Andere huisdieren

Hoe is hij ontsnapt?

En hoe vind je zoiets terug als dat gaat vliegen? :oink:
Ik kwam beneden en de tuindeur stond open. Hij vloog naar buiten en wou eigenlijk landen op de tuintafel, maar het regende. Hij schrok van de regen en vloog gewoon rechtdoor de schutting over.

Ik heb een paar uur rondgelopen, zijn naam roepend, geluidjes gemaakt. De eerste 24 uur blijven ze redelijk in de buurt van de ontsnappingsplaats (ongeveer een cirkel van 400 m, wat nog steeds belachelijk groot is maar ok). Ik had ook direct een Facebookpost gemaakt voor de in lokale Facebookgroep hier en zoveel mogelijk te delen.

Zo is hij ook teruggevonden. Hij zat in het hek van de tennisclub, iemand heeft hem daaruit geplukt en toen zei iemand "he is dat niet die van op Facebook", en ze hebben mij opgebeld.
 
Absoluut! Dat zijn beesten met karakter. Wat voor konijnen?
Geen idee welk soort :unsure: een met hangoren en een met hoge oren
IMG-20210430-095615939.jpg
ze hebben inderdaad nogal wat karakter amai 😅
en al veel kabels opgegeten, muren en plinten worden ook afgeknabbeld

Ben nu een ren aan het maken in de tuin zodat ze weer buiten kunnen zitten. Heel dat spel toch een 30cm ingraven zodat ze niet meer ontsnappen want daarin zijn ze wel goed
 
Geen idee welk soort :unsure: een met hangoren en een met hoge oren
IMG-20210430-095615939.jpg
ze hebben inderdaad nogal wat karakter amai 😅
en al veel kabels opgegeten, muren en plinten worden ook afgeknabbeld

Ben nu een ren aan het maken in de tuin zodat ze weer buiten kunnen zitten. Heel dat spel toch een 30cm ingraven zodat ze niet meer ontsnappen want daarin zijn ze wel goed
Ik heb een halve meter ingegraven en er ook kippendraad gelegd onderaan zodat ze geen tunnels onder hun ren kunnen graven en ontsnappen. Goeie tip, al zal zeker niet ieder konijn even veel graven. ;)
 
Hier ook 2 Vlaamse reuzen. Zitten altijd buiten in een grote ren met daarin nog een 'kot' dat ze kunnen slapen en schuilen bij slecht weer. Ondertussen al 5 jaar oud. En die beestjes zouden maar tussen 5-8 jaar worden :( Maar tot nu toe geen problemen mee. Elk jaar controle bij de DA en altijd heel goed. :cool:
 
Wij zijn aan het denken om ook een konijntje te nemen, vooral voor de kindjes dan.

Momenteel een "kiekenkot" in de tuin van 3,5 tot 4 vierkante meter. Welke ruimte heb je zo nodig voor 1 konijntje?
Kan het ook het ganse jaar door buiten blijven of moet je die binnen nemen in de winter?

Ik was aan het denken om in het kiekenkot ook een hokje bij te zetten en dan beide (2 kippen) en konijn samen te laten rondcrossen daarin. Maar ik weet niet of dat echt compatibele beesten zijn? Vermoed van wel.

2 zijden zijn baksteen muur, 1 kant schutting met betonplaten onderaan en dan vooraan een bekaertdraad met houten poortje. Dus heb maar 1 kant waar die zich kan uitgraven :p
 
Wij zijn aan het denken om ook een konijntje te nemen, vooral voor de kindjes dan.

Momenteel een "kiekenkot" in de tuin van 3,5 tot 4 vierkante meter. Welke ruimte heb je zo nodig voor 1 konijntje?
Kan het ook het ganse jaar door buiten blijven of moet je die binnen nemen in de winter?

Ik was aan het denken om in het kiekenkot ook een hokje bij te zetten en dan beide (2 kippen) en konijn samen te laten rondcrossen daarin. Maar ik weet niet of dat echt compatibele beesten zijn? Vermoed van wel.

