Architect voor verbouwing

sinvayne

Member
Binnenkort begin ik aan mijn eerste verbouwproject! Ik heb een klein, oud huisje gekocht dat grondig moet aangepakt worden (nieuwe verdiepvloeren, nieuw dak, nieuwe ramen...). Het plan van aanpak is duidelijk en zou binnenkort van start kunnen gaan.
1 detail: door de grove ingrepen is een architect wettelijk verplicht.
Aangezien het volledige project al uitgestippeld stond, komt het er dus op neer dat de architect het plan nog eens deftig zou moeten uittekenen en vervolgens de nodige bouwvergunningen zou moeten aanvragen bij de gemeente. Nu heb ik een offerte ontvangen van 5KEUR (excl. BTW) voor deze werken met als uitleg dat een architect verplicht is om de werken verder op te volgen totdat de werf wind- en waterdicht is. Het uittekenen van het plan kost 1KEUR. De verdere opvolging, die ik onnodig acht, kost me 4KEUR...
Zijn er mensen met gelijkaardige ervaringen die toch een architect hebben gevonden die voor een beperkter budget de nodige zaken kan doen? I.e. die zich bijvoorbeeld toch beperken tot uittekenen + indienen van bouwaanvraag?
 
Die opvolging zijn ze wettelijk verplicht te doen. Daar zit natuurlijk ook hun aansprakelijkheid mee in vervat.

5k lijkt me trouwens echt een goede deal voor opmaken plannen + indiening + wettelijke opvolging.
 
ja, voor het totaal pakket is het zeker geen slechte prijs. Vind het alleen jammer dat ik met de tekening alleen + indiening al verder zou kunnen en de rest aanzie ik dus eerder als weggesmeten geld.
 
ja, voor het totaal pakket is het zeker geen slechte prijs. Vind het alleen jammer dat ik met de tekening alleen + indiening al verder zou kunnen en de rest aanzie ik dus eerder als weggesmeten geld.
Totdat je iets verkeerd uitvoert, of laat staan je plan de stabiliteit van het gebouw in gevaar brengt, en je huis dan instort.
Want daar gaat het feitelijk om he, zorgen dat mensen geen random gevaarlijke dingen doen in hun huis "omdat ze weten waar ze mee bezig zijn". Waarmee ik niet wil impliceren dat jij gekke dingen gaat doen of niet weet waar je mee bezig bent.

Maar dit is een van de gevallen waarbij de overheid beslist heeft dat het loont om een expert te vereisen om mogelijke rampen zoveel mogelijk proberen te voorkomen. En experten kosten geld.
 
Die opvolging zijn ze wettelijk verplicht te doen. Daar zit natuurlijk ook hun aansprakelijkheid mee in vervat.

5k lijkt me trouwens echt een goede deal voor opmaken plannen + indiening + wettelijke opvolging.
Ik heb in 2007 zoveel betaald voor plannen opmaken, indienen en "voor de rest moete gulder mij daar niet zien zeker?" :unsure:

(Wel met 60m2 uitbouw dus niet enkel het oorspronkelijke huis tekenen)
 
Totdat je iets verkeerd uitvoert, of laat staan je plan de stabiliteit van het gebouw in gevaar brengt, en je huis dan instort.
Want daar gaat het feitelijk om he, zorgen dat mensen geen random gevaarlijke dingen doen in hun huis "omdat ze weten waar ze mee bezig zijn". Waarmee ik niet wil impliceren dat jij gekke dingen gaat doen of niet weet waar je mee bezig bent.

Maar dit is een van de gevallen waarbij de overheid beslist heeft dat het loont om een expert te vereisen om mogelijke rampen zoveel mogelijk proberen te voorkomen. En experten kosten geld.
Akkoord, maar daarvoor moet je bij een ing. stabiliteit zijn en niet bij een architect... Dus die kost komt er nog bovenop.
 
Ik heb in 2007 zoveel betaald voor plannen opmaken, indienen en "voor de rest moete gulder mij daar niet zien zeker?" :unsure:

(Wel met 60m2 uitbouw dus niet enkel het oorspronkelijke huis tekenen)
Allee, de prijs is dus meer dan oké, dat zal de pijn al wat verzachten :p
 
Terug
Bovenaan