Horror PC PS5 XBOX Alone in the Dark

Goldrusher

Crew Member
Platinum Trophy
aoitd.png


release: 20 maart 2024
genre: horror
dev: Pieces Interactive

Reboot van een klassieker. Onder leiding van Mikael Hedberg (Amnesia, SOMA).

Return to Derceto Manor in this reimagination of Alone in the Dark, a love letter to the 90s cult classic horror game. Discovering that her uncle has gone missing, Emily Hartwood goes looking for him with the help of private investigator Edward Carnby. Arriving at Derceto Manor, a home for the mentally fatigued, they encounter strange residents, portals to nightmarish worlds, dangerous monsters—and ultimately a plot of rising evil and its followers.

 
Laatst bewerkt:
Release 25 oktober. Vanaf vandaag al een demo/proloog te spelen (PSN / Xbox / Steam).

This stand-alone prologue puts you in the tiny shoes of Grace Saunders – an 11-year-old girl delivering a letter, when things go horribly wrong… Experience the unique 1920s horror atmosphere of Alone in the Dark and prepare for the terror that awaits in Derceto Manor.

 
Ik was intrigued om deze te kopen, maar de eerste reviews zijn toch zeer mixed.
En ik zag op Steam dat ze 5 euro vragen voor de directorys commentary mode.
Wtf? Deze moet er gewoon gratis van het begin bij zitten. Geldwolven!
 
 
Ik heb een uurtje of 2 gespeeld en ik amuseer me er toch mee.
Ik moest ook onmiddelijk denken aan LA noire tijdens mijn speelsessie.

Die micro stuttering dat in mening review terugkomt is een feit, maar het is niet zo erg voor mij dat het mijn spel beinvloed.

Ben toch onder de indruk buiten die microstuttering momenten, hoe goed het toch nog draait op mijn oude graka.
Normaal gezien speel ik via geforce now maar tis nog niet zichtbaar, dus gespeeld op mijn 1070ti, op high setting ipv epic in 1440p, en geen fps issues.

Ik heb gekozen om niet die legacy mode te spelen, en vind het precies nu toch wat te makkelijk tot nu toe.
Misschien dat ik het voorlopig toch wat links laat liggen (morgen dragons dogma) en opnieuw begin erna, en niet via die makkelijkere optie.

Want wat ik ook lees in de BG review van de puzzels die in je schoot worden geworpen, is dat niet net doordat men ook die makkelijke optie heeft gekozen?
Want nu krijg ik ook hints op mijn scherm.
(zoals bijvoorbeeld bij die eerste puzzel waar je 3 getallen moet kiezen met die draaischijven).
En ik vermoed dat die hints niet op het scherm komen wanneer je niet die makkelijkere optie kiest?

Die Durability van je wapens dat niet zichtbaar is klopt niet helemaal.
Want al bij mijn eerste melee weapon kreeg ik zo een 'broken' icoontje op mijn melee wapen.

Screenschot hieronder is uit een artikel waar ze ook over die durability bezig waren.
Dat is het icoontje dat je krijgt net voor de laatste paar slagen voor het breekt.

Screenshot-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
2nd that.
Het spel heeft zeker zijn minpunten (grafisch minder sterk, zwakke animaties, stutters, enkele bugs, vreemde physics, slechte combat) maar het verhaal en de sterke voice acting maken veel goed.
Wat ik ook sterk apprecieer is dat elk document dat je vind een ingesproken voiceover heeft, wat het minder saai maakt om deze te lezen.

Over saai gesproken, alhoewel het verhaal goed is, komt het gehele spel mij een beetje "saai" over.
Ik wil weten waar het verhaal naartoe gaat, maar veel tijd spendeer je met rond te lopen van punt A naar B naar C, terug naar A, terug naar C, enz...

Wat me wel opvalt is dat er verschillende homages zijn aan de klassieke game :).
Sommige camera standpunten tijdens cutscenes komen zo uit het originele spel.

Voor mij is deze een 6.5/7.0.

Ben momenteel wel de campaign van Edward aan het spelen.
De andere zal voor de komende dagen zijn, daar Horizon Forbidden West vandaag op pc uitkomt :).

Spel zou ook op een 10tal uurtjes uit te spelen zijn, wat ik persoonlijk niet slecht vind.
Meeste games tegenwoordig nemen zoveel tijd in beslag dat het een verademing is om een kortere, story driven game te spelen.
 
Gisterenavond de campaign van Edward uitgespeeld en begonnen met die van Emily.

Ik moet mijn score herzien naar een 6/10.

Het verhaal en de sfeer zijn top, alhoewel het wel heel verwarrend word naar het einde toe.
Grafisch is het zeker niet bijzonder, alhoewel er enkele scenes zijn die er toch wel goed tot zeer goed uitzien.

Maar de combat en de bugs...
Ik ben zeker 10x blijven vaststeken in objecten (een kast, tafel, ...) tijdens mijn eerste playtrough.
De combat is zo awkward en log dat ik altijd blij ben als er weer een rustiger stuk is.
Gelukkig is er over het algemeen niet teveel combat.
Het gevecht op het einde daar heb ik echt liggen vloeken, hoe slecht is dat wel niet met die logge combat.

Ik heb nu een uurtje gespeeld als Emily en ben wel teleurgesteld.
Ging ervan uit dat de campaign van Emily hetzelfde verhaal is als Edward maar dan uit haar standpunt bekeken.
Dus alles dat zij doet op de momenten dat je alleen speelde als Edward.
Maar dit is dus niet het geval.
Je speelt gewoon exact dezelfde campaign opnieuw, met wat andere cutscenes en gesprekken die anders lopen.
Maar als je het dus al 1x hebt uitgespeeld is er niet veel meerwaarde om nog eens alle zelfde levels (en zelfde puzzels) te doorlopen, tenzij het op een later moment nog grondig moest veranderen maar dat betwijfel ik.
Dat vind ik wel een gemiste kans.
 
Terug
Bovenaan