AMD 5800x3d high base clock

popsnor

Member
He Beyondgamers,

Sinds vorige week ben ik eigenaar van een AMD 5800x3d build, nu heb ik opgemerkt dat mijn idle speeds wat aan de hoge kant zijn.
In mijn bios AMD cool and quiet al opgezet maar dit lijkt geen verschil te geven, power plan van de pc staat niet op high performance maar op balanced hier zou het dus niet aan kunnen liggen.

Iemand nog een idee wat ik zou kunnen testen?

Thanks
 
Net gechecked op m'n 5800x

Ik heb hier hetzelfde voor
Een snelle google search = iedereen heeft hier last van

Powermeter ertussen geknald.

Full power draw uit de muur = 60 watt @idle (alles dichtgeknald) en 0 % cpu usage

Da's met waterkoeling, 32 GB ram en een GPU AMD 5600XT die ervoor bekend staat om ook hoog idle verbruik te hebben.

Je kan prutsen en prullen in je bios om dat naar beneden te krijgen. Maar ik ben er te lam voor.

Ondanks de idd hoge base clock (constant 3.8 ghz) ga ik er niet wakker van liggen.
't is wat het is. De cpu zelf verbruikt amper iets ondanks die hoge clocks.

Had ook graag gehad dat dat ding zich downclocked naar idle speeds.
Knal er een meter tussen, dan weet je direct hoeveel gans je systeem in idle echt verbruikt ondanks de hoge clocks.

AMD cpu's zijn minstens dubbel zo efficient tegenover Intel at full load.
Dat een gans AMD systeem dan roughly 10 watt meer verbruikt tegenover een identiek systeem met een intel cpu @ idle is peanuts.
 
Laatst bewerkt:
Da's meer dan ik zou denken.

Ik heb een 3900x en die zit tussen 32 en 42W package power in light browsing / idle. Da;s ook met 3750mHz base all core en sommige cores die af en toe eens naar 4.3 boosten. In Auto OC mode is dat.

Mijn systeem heeft een custom loop met 7 traag draaiende fans, een aquaero, een D5 pomp op pakweg 60%, een flow meter met een OLED display, 32GB Samsung B-die (hoger voltage dan gemiddeld, geen idee of ze ook meer vermogen opnemen), 2 SSD's waarvan 1 warme PCIe Gen 4 en een 3080. Mijn voeding is een Corsair HXi 1000W die je kan uitlezen en idle trekt mijn systeem ongeveer 110W uit de muur (105W naar de computer) volgens de voeding. Da's geen laptop natuurlijk, maar ik vind dat nog ok.
 
Dan valt 60W idle voor het hele systeem toch mee?

@TS: kan je met hwinfo64 zien hoeveel power uw cpu trekt onder idle?
 
Ja,

Dan valt 60 watt idle nog mee voor mijn systeem.
Maar toch. 60 watt is 60 watt.
Hopelijk heeft OP genoeg aan deze info.

Ik ben het ook gewoon dat voorgaande AMD cpu's zichzelf naar 800 Mhz clockten ipv tegen de volle 3+ Ghz te blijven draaien.
 
Terug
Bovenaan