Arbeider of bediende

Arbeider of bediende?

• Arbeider

Stemmen: 34 19,9%
  • Bediende

Stemmen: 119 69,6%
  • Werkloos/ op pensioen

Stemmen: 2 1,2%
  • Ambtenaar

Stemmen: 16 9,4%

• Totaal aantal stemmers
    171
ik ben admin. bediende,

maar soms mijmer ik wel nog eens terug naar de tijd toen ik arbeider was: als arbeider kan je er gewoon erg makkelijk "even tussenuit". overal vragen ze mensen in fabrieken, en wil je eens 3 maand weg tussen 2 fabrieken door, hoef je aan niemand verantwoording af te leggen.
Sterker nog, ik heb nog gehad toen ik pas begon te werken, dat ze afkwamen met "contract verlenging"....
Heb toen gezegd : "jamaar de laatste dag van mijn contract komt ge daar nu nog mee af. nee dank je, ik heb een reis geboekt, en ben nu werkloos. na mijn reis moet je me maar een nieuw contract geven." en zo gezegd zo geschiede.

maar als administratief bediende, zeker in een KMO waar weinig anderen je werk kunnen overnemen, ben je haast onmisbaar en moet je zo niet afkomen om er eens een paar maand van tussenuit te wippen....
soms speel ik echt met de gedachte, eens mn huis is afbetaald, terug arbeider te worden. en tijdelijke jobs aan te nemen.
als administratief bediende is het quasi onmogelijk van tijdelijke job naar tijdelijke job te hoppen, omdat er gewoon te veel opleiding en graduele opgedane kennis vereist is.

ik ben admin. bediende,

maar soms mijmer ik wel nog eens terug naar de tijd toen ik arbeider was: als arbeider kan je er gewoon erg makkelijk "even tussenuit". overal vragen ze mensen in fabrieken, en wil je eens 3 maand weg tussen 2 fabrieken door, hoef je aan niemand verantwoording af te leggen.
Sterker nog, ik heb nog gehad toen ik pas begon te werken, dat ze afkwamen met "contract verlenging"....
Heb toen gezegd : "jamaar de laatste dag van mijn contract komt ge daar nu nog mee af. nee dank je, ik heb een reis geboekt, en ben nu werkloos. na mijn reis moet je me maar een nieuw contract geven." en zo gezegd zo geschiede.

maar als administratief bediende, zeker in een KMO waar weinig anderen je werk kunnen overnemen, ben je haast onmisbaar en moet je zo niet afkomen om er eens een paar maand van tussenuit te wippen....
soms speel ik echt met de gedachte, eens mn huis is afbetaald, terug arbeider te worden. en tijdelijke jobs aan te nemen.
als administratief bediende is het quasi onmogelijk van tijdelijke job naar tijdelijke job te hoppen, omdat er gewoon te veel opleiding en graduele opgedane kennis vereist is.

Doe je dan uw werk niet liever nu?

Ik vind het verschil tussen arbeider en bediendes vaak gewoon al terug in de mindset.

Veel vrienden van mij zijn arbeider, en die hebben zoiets van: 8u aanwezig op hun werk en als het kan geen minuut langer, en daarna crossen naar huis om aan hun dag te beginnen.

Terwijl het bij bedienden vaak omgekeerd is..

ik ben admin. bediende,

Alsof je als arbeider geen jobs hebt waar je veel kennis voor nodig hebt :') durf wedden dat ik een stuk meer gradueel opgedane kennis heb dan de gemiddelde administratief bediende.

Een arbeider is niet persee iemand die in een fabriek aan nen band staat he.

Ik vind het verschil tussen arbeider en bediendes vaak gewoon al terug in de mindset.

Veel vrienden van mij zijn arbeider, en die hebben zoiets van: 8u aanwezig op hun werk en als het kan geen minuut langer, en daarna crossen naar huis om aan hun dag te beginnen.

Overuren kloppen maakt je een beter mens?

Als je je werk graag doet en de omstandigheden (gezinssituatie, manier waarop het werk georganiseerd is, ...) laten het toe, dan is langer werken dan de vereiste werktijd natuurlijk geen schande. Maar het moet niet gezien worden als iets waar we eigenlijk allemaal naar zouden moeten streven.