2 zijden zijn baksteen muur, 1 kant schutting met betonplaten onderaan en dan vooraan een bekaertdraad met houten poortje. Dus heb maar 1 kant waar die zich kan uitgraven :p
Je neemt best twee konijnen, want dat zijn sociale dieren die elkaar nodig hebben. Wij zijn ook begonnen met 1 konijn, maar uiteindelijk zijn die dieren het meest op hun gemak als ze een maatje hebben. Een mens kan dat niet vervangen. Dat is best compatibel met kippen. Als je een tweede konijn haalt: eerst koppelen. Want als konijnen elkaar niet kunnen hebben vechten die tot bloedens toe.

Als je in de zomer een konijn in huis neemt, heeft het tijd om tegen de winter een vacht te krijgen. Als je in de winter een binnenkonijn buiten zet, zal het wellicht doodvriezen. Voorzie alleszins ruimte om te schuilen (een kippenkot kan wel volstaan) en ook schaduw als het zonnig is. Een konijn kan beter tegen de koude dan tegen de warmte. Wel zien dat er een plaats is waar het uit de wind kan zitten, maar als je beschutting hebt is dat meestal afgevinkt. 4 vierkante meter is op zich nog wel oké.

Niet ieder konijn graaft even veel, dus dat is wat afwachten.
 
Als ik het hier zowat lees is een konijn constant in huis niet echt een optie, veel te veel kabels en dergelijke :D
Dus zou wel willen dat ze hoofdzakelijk buiten blijven. Indien we thuis zijn bv los in de tuin en anders in het kippenren.

Enige kabel die buiten ligt is deze van de jacuzzi maar kan weggewerkt worden. Zolang die niet bijten in de opblaasjacuzzi zelf :D
 
Kippen en konijnen lijken mij eerlijk gezegd geen compatibele beesten. 't Zal niet het eerste konijn zijn dat pikwonden oploopt of erger. Laat staan dat die beesten elkaars eten mogen eten. 4m² lijkt mij ook allesbehalve groot en laat ons eerlijk zijn: wanneer het weer wat slechter wordt of wanneer je kinderen hen beu zijn (vermoedelijk na 3 weken dus), blijven de konijnen opgesloten in de ren.

Een dier haal je niet in huis "voor de kinderen" of louter voor je eigen plezier. Je neemt pas een dier wanneer je je degelijk geïnformeerd hebt over de specifieke noden van de soort en je bereid bent dat dier de best mogelijke leefomstandigheden te bieden. Jij past je m.a.w. aan aan het dier, niet omgekeerd. Het feit dat je initieel sprak over slechts één konijn en dat "die dan wel mee bij de kippen kan zeker" bewijst dat je 0,0 research hebt gedaan.

Geef je kinderen een waardevolle les mee en haal geen dieren in huis waarvoor je toch niet goed zal zorgen.
 
Research is er intussen zeer zeker wel gedaan, echter vind je nogal veel tegenstrijdige info ;)
 
Kippen en konijnen worden vaak samengehouden. Wat ik nog wel wil meegeven: konijnen worden liever niet opgepakt. Het ene konijn zoekt de aandacht op, het andere schuwt de aandacht. Als je dan kinderen hebt die er continu achter hollen om het te komen pakken, is dat best traumatiserend.
 
Wij zijn aan het denken om ook een konijntje te nemen, vooral voor de kindjes dan.

Momenteel een "kiekenkot" in de tuin van 3,5 tot 4 vierkante meter. Welke ruimte heb je zo nodig voor 1 konijntje?
Kan het ook het ganse jaar door buiten blijven of moet je die binnen nemen in de winter?

Ik was aan het denken om in het kiekenkot ook een hokje bij te zetten en dan beide (2 kippen) en konijn samen te laten rondcrossen daarin. Maar ik weet niet of dat echt compatibele beesten zijn? Vermoed van wel.

2 zijden zijn baksteen muur, 1 kant schutting met betonplaten onderaan en dan vooraan een bekaertdraad met houten poortje. Dus heb maar 1 kant waar die zich kan uitgraven :p

Sowieso 2 konijnen nemen omdat dat heel sociale beesten zijn.
Let op dat konijnen het vreselijk vinden om vastgepakt te worden tenzij ze u echt vertrouwen. Voor de kindjes is het misschien schattig en leuk om ze op te pakken etc, maar voor het konijn kan dat een traumatische ervaring zijn.

