Ander RAM veroorzaakt CPU error op MSI MAG Tomahawk

videast

Active member
Supporter
ik heb een raar probleempje... in mijn systeem dat al jaren prima werkt, zat er 4x 8GB Gskill Ripjaws 3600 (mobo MSI MAG Tomahawk Wifi, 3950X, 3080TI).

Ik heb hier op het forum een setje 4x16GB Gskill Trident Z 3466 gekocht. Na installatie start mijn PC niet meer op, en brandt op het mobo de error led bij "CPU"... niet bij RAM maar bij CPU !?!? Mijn eerste reactie was dat ik mss bij het installeren van de nieuwe ramlatten de CPU beschadigd had (want het was kantje-boord om de ramlatten erin te krijgen onder de gigantische BeQuiet koeler). Maar toen ik de oude ramlatten terugplaatste was er geen probleem, het systeem startte zonder probleem op. Terug de nieuwe latten ingestoken: weer CPU Error led. Terug oude latten gestoken: geen probleem (ik werk er nu op).

De Tridents veroorzaken dus blijkbaar een CPU error op dat mobo... raar. Iemand enige suggestie wat ik kan proberen? Ik heb geen ander systeem waar ik dat ram kan proberen.

Check best ook een keer of die nieuwe set op de QVL van je moederbord staat. Niet elk ram werk op elke CPU.
Ik heb ook serieuze issues gehad op een AM4 moederbord met een setje dat het prima deed met een 3900x maar helemaal niet overweg kon met een 5900x.

@zephir: neen, het ram staat niet op de QVL, maar dat is zo vaak het geval. Als die er niet opstaat, dacht ik dat dat alleen betekent dat het niet getest en werkend bevonden is. Ook de vorige set 4x8GB 3600 stond er niet op dacht ik. AM4 Platform is toch niet niet super-kritisch wat RAM betreft, dacht ik (maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen problemen kunnen zijn). En op de 2ehands markt voor 64GB setjes kan je niet heel erg selectief zijn.

@RealFlub: getest lat per lat, en bij de derde lat per ongeluk lang gewacht om terug af te leggen omdat ik net een telefoontje binnengekreeg. Tot mijn verwondering, verscheen er na ruim 1 minuut een melding dat "CPU of RAM gewijzigd was", en daarna kon ik met F1 naar de bios. Nog nooit geweten dat het meer dan een minuut duurt om in de bios te gaan... maar goed, dat was dus een stap vooruit. Waarschijnlijk was ik de vorige keren niet geduldig genoeg. Ik heb dan ook eens alle 4 de nieuwe latten geplaatst, en idem als met 1 lat: na meer dan een minuut komt die melding, en kan ik in de bios gaan.

De BIOS herkende de nieuwe ramlatten (GSKILL 4x 16 GB, en de juiste timings bij XMP Profile 1 en 2: 16-18-18-38), maar twee zaken leken mij raar: het systeem zei "DDR runs at 2133" en het voltage was 1.232. De sticker op de RAM-lat zegt dat het voltage 1.35V is. Waarom neemt de bios dat niet automatisch over? In de advanced setting van de Bios, staat RAM Voltage op "auto". Toch raar dat die de 1.35v niet automatisch overneemt. Ik kan het DDR RAM voltage niet wijzigen, enkel 1 van 4 (of 5?) profielen kiezen met het potloodje naast AUTO. Ook bij de 5 overclockprofielen kan ik geen 1.35v DDR ram voltage instellen. XMP staat momenteel af, om het eerst werkende te krijgen op lagere snelheid.

Voor de volledigheid, en mogelijks nuttige info: ik draai op bios E7C84AMS.1B0 van 8/11/2022.... ja 3 jaar oud oud, maar "If it aint broken, don't fix it", en gezien alles werkte, heb ik nooit een bios update gedaan... ergens toch altijd een beetje mentale weerstand om een bios te updaten. Net even gecheckt, en er is blijkbaar een versie 7C84v1I van 2025-04-16 beschikbaar.... nuttig om te doen, of loop ik meer risico om zaken overhoop te halen ?

Wat anders kan ik proberen? Ik heb wat foto's genomen van de bios, mocht dat helpen. Laat maar weten of ik ze hier moet posten.

Ah, ja, dat kan wel even duren, want uw mobo doet altijd een check of er hardware veranderd is, indien dit zo is, doet die enkele controles. wel raar dat die dan op 'CPU' blijft plakken.

