Der is een verschil tussen een scheidsrechterlijke fout en het gewoon foutief toepassen van de regels natuurlijk. Je moet een spel spelen volgens de regels die op voorhand zijn vastgelegd. En je kan niet zomaar zeggen, "Oeps, foutje" als je de regels niet volgt.
Want er gebeuren wel meer foutjes en dat wordt heel vaak met de mantel der liefde (nu ja...) bedekt.
En zélfs als je zou geloven dat ze Walsh niet hebben gezien en dat ze niet hadden gezien dat er 3 spelers van Anderlecht al in de 16 en het halve maantje stonden, dan moet je toegeven dat dit toch wel érg zware fouten zijn.
En dan vind ik het wel terecht dat ze dat toch eens properkes mogen gaan uitleggen hoe het komt dat er zo'n grote fouten worden gemaakt. Want dit helpt het Belgische voetbal absoluut niet hé. Iedere ploeg van de JPL zou moeten streven voor betere arbitrage en zich dus achter deze claims moeten zetten. Maar we kijken natuurlijk alleen maar naar onze eigen korte termijn voordeel. Verdeel en heers en dan moet het PRD zich niet verantwoorden en moet iedereen maar tevreden zijn met "Oeps, foutje".
En laat me duidelijk zeggen: Ik heb alle begrip voor de moeilijke job die ze hebben en het feit dat er soms veel tegelijkertijd aan de hand is en het niet altijd evident is om de juiste beslissing te maken op zo'n korte tijd. Ik onderschat de job van scheidsrechter niet.
Maar als je het spel kan stilleggen, beelden kan bekijken uit alle hoeken, beelden kan terugspoelen zo veel als je wilt en samen met collega's kan overleggen en zelf het reglementenboek er bij halen blijkbaar... Dan zouden fouten van deze grootteorde niet meer mogen gebeuren. Laat staan twee keer op zo'n korte periode.
41 penaltyfases dit seizoen te hernemen.
Toen Munoz bijna naast Kiyine stond toen die zijn penalty miste en Genk vervolgens met de 3 punten gingen lopen heb ik ze niet horen klagen over arbitrage noch over herspelen. Herspelen is ook enkel indien het wedstrijdbepalend is, wat hier helemaal niet uitgemaakt is in het geval van Genk met nog 70' te spelen. Heel goedkope manier om eigen falen te verdoezelen net als club.