In de tuin is een goed plekje voor ze en ook goed dat je ze niet zomaar in een kleine kooi opsluit.


En je zou best zoveel mogelijk openstellen naar die konijnen toe, zijn zalige beestjes :love:
niet dus toevallig "kip" serveren aan tafel de dag nadat uw konijnen "weggelopen" zijn :cry2:
 
Weet idd dat konijnen geen fan van oppakken zijn. Het is ook niet de bedoeling om er knuffelberen van te maken. Maar bij nader inzien en overleg zal het waarschijnlijk toch iets te krap worden met 2 kippen erbij ook.
 
Sinds vandaag is het gezin Pardal uitgebreid met 2 konijnen. Ralphie en Lotte.

Ralphie (rammelaar, wildkleur) is een kruising tussen een dwergkonijn en een wildkonijn.

Lotte (voedster, zwart met witte plekjes)

We hebben de berging omgebouwd tot konijnheaven. Het moeilijke is nu de kinderen weg te houden van de dieren, zodat deze om hun gemak op verkenning kunnen gaan.
 
Onze 2 vlaamse reuzen zitten het hele jaar buiten. Hun ren is 8m². Zij kunnen veel beter tegen de (ijs)koude dan tegen de warmte. Enkel als het vriest zeer vaak hun drinken verversen want dat ijzeren bolletje in hun drinkfles vriest snel toe. En een andere drinkfles met een soort reservoirke onderaan vriest ook snel aan. Maar zelf liggen ze zelf buiten hun hok op de grond als het vriest. Wel zien dat ze een plaats hebben waar ze toch uit de wind kunnen liggen en extra stro in de winter. Terwijl als het 25-30 of zoals een paar jaar geleden nog warmer was, ze het duidelijk lastiger hebben. Op die momenten geven we extra waterrijke voeding (komkommers, watermeloen,...) en zorgen dat ze dan voldoende schaduw hadden, maar hier hebben ze dat wel.
 
Onze 2 vlaamse reuzen zitten het hele jaar buiten. Hun ren is 8m². Zij kunnen veel beter tegen de (ijs)koude dan tegen de warmte. Enkel als het vriest zeer vaak hun drinken verversen want dat ijzeren bolletje in hun drinkfles vriest snel toe. En een andere drinkfles met een soort reservoirke onderaan vriest ook snel aan. Maar zelf liggen ze zelf buiten hun hok op de grond als het vriest. Wel zien dat ze een plaats hebben waar ze toch uit de wind kunnen liggen en extra stro in de winter. Terwijl als het 25-30 of zoals een paar jaar geleden nog warmer was, ze het duidelijk lastiger hebben. Op die momenten geven we extra waterrijke voeding (komkommers, watermeloen,...) en zorgen dat ze dan voldoende schaduw hadden, maar hier hebben ze dat wel.
Voor onze Vlaamse reus en zijn madam was deze kwakkelzomer alvast goed nieuws. Wel genoeg schaduw en beschutting mocht er toch een hittegolf komen, maar als het 40 graden is volstaat dat niet. We hebben waterflessen in de diepvries gestoken om die tegen hem te leggen.
 
Voor onze Vlaamse reus en zijn madam was deze kwakkelzomer alvast goed nieuws. Wel genoeg schaduw en beschutting mocht er toch een hittegolf komen, maar als het 40 graden is volstaat dat niet. We hebben waterflessen in de diepvries gestoken om die tegen hem te leggen.
Ja idd herkenbaar, toen hebben we ze ook gade geslaan, ik had gelukkig toen verlof en die dagen van 40° zijn we echt speciaal voor hen thuis gebleven, maar het was geen probleem, ze hielden zich rustig en dronken toch genoeg. Maar deugd zal het hen toen niet gedaan hebben, maar hé de meesten van ons vinden dat ook wat teveel van het goede en gelukkig komt dat ook niet al te veel voor :tongue:
 
Terug
Bovenaan