Waarom die de settings van het ram niet overneemt, die doet dat wel, maar enkel niet de XMP profielen, want dit is eigenlijk een 'overclock'. enkel de JEDEC standaarden. en dat is dan wel ~1.2V. Zie bv in CPU-z van mijn geheugen:
1755176283390.png

Upgrade bios kan eigenlijk geen kwaad, integendeel, het kan zelfs helpen, zeker bij AMD.

Klopt, hij bleef in JEDEC mode. Maar ik begrijp niet waarom hij dan in koeien van letters op het bios scherm zegt "CURRENT RAM FREQUENCY 2133 Mhz"... Dat zou in JEDEC mode toch maar veel minder moeten zijn? In CPU Z toonde dat wel correct als 1066 Mhz DRAM Frequency.

Nu een BIOS upgrade gedaan. Nu deed het activeren van de XMP profielen wel iets: na een reboot draaide de PC aan de verwachtte snelheden: 3466 (of 1733 Mhz) met timings 16-18-18-38 zoals de specs van het RAM. Ik moet nog wel even checken in de bios of dat nu aan 1.35v draait, maar vermoedelijk wel.

CPU-Z 64GB met XMP.JPG

Ik ben benieuwd of door de verdubbeling van de hoeveelheid RAM (32GB -> 64) voor mijn toepassingen (RAM intensief video werk), de iets lagere clock frequentie van het ram (3466 vs 3600) merkbaar zal zijn. Ik vermoed van niet, door het positief effect van de verdubbeling van de hoeveelheid RAM (allez, dat hoop ik toch). Voor bepaalde langere montages van 4K materiaal aan bitrates van 100 of 150 mbps begon mijn systeem soms haperingen te vertonen (bv geluid liep door, maar preview venster bevroor). Dat waren wel files van meer dan 10 GB per stuk, soms tot 35 GB groot elk (multicam opnames met 2 of 3 steams). Behoorlijk wat voor RAM / CPU / GPU om te slikken.

AM4 is wel relatief gevoelig, zeker met 4 sticks als je een Daisy Chain topology board hebt. T-topology heeft liever 4 sticks, Diasy Chain 2 sticks.

Heeft je bord een bios flashback optie? Zo ja is het een no-brainer om de bios te upgraden.
Bij een eerste installatie van een stick of de wijziging ervan in de settings gaat je memory controller het memory trainen. Dat duurt altijd wat langer dan de volgende boots. Bij mijn X570 board viel dat uit geheugen nogal mee. Nu met X870e duurt het echt lang. Dat is dus normaal, wacht dat af...

Wat ik zou doen: alle sticks individueel testen. IF ok, sets van 2 in XMP. Als je daar bij beiden door geraakt, 4 sticks.

Wat je ook kan doen is het voltage licht verhogen (silicium verslijt, dat durft al eens helpen). OF, en/ de timings iets losser zetten. Dat is wat trial and error maar bij mij heeft dat al eens geholpen.

Heb je ook geen XMP 2 profile met iets relaxere timings?

@zephir: mss was ik niet helemaal duidelijk in mijn post hierboven, maar het is al volledig gelukt hoor. Ja, de BIOS heb ik geupdate naar de laatst beschikbare bij MSI. De 4 ram latten draaien nu in XMP aan de voorziene snelheid.
Net even het voltage gecheckt: en ze draaien blijkbaar aan 1.372v ipv 1.35v zoals het label van het ram aangeeft. Ik heb daar zelf niks aan veranderd, het bios heeft dit zelf gedaan na de keuze voor XMP. Er is idd ook een 2e XMP setting, maar nog niet geprobeerd. En ik heb niet voldoende kennis/ervaring om in detail te gaan prutsen met die settings... dus als het werkt, dan laat ik het zo ! Met vorig ram heb ik éénmaal XMP ingesteld, en dan jarenlang zo gewerkt.

Die Trident sticks zijn Samsung B-die, als ik me niet vergis, dus die zouden zich weleens kunnen laten pushen naar 3600Mhz zodat je systeem op een 1:1 fsb:dram ratio kan lopen. In principe dus enkel de dram multiplier aanpassen maar er zullen mogelijks andere zaken via 'auto' instellingen aan vast zitten dus je eerst een beetje inlezen.

