AMD vs Intel/nVidia

Taxandrian

Well-known member
Mijn 10 jaar oud PCtje begint nu toch wat traag te worden en rare kuren te vertonen dus ik ben stilaan op zoek naar iets nieuws.
Om voor een betaalbare prijs toch iets future-proof te hebben zal het waarschijnlijk (net als mijn huidige PC) een tweedehands game-PC van een jaar of twee, drie worden.
Ik heb tot op heden 2 AMD-PCs gehad en 1 Intel-PC en mijn indruk was dat de Intel-PC (mijn huidige) toch minder kuren vertoonde en stabieler was dan de AMD-PCs.
Mijn vraag is nu: geldt dit ook voor de moderne processoren (en dus specifiek diegenen die twee, drie jaar geleden verkocht werden)? Misschien voor de duidelijkheid vermelden dat ik stabiliteit en betrouwbaarheid boven prestaties verkies.
Zelfde vraag dus ook voor GPUs: is er een verschil tussen AMD en nVidia wat betreft stabiliteit/betrouwbaarheid?

Dank bij voorbaat.

Ik ben zelf ook een Intel-fanaat, aangezien de enige CPU's / RAM-issues die ik heb gehad zich telkens voordeden met AMD, weliswaar ook slechts een aantal keer op al die jaren en dan nog meestal met Zen 1. Een Ryzen 3600 kan wel iets voor jou zijn, of de tegenhanger bij Intel, de i5-10400F bijvoorbeeld (deze heb ik zelf ook).

Ik volg wel de menig van 2.DIE.4 = ook enige tijd de 10400 gehad & zie dat de F-versie op 155 euro staat bij Megekko. Als je deze gaat combineren met een nieuw moederbord die ook 11the gen aan kan = dan geraak je wel al ergens.
Specifiek voor moederbord/cpu zou ik wellicht nieuw kopen in plaats van 8th gen of 9th gen Intel te overwegen.

De laatste 15 jaar altijd Intel cpu's gehad en nooit issues gehad qua stabiliteit.
Qua GPU's heb ik nooit echt een voorkeur gehad. Wat op dat moment een goede prijs/kwaliteitskaart was kocht ik.

AMD zat vroeger inderdaad in moeilijk vaarwater en was toen eigenlijk te vermijden. Sinds de komst van Ryzen is AMD wel gewoon prima bezig en wordt er softwarematig naar optimalisaties ook terug rekening mee gehouden. Sterker nog, de Ryzen 5000 reeks presteert over het algemeen beter dan de huidige Intel processoren, ook voor gaming. Beheer voor mijn werk ook meerdere AMD Epyc servers en die doen gewoon wat ze moeten doen ;).

Voor GPU zou ik vooral zien naar wat er qua prestaties aan een deftige prijs beschikbaar is. Zowel AMD als Nvidia hebben al de nodige driver issues gehad. Historisch gezien doorstaan AMD GPUs iets beter de tand des tijds maar dat is geen garantie voor de toekomst. De huidige Nvidia GPU's hebben DLSS aan boord waardoor je misschien net wat langer met diezelfde GPU kan doen voor die aan vervanging toe is.

Terug
Bovenaan