Alloo bij de Verkeerspolitie (2024)

Mensen kiezen ook voor het gemak, ipv wat wettelijk is. Zo staan mijn collega ruitenwassers veel verkeerd geparkeerd maar wordt het hier gedoogd als de achterste deur open staat.

Helaas worden er daarom soms zaken gestolen, maar nogmaals, dat is voor het gemak. Dan heb je alles dicht bij de hand.

9 op 10 was die chauffeur zijn verplichte pauze (45 min) aan het nemen, dus al op de goede plaats staan om te laden, laden gedaan, pauze gedaan en karren maar.
eenmaal je je tacho op pauze zet, kan je in principe niet meer ''bewegen"
Dus met andere woorden foute plek gekozen om te parkeren. Op een fietspad mag het niet. Punt andere lijn. Dat je hier zelfs over moet zeveren jongens toch, is toch een klare regel.

Sinds wanneer dat? even uw verkeersregels leren dan. want daar staat op de grond ook geen pijl naar rechts op de grond. dus mag je daar helemaal niet staan om naar rechts af te slaan, je moet gewoon in de rij staan. toegegeven, beetje stom, want op sommige plaatsen is dat wel toegelaten, maar daar is het dan wel aangepast.

bv in Ardooie (streetview geen recente te zien) : links onder is het nog een bus strook, maar dan goeie 50m voor de lichten zijn het gewone stippelstrepen en een pijl naar rechts. Daar mag dat dan weer wel.
Bekijk bijlage 33712
Is al zolang ik m'n rijbewijs heb voor zover ik weet, dus toch al een hele tijd. Er is eerder al een link gedeeld waar het uitgelegd staat:

De busstrook wordt aangeduid met het verkeersbord F17 en één of twee brede witte onderbroken strepen of dambordmarkeringen bestaande uit witte vierkanten.

Deze dient in eerste instantie voor

• openbaarvervoerdiensten
  • prioritaire voertuigen bij dringende opdracht
Andere voertuigen mogen de busstrook gebruiken, maar alleen gebruiken om aan het eerst volgend kruispunt rechtsaf te slaan. Daarom is deze strook afgelijnd met een onderbroken witte streep.

als er volgende x een auto op het fietspad staat rij ik er gewoon tegenaan met mijn velo, schade is toch voor hun
Jouw lichamelijke schade wordt inderdaad vergoed door de verzekering van de automobilist.
De schade aan jouw eigen fiets ga je toch zelf moeten betalen, tenzij je kan aantonen dat de wagen een onvoorzienbare hindernis was.
En de schade aan de wagen ook (de familiale verzekering zal waarschijnlijk wel tussenkomen, maar daar heb je een franchise, ondertussen bijna zo'n 300€).

Dus met andere woorden foute plek gekozen om te parkeren. Op een fietspad mag het niet. Punt andere lijn. Dat je hier zelfs over moet zeveren jongens toch, is toch een klare regel.
Volgens de letter van de wet mag het niet.
Aan je "uitleg" te horen heb je geen bal verstand van logistiek en transport :-) iedere vrachtwagenchauffeur weet waarom die man daar zo stond!

Volgens de letter van de wet mag het niet.
Aan je "uitleg" te horen heb je geen bal verstand van logistiek en transport :) iedere vrachtwagenchauffeur weet waarom die man daar zo stond!
Leg het dan eens uit aan een niet vrachtwagenchauffeur.
Als die vrachtwagen gewoon op de rijbaan stond, en met de rijrichting mee ipv tegen, was er geen probleem.
Want op het moment dat Bart daar aankwam, kon je als fietser gewoon het fietspad blijven volgen, mocht die vrachtwagen op de rijbaan hebben stilgestaan.

Dat niet, maar ik zal je eens meenemen in mijn vrachtwagen van 12meter lang :) Een dagje samen op de baan, nergens plaats om te parkeren/laden en lossen, over 3.5ton borden, wegomleggingen die niet zijn aangepast voor vrachtwagens.
De overtredingen die ik doe om mijn werk te kunnen doen, dat is soms absurd...
Ondertussen toch al 17 jaar mijn CE, dus ik weet wat het is hoor. Reed jij niet voor een drankencentrale? Heb dat ook nog gedaan in het begin van mijn carrière dus ik weet wel waar je soms komt. :)
Zulke zaken gaat die Bart volgens mij ook niet voor bekeuren, hij weet ook wel dat je aan het werk bent. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij niet bekeurd als hij ziet dat er alternatieven zijn.

als er volgende x een auto op het fietspad staat rij ik er gewoon tegenaan met mijn velo, schade is toch voor hun
Nee, het is niet omdat er iemand fout staat dat je er tegen mag rijden. Als die daar stil staat of geparkeerd staat kan hij een boete krijgen, maar jij bent wel de veroorzaker van het ongeval.

