Arbeidscontract opzeggen voor sept 22

Beste forumleden,

Ik heb vorige maand een contract getekend voor een best wel mooie job, maar ik begin toch wel een beetje "second thoughts" te krijgen i.v.m. toch gewoon een PhD te starten.

Kan ik eigenlijk gewoon solliciteren op PhDs en desnoods het contract laten ontbinden aangezien het toch maar voor binnen 8 maanden is. Is dit juridisch (en ethisch) een no go, wat denken jullie?

Laatst bewerkt:
Op zich blijft het getekend contract geldig en zal je daar dus moeten opstarten. In de praktijk werkt het echter niet zo: geen enkele werkgever is er bij gebaat om iemand tegen zijn goesting te laten opstarten. Hij moet dan immers opleidingen, tijd,... investeren in iemand die waarschijnlijk direct terug weg is. Je zal dus hoogstwaarschijnlijk geen probleem ondervinden bij het alsnog opzeggen van jouw contract.
Bovendien vermoed ik dat het een grote bedrijf is aangezien ze 8 maanden op iemand nieuw kunnen wachten, daar gaan ze er zeker niet moeilijk over doen. Ethisch gezien zou ik wel niet wachten tot de week voor je opstart om dit te communiceren ;)

Uw opzeg is 1 week dus die gaan je nooit laten starten voor een week. Wel niet fijn natuurlijk voor die werkgever want dan moeten ze iemand anders zoeken dus als je een goede band wilt behouden zou ik het ze wel asap laten weten. Langs de andere kant als je pas na uw PhD op de arbeidsmarkt komt is dat misschien al lang vergeten of andere mensen die daar zitten.

als dat contract voor "onbepaalde duur" is, kan die duur toch ook gewoon 0 dagen zijn? of zie ik dat verkeerd, @JPV ?

Je kan een contract opzeggen voor het begonnen is. Je berekent de opzeg zoals normaal en hebt dus 1 week opzegtermijn te 'presteren', de maandag nadat de brief toekomt bij de werkgever (meestal verzending ten laatste op woensdag aangetekend, maar er zijn andere mogelijkheden). Maar omdat je contract pas ingaat binnen 8 maand, heb je geen uurrooster te presteren.

Je moet dus wel een opzegbrief sturen en opzegtermijn presteren, maar in jouw geval is die opzegtermijn een lege doos.

Ik had ooit een uitzonderlijk getalenteerde medewerkster; jonge vrouw, afgestudeerd met grootste onderscheiding als handelsingenieur. Ze was nadien een jaar in Azië gaan studeren, en solliciteerde op een tijdelijke job om ondertussen de tijd te nemen om zich op die 6 maanden een droomjob te zoeken.
Ik herinner me nog goed dat ze aasde op één specifieke job, waarvan ze de dag voor ze bij ons vertrok zou weten of ze er mocht starten (dat was dus niet het geval). Maar ze had wel een contract getekend bij twee andere werkgevers (die er van op de hoogte waren dat ze nog ergens anders had getekend). Ze heeft toen die laatste vrijdag beslist waar ze ging werken, en die twee bedrijven opgebeld om te zeggen dat ze daar zou starten/daar niet zou starten.

Er zijn dus zeker werkgevers die zoiets accepteren, als je maar duidelijk communiceert, en indien je een zeldzaam profiel hebt. Die bereid zijn je de tijd te geven die keuze te maken. Maar dan moet je wel duidelijk communiceren.

Even een update.

Eerste contractvoorstel is binnen, ik ga het pakken en afscheid nemen van de job die ik had gepakt binnen de privésector.

Concrete vragen:

1. Hoe neem je zelf ontslag? stuur ik een mailtje naar de HR consulent waarmee ik eerst in contact kwam? Klinkt wereldvreemd, maar als student weet ik helemaal niet hoe dat moet.
  2. Is april nog 'vroeg genoeg' dat dit ethisch in orde blijft?

Ergens hoop ik dat ze niet op hun tenen zijn getrapt, maar langs de andere kant, ze hebben nog 4.5 maand om een kandidaat te vinden voor een functie binnen het ruimere IT waar er sowieso meer aanbod dan vraag is, dat lukt hen wel. In het slechtste geval ken ik een man of 3 van mijn cohort die het graag zouden nemen :rofl:.

1. Hoe neem je zelf ontslag? stuur ik een mailtje naar de HR consulent waarmee ik eerst in contact kwam? Klinkt wereldvreemd, maar als student weet ik helemaal niet hoe dat moet.
1. Bellen of mailen + aangetekend schrijven
Ik zou eerst even bellen (of mailen) naar je contactpersoon (HR of je toekomstig leidinggevende) waarin je de situatie uitlegt. Op het einde zeg je dat je om het officieel te maken nog een aangetekend schrijven zult sturen.

2. Ja, zeker. Ze gaan dat niet leuk vinden, en in het slechtste geval kun je er in de nabije toekomst niet meer solliciteren, maar binnen 5-10 jaar is daar ook weer een andere manager etc.

Even een update.

Eerste contractvoorstel is binnen, ik ga het pakken en afscheid nemen van de job die ik had gepakt binnen de privésector.

Concrete vragen:

Ergens hoop ik dat ze niet op hun tenen zijn getrapt, maar langs de andere kant, ze hebben nog 4.5 maand om een kandidaat te vinden voor een functie binnen het ruimere IT waar er sowieso meer aanbod dan vraag is, dat lukt hen wel. In het slechtste geval ken ik een man of 3 van mijn cohort die het graag zouden nemen :rofl:.
Waar haal je die foutieve informatie?

Waar haal je die foutieve informatie?
Het was een rol als data scientist in een bedrijf dat weldgelijk inzet op machine learning en etc.

Als ik bijvoorbeeld zie naar waar ik stage heb gedaan in het verleden hadden ze 70 + applicaties en zochten ze slechts een 5 tal juniors. Ook de vacature dat ik had ingevuld was na januari al weg. HR en mensen die er werkten hadden me verteld dat er veel vraag naar is en je dus best niet wacht tot mei of zo.

Misschien mis ik iets, maar dit lijkt me op zich geen foutieve informatie? Kan zijn dat het deel was van de salespitch uiteraard en dat ik verdomd naïef ben 😅...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan