@Gavin zat er dan ook meteen boenk op
Bwa, vind ik er niet boenk op van me. En ik vind uw conclusies ook niet correct in uw posts hierboven.
Ik heb nergens gezegd wat de uitkomst moest zijn, dat weet ik nog altijd niet buiten dat het me inderdaad logisch lijkt dat de spelers van Anderlecht wel tellen en de penalty dus hernomen moest worden. Ik wist wel dat er extra zaken waren buiten het reglement voor de VAR, en dat daar de focus of verwarring kan van komen voor de VAR. Iets dat door de stress van het moment, de verwoording van het VAR-protocol en de specifieke instructies daarvan niet zo onoverkomelijk is als ge dat niet eerder hebt meegemaakt in mijn ogen. "OK, vandaag ben ik de VAR, niet de ref, alleen de VAR, ik mag enkel naar dat type overtreding kijken, anders mag ik niets doen, enkel die overtreding!"
Ik heb ook nagedacht over
@JonasK zijn uitstekende opmerking, maar ik kan precies moeilijk vergelijkbare dingen vinden. Het is een (vrij?) unieke situatie waar er een andere uitkomst is naargelang de overtreding van welk team op hetzelfde moment, én dan nog eens een VAR-protocol dat zeer nauwkeurig isoleert naar wie gekeken moet worden. Op
de BBC staat bijvoorbeeld "The VAR
can only penalise "encroachment by an attacker or defender who becomes directly involved in play if the penalty kick rebounds from the goalpost, crossbar or goalkeeper", dat is dan ook een misinterpretatie van die VAR-isolatie. De VAR mag ook enkel ingrijpen bij een goal bijvoorbeeld, maar dan staat er wel duidelijk aangegeven dat elke fout bekeken moet worden en kan gesignaleerd worden. Best allemaal even verduidelijken.
Wat mij het meeste stoort: gesloten zitting, niets van opheldering van het referee department of eender wie daarvan zelf, maar wel twee beunhazen die elk zeggen dat ze gelijk hebben. Wat zijn we daarmee? In dit soort situaties, waarbij herspelen een mogelijkheid is en we voor een rechtbank zitten, moet ge als koepelorganisatie de dag nadien zeggen wat er gebeurd is, communicatie vrijgeven of tenminste schriftelijk parafraseren, en alle twijfels die in elke krant van het land geuit zijn over de regels of richtlijnen duiden/bevestigen/ontkrachten/toegeven. Niemand heeft iets aan een paniektweets een halfuur na de match of een advocatenshow twee weken na die match. En nu kunnen we nog eens een weekend wachten op de uitspraak. Als ik, een lulletje met een internetconnectie en een pdf, iets kan opdissen uit de protocols, dan moet een zogezegd professioneel departement dat ook kunnen. En die kunnen er dan wel boenk opzitten.