Leg het dan eens uit aan een niet vrachtwagenchauffeur.
Als die vrachtwagen gewoon op de rijbaan stond, en met de rijrichting mee ipv tegen, was er geen probleem.
Want op het moment dat Bart daar aankwam, kon je als fietser gewoon het fietspad blijven volgen, mocht die vrachtwagen op de rijbaan hebben stilgestaan.
Dit. Dat tegen de richting staan deed ik ook wel, maar dat was puur voor eigen veiligheid omdat ik met een losklep werkte. Als er dan een niet oplet en er op knalt ben je morsdood, terwijl ze bij omgekeerd staan op uw cabine rijden. Als ze mij daar voor hadden aangesproken ging ik dat ook zo uitleggen, wilden ze toch bekeuren, kon ik daar niets tegen doen natuurlijk. Maar het grote probleem is hier het fietspad blokkeren.

Sinds wanneer dat? even uw verkeersregels leren dan. want daar staat op de grond ook geen pijl naar rechts op de grond. dus mag je daar helemaal niet staan om naar rechts af te slaan, je moet gewoon in de rij staan. toegegeven, beetje stom, want op sommige plaatsen is dat wel toegelaten, maar daar is het dan wel aangepast.

bv in Ardooie (streetview geen recente te zien) : links onder is het nog een bus strook, maar dan goeie 50m voor de lichten zijn het gewone stippelstrepen en een pijl naar rechts. Daar mag dat dan weer wel.
Bekijk bijlage 33712

ik denk moest die bestuurder achter hem nooit geclaxonneerd hebben, dat ze het wel door de vingers gezien hebben, maar nu.. kwam vrij agressief over vond ik. want het was meer dan 1x claxonneren.

Ahmed lijkt mij ook wel een kort lontje te hebben.

Bart zie ik gewoon als streng maar rechtvaardig. kijkt ook naar de situatie op zich, gelijk die vrachtwagen daar. kon ook nog extra boete gegeven hebben omdat die in tegenovergestelde richting stond.
Maar daar had die vrachtwagen beter zoals Bart zei: desnoods beetje verder aan de kant.
En dan bij het moment van laden dat die zich goed & correct zet + eventueel seingever voor fietsers tegen te houden.
In het voorbeeld van Ardooie gaat de busstrook over in een uitvoegstrook/rijstrook, dus die regel vervalt eigenlijk. Je mag dus wel degelijk de busstrook gebruiken om rechts af te slaan, maar uiteraard moet je de bus voorrang verlenen.
Als het een bijzonder overrijdbare bedding is die rechts ligt, dan mag het niet, maar bij Alloo was het een gewone busstrook en mocht het eigenlijk wel.

Artikel 72.5
3° Andere voertuigen.
De andere voertuigen mogen:
a) op de busstrook rijden om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden;
b) op de busstrook rijden om van richting te veranderen in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt;
c) de busstrook dwarsen op een kruispunt;
d) de busstrook dwarsen om een eigendom of een parkeerplaats gelegen langsheen de busstrook in te nemen of te verlaten.

Uiteraard wel in gedachten blijven houden dat dit niet mag als er een ononderbroken streep zou overschreden moeten worden.

Laatst bewerkt:
Dit. Dat tegen de richting staan deed ik ook wel, maar dat was puur voor eigen veiligheid omdat ik met een losklep werkte. Als er dan een niet oplet en er op knalt ben je morsdood, terwijl ze bij omgekeerd staan op uw cabine rijden. Als ze mij daar voor hadden aangesproken ging ik dat ook zo uitleggen, wilden ze toch bekeuren, kon ik daar niets tegen doen natuurlijk. Maar het grote probleem is hier het fietspad blokkeren.
Dit is idd de reden. Dat doe ik nog steeds van werk :)
Welke vrachtwagen heb jij? Ik rij een mercedes actros 6x2 460pk, alle 3 assen luchtgeveerd, als ook de cabine. Is een grote cabine waar je kan in rechtstaan. Bed kan plat blijven tijdens het rijden. Beetje overkill voor een brouwer :-p

9 op 10 was die chauffeur zijn verplichte pauze (45 min) aan het nemen, dus al op de goede plaats staan om te laden, laden gedaan, pauze gedaan en karren maar.
eenmaal je je tacho op pauze zet, kan je in principe niet meer ''bewegen"
Kan je die pauze ook niet opdelen in 15 minuten en 30 minuten?

Staat natuurlijk compleet los van de terechte bekeuring inzake op het fietspad staan.
De chauffeur kan perfect correct wachten op de rijbaan of aan de zijkant die te zien was in de aflevering.

Indien de landbouwer zou uitgerust zijn met enkele rijplaten kan die zelf op het terrein zelf staan.