Ik ben benieuwd of door de verdubbeling van de hoeveelheid RAM (32GB -> 64) voor mijn toepassingen (RAM intensief video werk), de iets lagere clock frequentie van het ram (3466 vs 3600) merkbaar zal zijn. Ik vermoed van niet, door het positief effect van de verdubbeling van de hoeveelheid RAM (allez, dat hoop ik toch). Voor bepaalde langere montages van 4K materiaal aan bitrates van 100 of 150 mbps begon mijn systeem soms haperingen te vertonen (bv geluid liep door, maar preview venster bevroor). Dat waren wel files van meer dan 10 GB per stuk, soms tot 35 GB groot elk (multicam opnames met 2 of 3 steams). Behoorlijk wat voor RAM / CPU / GPU om te slikken.
Al een "gevoel" hoe de prestaties het doen?
Ook wat benieuwd of het voordeel van meer ram het nadeel van de tragere clockspeed overheerst.

Neen, nog niet... het weer is een beetje te goed om nu achter de pc te kruipen om video's te monteren.

Bovendien ben ik van plan om binnenkort de upgrade van W10 naar W11 te doen via een clean install. Dat kan ook een impact hebben.

Al een "gevoel" hoe de prestaties het doen?
Ook wat benieuwd of het voordeel van meer ram het nadeel van de tragere clockspeed overheerst.

RAM is eigenlijk heel makkelijk. Als je in task manager / performance / Memory tab kijkt en je zit aan 100% tijdens een render of bij een complexe timeline, dan heb je te weinig.

RAM is binair, je hebt genoeg of te weinig. Meer dan nodig voegt geen performance toe. De performance drop is steil in tegenstelling tot een cpu of een gpu waar je een zekere degradatie / bottlenecking voelt.

Ik denk dat je best een puget bench of zo laat lopen (voor en na dan) om het verschil in bandwith te meten.
Weet ook dat niet alleen de frequentie is, maar ook de timings. Timings goed zetten is complex, maar daar zit een paar % winst in.

3600MT CL16 is in sommige gevallen even snel als 3200MT CL14.

En 3600 CL16.18.18 is een stuk trager dan 3600 CL16.16.16 (uit eigen ervaring) terwijl beiden als 3600MT/CL16 worden verkocht.

Als het klopt dat jouw set Samsung B-die is, dan kan je die normaal serieus pushen. Ik kon mijn setje 3600 CL16.16.16 Samsung B-die destijds op 3600mHz CL14 krijgen met iets lossere secundaire timings (en veel tijd om alles door te testen). Mijn cpu was niet in staat om 1:1 op 3800mHz te draaien dus dat was geen optie.

EDIT: Net eens even een test gedaan, mijn meest complexe timeline; 4K met een hoop zware fusion effecten in DR 20.1 gaat tot 37GB RAM verbruik voor heel het systeem, op een totaal van 64 beschikbaar.

Laatst bewerkt:
En 3600 CL16.18.18 is een stuk trager dan 3600 CL16.16.16 (uit eigen ervaring) terwijl beiden als 3600MT/CL16 worden verkocht.
"een stuk trager"... wat was dat dan? Als dat bv is 2 sec winst op een render van 7 minuten, dan ga ik daar mijn tijd niet insteken.

Trouwens, verbeteringen op renders kunnen mij weinig boeien, die gaan voor mij snel genoeg (+ tijd voor een koffietje of een plasje😉). Vlotte response van mijn systeem tijdens het monteren is het belangrijkste criterium.

Een paar procent, 4 of zo geloof ik.

Voor betere timeline performance kan je beter in 5000-serie GPU investeren als je met H264 werkt. De AMD chips hebben daar geen decoders voor, Intel wel, maar sinds kort dus ook Nvidia.

@sarnath bedankt voor de melding, maar ervoor zaten er ook 4 latten in (4x8GB), en die hebben jarenlang geen probleem gegeven, dus daarom dacht ik dat dat niet het probleem was.
Zoals hierboven (mid augustus) al aangegeven, na de bios update werkten de 4x16GB latten prima, en is het probleem dus niet langer daar.

@sarnath bedankt voor de melding, maar ervoor zaten er ook 4 latten in (4x8GB), en die hebben jarenlang geen probleem gegeven, dus daarom dacht ik dat dat niet het probleem was.
Zoals hierboven (mid augustus) al aangegeven, na de bios update werkten de 4x16GB latten prima, en is het probleem dus niet langer daar.
Ok top. Heb eerlijk gezegd niet de hele thread doorlezen. Dus fijn dat het opgelost is.
Maar het kan dus nog altijd door de 4 latten geweest zijn als ze andere specs hebben. Dat zal de update netjes opgelost hebben:)

Terug
Bovenaan