Alsof je als arbeider geen jobs hebt waar je veel kennis voor nodig hebt :') durf wedden dat ik een stuk meer gradueel opgedane kennis heb dan de gemiddelde administratief bediende.

Een arbeider is niet persee iemand die in een fabriek aan nen band staat he.
Maar arbeiders zijn toch die mensen die voor een mager uurloontje geestafstompend handwerk uitvoeren? Nee?

Statutair bediende bij een overheidsinstelling (Infrabel)

Ik twijfel tussen bediende en ambtenaar. Ik val daar ergens tussen...

Valt toch echt te zien.
Mijn vriendengroep is een mix tussen verschillende arbeiders -en bediendeprofielen en langs beide kanten zie ik mensen die overuren kloppen.
Enfin iedereen maakt dat voor zichzelf uit natuurlijk.

Een grote klucht die statuten en het uitblijven van het eenheidsstatuut. Ik weet wel dat ze mij bij de bank liever zagen komen als de ingenieur-bediende dan als de loodgieter-arbeider.

Er zijn techniekers die bediende zijn en supervisors die arbeider zijn.

Valt toch echt te zien.
Mijn vriendengroep is een mix tussen verschillende arbeiders -en bediendeprofielen en langs beide kanten zie ik mensen die overuren kloppen.
Enfin iedereen maakt dat voor zichzelf uit natuurlijk.
Goh ik had het echt niet zozeer over overuren hoor.
‘t Is moeilijk uit te leggen wat ik bedoel. Maar ik bedoel dat ik na mijn werkdag rond half 6 ongeveer - als ik er op let - wel zal proberen afronden en stoppen op tijd.

Bij enkele vrienden die in een fabriek werken in een ‘typische’ arbeidersfunctie, die zitten eigenlijk op de klok te kijken en zorgen dat ze zeker niet 1 minuut te laat uit prikken om te vertrekken.

Geforceerde overuren wil ik ook zeker vermijden, maar soms ben ik wel zodanig bezig met iets dat ik gerust een half uurtje langer door doe, omdat ik mijn werk graag doe.

Fun fact: 2 collega's hebben een arbeiderscontract. Een andere collega en ik hebben een bediendecontract. 1 arbeider en 1 bediende hebben de stad als werkgever, 1 arbeider en 1 bediende hebben de vzw als werkgever. We hebben verder dezelfde jobomschrijving, voeren hetzelfde werk uit, vallen onder hetzelfde paritair comité. Enige verschil waar we weet van hebben is dat het vakantiegeld op een andere moment komt.

Goh ik had het echt niet zozeer over overuren hoor.
‘t Is moeilijk uit te leggen wat ik bedoel. Maar ik bedoel dat ik na mijn werkdag rond half 6 ongeveer - als ik er op let - wel zal proberen afronden en stoppen op tijd.

Bij enkele vrienden die in een fabriek werken in een ‘typische’ arbeidersfunctie, die zitten eigenlijk op de klok te kijken en zorgen dat ze zeker niet 1 minuut te laat uit prikken om te vertrekken.

Geforceerde overuren wil ik ook zeker vermijden, maar soms ben ik wel zodanig bezig met iets dat ik gerust een half uurtje langer door doe, omdat ik mijn werk graag doe.
dat hangt gewoon van job tot job en persoon tot persoon af.
Ik heb in fabrieken gewerkt en op normale dagen stonden we 2 minuten voor shifteinde al aan de prikklok, maar we wisselden ook op tijd met de vorige ploeg. En dat was normaal dat ge maar uw 8 uur deed, want achter u kwam een ander ploeg. En ja, dat was hatelijk als ge vijf minuten te laat afgelost werd. Maar langs de andere kant zat niemand er mee in om eens een half uur langer te werken als er in de volgende ploeg iemand ziek was en men moest intern eerst nog herschikken om iemand vrij te maken.
Ik heb ook nog in een winkel gewerkt en daar wordt ook regelmatig een 'kwartiertje extra' gewerkt (soms zelf systematisch en onbetaald, zoals kassa tellen na sluiten winkel)
Maar genoeg jobs waar geen ploegen zijn en men 'glijdende uren' heeft of het werk gewoon af moet zijn.

En omgekeerd bestaat het ook genoeg: denk maar aan ambtenaren. Wat ik soms bij VDAB zie, kan je ook onmogelijk zeggen dat de werklust er af loopt. :p

Terug
Bovenaan