Laatst bewerkt:
Misschien moet je eens beginnen met begrijpen dat verkeer en gerechtelijke feiten iets totaal anders zijn. Al je voorbeelden waar de politie zogezegd niks doet daar ben je kwaad op de verkeerde want je moet kijken naar het parket. Zij bepalen de straffen en geven opdrachten aan de politie.

Bij verkeer wordt er onmiddellijk gestraft door de politie zelf omdat dat zo bepaald is. En al doe ik liever gerechtelijk, van verkeer heb je wel meer voldoening omdat er onmiddellijk een straf volgt in vergelijking met de zoveelste dief of dealer die mag beschikken en waar je 3u papierwerk aan hebt voor de klucht.

Altijd lachwekkend om die zever te horen van ze zouden beter inbrekers pakken en zulke zever. Want dat heeft totaal niks met elkaar te zien en zijn zelfs volledig aparte diensten. Het verschil binnen de politie kan zelfs niet groter zijn dan tussen verkeer en gerechtelijke zaken.
Misschien ben jij hier aangewezen persoon om ook eens je mening te geven over dat eerste geval in de aflevering inzake het afslaan op de busstrook?
Ben je van mening dat de overtreding correct is?
Want ik ben ook eerlijk gezegd van het idee dat je een onderbroken busstrook mag gebruiken om rechts af te slaan.

Laatst bewerkt:
Misschien ben jij hier aangewezen persoon om ook eens je mening te geven over dat eerste geval in de aflevering inzake het afslaan op de busstrook?
Ben je van mening dat de overtreding correct is?
Want ik ben ook eerlijk gezegd van het idee dat je een onderbroken busstrook mag gebruiken om rechts af te slaan.
Op een busstrook onderbroken of niet mag er enkel een bus rijden. Je mag ze de laatste meters wel gebruiken maar volgens dat ik het zag dan zat die auto achter hen daar al een hele tijd op.

Kan je die pauze ook niet opdelen in 15 minuten en 30 minuten?

Staat natuurlijk compleet los van de terechte bekeuring inzake op het fietspad staan.
De chauffeur kan perfect correct wachten op de rijbaan of aan de zijkant die te zien was in de aflevering.

Indien de landbouwer zou uitgerust zijn met enkele rijplaten kan die zelf op het terrein zelf staan.
Dat moeten dan al stalen rijplaten zijn, die moeten dan nog met een aparte vrachtwagen met kraan gelost worden.
Enig idee wat dat kost, daar zijn de marges te klein voor hoor.

Bedankt @Str8_6 !
De wegcode zegt immers:
b) op de busstrook rijden om van richting te veranderen in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt
Dus is het een beetje zien wat “onmiddellijke nabijheid is”

Nu, Duncan zei me onlangs eens dat die beelden sowieso eerst bekeken worden vooraleer ze mogen uitgezonden worden.
Dus ga ik ervan uit dat er geen echte grote fouten uitgezonden worden.

Laatst bewerkt:
Dat moeten dan al stalen rijplaten zijn, die moeten dan nog met een aparte vrachtwagen met kraan gelost worden.
Enig idee wat dat kost, daar zijn de marges te klein voor hoor.
Misschien wel minder dan een boete…

Dat moet niet voor mij he
Het is trouwens maar één van de alternatieven die mogelijk waren in die situatie.

Ik heb nu wel niet gezien waarover het gaat maar om aardappelen te laden is het wenselijk dat de rooier of overlaadwagen kan laden langs de bestuurderskant. Dan zit je met een lagere valhoogte gezien het dekzeil langs de passagierskant opgerold zit. Ook zitten de valbrekers vooraan waardoor je als rooierchauffeur niet anders kan dan aan de voorkant te beginnen laden. Het gemakkelijkste en ideaalste om uw valhoogte te beperken is dan wanneer de oplegger begint te vullen je gewoon kan achteruit rijden. Dan zit de hoogste kant van de stapel aardappelen ook aannde voorzijde van uw losband en kan je het zien. Omgekeerd zit de hoge kant aan de achterzijde van de losband en moet je als rooierchauffeur wat gokken om te weten hoe vol de vrachtwagen is. (Tenzij je met een grimme sf rooier rijdt of een getrokken rooier. Dan zitten de losbanden meestal links van de rooier).

Bedankt @Str8_6 !
De wegcode zegt immers:

Dus is het een beetje zien wat “onmiddellijke nabijheid is”

Nu, Duncan zei me onlangs eens dat die beelden sowieso eerst bekeken worden vooraleer ze mogen uitgezonden worden.
Dus ga ik ervan uit dat er geen echte grote fouten uitgezonden worden.
Ja vandaar dat ik zei de laatste meters. Maar volgens mij had hij al heel die rij voorbijgestoken op die busstrook ook (anders zou het wel echt toevallig zijn) en dan zijn dat niet de laatste meters.

Terug
Bovenaan