront losweken? Volgens mij maakt een regenbui meer schoon dan die robot. Toffe technologie maar praktisch nut? De mechanische kracht ontbreekt toch om te kuisen? Neem als extreem voorbeeld eens een aluminium pan. Welke mechanische kracht is er niet nodig met een schuurspons om een bruingebakken pan proper te krijgen? Je hebt dan heet water, zeep en schuurmiddel plus kracht nodig. Zet dat om in een robot en je hebt een megagrote batterij nodig. Ik kan verkeerd zijn maar pas als ik een filmpje zou zien waarbij de robot een duivenstront verwijdert zou ik overtuigd zijn.
 
Heb serieuze bedenkingen. Doet mij denken aan een robotstofzuiger in vergelijking met een gewone stofzuiger. Wat kan die helios uitrichten zonder water? Een beetje stof opzuigen? Hoe kan die bijvoorbeeld een aangekoekte duivenstront losweken? Volgens mij maakt een regenbui meer schoon dan die robot. Toffe technologie maar praktisch nut? De mechanische kracht ontbreekt toch om te kuisen? Neem als extreem voorbeeld eens een aluminium pan. Welke mechanische kracht is er niet nodig met een schuurspons om een bruingebakken pan proper te krijgen? Je hebt dan heet water, zeep en schuurmiddel plus kracht nodig. Zet dat om in een robot en je hebt een megagrote batterij nodig. Ik kan verkeerd zijn maar pas als ik een filmpje zou zien waarbij de robot een duivenstront verwijdert zou ik overtuigd zijn.
Onze kuistesten tonen aan dat de combinatie van mechanische werking van een borstel met de juiste stijfheid + een kleine hoeveelheid water ruimschoots voldoende is om zelfs vogelstront / mos / groene aanslag / ... te verwijderen. De robot neemt dus weldegelijk een kleine hoeveelheid water mee, genoeg om een wekende werking te forceren.

De analogie met de vuile pan is niet van toepassing op zonnepanelen. Een metalen pan heeft microscopische scheurtjes die uitzetten als de pan heet is en daarna terug sluiten bij afkoelen. In deze scheurtjes komt dan verbrand vet vast te zitten. Niet van toepassing op een glasplaat.

Als je even hard zou moeten schrobben op een duivenstront dan op een aangebakken pan zou de lak van uwen auto er zeer ongelukkig uitzien ;)
 
Beetje raar dat je eerste posts op dit forum meteen neerkomen op een verkooppraatje.

Welke exploitatievergunning hebben jullie bekomen van het DGLV?
 
Terug
Bovenaan